تاریخ انتشار: سه شنبه 1401/03/10 - 15:49
کد خبر: 434116

جلوگیری از واریس پا با بهبود روش زندگی

جلوگیری از واریس پا با بهبود روش زندگی

رگ‌های واریسی معمولاً خطرناک نیستند. بیشتر اوقات، آن‌ها بیشتر به عنوان یک موضوع زیبایی در نظر گرفته می‌ شوند و حداکثر باعث ایجاد کمی ناراحتی در پاها می‌شوند. همانطور که گفته شد، در موارد بسیار نادر، واریس می‌تواند عوارضی مانند لخته شدن خون، زخم یا خونریزی داشته باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، رگ‌های واریسی به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند. عوامل خطر عبارتند از سن، سابقه خانوادگی، زن بودن، بارداری، چاقی، جایگزینی هورمونی یا درمان پیشگیری از بارداری، نشستن یا ایستادن طولانی مدت و ... . اجتناب از برخی از این عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی یا سن، دشوارتر از سایرین است. اما آیا راهی برای جلوگیری از ایجاد رگ‌های واریسی وجود دارد؟

متاسفانه، پاسخ منفی است. با این حال، می‌توانید از بدتر شدن رگ‌های واریسی موجود جلوگیری کنید. شما همچنین می‌توانید یک سبک زندگی سالم داشته باشید تا مشکلات مربوط به رگ‌ها را تا حد امکان به تاخیر بیندازید. اینجا نکاتی وجود دارد.

از نشستن یا ایستادن طولانی مدت خودداری کنید.

ایستادن یا نشستن طولانی مدت در یک وضعیت، حرکت خون شما در رگ‌های پا را بر خلاف جاذبه زمین سخت‌تر می‌کند. این باعث می‌شود فشار در رگ های شما افزایش یابد. که در نهایت می‌تواند باعث جمع شدن خون در اطراف مچ پا شود و پاها و ساق پاها متورم و دردناک شوند.

اگر کارتان پشت میز است، تمرینات کوچکی را انجام دهید، مانند:

  • پاهای خود را تکان دهید.
  • کشش مچ پا
  • زانوهای خود را به شیوه‌ای خم کنید.

سعی کنید حداقل سه بار در روز و هر بار به مدت 15 دقیقه پاهای خود را بالا بیاورید. بالا بردن پاها از قلب، دایره گرانش را می‌ شکند. این باعث گردش خون بهتر و ورم کمتر مچ پا می‌شود.

از خوردن نمک بپرهیزید.

نمک یا سدیم یکی از روش های درمان رگ های واریس است که می‌تواند باعث شود بدن آب را نگه دارد و به واریس کمک کند. مایع اضافی در پاها می‌تواند باعث تورم و فشار بر رگ‌ها شود.

حفظ وزن سالم

اضافه وزن یا چاقی می‌تواند به رگ‌های لگن و پا فشار وارد کند و منجر به واریس شود. کارشناسان برنامه مدیریت وزن می‌توانند به شما در رسیدن و حفظ وزن سالم کمک کنند.

جوراب های فشرده بپوشید.

جلوگیری از واریس پا با بهبود روش زندگی

جوراب‌ها و جوراب‌های فشرده می‌توانند به نگه داشتن دریچه‌های ورید شما در موقعیت مناسب کمک کنند. این کار عملکرد صحیح وریدها را آسان‌تر می‌کند و تجمع خون، تورم و درد را کاهش می‌دهد. ممکن است پس از پوشیدن جوراب حمایتی در طول روز، گرفتگی‌های شبانه کمتری را تجربه کنید. بسته به میزان آسیب در رگ‌های شما، انواع مختلفی از جوذاب فشرده وجود دارد. ایده خوبی است که هنگام انتخاب یکی از چهار گزینه فشرده سازی: خفیف، متوسط، سفت یا خیلی سفت با پزشک خود صحبت کنید.

پوست را مرطوب کنید.

پوست از بدن شما از جمله سیاهرگ‌ های پاها محافظت می کند. استفاده روزانه از مرطوب کننده می‌ تواند پوست خشک یا ترک خورده را درمان کند و سلامت پاهای شما را بهبود بخشد.

از پوشیدن لباس‌ های تنگ و کفش‌های پاشنه بلند خودداری کنید.

پوشیدن لباس‌های تنگ مانند کمربند، فرم دهنده بدن، جوراب الاستیک روی زانو می‌توانند جریان خون را از پاها به قلب محدود کنند و باعث جمع شدن آن شوند. پوشیدن کفش‌ های پاشنه بلند برای مدت طولانی نیز می‌ تواند جریان خون در پاها را محدود کند و ممکن است رگ‌ های واریسی را بدتر کند. برای کمک به حفظ جریان خون سالم، یک پاشنه کوتاه‌ تر انتخاب کنید.

پوست را مرطوب کنید.

پوست از بدن شما از جمله سیاهرگ‌ های پاها محافظت می کند. استفاده روزانه از مرطوب کننده می‌ تواند پوست خشک یا ترک خورده را درمان کند و سلامت پاهای شما را بهبود بخشد.

ورزش باید بخشی از روتین شما باشد.

