تاریخ انتشار: سه شنبه 1401/03/03 - 07:40
کد خبر: 433207

بررسی مشکلات صنفی و دانشجویی دانشگاه‌ها پس از حضوری شدن؛

کارنامه منفی معاونت‌های دانشجویی در دوران پسا کرونا

 کارنامه منفی معاونت‌های دانشجویی در دوران پسا کرونا

۱۴ فروردین ۱۴۰۱ بود که با اعلام وزارت علوم مراکز آموزشی برای برخی مقاطع بازگشایی شد و پس از دوسال شاهد حضور دانشجویان سر کلاس های درس و در خوابگاه‌ها بودیم اما با گذشت نزدیک به دوماه شاهد حوادث مختلفی در زمینه های مشکلات صنفی بودیم.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ 14 فروردین 1401 بود که با اعلام وزارت علوم، مراکز آموزشی برای برخی مقاطع بازگشایی شد و پس از دوسال شاهد حضور دانشجویان سر کلاس های درس و در خوابگاهها بودیم اما با گذشت نزدیک به دوماه شاهد حوادث مختلفی در زمینه های مشکلات صنفی بودیم، از اعتراضات به غذا گرفته تا آتش سوزی خوابگاه ها. مواردی که شاید به نظر می‌رسد معاونت های دانشجویی برخی از دانشگاه ها در بسیاری از زمینه های مدیریتی هنوز به ثبات کافی نرسیده اند و شاید دوسال تعطیلی که کرونا برای آموزش عالی ایجاد کرد سبب شد تا دانشگاه ها اندکی از شرایط مطلوب خود فاصله بگیرند.
 در ادامه قصد داریم چند مورد از مهمترین اتفاقات و معضلاتی که در این دو ماه در خصوص مسائل صنفی و دانشجویی در دانشگاه های مختلف رخ داده است را مورد بررسی قرار بدهیم.

مسمومیت ۴٢ دانشجو در خوابگاه دانشجویی دختران دانشگاه فرهنگیان

ساعت ۵ صبح روز دوشنبه دوم خرداد ماه بود که رییس مرکز اورژانس تهران از مسمومیت جنرال چند دانشجو خبر داد. به گفته وی بلافاصله پس از آن پنج دستگاه آمبولانس و دو دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل اعزام شدند.

همچنین دکتر پرویز انصاری راد معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: از روز گذشته تعدادی از دانشجویان خوابگاه نسیبه دانشگاه فرهنگیان، به لحاظ گوارشی در وضعیت نامساعدی قرار گرفتند و ساعت ۵ صبح امروز مسمویت ۳۹ نفر از دانشجویان دختر این خوابگاه به اورژانس گزرش شد و افراد مسمم شده با همکاری اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.

وی در خصوص دلیل مسمویت دانشجویان خوابگاهی گفت: علت ایجاد مشکل گوارشی برای این دانشجویان، مسمویت غذایی نبوده و ارتباطی به غذای خوابگاه نداشته است. پزشکان معالج این دانشجویان به ما اعلام کردند که دلیل ایجاد این مسمومیت در دانشجویان "ویروس" بوده است و این ویروس از بعد از عید فطر در کشور شایع شده است.پزشکان بیمارستان میلاد نیز این دلیل را تایید کرده‌اند.

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با تاکید مجدد بر اینکه این مسمویت ربطی به غذای دانشجویان نداشته، افزود: این مسمومیت میان دانشجویانی شیوع پیدا کرده که در چند اتاق کنار هم ساکن بودند و با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند.

وی درباره وضعیت فعلی این دانشجویان گفت: در حال حاضر تمامی این دانشجویان در وضعیت مساعدی به سر می‌برند و همه آنها ترخیص شده‌ و به خوابگاه بازگشته‌اند.

دکتر انصاری راد خاطرنشان کرد: دانشجویان ما به صورت شبانه روزی در خوابگاه ساکن هستند و برای هر ۳ وعده غذایی را از غذای خوابگاه استفاده می‌کنند و این اتفاق نادر بوده و تاکنون شاهد چنین اتفاقی در خوابگاه‌های دانشگاه فرهنگیان نبوده‌ایم.

