تاریخ انتشار: سه شنبه 1401/06/29 - 14:28
کد خبر: 444459

مدیران بیمارستان ها عنوان می کنند؛

بیمارستان‌ها در تأمین کیت آزمایشگاهی مشکل دارند

بیمارستان‌ها در تأمین کیت آزمایشگاهی  مشکل دارند

بیمارستان ها اعم از دولتی و خصوصی، با کمبود کیت آزمایشگاهی مواجه هستند و همین موضوع باعث شده تا از پذیرش بیماران خودداری کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، کمبود کیت آزمایشگاهی و دستگاه‌های اتوماتیک و پیشرفته در حالی در بازار به اوج خود رسیده که تأمین کنندگان این دستگاه‌ها و کیت‌های آنها نه انجمن و تشکل و نه سندیکای تخصصی دارند که از آنها حمایت شود.

وقتی رئیس اتحادیه تجهیزات و ملزومات پزشکی وجود دستگاه‌های تمام اتوماتیک را ضروری نمی‌داند و آنها را تنها دستگاه‌های گران قیمت می‌داند که آزمایشگاه‌ها تهیه نموده‌اند. چگونه می‌توان انتظار داشت که برای تأمین و تهیه کیت‌های آن تلاش کند.

وقتی رئیس اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی و آزمایشگاهی به هیچ کس و به هیچ وجه پاسخگو نیست و اصلاً معلوم نیست بدهی ۱۲ هزار میلیارد تومانی از کجا و چگونه به وجود آمده است، چرا این همه کیت قاچاق در بازار است و چرا تأمین کننده باید دنبال طلب خود ماه‌ها در انتظار بماند، نتیجه این می‌شود که آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی می‌گویند کارد به استخوان رسیده است.

شیروانی رئیس بیمارستان قلب مشهد، با بیان اینکه با یک تست ساده می‌توان تشخیص داد که بیمار قلبی در چه وضعیتی است و آیا باید او را مرخص کنیم یا اینکه به بخش مراقب‌های ویژه بفرستیم به آنا می‌گوید: مدت زیادی است که در تهیه کیت دچار مشکل شده‌ایم.

متأسفانه خیلی کم، کیت به دست ما می‌رسد. چهار دستگاه تخصصی ما خاموش است و با این وضعیت بیماران دچار مشکل می‌شوند، چرا که ما نمی‌توانیم تشخیص سریع و درست بدهیم.

وی می‌افزاید: این موضوع برای پزشک و بیمار استرس ایجاد می‌کند، چون یک بیمارستان قلب توانایی انجام یک تست ساده را ندارد و متأسفانه نه کسی صدای ما را می‌شنود و نه راه به جایی داریم. به همین دلیل ممکن است گاه بیمار اورژانسی مرخص شود.

شیروانی با گلایه از اداره تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی می‌گوید: متأسفانه به نظر می‌رسد کسانی که متولی امر هستند از حساسیت موضوع باخبر نیستند. چرا که در حال حاضر مشکل تأمین کیت آزمایشگاهی فراگیر شده است و به نظر من این موضوع هیچ ربطی به تحریم‌ها ندارد. تا زمانی که تکلیف وضعیت ارز مشخص نشود، اوضاع به همین منوال خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که اداره تجهیزات با گمرک هماهنگ نیست، حتی انگار نامه‌های همدیگر را نمی‌بینند. کیت‌ها آنقدر در گمرک می‌ماند که وقتی به دست ما می‌رسد تنها ۳ یا ۴ ماه از تاریخ انقضای آن باقی مانده است. کیت تاریخ گذشته چه به درد بیمارستان می‌خورد، من به وارد کننده می‌گویم کیت می‌خواهم می‌گوید کیت در گمرک مانده است. بارها شده کیت‌ها ۹ ماه بعد به دست ما رسیده و در آخر هم دودش به چشم بیماران می‌رود.

غلامی رئیس بیمارستان امام علی (ع) استان البرز که بزرگ‌ترین بیمارستان دولتی استان محسوب می‌شود، می‌گوید: بیش از ۲۰ سال است که در صنعت آزمایشگاهی فعالیت می‌کنم و طی این دو سال اخیر دسترسی به کیت‌های پیشرفته آزمایشگاهی روز به روز سخت‌تر می‌شود. چرا باید آزمایشگاه‌ها با روش ۵۰ سال پیش کار کنند؟ چرا پاسخ ما را نمی‌دهند؟ جز اینکه یک بی‌تدبیری آشکار در حال وقوع است.

وی ادامه می‌دهد: باور کنید بسیاری از بیماران را ناخواسته پذیرش نمی‌کنیم به این دلیل که کیت آزمایشگاهی نداریم. به وارد کننده هم می‌گویم کیت می‌خواهم می‌گویند نداریم! چرا؟ چون ارز تعلق نگرفته است. حتی ارز نیمایی را هم به آزاد تبدیل نمی‌کنند تا تکلیف مشخص شود. در این شرایط معلوم است که برای وارد کننده صرفه اقتصادی ندارد. به دلیل همین شرایط هم شرکت‌های معتبر میدان را خالی می‌کنند.

رئیس بیمارستان امام علی استان البرز می‌گوید: این بی‌انضباطی‌ها انگار تمامی ندارد، در حال حاضر دستگاه‌های میلیاردی در آزمایشگاه‌ها داریم که خاموش هستند، چون کیت نداریم. جواب آزمایش بیمار هم با روش‌های دستی و با احتمال خطای بالا باید انجام شود.

غلامی می‌گوید: همین الان ما می‌توانیم کیت قاچاق تهیه کنیم! اما معلوم نیست این کیت‌ها سالم هستند یا نه و پروسه کنترل کیفیت را طی کرده‌اند یا نه، چرا باید آزمایشگاه در شرایطی قرار بگیرد که به فکر تهیه کیت قاچاق باشد و تهیه آن آنقدر ساده، ولی کیت درست و حسابی و با کیفیت به دست ما نرسد.

این در حالی است کهسرپرست اداره کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، انجام مصاحبه را به روابط عمومی سازمان ارجاع می‌دهد. رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، همچنان حرف از تحریم‌ها می‌زند و می‌گوید مشکل فراگیر نیست.

بهروز حاجیان تهرانی رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های تأمین کننده تجهیزات و اقلام آزمایشگاهی، اصولاً وجود دستگاه‌های پیشرفته و با کیفیت بالا را چندان لازم نمی‌بیند و انجام هر مصاحبه را منوط به تأیید نهایی خود می‌کند و حسینعلی شهریاری رئیس کمسیون بهداشت و درمان مجلس، در این رابطه اظهار بی اطلاعی می‌کند و قول بررسی می‌دهد و دیگر اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز اطلاعی از ماجرا ندارند. با این وجود معلوم نیست باید برای بیمارانی که به دلیل نبود کیت آزمایشگاهی در بیمارستان‌ها پذیرش نمی‌شوند چه کرد و آیا مسئولان از اهمیت موضوع خبر دارند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top