جلوگیری از واریس پا با بهبود روش زندگی

مفیدترین ورزش برای پیشگیری از واریس پیاده‌روی است. یوگا نیز گزینه خوبی است. شما می‌توانید ژست‌های زیادی را تمرین کنید که پاهای شما را بالاتر از قلب شما می‌آورد. این‌ها وارونگی نامیده می‌شوند. یوگا همچنین می‌تواند به کشش و تقویت عمیق‌ترین ماهیچههای ساق پا و همسترینگ شما کمک کند. ماهیچه‌های عمقی می‌توانند تا حدی به عملکرد صحیح دریچه‌های ورید کمک کنند. انواع دیگر ورزش‌های مفید عبارتند از دوچرخه سواری و شنا.

چگونه واریس را با سرکه درمان کنیم؟

به طور کلی، اکثر داروهای خانگی مانند این، شواهد کمی برای اثبات اثربخشی خود دارند. بهترین درمان تقریباً همیشه مداخله پزشکی و ورزش در حد اعتدال است. با این حال، همیشه با یک متخصص رگ مشورت کنید. از آنجایی که گاهی اوقات درمان‌های خانگی می‌توانند به تسکین علائم ناراحتی ذهنی کمک کنند، پزشک ممکن است پیشنهاد کند که امتحان کنید.

آیا رگ‌های واریسی از بین می‌ روند؟

رگ‌های واریسی معمولاً خود به خود از بین نمی‌روند. ورزش منظم و کاهش وزن اضافی ممکن است به طور موقت علائم را بهبود بخشد، اما به احتمال زیاد نمی‌ تواند به طور کامل از شر رگ‌های واریسی خلاص شود. با این حال، تعدادی از درمان‌های پزشکی وجود دارد که می‌تواند از شر رگ‌های واریسی خلاص شود. به عنوان مثال، اسکلروتراپی یک روش بسیار رایج است. اسکلروتراپی یک روش تزریقی برای کوچک شدن و درمان رگ های واریسی است. (برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با اسکلروتراپی می توانید این مقاله را مطالعه نمایید.)

آیا وریدهای واریسی می‌توانند آسیب ببینند؟

در بیشتر مواقع، واریس درد قابل توجهی ایجاد نمی‌ کند. مقداری ناراحتی یا "سنگینی" در پاها نسبتاً رایج است، اما معمولاً به عنوان یک درد قابل توجه توصیف نمی‌شود. اگر متوجه درد غیرطبیعی، خونریزی یا سایر علائم هشدار دهنده شدید، در تماس با پزشک خود تردید نکنید. گاهی اوقات، رگ‌های واریسی می‌توانند عوارض نگران کننده‌ای ایجاد کنند.

آیا واریس خطرناک است؟

رگ‌های واریسی معمولاً خطرناک نیستند. بیشتر اوقات، آن‌ها بیشتر به عنوان یک موضوع زیبایی در نظر گرفته می‌ شوند و حداکثر باعث ایجاد کمی ناراحتی در پاها می‌شوند. همانطور که گفته شد، در موارد بسیار نادر، واریس می‌تواند عوارضی مانند لخته شدن خون، زخم یا خونریزی داشته باشد. اگر متوجه علائم غیرمعمول شدید، بهتر است زودتر با یک پزشک مشورت کنید.

آیا واریس بعد از بارداری از بین می‌ رود؟

اغلب، رگ های واریسی به طور قابل توجهی بهبود می‌ یابند و یا چند ماه پس از زایمان محو می‌ شوند. با این حال، برخی از این رگ‌های واریسی می‌ توانند برای مدت طولانی‌تری در اطراف باقی بمانند. اگر می‌ خواهید از شر رگ‌های واریسی مزاحم ناشی از بارداری خلاص شوید، در تماس با متخصص تردید نکنید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
راهبرد آیت الله رئیسی در قبال عراق با قوت ادامه خواهد یافت
کشاورزان مراقب محصولات خود باشند/ هشدار تخریب محصولات کشاورزی به ۱۶ استان
ادای احترام رئیس‌جمهور و وزیر خارجه کوبا به مقام بزرگ شهید رئیسی
توقف تمام فعالیت‌های تجاری ترکیه با اسرائیل
اعلام آمادگی ۲۳۰ منتخب برای شرکت در مجمع عمومی فراکسیون اکثریت مجلس دوازدهم
قهرمانی تیم ملی هاکی ایران در آسیا
چگونه فرش دستباف را در منزل شست و شو دهیم؟
دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران
آخرین خبر از چگونگی حضور عارف در انتخابات ریاست جمهوری
قالیباف وارد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود؟
بن سلمان به ایران می آید +جزئیات
برای آشپزخانه های صنعتی به چه دستگاه هایی نیاز است؟ +نکات بهداشتی مهم
دوره ICDL در تبریز/ آموزشگاه آپادانا تبریز
۱۲ ویژگی مهم یک فلزیاب حرفه ای
مزایده آنلاین خودرو راهی سریع و موثر برای خرید خودرو
واکنش مادر رئیسی بعد از دیدن پیکر پسرش +فیلم
اولین واکنش همسر رئیس جمهور شهید بعد از شهادت +فیلم
گفت‌وگوی رهبر انقلاب با همسر شهید امیرعبداللهیان
حمله به دو خواننده معروف +جزئیات
استاد رفیعی: اخلاق را در انتخابات رعایت کنید +فیلم
آغاز توزیع کارت آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی سال ۱۴۰۳ از فردا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top