به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، از چند سال اخیر تا به الان، بحث برجام، یکی از موضوعاتی است که اهمیت بسیاری برای مردم و دولت ایران دارد. برجام توافقی دو طرفه بین کشور ایران و گروه 1+5، که شامل کشور های چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا، آمریکا و همچنین آلمان می باشد. توافقی هسته ای، که هنوز صورت نگرفته است، و در صورت تصویب، می تواند تغییرات و اتفاقات بزرگی را در حوزه اقتصاد کشور رقم بزند.
تاثیر برجام بر واردات کالا
برجام می تواند تاثیرات مثبت بسیاری را، در طولانی مدت بر روی واردات انواع کالاها داشته باشد. اگرچه ایران در طی این سال ها، که متحمل تحریم های شدید می باشد، توانسته به خود کفایی برسد و نمونه ملی و داخلی بسیاری از کالاهای خارجی را، با همان کیفیت و یا حتی بالاتر از آن، تولید و عرضه نماید. اما واردات کالاهای خارجی به کشور، می تواند تاثیری دو چندان، بر رشد و پیشرفت اقتصادی کشور داشته باشد. زیرا که دانشجویان، دانشمندان، و تولیدکنندگان ایرانی، با واردات محصولات خارجی، می توانند به توسعه و پیشرفت در حوزه تولید انواع محصولات داخلی کمک کنند و با نمونه برداری از محصولات خارجی، چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ ظاهری، بتوانند بر کیفیت محصولات داخلی بیافزایند و نقش به سزایی را در رشد تولیدی و اقتصادی کشور داشته باشند.
خرید محصول ایرانی یا خارجی؟!
یکی از سوالاتی که ذهن یک خریدار را، برای خرید محصول مورد نظر خود درگیر می کند، این است که کالای خارجی بخرند یا ایرانی؛ پاسخ به این سوال، به چندین مولفه بستگی دارد.
اگر چه که خرید کالای ایرانی، می تواند باعث رشد اقتصادی کشور شود، ما باید این نکته را بپذیریم که در تولید برخی از کالاها، مانند لوازم برقی، تلفن همراه،محصولات ایمنی، لوازم یدکی و تجهیزات خودرو، کنسول های بازی، عطر و ادکلن، دوربین، لپتاپ، و همچنین بسیاری از لوازم و کالاهای دیگر، نسبت به محصولات خارجی مشابه آنها، ایران حرفی برای گفتن ندارد و نامی از برند های ایرانی در این کالاها و بسیاری از کالاهای دیگر، دیده نمی شود.
مولفه ی دیگری که مشتری در انتخاب یک کالا به آن می پردازد، کیفیت کالا می باشد. بسیاری از محصولات با نمونه داخلی و خارجی در کشور موجود است، اما اولویت مشتری، انتخاب آن دسته از کالاهایی می باشد که از کیفیت بالاتری برخورداراند. برای مثال، در حوزه ایمنی، کالاهایی مانند کفش ایمنی با برند های داخلی و خارجی در بازار ایران عرضه می شود. اما به طور کلی، نمونه خارجی این کالای پرکاربرد، به نسبت نمونه داخلی آن، از کیفیت و طراحی بهتری برخوردار است. و یا در حوزه لوازم برقی و خانگی، ایران یکی از کشور هایی است که توانسته پیشرفت چشمگیری، در ساخت و تولید انواع لوازم خانگی برقی مانند، یخچال و تلوزیون داشته باشد و سهم بسزایی را، در فروش محصولات خود در کشور و حتی دیگر کشور ها داشته باشد. اما از لحاظ کیفی، هنوز نتوانسته با نمونه های خارجی خود برابری کند.
از دیگر مولفه های مهم مشتری، برای خرید و انتخاب کالای ایرانی یا خارجی، قیمت کالا می باشد. تولید کنندگان داخلی، باید به منظور پیشرفت در تولید و اقتصاد کشور، علاوه بر بالابردن کیفیت محصولات خود، قیمت مناسب و مقرون به صرفه تری، نسبت به کالای مشابه خارجی تعیین کنند، تا فروش محصولات خود را به این گونه بالا ببرند. بنابراین، تولید کننده ایرانی با ساخت کالاهای متنوع، و بالا بردن کیفیت، همچنین فروش کالا با قیمت مناسب، می تواند رقیب جدی برای کالاهای خارجی باشد. و بتواند با توسعه اشتغال خود، زمینه اشتغال زایی برای بسیاری از جوانان کشور را ایجاد کند و نقش کلیدی در رونق اقتصادی کشور داشته باشد.
البته، این موضوع را نادیده نگیریم که به دلیل تحریم های گسترده اقتصادی علیه ایران و نبود امکانات و ابزار های پیشرفته و بروز، جهت تولید کالا و همچنین عدم بهره گیری از تکنولوژی رو دنیا، در ساخت محصولات، بسیاری از تولیدات داخلی از کیفیت و طراحی مناسبی برخوردار نیستند. که بخش قابل توجهی از این موضوع را میتوان با مذاکره و توافق نهایی در برجام حل نمود.
در راستای رشد اقتصادی کشور، فروشگاه ها و مارکت پلیس های بسیاری، مانند ایمالز و ترب هستند که این زمینه را برای فروشندگان و تولید کنندگان داخلی فراهم آوردند، تا بتوانند نرخ فروش تولیدات داخلی را بالا ببرند و نقش کلیدی در فروش کالا های ایرانی و رقابت آنها با محصولات مشابه خارجی داشته باشند. همچنین در حوزه های تخصصی لوازم برقی، تصویری، خانگی و تجهیزات ایمنی، فروشگاه های اینترنتی بزرگی مانند دیجیکالا، تیمچه، ایمن آرتا و بسیاری دیگر از فروشگاه ها هستند که با فروش کالاهای داخلی و خارجی و مقایسه قیمت و کیفیت آنها، راهنمای مناسبی جهت انتخاب برای مشتری می باشند.
چکیده:
افزایش خرید کالای ایرانی، به نسبت کالاهای خارجی باعث رشد اقتصادی، ایجاد فرصت شغلی برای جوانان، رونق تولید و گردش مالی، در داخل کشور می شود. اما لازمه حمایت از تولید ملی، نوآوری، تکنولوژی، کیفیت و قیمت مناسب کالا ها می باشد. تا مشتری بتواند کالای ایرانی را به کالای خارجی ترجیح دهد . و تا زمانی که زمینه تولید کالای با کیفیت داخلی در کشور فراهم نشود، خرید کالای با کیفیت خارجی برای مشتری ارجحیت دارد.
بنابراین، تاثیر توافق در برجام برای ایران، می تواند باعث افزایش واردات کالاهای با کیفیت و توسعه و رشد کارخانجات و تولیدات داخلی شود.