تاریخ انتشار: جمعه 1401/04/10 - 22:48
کد خبر: 436915

چگونه پایان نامه بنویسیم

اولین مورد بسیار مهم که پس از انتخاب موضوع در پایان نامه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، عنوان پایان نامه شما می‌باشد. شما باید به درستی بدانید که عنوان شما چه مطالبی را پوشش می‌دهد و چه ویژگی‌هایی را دارد و تا بر اساس آن بتوانید بهترین پایان نامه را ارائه دهید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» یکی از الزامات بسیار مهم در دوره تحصیلات تکمیلی اعم از کارشناسی ارشد و دکترا، تدوین و نگارش پایان نامه می‌باشد. پایان نامه یا به اصطلاح تز نوعی نوشته تدوین شده می‌باشد که دانشجو در رابطه با موضوعی خاص و مرتبط با رشته‌ی تحصیلی خود ارائه می‌دهند تا بتوانند مدرک تحصیلی خود را دریافت کنند. بنابراین پایان نامه‌ای که از سمت دانشجویان ارائه می‌شود باید دارای ویژگی و مشخصاتی باشد که از نظر استاد و راهنما قابل قبول باشد. ما به شما در این مقاله کامل‌ترین روش انجام پایان نامه را معرفی می‌کنیم.

پیشنهاد مطالعه: مشاوره پایان نامه ارشد و دکتری بصورت رایگان

 

ساختار پایان نامه چگونه باشد؟

پایان نامه دارای ساختار و ویژگی منحصر به فردی است، پس از انتخاب موضوع پایان نامه زمانی که قصد انجام پایان نامه خود را دارید باید به نکات زیر و به ساختار کلی پایان نامه توجه نمایید.

  • صفحات آغازین پایان نامه( شامل، جلد، صفحه بسم الله الرحمن الرحیم، صفحه عنوان پایان نامه، تعهد نامه، چیده و فهرست مطالب)
  • فصول پایان نامه
  • ضمیمه‌های پایان نامه
  • پیوست‌های پایان نامه
  • صفحات پایانی پایان نامه( شامل ترجمه چکیده به انگلیسی و صفحه عنوان انگلیسی)

همانطور که در بالا به آن اشاره شد اولین مورد بسیار مهم که پس از انتخاب موضوع در پایان نامه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، عنوان پایان نامه شما می‌باشد. شما باید به درستی بدانید که عنوان شما چه مطالبی را پوشش می‌دهد و چه ویژگی‌هایی را دارد و تا بر اساس آن بتوانید بهترین پایان نامه را ارائه دهید.

(مشاوره رایگان دریافت نمایید: گروه نخبگان برتر)

چکیده پایان نامه چگونه است؟

پس از عنوان پایان نامه، یکی از موارد بسیار مهم در پایان نامه استفاده از چکیده مطالب می‌باشد. استفاده از چکیده به خواننده کمک می‌کند تا به مطالعه پایان نامه شما علاقه‌مند شود، بنابراین باید به درستی و دقیق نوشته شود. چکیده پایان نامه باید علاوبر کوتاه و مختصر بودن به برخی از اصلی‌ترین سوالات در ذهن خواننده نیز پاسخ دهد. این سوالات می‌توانند از قیبل زیر باشد.

  • در این پژوهش به بررسی چه مسئله‌ای پرداخته شده است؟
  • ضرورت پرداخت به چکیده پایان نامه مسئله چیست؟
  • نتایج حاصل از این پروژه چه چیز بوده است؟

چکیده یک پایان نامه باید اهمیت پایان نامه را به درستی توضیح دهد و به طور مختصر شامل 400 کلمه باشد. نکته‌ی بسیار مهم در چکیده این است که باید قابل خواندن باشد و اطلاعات به کار رفته نباید در آن تکراری باشد.

فهرست‌های پایان نامه چگونه باشد؟

بعد از چکیده، به ترتیب از فهرست مطالب، فهرست علائم ونشانه‌ها، فهرست جداول قرار گرفته می‌شود. در فهرست‌ صفحات اولیه پایان نامه نباید از تقدیر، تشکر و چکیده استفاده شود. دقت داشته باشید که عناوین ذکر شده در فهرست‌ها باید دقیقا مانند عناوین خود متن باشند و حتی شماره گذاری، نقطه گذاری و نوشتن حروف بزرگ به خوبی رعایت شود. به گویایی و مختصر بودن فهرست پایان نامه خود توجه داشته باشید و از عناوین طولانی به هیچ وجه استفاده نکنید.

فصول پایان نامه استاندارد

مطابق استاندارد پایان نامه کارشناسی ارشد در دانشگاه‌ها شامل 5 فصل می‌باشد. این فصول در حین انجام پایان نامه به صورت زیر می‌باشد که به شرح آن پرداخته می؜شود.

