تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/03/22 - 14:59
کد خبر: 435131

واکنش فعالین دانشجویی به سفر مادورو؛

زخم کاری ایران بر هژمونی آمریکا

زخم کاری ایران بر هژمونی آمریکا

دوکشور از روزگارانی که «حتی با حرکت یک ناو آمریکایی حکومتی در آن‌سوی دنیا ساقط می‌شد» رسیدند به روزگاری که پنج کشتی با پرچم برافراشته ایران، تحت شدید ترین تحریم‌ها و تهدیدات و خط و نشان های آمریکا، به سمت ونزوئلا حرکت می‌کنند تا اصلی‌ترین چالش اقتصادی-امنیتی این کشور را که اتفاقا همین آمریکا ایجاد کرده بود را حل کند و هژمونی پوشالی‌اش را به چالش بکشد.

به گزارش خبرنگار تشکل های دانشجویی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا دقایقی عصر جمعه در راس هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد. مادورو در نشست خبری مشترک با سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان، اظهار داشت: ما امروز دوره‌ای از گفت‌وگوها و مفاهمه عمیق را پشت‌سر گذاشتیم و به دنبال آن هستیم از طریق امضای سند همکاری‌های ۲۰ ساله چشم‌انداز روشنی را در مسیر توسعه روابط با تهران ترسیم کرده و در سال ۲۰۲۲ به سوی گسترش همکاری‌ها گام برداریم.

وی افزود: به آقای رئیسی توضیح دادم که ما در دوران بسیار سختی زندگی کردیم و دوران ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ دوران سختی برای ما بود و فشارها و حملات امپریالیسم را تحمل کردیم اما با مقاومت و ایستادگی توانستیم کار را به اینجایی که هستیم برسانیم. البته برای آینده کارها و اقدامات زیادی را پیش بینی می‌کنیم و قطعاً با موفقیت از عهده همه اینها بر خواهیم آمد برای اینکه بتوانیم شاهد توسعه روابط اقتصادی باشیم.

سفر رئیس جمهور ونزوئلا واکنش های بسیاری را از سوی فعالین دانشجویی به همراه داشت که در ادامه برخی از واکنش ها را می خوانید:

زخم کاری ایران بر هژمونی آمریکا

علیرضا فیروزی از فعالین دانشجویی و کارشناس ارشد روابط بین الملل به بهانه سفر نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا به تهران و امضای سند همکاری ۲۰ ساله در صفحه شخصی خود نوشت: نخستین حلقه وصلی که ایران و ونزوئلا را (به عنوان دوکشوری که تا چند دهه پیش و به گواه تاریخ همچون کالا میان قدرتهای بزرگ استعماری دست به دست می‌شدند) از دل شدیدترین بحران ها عبور داد؛ دردها و البته هویتی مشترک بنام مقاومت بود که حالا رفته رفته پیوست های دیگری به خود می‌گیرد.

دوکشور از روزگارانی که «حتی با حرکت یک ناو آمریکایی حکومتی در آن‌سوی دنیا ساقط می‌شد» رسیدند به روزگاری که پنج کشتی با پرچم برافراشته ایران، تحت شدید ترین تحریم‌ها و تهدیدات و خط و نشان های آمریکا، به سمت ونزوئلا حرکت می‌کنند تا اصلی‌ترین چالش اقتصادی-امنیتی این کشور را که اتفاقا همین آمریکا ایجاد کرده بود را حل کند و هژمونی پوشالی‌اش را به چالش بکشد.

ونزوئلا که تا چندی پیش حیات خلوت سیاست‌های استعماری ایالات متحده بود، حالا با الهام از انقلاب اسلامی در ایران، عناصر مشترک هویتی زیادی با این برادر بزرگ خود در ضدیت با نظام سلطه، نفی کاپیتالیسم و امپریالیسم، تجدید نظر در ساختار موجود بین المللی، گفتمان اعتقادی مبتنی بر الهیات رهایی بخش، یافته که هردوطرف را به سمت ارتقاء روابط دو جانبه و همکاری‌های گسترده دست کم در حوزه‌های سیاسی سوق داده‌ است.

