تاریخ انتشار: شنبه 1401/05/01 - 13:40
کد خبر: 438952

آشنایی با صنایع دستی ایرانی

آشنایی با صنایع دستی ایرانی

ایران به عنوان یکی از قدیمیترین کشورها در تمدن و فرهنگ جهانی، دارای اقوام متعدد با فرهنگهای متنوع است. این تنوع فرهنگی زمینه پیداش تنوع در آداب و رسوم و صنایع دست...

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، ایران به عنوان یکی از قدیمی­ترین کشورها در تمدن­ و فرهنگ جهانی، دارای اقوام متعدد با فرهنگ­های متنوع است. این تنوع فرهنگی زمینه پیداش تنوع در آداب و رسوم و صنایع دستی نیز شده است. سبک زندگی اقوام طی گذر زمان دست خوش تغییرات فراوانی بوده است. مناطق مختلف ایران دارای صنایع دستی و سوغاتی­های متنوعی است. فرهنگ سوغاتی دادن و گرفتن یکی از سنت­های شیرین ایرانیان است.

آورن هدیه­ای از سفر نشانگر این است که در طول سفر به یاد عزیزان خود بوده­اید. یکی از بهترین سوغاتی­های ممکن، صنایع دستی شهرهایی است که به آنها سفر کرده­اید. ایران در زمینه صنایع دستی یکی از برترین کشورهایی است که نزدیک به 3000 گونه صنایع دستی متنوع شناخته شده دارد. برخی از این صنایع دستی جنبه کاربری و برخی دیگر جنبه تزیینی دارند. اگر می­خواهید راجب صنایع دستی شهرها و روستاهای مختلف اطلاعات کاملی کسب کنید و در حین سفر براحتی به خرید بپردازید، در مجله گردشگری اتاقک می­توانید اطلاعات لازم را بدست آورید.

 

آشنایی با صنایع دستی مشهور برخی از شهرها

ملایر؛ شهر مبل و منبت جهان

از جمله صنایع چوبی مورد استفاده و مشهور در سراسر جهان، صنعت مبل است. شهر ملایر در استان همدان بیش از 60% تولیدات میل ایران را در اختیار دارد. این شهر به دلیل خلاقیت و صنایع باکیفیت در سال 1398 یه شهر جهانی مبل و منبت در سازمان جهانی یونسکو ثبت شد. اگر میخوا­هید مبلمان بی­نطیری برای خانه خود خرید کنید می­توانید به این شهر زیبا سفر کنید.

 

اصفهان؛ بزرگترین شهر صنایع دستی جهان

استان اصفهان از دیرباز مهد هنر و پرورش هنرمندان بی­شمار بوده است. رونق صنایع دستی در اصفهان از زمان پادشاهان صفوی و تاثیر هنردوستی آن­ها شکل گرفته است. اصفهان در سال 1395 لقب شهر جهانی صنایع دستی را به خود گرفته است. از جمله صنایع بسیار پررونق در این شهر، میناکاری، خاتم­کاری، صنایع مس، منبت­کاری، نقره­کاری و فرش دستبافت است. یکی از مناطق مشهور اصفهان که می­توانید در زمان سفر به این شهر برای خریدن صنایع دستی اقدام کنید، میدان امام و سبز میدان است.

آشنایی با صنایع دستی ایرانی

تبریز؛ شهر جهانی فرش

فرش ایرانی شهرت جهانی دارد و به ثبت جهانی رسیده است. قالی تبریز یکی از مهمترین و با ارزش­ترین فرش­های ایرانی است. فرش­هایی با طرح­های متنوع اسلیمی-میناخانی و طرح­های طبیعت مثل درختی و گلدانی­اند. در سال 2015 نیز شهر تبریز به واسطه طرح­های کاملا ایرانی و زبیایی منحصربفرد آن، به عنوان شهر جهانی فرش شناخته شد. در کنار فرش تبریز صنایع دستی خاص دیگری وجود دارند که می­توانید با مراجعه به مجله گردشگری اتاقک درباره آن­ها اطلاع کسب کنید.

