تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/05/26 - 16:30
کد خبر: 441341

بیست‌ و‌ پنجمین کنگره سالانه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان؛

کاظمی: تشکل‌ها جامعه‌شناسی دانشجویان را در دستور کار خود قرار دهند

کاظمی: تشکل‌ها جامعه‌شناسی دانشجویان را در دستور کار خود قرار دهند

بیست‌ و‌ پنجمین کنگره سالانه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در بازه ۱۱ تا ۱۳ شهریورماه در مشهد مقدس و دانشگاه فردوسی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار تشکل های دانشجویی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمد حسین کاظمی، دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: از زمانی که شورای بیست‌وچهارم روی کار آمد، برنامه‌های مختلفی در اتحادیه اجرا شد. سیاست ما این بود که ادامه دهنده سند سال قبلمان باشیم و سند سال قبل ما نیز تحول حکمرانی در گام دوم انقلاب اسلامی بود. در مطالبات مربوط به مساله حکمرانی، به سه مساله مهم رسیدیم؛ اقتصاد و معیشت، فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی، رسانه و فضای مجازی. این سه موضوع تبدیل به موضوعات اصلی ما شد. 

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان افزود: در یک سالی که گذشت تعداد دفاتر ما از لحاظ کمّی افزایش پیدا کرد و به ۹۰ تا رسید و بزرگترین تشکل دانشجویی کشور از لحاظ تعداد دفاتر هستیم. البته کیفیت دفاتر نیز برای ما مهم است و ان‌شاءالله دوستان در برنامه‌ریزی سال‌های بعد بتوانند این مورد را پیگیری کنند و کیفیت دفاتر را بالا ببرند. 

کاظمی افزود: در سالی که گذشت ما دو همایش سراسری داشتیم؛ یک همایش سیاسی در هتل فرهیختگان دانشگاه آزاد، و دیگری همایش آموزشی در مشهد. سه همایش منطقه‌ای نیز داشتیم؛ یکی همایش بین‌المللی که اخیرا در کرمانشاه برگزار شد، یکی همایش منطقه‌ای شمال غرب که در تبریز برگزار شد، و سومی بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود که در شهر کرمان ک با حضور دفاتر منطقه‌ای  کرمان برگزار شد. همچنین در سالی که گذشت ما مواضع مختلفی در دیدارهای متفاوت داشتیم. در حال تدوین سالنامه‌ای هستیم که تمام مواضع و برنامه‌های یک سال گذشته در آن سالنامه بیاید. 

وی افزود: همزمان با کنگره بیست‌وپنجم، ما اختتامیه دوره مطالعه معارف انقلاب اسلامی که تحت عنوان مدرسه رشد به آن پرداختیم را خواهیم داشت. مدرسه رشد با ۱۷ سرفصل از مرداد سال گذشته آغاز شده و سرفصل‌هایی مانند طرح کلی اندیشه اسلامی، مبانی و شاخص‌های انقلابی‌گری، اقتصاد،تاریخ،دشمن‌شناسی و موارد دیگری را شامل می‌شود. بعد از پیام رهبر انقلاب به مناسبت سی سالگی جامعه اسلامی دانشجویان و پافشاری بر روی مبانی، این دوره با همکاری دفتر حفظ و نشر و نهاد رهبری از زمان شورای بیست‌وسوم آغاز شد. 

وی در خصوص سرفصل های دوره گفت: در کنگره پیش رو یک جشنواره سراسری نیز برگزار خواهیم کرد تحت عنوان جاد برتر، که تمامی بخش‌های اتحادیه درگیر آن خواهند بود. ما یک سرفصل‌هایی را تعیین کردیم و در ۷ بخش و ۱۸ محور از دفاتر آثار دریافت‌ کردیم. مجموعا ۱۷۳ اثر فرستاده شده که بعد از داوری بر اساس پارامترهای در نظر گرفته شده نتایج اعلام خواهد شد و در کنگره از دفاتر برگزیده تقدیر خواهد شد. ۷ بخش شامل آموزش، بین‌الملل، تشکیلات، خواهران، روابط عمومی، سیاسی و فرهنگی است. محورهای آموزش ما دوره‌های مهارتی و مطالعاتی، رویدادهای ایده پروری، و مبانی و تبیین است که مجموعا ۲۱ اثر شده است. در بخش بین‌اللملل یکی بخش بین‌الملل دفاتر، یکی محتوای بین‌الملل و سومی مطالبه‌گری و کنشگری در عرصه بین‌الملل داشته‌ایم که ۱۳ اثر جمع شده است.در بخش تشکیلات برنامه‌ریزی تشکیلاتی دفاتر و جذب و تشکیلات بود که ۲۰ اثر داشتیم. در بخش خواهران ازدواج و خانواده، جمعیت و فرزندآوری،و  هویت و گفتمان‌سازی را داشتیم که ۲۰ اثر جمع شده است. در بخش روابط عمومی، رسانه و فضای مجازی و نشریات بود که ۳۳ اثر داشتیم. در بخش سیاسی مطالبه‌گری، مساله‌محوری و مناسبتی را داشتیم که ۴۵ اثر جمع شده است. و سرانجام در بخش فرهنگی نیز جهاد تبیین، فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی بود که ۲۸ اثر داریم. هدف اصلی این جشنواره شناسایی نقاط قوت و ضعف دفاتر و بهبود برنامه‌ریزی برای سال‌های بعد است. این جشنواره دیتایی را در اختیار شورای مرکزی جدید قرار می‌دهد. 

