تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/04/29 - 23:23
کد خبر: 438786

ریزش موی ابرو علائم کدام بیماری است؟

ریزش موی ابرو علائم کدام بیماری است؟

ریزش ابرو در زنان یکی از مشکلات رایج بیشتر افراد است. با توجه به اهمیت زیادی که ابروها در زیبایی صورت دارند، بررسی این مشکل و پیدا کردن راه پیشگیری و درمان آن بسیار حائز اهمیت است. ریزش موهای ابرو که از نظر پزشکی به عنوان هیپوتریشوز یا ماداروز ابرو شناخته می‌شود، باعث نازک شدن یا ریزش موهای ابرو به صورت لکه‌‌ای می‌شود. معمولاً ریزش موهای ابرو همیشه جدی نیست. اما اگر مشکلاتی که ممکن است دلایل ریزش ابرو باشند به موقع درمان نشود، تنها راه و و بازگشت موهای ابرو، کاشت ابرو است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، ریزش ابرو در زنان یکی از مشکلات رایج بیشتر افراد است. با توجه به اهمیت زیادی که ابروها در زیبایی صورت دارند، بررسی این مشکل و پیدا کردن راه پیشگیری و درمان آن بسیار حائز اهمیت است. ریزش موهای ابرو که از نظر پزشکی به عنوان هیپوتریشوز یا ماداروز ابرو شناخته می‌شود، باعث نازک شدن یا ریزش موهای ابرو به صورت لکه‌‌ای می‌شود. معمولاً ریزش موهای ابرو همیشه جدی نیست. اما اگر مشکلاتی که ممکن است دلایل ریزش ابرو باشند به موقع درمان نشود، تنها راه و و بازگشت موهای ابرو، کاشت ابرو است.

عوامل مختلفی مانند رژیم غذایی، عفونت، تغییرات هورمونی، وضعیت پوست، تغییرات هورمونی یا بیش فعال سیستم ایمنی می‌تواند باعث ریزش جزئی یا کل موهای ابرو شود. تعیین علت ریزش ابرو در خانم ها می‌تواند در درمان آن بسیار کمک کننده باشد. این مقاله نگاهی دقیق‌تر به علل و علائم ریزش موی ابرو و درمان آن خواهد داشت.

علائم ریزش موی ابرو

در فرایند ریزش موی ابرو ممکن است، افراد دچار کم پشتی ابرو یا از بین رفتن تکه‌های مویی در ابرو خود شوند. این شرایط می‌تواند برای مردان و هم چنین زنان اتفاق بیفتد. بنابراین ممکن است، ابرو‌ها را در یک طرف یا هر دو طرف از دست بدهید. علائم دیگر ممکن است شامل خارش ابرو، خشکی پوست و ریزش مو یا کم پشت شدن موهای ابرو باشد.

دلایل ریزش ابرو در آقایان

استفاده از دارو‌های خاص

برخی از داروهای خاص مانند سیبوترامین، متفورمین، پرامیلاتید، داروهای تشنج، داروهای ضد التهاب و داروهای روانپزشکی می‌تواند بر ریزش ابرو تاثیر داشته باشد.

شرایط خودایمنی

در بیماری خود ایمنی، سیستم ایمنی بدن اشتباهی به فولیکول‌های مو حمله کرده و رشد مو را کند یا تولید آن را متوقف می‌کند. این بیماری‌ها شامل آلوپسی آره آتا، آلوپسی فیبروزینگ پیشانی، دیسکویید لوپوس اریتماتوز می‌شود.

کمبود مواد مغذی

بدن انسان به مواد مغذی مانند کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد. برخی از مواد مغذی برای رشد و نگهداری مو بسیار اهمیت دارند. بنابراین کمبود در هر یک از آن‌ها می‌تواند باعث ریزش موی ابرو شود. برخی از مواد مغذی مهم برای رشد و سلامتی مو عبارتند از بیوتن (ویتامین B-7)، ویتامین C، آهن، ویتامین‌های E، B-12 و D، سیستئین، امگا ۳ می‌باشند.

شرایط پوستی

پوست در برخی از بیماری‌های پوستی، دچار خارش، پوسته پوسته شدن و بثورات پوستی می‌شود. افراد به علت التهابات پوستی، خشکی و خارش این بیماری‌ها، موهای ابرو خود را از دست می‌دهند. از بیماری‌های رایج پوستی که باعث خارش، بثورات موی ابرو می‌شوند، می‌توان به درماتیت آتوپیک، پسوریازیس، اگزما، درماتیت سبورئیک اشاره کرد.

مشکلات هورمونی

ریزش غیر طبیعی موی ابرو یکی از علائم اختلال کم کاری و پرکاری تیروئید است. هورمون‌های تیروئید نقش مهمی در رشد و حفظ سلامتی مو دارند.