وی در پایان درباره نحوه حضور مصدومان در کلاس‌های درس اظهار کرد: وضعیت فعلی این دانشجویان بسیار خوب است و برای جلوگیری از سرایت بیماری به دانشجویان دیگر، این دانشجویان قرنطینه شده‌اند و به آنها اعلام شده که به صورت مجازی در کلاس‌های امروز خود حضور پیدا کنند تا ویروس به دیگران منتقل نشود.

دکتر یحیی صالح طبری رییس مرکز اورژانس تهران صبح امروز اعلام کرد : ساعت ۵ صبح روز جاری مواردی از مسمومیت جنرال به سامانه ١١۵ سازمان اورژانس اطلاع داده شد که بلافاصله پس از آن پنج دستگاه آمبولانس و دو دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل اعزام شدند.

وی درباره علت این مسمومیت گفت: احتمالا مسمومیت گوارشی بوده است اما باید بررسی های بیشتر و تخصصی تر در این مورد صورت گیرد.

آتش‌سوزی در خوابگاه دخترانه در رشت‌

23 اردیبهشت ماه 1401 بود که رئیس آتش نشانی رشت، از مهار آتش سوزی در خوابگاه دانشجویی دختران خبر داد و گفت: دانشجوی ۲۰ ساله پس از دود گرفتگی هم اینک حالش خوب است.

شهرام مومنی در گفت وگو با خبرنگاران، از مهار آتش سوزی در خوابگاه دانشجویی دختران خبر داد و اظهار کرد: حادثه آتش سوزی در خوابگاه دانشجویی به ساعت ۸:۱۳ امروز، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ به مرکز فرماندهی آتش نشانی رشت اطلاع داده شد.

وی با بیان اینکه آتش سوزی در یکی از اتاق های طبقه چهارم رخ داد، افزود: در این حادثه ۱۱ خودروی اطفایی به همراه ۳۹ آتش نشان و افسر ارشد به محل حادثه واقع در بلوار لاکان رشت اعزام شدند.

رئیس سازمان آتش نشانی رشت تصریح کرد: سریعا با توجه به تخلیه کامل و اطمینان از عدم وجود افراد در سالن طبقات و اتاق ها نسبت به مهار آتش اقدام کردند.

مومنی علت حادثه را اتصال در سیستم سیم کشی برق از ناحیه سه راهی دانست و عنوان کرد: با توجه به شدت دود گرفتگی ساختمان یکی از دانشجویان(دختر ۲۰ ساله) دچار دودگرفتگی و مشکلات تنفسی شد که پس از اعزام به بیمارستان خوشبختانه حال وی خوب است.

در این خوابگاه بالغ بر ۵۰ دانشجو حضور داشتند که به غیر از مورد ذکر شده به کسی آسیب جانی نرسید.

آتش سوزی خوابگاه دانشجویی دانشگاه امیر کبیر در تهران با ۱۱ مصدوم

 ساعت ۲۳:۳۱ شب 17 اردیبهشت ماه، وقوع آتش‌سوزی در یکی از خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر واقع در خیابان به‌آفرین به سازمان آتش‌نشانی گزارش شد.

در این حادثه، حدود ۱۵۰ نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با کمک آتش‌نشانان از ساختمان خارج شدند و باقی دانشجویان خودشان از ساختمان بیرون آمدند. تعداد کل دانشجویان مستقر در خوابگاه نیز حدود ۴۰۰ نفر گزارش شده است.

مرتضی محمدی رئیس امور خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رابطه با وقوع این حادثه به ایسنا گفت: شب گذشته حدود ساعت ۲۴ بامداد، دانشجویان خوابگاهی با مشاهده دودگرفتگی، با آتش نشانی تماس گرفتند. آتش نشانی نیز فورا در محل حاضر شد و در کنار آن برخی از اعضای معاونت دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز خود را به محل حادثه رساندند.

وی ادامه داد: بررسی‌های اولیه نیروهای آتش‌نشانی نشان داد که انداختن ته سیگار در اتاقکی که حاوی دودکش و مقوا بوده، سبب ایجاد آتش شده است. البته اشتعال در حد زیادی نبوده و در حد همان اتاقک بوده است. بلافاصله نیز دانشجویان وقوع دودگرفتگی و احتمال حریق را اطلاع دادند و آتش فورا مهار شد.