اگرچه دوکشور به جهت شرایط اقتصادی ناشی از تحریم‌ها نمی‌توانند همکاری مشترک تک بعدی و نتیجه بخشی را تجربه‌کنند، اما بکارگیری دیپلماسی چندوجهی قدرتمند و فراگیر در حوزه های امنیتی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی می‌تواند در میان‌مدت باعث ایجاد شبکه‌ای از روابط و وابستگی های متقابل شود.

دقیقا برهمین اساس امروز ایران و ونزوئلا -به عنوان مکمل نیازهای توسعه‌ای یکدیگر- سند همکاری ۲۰ ساله امضا کردند.

توجه مجدد دنیا به ونزوئلا

محمد حسین صیادیان، فعال سابق دانشجویی و کارشناس مسائل اقتصادی نیز در واکنش به سفر مادورو به تهران در صفحه شخصی خود نوشت: ونزوئلا کشوری است که ما آن را درس عبرتی برای سیاست های اقتصادی ناکارآمد میدانیم اما بی انصافی است اگر به تجارب موفق این کشور در حوزه اقتصاد هم اشاره نشود ، دستاوردهایی که امروز آینده اقتصادی ونزوئلا را روشن کرده است

سیاست ممنوعیت حمل و نگهداری دلار چاوز توسط مادورو لغو شده و حالا دلار پول رایج مردم بوده و در کیف پول آنها پیدا می شود ... این موضوع عامل افت تورم چشم گیر این کشور نیز شده است. ونزوئلا تنها کشور آمریکای لاتین است که در دوره کرونا موفق به کاهش کسری بودجه دولت از 30% به 5% GDP شده است. مادورو با حذف عوارض سنگین گمرکی، محرک واردات مواد اولیه و ملزومات مصرفی مردم شده، به گونه ای که فروشگاه ها مجددا پر از اقلام مورد نیاز با قیمت بعضا ارزانتر شده و با رونق تولید و تجارت، به افت تورم کمک کرده است.

سیاست آزادسازی اقتصادی به گونه ای عمل کرده که سرمایه گذاران به این کشور برگشته اند و در نمایشگاه های خودروهای لوکس مثل فراری نیز دیده می شود . پروژه های برج سازی زیادی در کاراکاس در دست احداث بوده و شامل سالن ورزش اختصاصی و استخر روباز و سالن سینما و کافی شاپ هستند! بانک Credit Swiss پیش بینی رشد اقتصادی ونزوئلا در سال 2022 را 20% اعلام کرده و سایر بانکها نیز انتظار رشد دارند.

آمار نشان از بازگشت 6 میلیون مهاجر به ونزوئلا دارد و هر فرد کم درامد ماهانه سی دلار خرجی از دولت می گیرند و با کاهش تورم، روزگار بهتری دارند. با رشد قیمت نفت ونزوئلا مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است ، وزارت خارجه آمریکا این هفته در نامه محرمانه به برخی شرکتهای نفت اروپایی، اجازه دریافت نفت ونزوئلا با هدف محدودکردن روسیه را داده است.

وضعیت درامد ارزی این کشور بعنوان رتبه اول ذخایر نفت دنیا، ناشی از رشد قیمت نفت نیز رو به بهبود است. با رشد قیمت نفت ، توجه دنیا مجددا به این کشور جلب شده و کشورهای خارجی اجلاس ویژه ای در سوییس در خصوص این کشور برگزار کرده و در حال سفر به کاراکاس و شروع فعالیتهای تجاری هستند.

گزارش از هادی هدایت زاده

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
Ismail
1401/03/25 - 03:30

به عراق اعطا شده است. نوری المالکی نخست وزیر دولت جدید است و برای تکمیل کار تشکیل دولت را تسریع می کند و بهتر است نوری المالکی رییس دولت باشد
تورهای مسافرتی آفری
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top