تاریخ انتشار: سه شنبه 1401/04/07 - 09:04
کد خبر: 436643

آشنایی با سافت باکس و تفاوت آن با چترها

آشنایی با سافت باکس و تفاوت آن با چترها

سافت باکس یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین تجهیزات نورپردازی و نوردهی در عکاسی است که وظیفه نرم کردن و ملایم تر کردن اشعه های نور را بر عهده دارد و همچنین می‌تواند بر روی اشعه های نور عملیات دیفیوزر کردن را انجام دهد. استفاده از سافت باکس ها مزیت های زیادی برای عکاسان و تولید کنندگان محتوا به ارمغان می آورد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، با گسترش تکنولوژی و فناوری در قرن بیست و یکم و همچنین توسعه شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و رشد سایت های اشتراک ویدئو خارجی و ایرانی مانند یوتیوب آپارات و غیره اهمیت تولید محتوا و عکاسی حرفه‌ای دو چندان شده است؛ امروزه مبحث نورپردازی در هنگام عکاسی یکی از مهمترین و بزرگترین دغدغه عکاسان و تولیدکنندگان محتوا محسوب می شود و در حال حاضر تقریباً استفاده از فلاش دوربین های عکاسی یا لامپ های معمولی برای تامین نور در هنگام عکاسی غیر ممکن است و این موضوع می‌تواند موجب افت شدید کیفیت، شفافیت و وضوح تصاویرخروجی شود.

اگر کمی با فضای تولید محتوا و عکاسی آشنایی داشته باشید قطعاً برای تان پیش آمده است که در هنگام فیلم برداری یا عکس عکاسی با پس زمینه پرده سبز یا کروماکی، سایه های وحشتناک و تیزی بر روی لبه های سوژه و اطراف آن ایجاد می شود که از جذابیت تصویر می کاهد؛ در این مواقع اکثر عکاسان نیاز به تابش نور نرم و یکنواخت به سمت سوژه یا پس زمینه سوژه دارند ولی چگونه می توان نور نبض را به سمت سوژه منتشر کرد؟ چگونه می توان این گونه مشکلات را برطرف کرد؟در ادامه مقاله قصد داریم بهترین راهکار این مشکل را به شما معرفی کنیم. پس از انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سافت باکس چیست؟

سافت باکس یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین تجهیزات نورپردازی و نوردهی در عکاسی است که وظیفه نرم کردن و ملایم تر کردن اشعه های نور را بر عهده دارد و همچنین می‌تواند بر روی اشعه های نور عملیات دیفیوزر کردن را انجام دهد. استفاده از سافت باکس ها مزیت های زیادی برای عکاسان و تولید کنندگان محتوا به ارمغان می آورد. به عنوان مثال در صورت استفاده از این ابزار شما می توانید زاویه تابش اشعه های نور و جهت آنها را را به صورت دلخواه تنظیم کنید و بر روی شکل کلی نور کنترل بیشتری داشته باشید.

به عبارت دیگر سافت باکس از یک کلمه انگلیسی تشکیل شده است که می‌توانیم در فارسی آنرا به کلمه " جعبه نرم " یا اصطلاحاً " جعبه نرم کننده نور " تشبیه کنیم. سافت باکس ها در واقع وظیفه دارند که نور سخت خارج شده از منبع نور را به نور نرم و ملایم تبدیل کنند و آنرا به سمت سوژه مورد نظر یا هر چیزی که قصد عکاسی و فیلم برداری از آن را داریم، بتابانند.

 

استفاده از چتر ها در عکاسی

یکی دیگر از آسان ترین و ساده ترین نوع اصلاح کننده نور که توسط عکاسان حرفه ای در هنگام عکاسی یا فیلمبرداری استفاده میشود، چتر ها هستند. به عبارت دیگر چترها و سافت باکس ها هر دو جزء تجهیزات نورپردازی یا اصلاح کننده نور به حساب می آیند. چترها نیز مانند سافت باکس ها مسئولیت ملایم تر کردن و یکنواخت تر امواج نور را برعهده دارند. صاحبان استودیوهای عکاسی یا آتلیه های عروسی و... جزء علاقه مندان به این ابزار نوردهی هستند.

شباهت چترها و سافت باکس ها چیست؟

همانطور که گفته شد سافت باکس ها و چترها دو ابزار مهم و کاربردی در عکاسی و فیلمبرداری هستند و وظیفه هر دوی آنها دیفیوزر کردن اشعه های نور از طریق منتشر کردن نور به صورت متمرکز به سمت سوژه مورد نظر می باشد. هم سافت باکس ها و هم چت‌ها را می‌توان جزء تجهیزات قابل حمل یا پرتابل در صنعت عکاسی محسوب کرد؛ از طرفی می‌توانید هر دوی این این ابزارها را با انواع منابع نور مانند فلاش های موجود در استودیو و همچنین فلاش هایی که بر روی دوربین های عکاسی نصب می شوند، ترکیب کنید و با استفاده از آنها به اصلاح نور بپردازید.