محمدی با بیان اینکه هنوز مشخص نیست چه کسی سبب ایجاد آتش سوزی شده، خاطرنشان کرد: از آنجا که دلیل ایجاد آتش در حد پیش بینی است، هنوز مشخص نیست قطعا چه کسی سبب وقوع آتش‌ شده است.

رئیس امور خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص آمار مصدوم‌های این حادثه گفت: این حادثه مصدوم خاصی نداشته و با حضور اورژانس در محل،‌ حدود ۱۰ دانشجو که دچار دودگرفتگی شده بودند با اکسیژن‌رسانی به صورت سرپایی درمان شدند و به خوابگاه بازگشتند.

محمدی با بیان اینکه پس از گذشت یک تا دو ساعت از وقوع حادثه، آرامش به خوابگاه بازگشت، افزود: ساختمان خوابگاه مشکل خاصی پیدا نکرد و با استقرار یک شیفت تاسیسات در خوابگاه، مسائل تاسیساتی خوابگاه مدیریت شد و مشکلی برای دانشجویان ایجاد نشد و تنها در طبقه‌ای که آتش شعله‌ور شد، برق اتصالی پیدا کرد که سریعا از مدار خارج شد ولی باقی طبقات ساختمان، به لحاظ برق و آب هیچ مشکلی پیدا نکردند و در حال حاضر خوابگاه و دانشجویان در شرایط کاملا عادی به سر می‌برند.

ماجرای تکراری کیفیت بد غذای خوابگاه دانشجویی؛ این بار در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

تعدادی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نسبت به کیفیت پایین و قیمت بالای غذای این دانشگاه اعتراض کردند. بر پایه این خبر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نسبت به کیفیت بد غذای دانشگاه و همچنین افزایش ۶۰ درصدی قیمت هر وعده غذا امروز سه شنبه در یک حرکت اعتراضی دست به تجمع زدند.

در این تجمع که حدود ۱۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در جلوی سلف مرکزی در پردیس دانشگاه حضور داشتند دانشجویان نسبت به کیفیت پایین غذاها نسبت به سایر دانشگاه ها و عدم ارائه نوشیدنی در کنار غذا اعتراض کردند.
لازم به ذکر است تلاش دانشجویان اعتصاب کننده برای حضور مسئولان دانشگاه و پاسخ به اعتراضات آن ها بی نتیجه ماند و هیچ مسئولی حاضر نشد به این اعتراض دانشجویان پاسخ دهد.

آمار غم‌انگیز از زندگی دانشجویی؛ ۳۹ درصد از خوابگاه های مجردی بسیار فرسوده است

یکی از مسائل مهم در بحث دانشگاه ها و مراکز آموزشی تامین خوابگاه های دانشجویی به خصوص در کلانشهر ها کمبود زمین و حتی گرانی مسکن است. 

متاسفانه برخی از خوابگاه های دانشجویی نیازمند بازسازی و برخی دیگر باید دوباره ساخته شوند تا خوابگاه مناسب و ایمن تری در اختیار دانشجویان قرار بگیرد.

حمید رضا اشراقی، مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت گفت:  بررسی ها نشان می دهد که ۳۹ درصد از خوابگاه‌های مجردی بسیار فرسوده و۴۴ درصد از این خوابگاه ها نیازمند بازسازی ضروری و ۱۷ درصد نیز شرایط قابل قبولی دارند. 


وزارت بهداشت برنامه ریزی برای ساخت ۱٠٠٠ واحد سوییت متاهلی انجام داده است و ۳۷۹ واحد خوابگاهی در حال بهسازی و ساخت است که ۱٠ تا ۷٠ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

با توجه به موارد مطرح شده به نظر میرسد بسیاری از دانشگاه های کشور هنوز نتوانستند خودشان را به طور کامل با شرایط حضوری مطابقت بدهند و نیاز به زمان بیشتری برای این موضوع دارند. امید است مسئولین دانشگاهی و معاونین دانشجویی دانشگاه ها  امور رفاهی دانشجویان را در اولویت قرار داده تا در آینده شاهد موارد این چنینی در دانشگاه های کشور نباشیم.

گزارش از محمد رمضانی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top