  • فصل اول پایان نامه: فصل اول در پایان نامه شامل مقدمه، طرح مسئله و کلیات تحقیق می‌باشد.
  • فصل دوم پایان نامه: در فصل دوم باید مروری بر منابع یا روش انجام پایان نامه صورت گیرد.
  • فصل سوم پایان نامه: در فصل سوم شما باید مدل‌ها و ایده‌های خود را ارائه دهید.
  • فصل چهارم پایان نامه: این فصل در حین انجام پایان نامه باید نتایج تحقیقات پایان نامه را شامل شود.
  • فصل پنجم پایان نامه: فصل پنجم در پایاین نامه مخصوص نتیجه گیری و پیشنهادات فرد می‌باشد.

در حین انجام پایان نامه باید به فهرست پایان نامه خو که به طور استاندارد 5 فصل می‌باشد توجه ویژه‌ای داشته باشید.

فصل اول پایان نامه

اولین فصل پایان نامه با مقدمه آغاز می‌شود. برای نوشتن یک مقدمه باید بدانید که باقی قسمت‌های پروژه در مورد چه موضوعاتی می‌باشند. پیشنهاد می‌شود ابتدا بخش دیگر پایان نامه را تکمل کرده و سپس به نگارش بخش‌ها و زیر شاخه‌های مقدمه پایان نامه خود بپردازید.

جمله‌ی ابتدایی مقدمه بسیار مهم است، این جمله می‌تواند خواننده را برای خواندن ادامه پایان نامه ترغیب کند. پاراگراف‌های دیگر باید به جدیدترین مطالب و پژوهش‌ها بپردازند.

فصل دوم پایان نامه

در این مبحث پایان نامه باید اطلاعاتی را ارائه دهید که خواننده پایان نامه را متقاعد کند که پژوهش شما درست می‌باشد. همچنین به برخی  از سوالات پاسخ کامل و جامع دهد. این بخش نشانگر پیشرفت اطلاعات و دانش پژوهشگر در یک رشته تحقیقاتی است، بنابراین باید سابقه موضوع به خوبی بررسی شود و متنی که ارائه می‌شود باید موارد زیر را دارا باشند.

  • عدم وجود مطالب تکراری
  • آشکار شدن نقاط آسان‌ترین روش تحقیق برای مساله
  • قرار گرفتن تجربیات دیگران در اختیار محقق
  • افزودن شدن اطلاعات محقق در رابطه با مطالعه و تحقیقاتش

در فصل دوم از انجام پایان نامه، باید به مطالب بالا توجه فرمایید تا بتوانید بهترین پایان نامه را ارائه دهید.

فصل سوم پایان نامه

در فصل سوم باید به نکات بسیار ظریفی توجه نمایید، زیرا این فصل سرنوشت پایان نامه شما را رقم می‌زند. همچنین در این فصل باید به این موضوع توجه داشته باشید که متغیرهای مد نظر به خوبی معرفی شوند. در اصل متغیرها خصوصیات و حالات قابل اندازه گیری هستند که می‌توانند تغییر کنند و یا تغییر در پایان نامه ایجاد کنند.

فصل چهارم پایان نامه

فصل چهارم نیز از اهمیت بسایر بالایی برخوردار است و برخی آن را قلب تپنده پروژه می‌دانند. در این فصل نتایج حاصل از معادلات مدنظر، شبیه سازی یا نتیجه حاصل از انجام آزمایشات بیان می‌شوند به طور کلی نتایج حاصل از تدورین پایان نامه در این قسمت قرار گرفته می‌شوند.

فصل پنجم پایان نامه

فصل پنجم در انجام پایان نامه مخصوص نتایج مهم تفسیر و مباحث بررسی شده است که پیشنهاداتی را ارائه می‌دهد. در واقع هدف از نگارش این قسمت از فصل بازگشت به بیان مسئله و هدف اصلی تحقیقات می‌باشد. این فصل می‌تواند نقش بسیار فشرده‌ای را برای افرادی که وقت خواندن تمام مطالب را ندارند ایفا کند. بنابراین این بخش به طور خلاصه و اجمالی تحقیقات و گزارشات مهم را بازگو می‌کند.

در انتها

 در بالا به شرح 5  فصل پایان نامه پرداختیم و شما را با تفسیر مباحث پایان نامه و شرح آن آشنا کردیم. در حین انجام پایان نامه توجه به نکات برای بهبود پایان نامه کمک بسیار زیادی به شما می‌کند و می‌تواند بهترین پایان نامه را برای شما به ارمغان آورد.

 پس در نهایت توجه به نکات اشاره شده و به کار گیری آن در حین انجام پایان نامه می‌تواند سبب تمایز پایان نامه شما نسبت به دیگر افراد حاضر شود. از اینکه یک پایان نامه خوب داشته باشید نیاز به صبر و دقت در تمامی مراحل تالیف آن دارید.

(ثبت سفارش مشاوره : تماس با گروه نخبگان برتر)

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top