تاریخ انتشار: شنبه 1401/06/12 - 08:26
کد خبر: 442907

بررسی هزینه‌های دانشجویی؛

مبلغ وام ها، غذا و اجاره‌بهای خوابگاه‌های دانشجویی در سال تحصیلی جدید +جدول

مبلغ وام ها، غذا و اجاره‌بهای خوابگاه‌های دانشجویی  در سال تحصیلی جدید +جدول

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم نرخ غذا، اجاره بهای خوابگاه و انواع وام های دانشجویی در سال تحصیلی جدید را اعلام کرد.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی  «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اغلب دانشجویانی که در شهرهایی غیر از محل سکونت خود تحصیل می کنند، به دلیل پرداخت هزینه های بالای تحصیلی مانند شهریه دانشگاه های شهریه پرداز، رفت و آمد، اجاره مسکن، تغذیه و... دچار مشکلات مالی می شوند. به همین منظور صندوق رفاه دانشجویی وام و تسهیلاتی برای افراد شاغل به تحصیل در نظر گرفته است که فشارها و دغدغه های مالی این افراد در زمان تحصیل کاهش پیدا کند. 

وام های دانشجویی با توجه به اینکه سود پایین و زمان بازپرداخت طولانی دارن، متقاضیان زیادی قصد استفاده از این وام ها را دارند و یکی از سوالات دانشجویان متقاضی وام دانشجویی، میزان و مبلغ انواع وام‌ های صندوق رفاه دانشجویی بوده که در ادامه جهت اطلاع رسانی به این دسته از افراد انواع و مبلغ وام دانشجویی 1401 - 1402​ ارائه شده است.

انواع وام دانشجویی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲

در سال های گذشته تعداد و تنوع وام های صندوق رفاه دانشجویی بیشتر بود، اما در سال جدید با هدف کاهش فرآیندهای اداری زمانبر، وام های دانشجویی تجمیع شده و در قالب پنج وام در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. اولویت دریافت این وام ها با دانشجویان کم بضاعت که توان پرداخت هزینه های تحصیلی را ندارند، می باشد. در ادامه انواع وام دانشجویی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ که صندوق رفاه ارائه می دهد، بیان شده است.

وام تحصیلی

دانشجویان روزانه دانشگاه‌ های دولتی، مراکز وابسته به دستگاه‌ های اجرایی و آموزشکده‌ های فنی و حرفه‌ ای از این نوع وام بهره مند می‌ شوند. دانشجویان متاهل با ارائه سند ازدواج و همچنین دانشجویان مجرد می توانند از وام تحصیلی بهره مند شوند.

وام ضروری

وام ضروری در صورت وقوع رویداد‌های موارد خاص، حوادث و بلایای طبیعی و همچنین به دانشجویان برتر، قهرمان ورزشی و مواردی از این دست اعطا می شود که دانشجویان روزانه دانشگاه‌های دولتی، مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی و آموزشکده‌ های فنی و حرفه‌ ای از این نوع وام بهره مند می ‌شوند.

جهت دریافت وام ضروری، دانشجویان در ابتدا می بایست شرایط وام ضروری دانشجویی را مطالعه کرده تا در صورت واجد شرایط بودن، اسناد و مدارک مورد نیاز را را فراهم کنند. در صورت ارائه اسناد با مبلغ بیش از میزان مقرر در رویداد‌های وام ضروری، مبلغ وام پرداختی مطابق با سقف تعیین شده برای هر رویداد خواهد بود و در صورت کمتر بودن مبلغ مورد تقاضا از سقف هر وام، مطابق مبلغ مقرر در اسناد ارائه شده وام پرداخت خواهد شد.

وام ویژه دکتری

همانطور که می دانید وام دکتری از دو محل منابع صندوق رفاه دانشجویان و بانک‌ های طرف قراداد با صندوق پرداخت می‌ شود. دانشجویانی که به بانک معرفی و تشکیل پرونده داده و یک بار از آن بانک وام دریافت کرده اند، در صورت تمایل به دریافت مجدد وام دکتری، تنها می‌ توانند از وام ویژه دکتری بانک استفاده نمایند.

وام شهریه

دانشجویان دانشگاه شبانه، مراکز وابسته به دستگاه‌ های اجرایی و آموزشکده ‌های فنی و حرفه‌ ای، همچنین دانشجویان دانشگاه‌ های پیام نور، جامع علمی کاربردی، آزاد و موسسات غیر انتفاعی می توانند از وام شهریه وزارت علوم استفاده نمایند. این وام از دو منبع صندوق رفاه دانشجویی و بانک قرض الحسنه مهر ایران تامین شده و به حساب دانشگاه محل تحصیل دانشجویان جهت پرداخت بخشی از مبلغ شهریه واریز و به عنوان بدهی در پرونده آنان ثبت می ‌شود.

وام ودیعه مسکن

وام ودیعه مسکن به عنوان کمک هزینه اجاره مسکن فقط به دانشجویان متاهل، فاقد خوابگاه و دارای سند تعهد و اجاره نامه دارای کد رهگیری تعلق می گیرد. دانشجویان مشغول به تحصیل در آخرین نیمسال تحصیلی مشمول دریافت وام ودیعه مسکن نمی شوند، همچنین تنها یکی از زوج های دانشجو می ‌تواند از این وام بهره‌ مند شود.

