تاریخ انتشار: پنجشنبه 1401/06/03 - 14:15
کد خبر: 442239

چهل و هفتمین نشست سراسری جنبش عدالتخواه دانشجویی؛

شهردار کرمان: جنبش عدالتخواه دانشجویی یعنی توجه به موضوعات عینی

شهردار کرمان: جنبش عدالتخواه دانشجویی یعنی توجه به موضوعات عینی

شعرباف: در اواسط دهه ۷۰ که جریان عدالتخواهی به صورت غیررسمی در بستر جلسات استاد حیدر رحیم پور در مشهد در حال شکل گیری بود در آنجا هم خط محتوا همین خط محتوایی امروز جنبش عدالتخواه دانشجویی یعنی توجه به موضوعات عینی، درگیر نشدن در موضوعات انتزاعی، قائل نبودن به بسیاری از خط قرمز‌های ساختگی و شجاعت و صراحت در اعلام نظر مد نظر بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شعرباف شهردار کرمان در چهل و هفتمین نشست سراسری اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی که در محل حوزه علوم اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در حال برگزاری است، طی سخنانی با موضوع رویکرد عدالتخواهانه در حل مسائل شهری و مساله شناسی حاشیه شهر و محرومیت زدایی گفت: بیش از ۲۲ سال است که جنبش عدالتخواه دانشجویی چه به صورت رسمی و غیررسمی با تمام فراز و فرود‌هایی که داشته مسیر رو به جلو و در حال تکاملی را طی کرده است.

وی با بیان اینکه با قطعیت می‌توان گفت که تقریبا خط محتوایی جنبش عدالتخواه دانشجویی با تغییر تمام نسل‌های آن ثابت باقی مانده و مانند خیلی از تشکل‌ها دچار افراط و تفریط‌های کلان نشده است، افزود: نشست جنبش عدالتخواه دانشجویی ۲۰ سال پیش هم با محتوای نشست امروز در اسماعیل آباد یکی از مناطق جنوبی شهر مشهد و با موضوع حاشیه نشینی برگزار شد.

شهردار کرمان گفت: در اواسط دهه ۷۰ که جریان عدالتخواهی به صورت غیررسمی در بستر جلسات استاد حیدر رحیم پور در مشهد در حال شکل گیری بود در آنجا هم خط محتوا همین خط محتوایی امروز جنبش عدالتخواه دانشجویی یعنی توجه به موضوعات عینی، درگیر نشدن در موضوعات انتزاعی، قائل نبودن به بسیاری از خط قرمز‌های ساختگی و شجاعت و صراحت در اعلام نظر مد نظر بود.

وی با بیان اینکه جنبش عدالت خواهی بر اساس یک تفکر ناب، با نگاه به فقه شیعی و با تمرکز بر روی اساتید فعالیت خود را آغاز کرد، افزود: برخلاف خیلی از تصورات که عدالتخواهی را بی مبنا و جو زده تصور می‌کنند، اما حداقل در مورد جنبش عدالتخواه دانشجویی اینگونه نبوده است.

شهردار کرمان بر لزوم بازخوانی تاریخ شفاهی جنبش عدالتخواهی در نشست‌های سالیانه این اتحادیه تاکید کرد و گفت: فایده بازخوانی تاریخچه اتحادیه این است که هم می‌توان نقاط قوت را شناخت و هم حداقل اشتباهات گذشته را تکرار نکرد.

شعرباف بیان کرد: خیلی‌ها نمی‌خواستند عنوان جنبش عدالتخواه دانشجویی وجود داشته باشد، چون جنبش را انشعابی از جریان حزب اللهی و جز طبرزدی‌ها و در واقع نوعی جرم غیررسمی می‌دانستند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در سفر به مشهد تاکید کردند که در ارتفاعات جنوب مشهد از وکیل آباد تا انتهای شهرک سیدی خانه سازی نشود، چون این منطقه تنفس گاه شهر مشهد است افزود:، ولی امر مسلمین جهان در یک زمان و مکان مشخص با دست خود اشاره کردند که در فلان نقطه مشهد پروژه خانه سازی اجرا نشود، اما دو ماه بعد از سخنرانی ایشان در فروردین سال ۸۶ که انتخابات شورا‌های شهر و روستا برگزار شد و اتفاقا یک شورا و شهردار اصولگرا هم روی کار آمدند بیشترین رشد ساخت و ساز در همین شش سال و در همان مکانی اتفاق افتاد و این در حالی بود که قاعدتا شورا و شهردار اصولگرا باید بیشترین نزدیکی را با نکات رهبری داشته باشند.