افزایش سن

با افزایش سن در آقایان به علت کاهش مقدار هورمون تستوسترون، مو شروع به نازک شدن می‌کند و ریزش مو افزایش می‌یابد.

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب زیاد مانع رسیدن اکسیژن کافی به فولیکول‌های مو می‌شود و باعث تغییر درسطح هورمون‌ها می‌شود و موهای ابرو دچار ریزش می‌شود.

عوارض جانبی دارو

  • ریزش موی ابرو می‌تواند به صورت جزئی یا کامل به دنبال عوارض جانبی برخی داروها رخ دهد.
  • آسیتریتین، داروی رتینوئیدی که افراد برای درمان پسوریازیس استفاده می‌کنند.
  • شیمی درمانی که روش درمانی برای سرطان است.

دلایل با شیوع کمتر ریزش موی ابرو

پرتودرمانی

آمیلوئیدوز

سارکوئیدوز

سوختگی با مواد شیمیایی

تریکوتیلومانیا (اختلال کشیدن مو)

کارسینوم سلول بازال

بیماری قارچی فولیکولوتروپیک

سرطان سلول سنگفرشی

سیفلیس

جذام

دلایل ریزش ابرو در زنان

دلایلی که تاکنون در قسمت بالا ذکر شده است، می‌تواند جزء مواردی باشد که باعث ریزش ابرو در زنان نیز می‌شود. به جز موارد بالا، در زنان، ریزش موی ابرو می‌تواند دلایل دیگری داشته باشد که در ادامه به آن اشاره شده است.

  • استفاده بیش از حد از رنگ

استفاده بیش از حد از رنگ ابرو باعث خشکی و شکنندگی ابرو‌ها شود.

  • کم خونی

کمبود آهن از رایج‌ترین بیماری‌های خونی است که دارای عوارض متعددی مانند ریزش مو ابرو است. ریزش مو ابرو به علت فقر آهن و کم خونی در خانم‌ها بیشتر از آقایان وجود دارد.

  • بارداری و زایمان

حاملگی و زایمان می‌تواند بر روی هورمون‌ها و دیگر جنبه‌های بیوشیمی بدن تاثیر بگذارد. این تغییرات روی چرخه رشد مو اختلال ایجاد می‌کنند و باعث ریزش مو می‌شوند.

  • استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی

آرایش زیاد ابرو برای مدت طولانی می‌تواند اثر مخربی روی ابرو‌ها داشته باشد و موجب ریزش ابرو‌ها شود.

روش‌های جلوگیری از ریزش موی ابرو

  • گاهی می‌توان از ریزش مو ابرو پیش گیری کرد. برای این کار، ابتدا باید به یک پزشک متخصص مراجعه کرد تا در صورت لزوم آزمایش‌های خون و دیگر ارزیابی‌های مختلف انجام شود تا در صورت داشتن هر گونه مشکل، برای رفع آن اقدام شود.
  • به مقدار کافی پروتئین، میوه و سبزیجات مصرف کنید و تغذیه مناسب و متنوعی داشته باشید. علاوه بر این، از تکنیک‌های آرام سازی و کاهش استرس مانند ماساژ یا مدیتیشن استفاده کنید.
  • جلوگیری از آرایش زیاد ابرو‌ها، عدم استفاده از موادشیمیایی از ریزش ابرو‌ها پیشگیری می‌کند.
  • ماساژ و شانه کشیدن ابروها به صورت مرتب باعث افزایش گردش خون و رشد ابروها می‌شود. هم چنین می‌توانید با کمک انگشتان خود، ابروهای خود را به آرامی ماساژ دهید. این کار تاثیر مثبتی بر ابروهای شما می‌گذارد.

درمان‌های خانگی

از روش‌هایی که افراد با استفاده از آن، در کنار درمان‌های پزشکی می‌توانند برای پیشگیری از ریزش ابرو بهره ببرند، استفاده از روش‌های درمان خانگی است. برای درمان ریزش مو ابرو‌ها به افراد توصیه می‌شود که مواد طبیعی زیر را به پوست ناحیه ریزش مو بمالند.

  • آب پیاز یا سیر
  • چای سبز خنک شده
  • روغن بادام
  • روغن رزماری
  • عسل
  • شیرنارگیل
  • ژل آلوئه ورا
  • روغن کرچک

استفاده از مواد بالا باعث آسیب نمی‌شود. اما با این حال، تحقیقات اثر بخشی آن‌ها را تایید نمی‌کند.

آیا روش‌های خانگی موثر هستند؟

در روش‌های خانگی با توجه به اینکه از مواد طبیعی استفاده می‌شود، بسیار روش مطمئن و مفیدی است، ولی در این روش‌های سنتی نباید انتظار معجزه داشت. بلکه معجزه زمانی اتفاق می‌افتد که شما مجموعه‌‌ای از اقدامات درمانی را در کنار هم با روش درست انجام دهید. این موارد شامل رژیم غذایی مناسب، فعالیت بدنی و بالا نگهداشتن روحیه می‌باشد.