کاظمی افزود: کنگره ما هم سرفصل‌های آموزشی و هم سرفصل‌های سیاسی را دارا خواهد بود. سرفصل‌های سیاسی با حضور مسئولان مربوطه برگزار می‌شود. سرفصل‌های آموزشی که در نظر گرفتیم یکی بحث مقایسه تطبیقی حکومت حضرت امیر با جمهوری اسلامی است. یکی بحث دشمن‌شناسی است. بحث جریان‌شناسی دانشگاه(که مورد تاکید حضرت آقا بوده)  را نیز خواهیم داشت. بحث ارائه دستاورد‌های نظام را هم در راستای جهاد تبیین پیگیری می‌کنیم. در کنار این‌ها یک دوره خواهران نیز برگزار خواهد شد. روز آخر کنگره نیز انتخابات شورای مرکزی و هیئت نظارت اتحادیه برگزار می‌شود. 

وی در پاسخ این سوال که کدام یک از مسئولین حضورشان قطعی است گفت: در حال هماهنگی هستیم که حتما از وزرای مربوط به تشکل‌ها مانند وزارت علوم و بهداشت استفاده کنیم. در کنار این‌ها یک سری چهره‌های استانی نیز مد نظر هستند. یک مشکلی که وجود داشت بحث نزدیک شدن به اربعین بود و این باعث شد که زمان زیاد نداشته باشیم و نتوانیم تایم زیادی به حضور مهمان و سخنران اختصاص دهیم.

البته یک مساله هم این است که چهره سیاسی وقتی می‌آید، کار بیشتر جنبه رسانه‌ای پیدا می‌کند تا اینکه خروجی برای بچه‌ها داشته باشد. به نظر می‌رسد برنامه‌های آموزشی مهم‌تر است.
یک نکته را نباید فراموش کنیم؛ کنگره امسال بعد از دوسال مجازی بودن، حضوری برگزار  می‌شود و دوستانی که می‌آیند خیلی‌هایشان شور و شوق کنگره حضوری و انتخابات را تجربه نکرده‌اند. بنابراین نمی‌شود زیاد سرفصل‌های سیاسی داشت. 

کاظمی درباره کلیدواژه و شعار اصلی کنگره اظهار داشت: البته معمولا کنگره‌های سالانه ما شعار ندارد. بحث شعار را بعدا در قالب مصاحبه و همزمان با رونمایی پوستر نهایی اعلام می‌کنیم. تلاش می‌کنیم حتما شعار داشته باشیم و متکی بر مسائل اصلی‌مان هم باشد. اما به هر حال هنوز به توافق نهایی نرسیدیم. 

دبیر شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درباره برنامه‌ها و شیوه مواجهه این اتحادیه با دانشجویان جدیدالورودی که تجربه چندانی در دانشگاه حضوری ندارند گفت: حضور در کنگره ما یک محدودیتی دارد و فرد حتما باید عضو شورای مرکزی باشد. برای همین ما باید یک لایه میانی داشته باشیم، که می‌شود همان شورای مرکزی دفاترمان، و آنها باید بروند و در دانشگاه‌ها فعال باشند. ترم گذشته نیمه‌حضوری بود، اما در ترم جدیدی که آغاز می‌شود برنامه‌ریزی برای جذب خیلی مهم است و ما به دفاتر توصیه می‌کنیم روش‌های جذب خود را تغییر دهند؛ چون با روش‌های دو سه سال گذشته دیگر نمی‌شود نیروی جدید جذب کرد. دانشجوی فعلی بیشتر در فضای مجازی بوده و با رسانه‌ها سر و کار داشته است. برنامه‌های آموزشی و مطالعاتی سنگین برای این جذب این دانشجویان کارگشا نخواهد بود. یک توصیه‌ای ‌که من برای دوستان دوره بعد اتحادیه دارم این است که حتما جامعه‌شناسی دانشجویان را در دستور کار خود قرار دهند و آنها را به دفاتر بشناسانند. دفاتر باید بدانند با دانشجویانی سر و کار دارند که دهه هشتادی هستند، ذهن خلاق و پرسشگری دارند، از کارهای مطالعاتی سنگین بیزارند و با کارهای گرافیکی و رسانه‌ای میانه دارند. باید با فرض این دیتاها برنامه‌ریزی شود و تلاش شود که دانشجویان در همان فضای مورد علاقه خودشان اثرگذاری داشته باشند.

گزارش از حسین احسانی زاده

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top