تاریخ انتشار: پنجشنبه 1401/03/05 - 13:04
کد خبر: 433589

روش تشخیص فیروزه اصل

روش تشخیص فیروزه اصل

رنگ باورنکردنی که فیروزه به آن معروف است از ترکیب چندین چیز مختلف طبیعی می آید. عامل اصلی رنگ آبی موجود در فیروزه، مسی است که سنگ در آن وجود دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» شاید باور آن برای شما سخت باشد اما فیروزه تقلبی بخش زیادی از بازار را به خود اختصاص داده و ممکن است هر لحظه یک فیروزه تقلبی به جای فیروزه اصل در ویترین مغازه‌ها ببینید. بنابراین چه کاری می‌توانید انجام دهید تا مطمئن شوید فیروزه‌ای که می‌خرید فیروزه تقلبی نیست؟ در واقع چند کار وجود دارد که می‌توانید برای تشخیص واقعی بودن فیروزه انجام دهید و این دقیقاً همان چیزی است که ما در این مقاله به آن می پردازیم.

فیروزه تقلبی چیست؟

اگر می‌خواهید تفاوت بین فیروزه تقلبی و فیروزه واقعی را بدانید، ابتدا باید بدانید که فیروزه تقلبی چیست. فیروزه تقلبی در واقع یک ماده معدنی سفید جاذب به نام هولیت است. هولیت معدنی فوق جاذب را می‌توان تقریباً در هر رنگی که تصور کنید رنگ آمیزی کرد و وقتی این رنگ آمیزی درست انجام شود، تشخیص اینکه چیزی که دارید واقعی است یا جعلی می‌تواند بسیار دشوار باشد. سنگ‌های فیروزه تقلبی هم اغلب با همین هولیت رنگ شده ساخته می‌شوند که نتیجه نهایی آن بسیار طبیعی و قابل باور است.

روش تشخیص فیروزه اصل

چگونه بفهمیم یک سنگ فیروزه واقعی داریم؟

درست است که سنگ‌های فیروزه تقلبی زیادی در بازار وجود دارند اما نترسید؛ چند راه کار وجود دارد که به شما کمک می‌کنند تا مشخص کنید هولیت رنگ شده در اختیار شما قرار داده شده یا سنگ فیروزه واقعی. سه کاری که می‌توانید انجام دهید عبارتند از:

  • بررسی قیمت
  • ظاهر سنگ فیروزه
  • تست رنگ

قیمت سنگ فیروزه

درست است که سنگ فیروزه به طور کلی مانند الماس قیمت نجومی ندارد اما این دلیل نمی‌شود که قیمت آن بسیار پایین باشد. اگر سنگ یا جواهرات فیروزه‌ای دیدید که قیمت آن بیش از حد پایین بود، بدانید که آن سنگ فیروزه تقلبی است.

شکل ظاهری سنگ فیروزه

فیروزه سنگی زیبا با رنگی بین آبی تا سبز است که بسته به ترکیبات موجود در سنگ، این رنگ می‌تواند تغییر کند. به طور کلی سنگ فیروزه کمی مات است؛ پس اگر سنگی با شفافیت بالا مشاهده کردید به احتمال زیاد سنگ فیروزه رنگ شده تقلبی است. یکی دیگر از مواردی که می‌توانید از نظر ظاهری برای تشخیص تقلبی یا واقعی بودن فیروزه از آن استفاده کنید، ترفند ناخن است.

تست ناخن بر روی سنگ فیروزه

اگر در اصل بودن سنگ فیروزه شک دارید، می‌توانید از این روش استفاده کنید. برای انجام این کار ناخن خود را به آرامی بروی سطح سنگ فیروزه بکشید. اگر ناخن شما در جایی که فیروزه با ماتریس بافته می‌شود گیر کرد، به احتمال زیاد این سنگ فیروزه طبیعی است زیرا فیروزه طبیعی دارای پستی و بلندی است.