شهردار کرمان با بیان اینکه بیش از ۱۵ سال طول کشید تا طرح تفصیلی شهر مشهد آماده و تعرض‌ها در جنوب این شهر به صورت قانونی ممنوع شود، اضافه کرد: از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۹ طول کشید تا به تعبیری جنبش مخالفت با ساخت و ساز‌ها در جنوب مشهد پیروز شود و این بدان معناست که حرف رهبری با یک تاخیر ۱۳ ساله نه توسط نیرو‌های دولتی بلکه توسط جریان رسانه‌ای و فعالان دانشجویی و حوزه محیط زیست عملیاتی شد.

وی با بیان اینکه در سال ۷۲ طرح بازآفرینی ۳۶۰ هکتار از محیط پیرامون حرم امام رضا به بهانه بهبود فضا و متناسب سازی آن با فضای حرم طراحی شد، تصریح کرد: مرحوم کازرونی وزیر وقت مسکن با نیت متناسب سازی محیط پیرامون حرم طرح بازآفرینی را شروع کرد؛ اما با تغییر دولت آقای هاشمی کار دست آقای آخوندی وزیر مسکن دولت خاتمی با ۳۰ سال سن افتاد و او هم از همان ابتدا طرحی را پی ریزی و اعلام کرد این منطقه میراث معنوی و مردم درست و حسابی ندارد و چاره‌ای جز انهدام بافت مذکور نداریم؛ و نهایتا از سال ۷۲ تا ۸۷ با لطایف الحیلی و به نام یک طرح ملی طرحی به نفع جریان سرمایه داری به شکل هتل سازی بانکی و نه هتل سازی بخش خصوصی اجرا شد.

شهردار کرمان با اشاره به اینکه در سال ۸۶ جمعی از علمای مشهد در دیدار نوروزی خدمت رهبر انقلاب رسیدند و نسبت به طرح پیرامون حرم امام رضا (ع) گلایه کردند، افزود: علمای مشهد به رهبری گفتند در این سال‌ها دارند مردم را به هر طریقی از بافت پیرامون حرم بیرون کنند که ایشان هم یک نامه جالب هشت ماده‌ای با جزئیات نوشتند، اما بعد از روی کار آمدن مجدد شورا و شهردار اصول گرا دقیقا هر آنچه را که رهبری در نامه گفتند انجام ندهید همان را انجام دادند؛ البته این نامه به مدت شش سال در سطوح کشوری گم شده بود و جز شهردار و حلقه خاص او که اطلاع داشتند اصلا معلوم نبود که ایشان چنین نامه‌ای را نوشتند.

وی با بیان اینکه شهردار و شورای اصولگرای مشهد بعد‌ها گفتند که نامه رهبر انقلاب در مورد بافت پیرامونی حرم یک توصیه نامه بوده و به ما امر نکردند، افزود: دو سال پیش با یک حرکت جهادی طرح بازآفرینی بافت پیرامون حرم به نفع مردم تغییر یافت و اکنون حدود ۱۱ هزار نفر در این بافت سکونت دارند و این بدان معناست که ما ۴۰ هزار نفر از جمعیت این بافت را طی ۳۰ سال با توسل به زور از آنجا بیرون کرده ایم.

