تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/06/27 - 17:59
کد خبر: 444279

عباس موزون در برنامه نشان ارادت

عباس موزون در برنامه نشان ارادت

​عباس موزون در برنامه «نشان ارادت» بیان کرد اگر مهمانی در برنامه بگوید روح ائمه را دیده‌ام می‌گویند دروغ و سفارشی است و پول گرفته‌اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»،  عباس موزون در برنامه «نشان ارادت» بیان کرد اگر مهمانی در برنامه بگوید روح ائمه را دیده‌ام می‌گویند دروغ و سفارشی است و پول گرفته‌اند.

عباس موزون روز گذشته، ۲۶ شهریور در برنامه «نشان ارادت» حضور پیدا کرد و درباره‌ی اولین مواجهه‌ی خود با امام حسین (ع) صحبت کرد. موزون معتقد است شاید اولین مواجهه‌اش با امام حسین (ع) در لحظه‌ی تولد باشد که متولد روز اربعین است. موزون همچنین درباره‌ی روز تاسوعا و عاشورا گفت مثل زبان مادری است و به دلیل اینکه در کودکی‌مان عزاداری در این روزها را دیده‌ایم، دیگر فراموش شدنی نیست. او همچنین می‌گوید ۱۰ روز محرم تعهد به این است که کسی به دیگری ظلم نکند و آزاده باشیم. در ادامه بخشی از گفته‌های او را می‌خوانید.

دیدن روح ائمه دروغ و سفارشی است

عباس موزون در ابتدای برنامه، درباره‌ی اولین مواجهه‌ی خود با امام حسین (ع) گفت: «اولین مواجهه‌ی من با خاندان امام حسین (ع) قطعا از اسم خودم است. اسم من عباس و قبل از آن هم اسم پدرم علی است. یادم می‌آید یک‌بار روز اربعین در عراق حضور داشتم و مسئول اهدای آب به زائران بودم. یک عرب عراقی را دیدم که گفت آب نمی‌خواهم و در مسیر زیاد آب خورده‌ام. گفتم من عباس هستم و اسم پدرم هم علی است، این آب را از دست عباس‌بن علی بگیر و بلافاصله آب را گرفت و خورد.

مواجهه‌ بعدی هم قطعا از روز عاشورا و ایام محرم است و همچنین علامت‌هایی که در شهر ما یعنی دزفول وجود دارد. علامت‌های شهر ما از این مدل‌های افقی نیست یا خیلی کم است و بیشتر علامت‌ها عمودی هستند. ما هر سال به علم شال مشکی می‌بستیم و آن را تا یک امامزاده‌ای می‌بردیم. قبل از همه‌ی این‌ها هم شاید اولین مواجهه‌ام در لحظه‌ی تولد باشد. اگر تقویم را ببینید ۲۴ اسفند سال ۵۲، روز تولدم، روز اربعین بوده است و من متولد اربعین هستم.»

تاسوعا و عاشورا مثل زبان مادری است

کارگردان برنامه‌ی «زندگی پس از زندگی» درمورد سنت‌های عزاداریِ مردم دزفول توضیح داد: «علاوه بر شبیه‌خوانی کارهای مختلفی در دزفول انجام می‌دهند که من در شهرهای دیگر ندیده‌ام. یکی از مواردی که خیلی دوست داشتم و هنوز هم دوست دارم ببینم، تکیه‌هایی است که بچه‌ها برپا می‌کردند. درواقع تاسوعا و عاشورا مثل زبان مادری است و به دلیل اینکه در کودکی‌مان عزاداری در این روزها را دیده‌ایم، دیگر فراموش شدنی نیست.»

او همچنین درباره‌ی نوحه‌هایی که به یاد دارد، گفت: «پدرم مداح بود و زمانی که در خانه نوحه‌ها را تمرین می‌کرد، من هم با او می‌خواندم. طلوع صبح عاشورا، جهان را کرده پر غوغا... این نوحه را به خوبی به یاد دارم.»

تبلیغات نسبت به اهل بیت باید منطقی باشد

موزون همچنین در پاسخ به این سوال که پدر و مادرها چه کارهایی باید انجام دهند تا بچه‌ها با امام حسین (ع) ارتباط بیشتری برقرار کنند، توضیح داد: «ایام محرم فرصت تبلیغ توسط پدر و مادر برای فرزندان است. در حال حاضر دو مانع وجود دارد؛ اول رسانه‌هایی که وقت بچه‌ها را پر می‌کنند و دوم هم افرادی که مانع هستند. مثلا نوجوانان متوجه می‌شود که اصلا امام حسین (ع) عرب بوده و ما به عرب‌ها چه کار داریم؟ اصلا جنگ کربلا، یک جنگ خانوادگی و شخصی بوده و اصلا دعوا سر حکومت بوده است.

به همین دلیل بچه‌ها بمب‌ باران می‌شوند و پدر و مادر برای اینکه فرزندشان را با خودشان همراه کنند، باید یک‌سری موانع را بردارند. فکر می‌کنم چه در سطح خانواده و چه در جامعه، با وجود اینکه به لحاظ کمیت برای امام حسین (ع) و کربلا کارهای زیادی انجام شده است اما به لحاظ کیفیت ما تا آن جایگاه مطلوب، فاصله داریم. آسیب‌های متعددی هم به نظرم می‌رسد؛ مثلا برخی از ما امام حسین (ع) را خودخواهانه و بعضی هم کودکانه می‌خواهیم. مثلا می‌گوییم محله من، خاندان من، شهر من، قوم من و... که تمام این موارد در درگاه حق مطرود است. تبیلغات اهل بیت را هم به همین شکل پیش می‌بریم. امام حسین (ع) من، امام علی (ع) من که برای خودم است و این کودکانه است. حالت خودخواهانه‌اش این می‌شود که یا همه‌ی آن چیزی که من می‌گویم را می‌پذیری یا اینکه حق نداری یک کوچولو هم خودت را امام حسینی بدانی.»

آزاده باشیم

او ادامه داد: «۱۰ روز محرم تعهد به چیزی و پیمان برای چه چیزی است؟ تعهد برای این است که کسی به دیگری ظلم نکند. آزاده باشیم و ظالمی حکومت نکند. ما با ظالم بیعت نمی‌کنیم حتی اگر کشته شویم. این مگر بد است؟»

این تهیه‌کننده در انتهای برنامه اضافه کرد: «مخاطبانی در برنامه دیدم که در فضای مجازی با آن‌ها روبه‌رو هستیم. اگر یکی از آن‌ها می‌گوید تا جد دویستم خودم را دیده‌ام، همه‌ی آن‌ها قبول است و آن اجداد اجازه دارند روح داشته باشند و به اندازه‌ای منصف هستند که می‌گویند این سیزده نفر نه و اگر روح آن‌ها دیده شد، آن تجربه‌گر، تجربه‌اش درست نیست. ۱۳ نفری که آن فرد خودش و اجدادش، ۱۳ قرن است که دوست‌شان دارند. یعنی نسبت به کسی که این میزان تعلق روحی دارد، می‌گوید این را حق ندارد ببیند. اینقدر فارغ از منطق است که من اصلا نمی‌توانم در این مورد صحبت کنم.»

«نشان ارادت» به تهیه کنندگی پویان هدایتی، اجرای حسین متولیان و کارگردانی محمدعلی بای هر روز حوالی ساعت ۱۷:۱۵روی آنتن شبکه دو می رود و حوالی ساعت ۲۴ همان روز تکرار آن پخش می شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top