تست خراش

هولیت نرم تر از فیروزه است، بنابراین در هنگام تشخیص تقلبی بودن فیروزه می‌توانیم از این موضوع به نفع خود استفاده کنیم. به سادگی نگاه کنید تا ببینید آیا سنگی که دارید به راحتی خراشیده می‌شود یا خیر. اگر به راحتی خراشیده شود، به احتمال زیاد یک تکه هولیت دارید. اگر خراشیدن سنگ دشوار است، احتمال اینکه فیروزه واقعی باشد بسیار بالاست. برای خراشیدن از یک سوزن تیز در پشت سنگ فیروزه استفاده کنید تا سطح آن آسیب نبیند.

روش تشخیص فیروزه اصل

تست لاک ناخن

رنگ باورنکردنی که فیروزه به آن معروف است از ترکیب چندین چیز مختلف طبیعی می آید. عامل اصلی رنگ آبی موجود در فیروزه، مسی است که سنگ در آن وجود دارد. وقتی این عنصر با آب، آلومینیوم و فسفر ترکیب می‌شود، رنگ فیروزه‌ای به دست می‌آید.

روشی که در اینجا با شما به اشتراک می‌گذارم ممکن است به سنگ آسیب برساند، البته اگر در واقع هولیت رنگ شده باشد! برای این آزمایش چیزی که نیاز دارید پاک کننده لاک ناخن و یک توپ پنبه ای یا دستمال کاغذی است. در یک ناحیه از فیروزه مانند پشت یا کنار سنگ، به سادگی مقداری از پاک کننده ناخن (استون) را با پنبه یا دستمال کاغذی بمالید. اگر سنگ هولیت رنگ شده باشد، رنگ آبی را روی توپ پنبه ای خواهید دید.

سخن پایانی

امیدواریم این نکات در مورد چگونگی تشخیص تقلبی بودن فیروزه به شما در انجام این کار کمک کند! به یاد داشته باشید اگر سنگ فیروزه شما به راحتی خراشیده می‌شود یا می‌توانید رنگ آبی آن را بر روی پنبه مشاهده کنید، فیروزه ای تقلبی است. اگر به دنبال خرید سنگ فیروزه اصل با قیمتی مناسب هستید، به فروشگاه کارما سر بزنید. تمامی محصولات این فروشگاه فیروزه با فیروزه اصل نیشابور تزئین شده و می‌تواند هدیه‌ای عالی برای عزیزانتان باشد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ارتش اسرائیل مدعی تسلط بر گذرگاه رفح شد
اقساط مالیاتی اصناف بیشتر می‌شود
مهلت تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور تمدید شد
بازگشت پر ابهام کاپیتان کشتی ایران به اردوی المپیک
صرفه جویی کنید، خودرو جایزه بگیرید
۲ شرط مهم برای حضور زنان در استادیوم
دهمین گفتگوی زنده تلویزیونی رئیسی با مردم
آغاز ثبت‌نام از داوطلبان کنکور متقاضی ترمیم نمره
نتایج آزمون کارشناسی ارشد اواخر خرداد اعلام می‌شود
دستورالعمل اجرای اعطای پایه‌های استحقاقی اعضای هیات علمی
کاهش شدید دانشجو در موسسات غیرانتفاعی
قهرمان وزنه‌برداری اوکراین در جنگ کشته شد
طلب ۱۰۰ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی از دولت
جریمه به‌ کارگیری اتباع غیرمجاز ۱.۲ میلیون تومان در روز شد
عبور سخت دانش‌آموزان چابهار از رودخانه +فیلم
کنایه جالب به سرپرست جدید استقلال +فیلم
شیرینی که رهبرانقلاب به مهمانانشان می‌دهند
بزرگترین غصه معلم تبریزی در آنتن زنده +فیلم
دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر (عج) در آستانه روز دختر +عکس
حکم کمیته انضباطی در خصوص افشین پیروانی اعلام شد
طرح «ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها» ‌می‌تواند موجب ثبات و برطرف کننده معضلات شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top