البته برخی مواد طبیعی باعث ایجاد حساسیت یا واکنش یا عارضه‌ها ی دیگر می‌شوند. بنابراین استفاده از روش‌های خانگی نیز باید تحت نظر پزشک انجام شود. همینطور به یاد داشته باشید، که روش‌های سنتی و خانگی هرگز نمی‌توانند جایگزین روش‌های پزشکی شوند.

درمان ریزش موی ابرو با مزو تراپی

مزوتراپی ابرو از موثرترین روش‌های تقویت ریشه و رشد ابرو است. در این روش از داروهای هومیوپاتی، املاح معدنی مانند آهن و روی، ویتامین‌ها، اسید‌های آمینه، عصاره گیاهان و استفاده می‌شود. این دارو‌ها از طریق رنگ به صورت مستقیم در قسمتی از فولیکول‌های ابرو تزریق می‌شود. این روش باعث بهبودی تغذیه رسانی و خون رسانی به فولیکول‌های ابرو می‌شود.

تعداد جلسات مورد نیاز برای مزوتراپی ابرو حداقل ۱۰ تا ۱۵ جلسه است. بعد از آن نیاز است تا هر فرد سالی دو بار برای انجام مزوتراپی مراجعه کند.

کاشت ابرو

کاشت ابرو از روش‌هایی است که زیبایی را برای همیشه به چهره شما هدیه خواهد داد. در تکنیک کاشت ابرو، از نواحی اطراف سر یا کناره‌های گوش، موها را برداشته و در قسمت ابرو کاشته می‌شود. این روش به شما ابرو کاملا طبیعی و نچرال خواهد داد. کاشت ابرو مناسب هر کسی است که دوست دارد ابروهای ضخیم و پرپشتی داشته باشد.

نتیجه:

ابروها از مهمترین اجزای صورت هستند که در زیبایی چهره نقش مهمی را ایفا می‌کنند. از این رو مراقبت از ابروها بسیار اهمیت دارد. با در نظر گرفتن برخی نکات مراقبت از ابرو که در مقاله بالا به آن اشاره شد، می‌توانید، همیشه ابروهای زیبا و پرپشتی داشته باشید.

در نهایت اگر روش‌های مختلفی را برای رشد ابروهای خود امتحان کردید و نتیجه مورد نظر خود را دریافت نکردید، می‌توانید از روش‌های مزوتراپی یا کاشت ابرو استفاده کنید. برای انجام مزوتراپی و کاشت ابرو با دقت بالا، بهتر است به کلینیک معتبر با پزشک متخصص که خدمات زیبایی مو را به صورت تخصصی انجام می‌دهند، مراجعه کنید.

کلینیک تخصصی هلیا با سابقه چند ساله در این زمینه و مجهز بودن به پیشرفته‌ترین امکانات وتجهیزات پزشکی، شرایطی را برای مراجعین فراهم کرده است که با خیالی آسوده از خدمات این کلینیک بهره می‌برند.

خط ویژه: 02179547

همراه: 09122502050

تهران خیابان کامرانیه شمالی خیابان تاجیکی پلاک 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
خلق یک جام با حذف استقلال و پرسپولیس!
پزشک سپاهان بیشتر از بازیکنان این تیم دوید!
واکنش عجیب خطیر بعد از شنیدن خبر برکناری‌اش
آمار شهدای غزه به ۳۴۵۹۶ هزار نفر افزایش یافت
آخرین جزئیات از تولید فیلم سلمان فارسی
جابجایی بیش از ۴۰ هزار تماشاگر فوتبال با مترو
۲۴کشته در اثر ریزش بزرگراه
دستگیری ۳ قاتل فراری در ۳ عملیات ضربتی
سرقت های سریالی قهرمان کشتی در تهران
بهترین تبلیغات برای لباس فروشی (روش‌های رایگان و زود بازده)
لیست فیلم‌هایی که کاش حافظه‌ام پاک میشد تا دوباره میدیدم!
اسکای دایوینگ، تجربه ای متفاوت و هیجان انگیز در دبی
راهنمای خرید لوازم اورجینال مزدا
شناسایی پیکر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال
آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
تصاویر آخرالزمانی از ویرانه‌های منطقه امام‌زاده ابراهیم شفت +فیلم
دانشجویان دانشگاه منچستر انگلیس به پا خاستند +فیلم
تصاویر آخرالزمانی از ویرانه‌های آتش‌سوزی در ماسوله چوبی
خبرنگار CNN در نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه +فیلم
واکنش باشگاه سپاهان به شکایت پرسپولیس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top