تاریخ انتشار: دوشنبه 1401/03/30 - 00:41
کد خبر: 435823

کاهش شصت درصدی مخاطبان سینمای ایران!

کاهش شصت درصدی مخاطبان سینمای ایران!

سینمای ایران به نسبت سال های ۹۸ و ۹۷ افت ۶۰ درصدی مخاطب را تجربه کرده است. در سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۷ به ترتیب ۹ میلیون و ۹۶۰ هزار نفر و ۹ میلیون و ۸۳۰ هزار نفر در فصل بهار به سینما رفتند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از سینمادیلی دیگر نه می‌شود بهانه کرونا را آورد نه قیمت بلیت را عامل اصلی این وضعیت دانست. بحران کرونا در ایران تقریبا تمام شده اما برای سینما اتفاقی نیفتاده. بلیت‌های گران‌قیمت کنسرت‌های سهراب پورناظری و همایون شجریان به سرعت فروخته و حتی نایاب می‌شود و بلیت ۴۵ هزار تومانی سینما روی دست می‌ماند. وضعیتی که باعث شده با پایان بهار ۱۴۰۱ آمار مخاطبان سینمای ایران نسبت به همین مقطع  از سال ۹۸ تقریبا یک سوم شود!

با بررسی سه بهار گذشته سینمای ایران(منهای سال های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ که سینمای ایران عملا تعطیلات کرونایی را پشت سر می‌گذاشت) به این نتیجه می‌رسیم که سینمای ایران به نسبت سال های ۹۸ و ۹۷ افت ۶۰ درصدی مخاطب را تجربه کرده است. در سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۷ به ترتیب ۹ میلیون و ۹۶۰ هزار نفر و ۹ میلیون و ۸۳۰ هزار نفر در فصل بهار به سینما رفتند.

بهار سال ۱۴۰۱ در شرایطی به پایان رسید که تعداد تماشاگران کل اکران بهار به رقم ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسید که نیمی از  این تعداد هم در فروردین ماه به سینما رفتند و در اردیبهشت و خرداد ماه شاهد افت شدید مخاطب بودیم. در بهار سال ۱۴۰۱ تنها یک فیلم با بیش از یک میلیون مخاطب داشتیم و در میان آثار غیر کمدی بیشترین مخاطب را فیلم «موقعیت مهدی» با ۴۰۰ هزار تماشاگر به خود اختصاص داده است؛ یک پنجم پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی سال ۹۸!

حالا سراغ سال ۹۸ برویم ؛ در این سال و با بلیت ۲۰ هزار تومانی فیلم اجتماعی «متری شیش و نیم» به تنهایی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تماشاگر داشت و دو فیلم کمدی «رحمان ۱۴۰۰» و «تگزاس۲» هم حدود ۲ میلیون تماشاگر را به سینما کشانده بودند.  همچنین در بهار ۹۷ و با بلیت ۱۵ هزار تومانی هر ۳ فیلم «لاتاری»، «مصادره» و «به وقت شام» بیش از ۱.۵ میلیون مخاطب را جذب کردند و در همان فصل بهار هم فیلم های «تگزاس» و «فیلشاه» یک میلیون مخاطب داشتند.

نشانه‌ها آنقدر هست که سینمای ایران و مدیرانش دیر یا زود باید بحران قهر تماشاگر را بپذیرند. مدیرانی که این روزها مشغول تشکیل ستادهای سه نفره بازبینی و افزایش سانسور هستند، خیلی زود باید یک ستاد بحران برای سینمای ایران تشکیل دهند. پیش از آنکه ناچار به مدیریت یک صنعت ورشکسته باشند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top