شهردار کرمان با اشاره به محدویت‌های قانونی که برای کشتن سگ‌ها از سوی شهرداری‌ها وضع شده افزود: عقیم سازی سگ‌های ماده هزینه بر است به گونه‌ای که ما در شهرداری کرمان هر ماه ۱۰۰ میلیون تومان برای عقیم سازی، رهاسازی و نگه داری هزینه می‌کنیم. با این اوصاف بنده این را می‌خواهیم بگویم که در یک بازه دو ماهه کشتن سگ‌ها در کشور ممنوع شده، ولی طی ۳۰ سال بیرون کردن ۴۰ هزار نفر از بافت پیرامون حرم تا دو سال پیش هیچ اتفاقی نیفتاده است.

شعرباف اظهار کرد: ما در ساختار و سازوکار اداری کشورمان نمی‌توانیم به انتصابات، دستورات و تغییرات مدیریتی در سطوح بالا دلخوش باشیم؛ چون سازوکار ادارای مسیر خودش را می‌رود و کسی هم ککش نمی‌گزد و سازوکاری هم وجود ندارد که جلوی آن را بگیرد.

وی بیان کرد: سازوکار‌هایی در ساختار اداری این کشور دارند کار می‌کنند که حتی با وجود نیرو‌های انسانی و فرمان‌های اداری مناسب و دستورات صریح و تفسیرناپذیر هم این سازوکار‌ها کار خودشان را می‌کنند و ما اگر این سازوکار‌ها را نشناسیم نتیجه آن عدالت خواهی بی مبنا و مطالبه گری می‌شود که فقط خودمان را ارضاء می‌کند و این خطر دو سه سال اخیر جریان عدالتخواهی کشور است

شهردار کرمان گفت: من در استانی مانند استان کرمان می‌بینیم که بخش‌هایی مستعد فساد‌های بزرگ در حوزه صنایع هستند با این وجود جریاناتی به نام جریان مطالبه گر شکل گرفته اند و به صورت کاملا گزینشی و هدفمند بخش‌هایی را کاملا متعرض می‌شوند و از طرفی نحوه بیان آن‌ها تند، موردی و عتاب گونه است و وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم که این جریانات از همان‌هایی فرمان گرفته اند که دارند فساد‌های کلان را انجام می‌دهند. مضاف بر این بعضی وقت‌ها می‌بینیم فسادی فریاد زده می‌شود تا فساد دیگری دیده نشود.

شعرباف خطاب به دانشجویان بیان کرد: در هر فضایی که در جریان جنبش وارد می‌شوید در گام اول سازوکار‌های ثابت شده و پایدار شده فساد را در سیستم شناسایی کنید و این نیز نیازمند تامل، مشورت و ارتباط علمی است. چون فساد به این سر راستی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، نیست. در واقع جریان فساد ۴۰ سال است که در کشور به گونه ای آزموده شده که می تواند بعضی از مکانیزم‌های نظارتی را دور بزند.

وی با بیان اینکه به همان اندازه که ما سازوکار‌های نظارتی داشته باشیم سازوکار فساد چند قدم پیچیده‌تر می‌شود، افزود: هنوز تصور ما این است که به سبک فولاد مبارکه باید یک نفر ساعت طلا بخرد و به دست مدیرعامل فولاد کند و بعد ما این فساد را شناسایی کنیم. به هر روی وقتی که ما در سازوکار‌ها عمیق نمی‌شویم قاعدتا در همان سطوح کلان که فساد در رسانه‌ها مطرح می‌شود باقی می‌مانیم و در نتیجه هیچ وقت وارد میدان عمل و تاثیرگذاری نمی‌شویم.

شعرباف بیان کرد: ما وقتی بعضی از سازوکار‌های ظلم و فساد را می‌بینیم باید در کنار نگاه میدانی نسبت به سازوکار‌های سیستم هم یک شناخت حداقلی داشته باشیم وگرنه به بی راهه خواهیم رفت.

وی افزود: سخت‌ترین کار عدالتخواهانه کاری است که بخواهد فرآیند‌های مردمی اصلاح شود و تبعات مردمی دارد، ولی به موجب آن عدالت محقق می‌شود و مزیت رقابتی جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز همین موضوع است؛ البته من می‌دانم که جنبش عدالتخواه دانشجویی به مردم، جمهوریت و مشارکت اعتقاد دارد و به هیچ وجه نمی‌خواهد در مقابل مردم بایستد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top