تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/06/09 - 09:57
کد خبر: 442746

برای انتخاب و ثبت دامنه مناسب چه قواعدی را باید رعایت کرد؟

برای انتخاب و ثبت دامنه مناسب چه قواعدی را باید رعایت کرد؟

اولین اقدام برای راه‌اندازی وب‌سایت کسب‌وکار،‌ خرید و ثبت دامنه است. برای خرید دامنه مناسب و نام‌گذاری آن نکات و قواعدی لازم است

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، اولین اقدام برای راه‌اندازی وب‌سایت کسب‌وکار،‌ خرید و ثبت دامنه است. برای خرید دامنه مناسب و نام‌گذاری آن نکات و قواعدی لازم است تا با در ذهن ماندن نام دامنه در ذهن کاربران، بازاریابی قوی داشته باشید و همیشه در ذهن مشتریان خود بمانید. در این مقاله سعی داریم توضیح دهیم که برای انتخاب و ثبت دامنه مناسب چه قواعدی را باید رعایت کرد؟ دامنه چیست؟ و با ویژگی‌های انواع آن آشنا شوید. با ما در این مقاله همراه باشید.

 

دامنه چیست؟

دامنه (Domain) در معنای لغوی به معنی گسترده است. در زبان ساده، نام دامنه (Domain) به متنی گفته می‌شود که کاربران، در پنجره مرورگر خود تایپ می‌کنند، تا به وب‌سایت مورد نظر برسند. دامنه، یک ساختار اداری برای سازماندهی و دسترسی به خدمات اینترنت است و ساختار دامنه با قواعد نامگذاری و خرید دامنه تفاوت دارد.

دامنه‌ها با آدرس‌های IP مشخص، شناسایی می‌شوند. آدرس‌های IP امکان برقراری ارتباط به صورت مستقیم با دامنه را برای دستگاه متصل به اینترنت فراهم می‌کنند و کاربران بدون اطلاع از محل منابع، برای دسترسی به آن‌ها وارد وب‌سایت می‌شوند.

آدرس واقعی وب‌سایت به صورت IP پیچیده‌ای به صورت اعداد است اما با استفاده از DNS کاربران می‌توانند نام دامنه مورد نظر را وارد کنند تا به وب‌سایت هدایت شوند.

اولین دامنه اینترنتی Symbolics.com نام داشت که شرکت کامپیوتری متعلق به Symbolics در ماساچوست بود و در ۱۵ مارس ۱۹۸۵ ثبت شد.

انواع پسوند دامنه وب‌سایت

  1. پسوند .com

پسوند .com یا commercial رایج‌ترین پسوند دامنه در بین کاربران است و به معنی تجاری می‌باشد. به همین دلیل کاربرانی که قصد دارند تجارت الکترونیک و دامنه بین‌المللی داشته باشند، خرید دامنه .com را ترجیح می‌دهند. بیش‌تر شرکت‌های جهانی از این پسوند برای وب‌سایت کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند. قیمت دامنه .com به دلیل محبوبیت زیاد در بین کاربران، معمولا بیش‌تر از دامنه‌های دیگر است.

  1. پسوند .ir

این پسوند برای کاربران به صورتی که مقیم ایران باشند، استفاده می‌شود.

  1. پسوند .net

این پسوند مخفف network و به معنی شبکه است. این پسوند مورد استفاده برای شرکت‌هایی است که در زمینه خدمات اینترنت فعالیت می‌کنند.

  1. پسوند .int

این پسوند به نوعی دامنه بین‌المملی است که مخفف international می‌باشد. معمولا از این دامنه سازمان‌های بین‌المللی که تجارت جهانی دارند استفاده می‌کند.

  1. پسوند .gov

پسوند gov یا government به معنای کلمه دولت است و از این پسوند در وب‌سایت‌های دولتی استفاده می‌شود.

برای انتخاب و ثبت دامنه مناسب چه قواعدی را باید رعایت کرد؟

 

  1. پسوند .info

این پسوند مخفف information و به معنای اطلاعات است. وب‌سایت‌هایی که در حوزه اطلاع‌رسانی فعالیت دارند معمولا از این پسوند استفاده می‌کنند.

  1. پسوند .org

این پسوند مخفف organization و به معنای سازمان است. از این پسوند برای دامنه‌های سازمان‌های خصوصی که فعالیتی در حوزه تجارت ندارند، استفاده می‌شود. مانند وب‌سایت Sanjesh.org که فعالیت در حوزه آموزشی دارد.

دامنه .com و .ir

دامنه .ir به نام دامنه ملی نیز شناخته می‌شود اما این به معنای در دسترس نبودن دامنه در خارج از ایران نیست. دامنه .ir و .com از نظر کاربردی، تفاوتی با یکدیگر ندارند، تنها از نظر سئو سایت چند تفاوت جزئی دارند که در ادامه توضیح خواهیم داد. اگر شما برای کسب‌وکار خود به وب‌سایت تجاری نیاز دارید و مخاطبین شما در سطح جهانی هستند بهتر است، دامنه .com تهیه کنید. به صورت کلی هنگامی که دامنه‌ای خریداری می‌کنید، با همان نام پسوندهای دیگر دامنه را نیز خریداری کنید.

موتورهای جستجوی گوگل، همیشه سعی دارند نیاز کاربران را برطرف کنند و به همین جهت برای بهتر شدن پاسخ‌دهی به کاربران، شرایط مکانی کاربر را در نظر می‌گیرند. به همین دلیل گوگل برای دامنه‌های ملی، هدف را کاربران همان کشور در نظر می‌گیرد.