تفاوت چترها و سافت باکس ها چیست؟

علاوه بر شباهتی که میان سافت باکس ها و چتر ها وجود دارد، این دو ابزار تفاوت هایی نیز دارند. به عنوان مثال در صورت استفاده از سافت باکس ها شما بهتر می توانید جهت تابش اشعه های نور و همچنین ابعاد آنها را تغییر دهید و با توجه به شرایط زاویه تابش نور را کنترل کنید. از سوی دیگر سافت باکس ها دارای ساختار و شکل مناسب فردی هستند که به آنها کمک می کنند بهتر از چترها از عبور نور به درون خود یا اصطلاحاً نشت نور جلوگیری کنند.سافت باکس ها معمولاً به دلیل اینکه دارای اشکال مستطیل شکل و چند ضلعی و شبیه پنجره دارند قادر هستند بهتر از چتر ها نور طبیعی را شبیه سازی کند؛ در واقع نوری که از طرف سافتبال است به سمت سوژه تابیده می شود طبیعی تر به نظر می رسد.

سافت باکس ها چند نوع هستند؟

با گسترش استفاده از سافت باکس ها در صنایع مختلف، تولید کنندگان این ابزار تصمیم گرفتند سافت باکس هایی در ابعاد و اشکال متفاوت طراحی کنند؛ از همین رو در حال حاضر سافت باکس ها دارای مدل ها و ابعاد مختلفی هستند. شما می توانید با توجه به نیاز خود و شرایط فضای عکاسی، سافت باکس مادر نظر خود را تشخیص دهید و در نهایت خریداری نمایید. از جمله رایج ترین و محبوب ترین سافت باکس های که به بازار عرضه شده است می‌توان به سافت باکس های مربعی شکل، سافت باکس های مستطیل شکل، سافت باکس های هشت ضلعی، سافت باکس های چند ضلعی و سافت باکس های باریک و... اشاره کرد.

چند نکته مهم در استفاده از سافت باکس ها

به طور کلی یادگیری نحوه استفاده از ساخت آسان می تواند به شما در در افزایش کیفیت و هرچه بهتر شدن تصاویر خروجی کارتان تاثیر به سزایی داشته باشد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم در هنگام استفاده از سافت باکس ها به چند نکته زیر دقت کافی را داشته باشید:

هر اندازه که ابعاد سافت باکس بزرگتر باشد، نور تابیده شده از آن نیز ملایم تر و یکنواخت تر است؛ اما دقت داشته باشید که برای تامین نوری نصفشو به یک منبع نور فوق العاده قدرتمند نیاز است.

اگر اگر قصد دارید با استفاده از از دوربین های گوشی همراه خود و فلاشرهای آنها در مراسم ها و جشن ها عکاسی و فیلم برداری کنید، پیشنهاد می‌کنیم که از یک سافت باکس کوچک و قابل حمل نیز به صورت همزمان بهره ببرید؛ زیرا این امر باعث می شود که کیفیت عکس‌های خروجی کار افزایش یابد.

اگر قصد عکاسی به صورت قدی یا ایستاده را دارید، استفاده از سافت باکس های باریک و بزرگ یا استفاده از چند سافت باکس به صورت همزمان و در زوایای مختلف می‌تواند نور نرم تر و ملایم تری را به سمت شما بتاباند.

یک قانون نانوشته در عکاسی وجود دارد که می‌گوید:" برای افزایش کیفیت و نرم تر شدن نور تابیده شده به سمت سوژه حتماً باید ابعاد سافت باکس با اندازه و سایز سوژه یکسان باشد ". به عنوان مثال اگر می خواهید از یک کارت ملی به صورت حرفه ای عکاسی کنید باید از سافت باکس های کوچک با ابعاد تقریبی ۴۵ تا ۶۰ سانتی متر استفاده کنید ولی اگر قصد دارید یک عکس گروهی بگیرید باید از ساخت و سازهای ۱۲۱ سانتیمتری استفاده کنید.

آشنایی با سافت باکس و تفاوت آن با چترها

امیدواریم در این مقاله، با سافت باکس آشنایی خوبی پیدا کرده باشید. سافت باکس ها می توانند تاثیر زیادی بر روی کیفیت و شفافیت تصاویر خروجی شما بگذارند. در واقع بدون وجود سافت‌باکس ها یا اصلاح کننده‌های نور به هیچ عنوان نمی‌توان عکاسی حرفه‌ای انجام داد. به عبارت دیگر ابداع و اختراع سافت‌باکس ها انقلاب عظیمی در صنعت عکاسی و فیلمبرداری ایجاد کرد. به علت تنوع مدل ها و انواع مختلف سافت باکس ها، توصیه می کنیم حتماً قبل از خرید اطلاعات کافی را در این مورد کسب کنید.

منبع : کروماکی لند

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
مهدی محمدی
1402/05/22 - 09:58

خوبه
تورهای مسافرتی آفری
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top