تاریخ انتشار: سه شنبه 1401/03/17 - 09:26
کد خبر: 434616

فواید فوق العاده نوشیدن چای

محققان می گویند مصرف طولانی مدت چای می تواند سلامت روده را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری های ناشی از اختلال خواب را کاهش دهد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از سیناپرس، ممکن است شنیده باشید که نوشیدن بیش از حد چای در نزدیکی زمان خواب می تواند خواب شما را مختل کند، اما طبق یک مطالعه جدید، مصرف طولانی مدت چای ممکن است تاثیر بی خوابی مزمن را بر سلامت کاهش دهد.

محققان دانشگاه Westlake در چین دریافتند که نوشیدن همیشگی چای با کاهش خطر اختلالات مربوط به فلور روده که ارگانیسم های کوچکی که در دستگاه گوارش ما هستند و اسیدهای صفراوی کبد مرتبط است.

عدم تعادل در میکروب های روده و اسیدهای صفراوی ارتباط نزدیکی با بیماری های متابولیک قلبی (CMDs) دارد، گروهی از بیماری ها که شامل دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی عروقی می شود.

ژنگ جو شنگ (Zheng Ju-Sheng) سرپرست این مطالعه گفت: بی خوابی مزمن به طور بالقوه می تواند باعث اختلالات متابولیکی میکروب های روده و اسیدهای صفراوی شود و نوشیدن چای ممکن است یکی از راه های تنظیم این اختلالات متابولیک باشد.

بر اساس مطالعات انجام شده، بی خوابی مزمن، یک اختلال رایج است که حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از بزرگسالان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. علائم آن شامل مشکل در به خواب رفتن، بیدار شدن مکرر، خستگی و نوسانات خلقی است.

طی شش سال، این تیم تحقیقاتی الگوهای خواب ۱۸۰۹ شرکت ‌کننده را که در شهر جنوبی گوانگژو چین زندگی می‌ کردند به همراه رژیم غذایی و سایر فاکتورها را دنبال کردند.

محققان دریافتند که بی خوابی مزمن رابطه قوی با میکروب های خاص روده و اسیدهای صفراوی دارد و این میکروب های روده و اسیدهای صفراوی با بیماری های متابولیک قلبی مرتبط هستند.

اما پس از مقایسه شرکت ‌کنندگانی که به طور معمول چای، قهوه، میوه، محصولات لبنی و سایر غذاها و نوشیدنی‌ها مصرف می‌ کردند، محققان دریافتند کسانی که چای را در دراز مدت می‌ نوشیدند کمتر به اختلالات میکروب‌ های روده و اسیدهای صفراوی مبتلا شده و خطر کمتر ابتلا به بیماری های متابولیک قلبی دارند. این شرکت کنندگان عمدتاً چای اولانگ، چای سبز، چای پوئر و چای سیاه مصرف می ‌کردند که طبق یافته های این مطالعه برای سلامت متابولیک مفید هستند.

ارتباط چای با اختلالات کمتری در میکروب‌ های روده و اسیدهای صفراوی ممکن است به محتوای غنی پلی فنل‌های چای، فلاونوئیدها، آلکالوئیدها و ترکیبات آنتی‌ اکسیدانی مختلف نسبت داده شود که ترکیب میکروبیوتای روده و متابولیسم اسید صفراوی را تعدیل کرده و سیستم ریتم شبانه روزی مغز و روده را بهبود می بخشد.

با این حال، ژنگ گفت که نتایج نشان نمی دهد که نوشیدن چای تا چه حد می تواند خطر ابتلا به بیماری های متابولیک قلبی را کاهش دهد یا اینکه کدام چای بیشترین تأثیر را در کاهش خطر این بیماری ها دارد. وی گفت: گام بعدی انجام تحقیقات ژنتیکی در مورد رابطه علت و معلولی بین نوشیدن چای و کاهش خطر ابتلا به بیماری های متابولیک قلبی است.

 ژنگ در پایان افزود: بی خوابی ناشی از نوشیدن چای معمولاً کوتاه مدت است، در حالی که مطالعه ما بر اثرات بلند مدت آن متمرکز بود. ما نمی گوییم که نوشیدن چای می تواند بی خوابی را درمان کند، اما به طور بالقوه می تواند آسیب های ناشی از بی خوابی مزمن را کاهش دهد. به طور کلی، نوشیدن چای ممکن است برای اکوسیستم روده ما مفید باشد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
معرفی کسب و کارها
اثر جدید کمال شرف، کاریکاتوریست مطرح یمنی درباره شکست ترامپ در بازگشایی تنگه هرمز
گزارش تصویری| پیاده روی زائران امام رضا ع
اعلام جزئیات برگزاری و دریافت کارت‌ کنکور ۱۴۰۵ و آزمون‌ دانشجو معلم
پزشکیان: معیشت مردم باید دغدغه اصلی و محوری نظام باشد
رضایی: ایران در یکی از مقاطع تعیین کننده تاریخ معاصر قرار دارد
زلنسکی: روسیه با موشک‌های بالستیک کره‌شمالی به اوکراین حمله می‌کند
 مخبر و فروزنده جایگزین شهیدان لاریجانی و موسوی شدند
رسانه آمریکایی: اعراب واقعیت جدید را پذیرفتند؛ تنگه هرمز، قلمرو ایران
مخبر: تنگه هرمز باز نخواهد شد تا شرایط ایران محقق شود
 در پالایش نفت اصفهان چه خبر است/ از پاداش ۳ میلیاردی تا ۴۰۰ میلیارد هزینه مسئولیت اجتماعی
ملی‌پوشان والیبال: می‌توانیم قهرمان جهان شویم
کولاک وزنه‌بردار جوان ایران در آسیا/ ۹ طلا و ۳ رکورد جهانی
مهلت ثبت‌نام آزمون‌های خارج از کشور علوم پزشکی تمدید شد
مناظره دانشجویی؛ بستری برای رشد و پختگی دانشجویان
سهمیه مناطق جنگی در آزمون ارشد علوم پزشکی اعلام شد
محسن رضایی: تمام توانم را برای افزایش قدرت ایران به کار می‌برم
اعلام رقبای والیبال ایران در قهرمانی آسیا
پیام تبریک فرمانده کل سپاه به سرلشکر عبداللهی
آغاز موج سفرها به مشهد/ پیش‌بینی جابه‌جایی ۳۰۰ هزار زائر با حمل‌ونقل عمومی
یک مقام یمنی: دوران قیمومیت عربستان بر یمن به پایان رسیده است
عارف: دیگر فرصتی برای دعواهای داخلی نداریم
نظرسنجی
به نظر شما توافق با آمریکا به پایان مخاصمات می‌انجامد یا دوباره شاهد یک درگیری تمام عیار خواهیم بود؟


مشاهده نتایج
go to top