 

خراسان

ایران­ به دلیل تنوع محیط زیستی بالایی که دارد، شاهد گونه­های متنوع سنگ و کانی نیز در جای جای خاک خود است. معدن­های متنوع و فراوان سنگ و کانی در اغلب شهرها وجود دارد. اما یکی از مهمترین این کانی­ها که در خراسان به فراوان یافت می­شود، فیروزه است. شهر نیشابور با فیروزه­های معروفش، به شهر جهانی گوهر سنگ مشهور گردیده است. خراسان دارای 39 گونه کانی زینتی است. از این رو یکی از مهمترین شهرهای صادر­کننده سنگ­های زینتی و قیمتی بشمار می­رود. یکی دیگر از باارزش­ترین و معروف­ترین سوغاتی­های خراسان طلای سرخ یعنی زعفران خراسان است که شهرت جهانی نیز دارد.

 

شیراز؛ شهر شیرین و مسقطی

شیراز شهر شعر و آواز، یکی از شاخص­ترین شهرهای توریستی و گردشگری ایران است. این شهر علاوه بر زیباهای بصری و تاریخی که دارد، صنایع دستی و سوغاتی­های بی­نظیری دارد. از جمله سوغاتی­های خوشمزه استان فارس می­توان به خرما، انجیر، مسقطی، لیموترش و ... اشاره کرد. همچنین به علت عشایرنشین بودن برخی از مردم مناطق استان، گبه و گلیم دستباف نیز از صنایع دستی شیراز محسوب می­شوند.

 

کرمانشاه

کرمانشاه یکی از استان­های ویژه در غرب کشور که دارای آب و هوای معتدلی است. این استان به دلیل تاریخچه­ی کهن خود دارای آثار باستانی و تاریخی زیادی از جمله بیستون، طاق بستان و ... است. هر سال گردشگران و مسافران زیادی برای دیدن جاذبه­های دیدنی، طبیعت بکر و خرید صنایع دستی و محلی به این استان سفر می­کنند. نمدمالی، گیوه­بافی و گلیم­بافی از صنایع دستی رایج کرمانشاه می­باشد. مردمان مهمان­نواز کرمانشاه به سبب دامپروری و پرورش دام، مواد اولیه باکیفیتی را برای تولید صنایع دستی خود تولید می­کنند. بسیاری از دوستداران گیوه برای خرید گیوه به ایم استان سفر می­کنند تا بهترین جنس را برای خود و دوستانشان بخرند. از دیگر سوغاتی­های کرمانشاه که در مجله اتاقک درباره آن­ها گفته­ایم، می­توان به روغن محلی کرمانشاهی، شیرینی کاک و نان برنجی معروف کرمانشاه اشاره کرد.

آشنایی با صنایع دستی ایرانی

سخن پایانی

ایران با ثبت هشت شهر و دو روستا در سازمان جهانی از لحاظ صنایع دستی، نخستین کشور دنیا از نظر ثبت شهر جهانی است. کشور عزیزمان پش از هند و چین، سومین کشور تولیدکننده صنایع دستی جهان است. ایران به واسطه داشتن اقلیم و مناطق جغرافیایی متنوع، دارای تنوع بسیار در صنایع دستی است.

بلوچی­دوزی، معرق، سنگ­تراشی، سفال­گری و سوزن­دوزی از دیگر صنایع دستی و حرفه­های مردمان هنرمند استان­های ایران زمین است که می­توانید اطلاعات بیشتری را در مجله گردشگری اتاقک، قبل از سفر به مقصد خود بدست آورید. مجموعه اتاقک با ارائه این اطلاعات به گردشگران و مسافران عزیز کمک می­کند تا قبل از سفر خود به مقصدشان با صنایع دستی و موارد دیگر آن شهر آشنا شوند و در حین سفر لذت بیشتری از سفر ببرند.

منبع: https://www.otaghak.com/blog/

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
رضا حمیدی
1401/09/01 - 16:05

سلام ممنون بابت مطلب خوبتون. به نظرم این بیزینس جای رشد خیلی زیادی داره. مخصوصا که همه چیز داره آنلاین میشه. رزوای همین ویلا ها هم داره آنلاین میشه و خوبه که مردم بهش اهمیت بدن. همین سایت اتاقک و جاجیگا برای رزرو خیلی خوبین.
تورهای مسافرتی آفری
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top