از نظر سئو، دامنه‌هایی که مخاطب در داخل ایران دارند، لازم است دامنه .ir را خریداری کنند. به دلیل وجود امکان موقعیت‌یابی در گوگل، وب‌سایت‌ها بر اساس مکان‌یابی گوگل در صفحات نتایج جستجو نشان داده می‌شود. پس اگر مشتریان شما در داخل ایران قرار دارند بهتر است، خرید دامنه .ir انجام دهید و اگر مخاطبین شما در کشورهای دیگر قرار دارند، دامنه ‌جهانی .com را خریداری کنید.

 

ویژگی‌های دامنه .com

  • اعتبار بالا
  • قابلیت جستجوی آسان
  • مناسب برای وب‌سایت‌های تجاری، وبلاگ و
  • به خاطر سپردن راحت و آسان
  • سایت‌های نامحدود

 

ویژگی‌های دامنه .ir

  • پایین بودن قیمت دامنه .ir
  • به دلیل فروش دامنه با کد‌ملی شناسایی آسان فرد (امنیت بیش‌تر)
  • عدم تحریم دامنه‌ها

 

نکات و قواعد برای انتخاب و ثبت دامنه

هنگامی که قصد خرید دامنه دارید، قدم اول انتخاب نام دامنه است. برای انتخاب نام دامنه.ir و .com و لازم است چند قواعد و نکات مهم را رعایت کنید. بهتر است، نام دامنه خود را ساده نگه دارید تا به راحتی، قابل یادآوری برای مشتریان باشد. برای انتخاب دامنه مناسب با نیاز شما، ما در اینجا سعی کردیم چند نکته را یادآور شویم:

  1. کلمات کلیدی

برای انتخاب نام دامنه اول به کلماتی فکر کنید که نشانه‌ای از کسب‌وکار شما است. بعد از درست کردن لیستی از این کلمات، اقدام به ترکیب این کلمات با یکدیگر کنید.

  1. خلاقیت در نام دامنه

هرگز سعی نکنید نامی شبیه به وب‌سایت‌های دیگر داشته باشید، چون شروع فاجعه‌ای برای کسب‌وکار خود را رقم می‌زنید. نام دامنه باید با خلاقیت و ترکیب کلمات باشد و تنها به کسب‌وکار شما تعلق داشته باشد.

  1. تایپ آسان

برای انتخاب دامنه خود، بهتر است از ترکیبی استفاده کنید که طولانی نباشد و خوانایی آن آسان باشد تا تصویر خوبی از برند شما در ذهن کاربران بماند.

  1. ماندگار در خاطر

به این موضوع توجه کنید که بازاریابی کاربران برای یکدیگر (معرفی به همدیگر) در صورتی امکان پذیر است که نام دامنه شما آسان باشد و در ذهن کاربران به خاطر سپرده شود. هیچ‌کس دوست ندارد شرکتی با وب‌سایت عالی باشد که هیچ‌کس نامش را بخاطر نمی‌آورد. این موضوع یکی از مهم‌ترین موارد در برندسازی است.

  1. کوتاه بودن نام دامنه

نام‌های کوتاه در خاطر افراد بسیار ماندگار هستند و به راحتی یادآوری می‌شوند. همچنین، در نتایج جستجو تناسب بیش‌تری دارند.

  1. دوری از خط تیره و اعداد

وجود خط فاصله و اعداد در نام دامنه شما، باعث می‌شود کاربران نتوانند به راحتی آن را بیان کنند و در نتیجه احتمال فراموش کردن نام وب‌سایت شما وجود دارد. همچنین، تایپ نام دامنه برای کاربران دشوار می‌شود. استفاده از اعداد و خط فاصله ارتباط مستقیمی با پایین آمدن رتبه در موتورهای جستجو دارد.

برای انتخاب و ثبت دامنه مناسب چه قواعدی را باید رعایت کرد؟

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با دامنه .com و .ir آشنا کنیم و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها را توضیح دهیم. بهتر است هنگامی که شما خرید دامنه .ir یا دامنه .com را انجام می‌دهید،‌ در پسوندهای دیگر، آن دامنه را نیز تهیه کنید. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت برتینا خرید دامنه و ثبت دامنه خود را انجام دهید و از مزایای خرید دامنه .ir و .com این مجموعه مثل قفل دامنه رایگان، مالکیت ۱۰۰٪ دامنه و تنظیم Nameserver اختصاصی بهره‌مند شوید. همچنین می‌توانید، با مشاوره کارشناسان حرفه‌ای این مجموعه هاست مورد نیاز وب‌سایت خود را تهیه کنید.

 

منابع:

domain.com

bertina.ir

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
معمار فلسطین نوین
حدیث چشمان یحیی
پروژه تاریخی ۷ اکتبر
اعلام رای انضباطی علیرضا بیرانوند در مورد پرسپولیس
نمایشنامه قهرمان آزادی فلسطین
امضای تفاهم‌نامه دانشگاه علامه‌ و انستیتو ریاست‌جمهوری در روسیه
قهرمانی تیم کاراته بانوان دانشگاه آزاد اسلامی در لیگ کاتای ایران
مدافع پرسپولیس به کمیته اخلاق احضار شد
حمله مجدد رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت
"دانشجومعلمان ۹۱ و ۹۲" در انتظار کارت پایان خدمت
افتتاح مجتمع جدید دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) در قم
آیت‌الله جوادی آملی: صهیونیست با اصل اسلام مخالف است
پزشکیان سه‌شنبه راهی روسیه می‌شود
اسلامی شهادت یحیی السنوار را تسلیت گفت
تاکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top