تاریخ انتشار: پنجشنبه 1401/04/23 - 10:07
کد خبر: 438164

بررسی حواشی کنکور سراسری ۱۴۰۲؛

چرا قرار بود کنکور سراسری ۱۴۰۲ دستخوش تغییرات شود؟

چرا قرار بود کنکور سراسری ۱۴۰۲ دستخوش تغییرات شود؟

یکی از بدیهی ترین دلایلی که همواره باعث اعمال تغییرات جزئی به طور سالانه در نحوه برگزاری و تاثیر آزمون شده است، وجود استرس زیاد بین داوطلبان و فشار روانی بالا حتی در صورت داشتن برنامه ریزی کنکور می باشد. در حال حاضر با وجود پذیرش بخش اعظمی از رشته ها به صورت بدون کنکور، هنوز رقابت سنگینی برای قبولی در بسیاری از رشته های پرمتقاضی وجود دارد.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مطمئنا این روزها اخبار زیادی در رابطه با حذف کنکور و قوانین مصوب شده جدید کنکور 1402 به گوش شما خورده است. براساس این اخبار، قرار بود نحوه سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در سال 1402 نسبت به سال های گذشته متفاوت شود. از تغییر میزان تاثیر سوابق تحصیلی گرفته تا نحوه برگزاری آزمون، همگی مواردی هستند که قرار بود نتیجه نهایی پذیرش داوطلبان را تعیین کنند. با اعلام مصوبات جدید از سوی ارگان های تصمیم گیرنده، سوالات زیادی برای تمامی متقاضیان در خصوص جزئیات تغییرات کنکور سراسری 1402 ایجاد شده است که بررسی دقیق تر و مقایسه مصوبات می تواند بسیاری از شبهات ایجاد شده را رفع نماید.

بنابر آخرین اطلاعیه منتشر شده در سایت سازمان سنجش آموزش کشور، تغییرات کنکور 1402، همانند مقررات آزمون 1401 خواهد بود.

چرا قرار بود کنکور سراسری 1402 دستخوش تغییرات شود؟

یکی از بدیهی ترین دلایلی که همواره باعث اعمال تغییرات جزئی به طور سالانه در نحوه برگزاری و تاثیر آزمون شده است، وجود استرس زیاد بین داوطلبان و فشار روانی بالا حتی در صورت داشتن برنامه ریزی کنکور می باشد. در حال حاضر با وجود پذیرش بخش اعظمی از رشته ها به صورت بدون کنکور، هنوز رقابت سنگینی برای قبولی در بسیاری از رشته های پرمتقاضی وجود دارد. به علاوه این که برگزاری آزمون به شکل فعلی موجب افزیش گرایش افراد به شرکت در کلاس های کنکور و نتیجه، کسب نتایج بهتر در صورت داشتن امکانات بیشتر شده است. به طور کلی عواملی که مسئولان را بر آن داشته تا تغییراتی نسبتا اساسی در نحوه پذیرش اعمال نمایند شامل موارد زیر است:

کاهش انگیزه دانش آموزان برای یادگیری همه مفاهیم در مدرسه

پایین آمدن سطح رقابت در مدارس

کم توجهی به برخی از مباحث مهم درسی به علت عدم طرح سوال در کنکور سراسری

هزینه های سرسام آور کلاس های آموزشی کنکور

بالا بودن میزان استرس شرکت کنندگان

عدم وجود عدالت آموزشی میان افراد با امکانات آموزشی بالا و داوطلبان مناطق با امکانات پایین

آخرین تغییرات کنکور سراسری 1402

تغییرات کنکور سراسری 1402

اعمال تغییر یا حذف کنکور سراسری مدت هاست که نقل محافل تحصیلی و ارگان های تصمیم گیرنده در این خصوص می باشد اما در نهایت مواردی که پیش تر از آن ها نام برده شده است، همگی باعث شدند تا قوانین حاکم بر پذیرش و شیوه برگزاری و نتایج کنکور با تغییرات مشخصی همراه شود.

البته همان طور که گفته شد، بنابر آخرین اطلاعیه های منتشر شده از طریق سازمان سنجش آموزش کشور، با وجود آن که قرار بود تغییرات ذیل از سال 1402 اجرایی شوند، روند ابلاغ آن ها به سال 1403 موکول شده و کنکور 1402 همانند مقررات آزمون 1401 برگزار خواهد شد.

1- تاثیر قطعی سوابق تحصیلی!

یکی از مهم ترین تغییرات مصوب، افزایش تاثیر معدل در کنکور به 40 درصد قطعی بوده و تنها 60 درصد نتایج آزمون سراسری بر پذیرش داوطلبان موثر می باشد. به این معنا که معدل نهایی پایه دوازهم داوطلبان با هر میزانی به جای تاثیر مثبت، به طور قطعی و مستقیم نتیجه نهایی را معین خواهد کرد و شرکت در آزمون سراسری تنها 40 درصد موثر خواهد بود.

2- حذف دروس عمومی!

قراربود، منابع کنکور سراسری 1402 تنها دروس اختصاصی گروه های آزمایشی گوناگون بوده و بدین ترتیب زمان پاسخگویی سوالات اختصاصی افزایش پیدا کند. تاثیر دروس عمومی نیز از طریق بررسی سوابق تحصیلی و احتمالا براساس معدل کتبی نهایی پایه دوازدهم معین شود. البته در این صورت از آن جایی که سوالات آموزش و پرورش در امتحانات نهایی تشریحی می باشد، لذا با این تفاصیل تسلط کامل بر محتوای کتاب درسی و نه فقط تکنیک های تست زنی، تعیین و تضمین کننده نتیجه بهتر خواهد بود.

مدارک مورد نیاز ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۱ | نحوه دریافت کد رهگیری ثبت نام

3- شرط معدل این بار برای ورود به هر دانشگاه!

این اختیار عمل زین پس به دانشگاه های سراسر کشور داده شود تا تنها داوطلبان با حدنصاب معدل خاصی را پذیرش نمایند و بدین ترتیب، پذیرفته شدگان با معدل کمتر از میزان اعلامی دانشگاه، حق ثبت نام نخواهند داشت.

4- برگزاری 2 کنکور طی یک سال!

همواره یکی از مهم ترین دلایلی که موجب عدم کسب نتیجه مطلوب داوطلبان در کنکور سراسری می شد، ناتوانی در غلبه بر استرس و در نتیجه از بین رفتن تمرکز در جلسه آزمون بوده است. راهکاری که برای این وضعیت ارائه شده بود برگزاری دو کنکور در سال می باشد که همه داوطلبان می توانند در هر دو شرکت کرده و پس از اعلام نتایج، بهترین نتیجه به عنوان نمره آزمون برای آن ها در نظر گرفته شود. این کار به داوطلبان کمک می کند تا در صورت نارضایتی از عملکرد نوبت اول، برای کسب بهترین نتیجه در نوبت دوم و رسیدن به رتبه قبولی مدنظر خود تلاش کنند.

5- افزایش اعتبار نتایج کنکور تا 2 سال!

این تغییر بدان معناست که داوطلبان می توانند بدون شرکت هر ساله در کنکور از نتیجه یک آزمون تا دو سال استفاده نمایند و بدین ترتیب امتیازات نتایج کسب شده نیز به مدت دو سال معتبر خواهد بود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top