هر دانشجو برای دریافت وام باید ابتدا در پورتال دانشجویی سامانه صندوق رفاه تشکیل پرونده دهد و بعد از آن تقاضای وام خود را در سامانه ثبت کند. با مطالعه مقاله زیر می توانید از ثبت نام وام دانشجویی و شرایط این وام ها اطلاع پیدا کنید.

در ادامه صحبت های رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در خصوص نرخ غذا، اجاره بهای خوابگاه و انواع وام های دانشجویی در سال تحصیلی جدید را میخوانیم:

مسعود گنجی در مصاحبه ای با اشاره به نوع و مبلغ وام‌های دانشجویی نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ گفت: مبلغ وام تحصیلی دانشجویان مقطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته از یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان به ۲ میلیون و نیم، وام تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته، دکترای حرفه‌ای از دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۳ میلیون تومان و وام تحصیلی دکترای تخصصی پیوسته و ناپیوسته از ۶ میلیون تومان به ۶ میلیون و نیم افزایش یافت.

وام تحصیلی دانشجویان متأهل دو برابر شد

وی ادامه داد: این وام‌های تحصیلی با توجه به وام حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، برای دانشجویان متأهل دو برابر خواهد بود. به عنوان مثال یک دانشجوی دکتری پیوسته که سال گذشته ۶ میلیون تومان وام تحصیلی دریافت می‌کرد اگر امسال متأهل باشد ۱۳ میلیون تومان وام تحصیلی دریافت خواهد کرد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: اگر زوجین هر دو دانشجو باشند به یک نفر این وام تحصیلی تعلق خواهد گرفت.

افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن متاهلی در تهران، کلان شهرها و سایر شهرها

وی افزود: وام ودیعه مسکن متاهلی در شهر تهران از ۳۲ میلیون و نیم به ۳۵ میلیون تومان، در کلان شهرها از ۲۶ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان و در سایر شهرها از ۱۹ و نیم میلیون تومان به ۲۵ میلیون تومان افزایش یافت.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان افزود: منظور از کلان شهرها، مشهد مقدس، تبریز، قم، کرج اصفهان، کرمانشاه، شیراز و اهواز هستند.

افزایش وام شهریه در مقاطع مختلف

وی با اشاره به وام شهریه برای دانشجویان شهریه پرداز افزود: وام شهریه برای دانشجویان مقطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته از یک میلیون و ۳۰۰ هزار و تومان به یک میلیون و نیم، برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته، دکترای حرفه‌ای از دو میلیون و۶۰۰ هزار تومان به ۳ میلیون تومان و برای دانشجویان دکترای تخصصی پیوسته و ناپیوسته از ۶ میلیون و نیم به همان ۶ میلیون و نیم افزایش یافته است.

وی با اشاره به وام بند ج تبصره ۹ قانون بودجه‌ای کشور ویژه دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام (ره) سازمان بهزیستی کشور اشاره کرد و گفت: امسال مجلس با صندوق بسیار همراه بود و ۲۰۰ میلیارد تومان برای بند مذکور پیش بینی کردند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: اگر زوجین هر دو دانشجو باشند هر دو می‌توانند از وام شهریه ۶ میلیون ونیمی استفاده کنند.

وی ادامه داد: همچنین امسال در قالب وام ضروری وام کمک وسایل آموزشی ارائه می‌شود که قبلاً در وام‌ها نبود، کمترین وام ضروری ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود که به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار افزایش یافت.

وام تغذیه دانشجویی

وی در ادامه به وام تغذیه اشاره کرد و گفت: بند ت ماده ۶۵ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور، ۶ سال است که اجرا نشده است اگر اجرایی می‌شد، خیلی از دغدغه‌های دانشگاه‌ها درباره تغذیه رفع شده بود، امیدواریم از امسال یا سال آینده این بند اجرا شود. می‌توانیم بگوییم که مبلغی از این هزینه تغذیه را به عنوان وام در اختیار دانشجویان قرار دهیم.

نرخ جدید غذای دانشجویی در سه وعده اعلام شد

گنجی افزود: هیچ مشکلی برای اجرای آن نداریم به محض توافق با سازمان برنامه بودجه اجرایی می‌شود.

وی درباره نرخ جدید تغذیه دانشجویی در سال تحصیلی جدید گفت: نرخ صبحانه ۳ هزار تومان، نرخ شام ۴ هزار تومان و نرخ ناهار ۶ هزار تومان تعیین شد.

افزایش ۲۵ درصدی نرخ اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی نسبت به سال قبل

وی با اشاره به نرخ اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی در سال تحصیلی جدید گفت: بیشترین نرخ اجاره بها ۱۳۰ هزار تومان بود که در سال تحصیلی جدید به ۱۶۳ هزار تومان افزایش یافت و کمترین آن نیز ۶۷ هزار تومان است که نسبت به سال تحصیلی قبل ۲۵ درصد افزایش یافته که مبالغ اعلام شده ماهانه است.

گزارش از محمد رمضانی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top