تاریخ انتشار: سه شنبه 1401/06/29 - 15:50
کد خبر: 444470

در مراسم رونمایی از کتاب‌های جدید دروس معارف مطرح شد؛

رستمی: تحول در محتوا و آموزش دروس معارف اسلامی یکی از ماموریت‌های مهم نهاد رهبری در دانشگاه‌ها است

رستمی: تحول در محتوا و آموزش دروس معارف اسلامی یکی از ماموریت‌های مهم نهاد رهبری در دانشگاه‌ها است

مراسم رونمایی از کتابهای دهگانه دروس معارف اسلامی که بر اساس سرفصل های بازنگری شده تالیف شده‌ با حضور حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری و روسای دانشگاه ها و مسئولین دانشگاهی در ساختمان شواریعالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» مراسم رونمایی از کتابهای دهگانه دروس معارف اسلامی که بر اساس سرفصل های بازنگری شده تالیف شده‌ با حضور حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری و  روسای دانشگاه ها و مسئولین دانشگاهی در ساختمان شواریعالی انقلاب فرهنگی برگزار شد که در این مراسم حجت الاسلام رستمی با اشاره به کتب تالیف شده گفت: تحول و کارآمدسازی محتوای دروس دانشگاهی به ویژه دروس معارف،  یکی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری از دانشگاه‌هاست.  به همین دلیل در مجموعه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، تحول در دروس معارف متناسب با نیاز دانشجویان و بیان متناسب معارف اسلامی به عنوان ماموریتی مهم تعریف شده‌است‌.

وی در ادامه افزود: تحول در محتوا و آموزش دروس معارف اسلامی یکی از ماموریت‌های مهمی است که به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها سپرده شده و ما در این تغییر و تحول به دنبال این بودیم که محتوای این دروس متناسب با اقتضائات و نیاز روز دانشجویان و محیط‌های آموزش عالی تعریف شود.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی تشریح کرد: تحولات تعریف شده در این حوزه در مراحل کوتاه مدت و بلند برنامه‌ریزی شده است.  در فرایند کوتاه مدت با استفاده از یک پژوهش علمی مفصل در سال گذشته از سرفصل‌های جدید دروس معارف رونمایی شد و امسال با تلاش جدی همکارانم در معاونت آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ۱۰ کتاب جدید مبتنی بر این سرفصل‌های جدید، تالیف شد و در طرح بلندمدت به صورت بنیادین به نیازهای  مخاطبان و محتوای نظام وار معارف اسلامی خواهیم پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی در بخش دیگری از این برنامه که به رونمایی از کتب دروس تخصصی با جهت گیری الهی و دینی اختصاص داشت، گفت: یکی از فرصت‌های بزرگ تعلیم و تربیت حضور استادان فرهیخته و صاحب صلاحیت های علمی و اخلاقی در دانشگاه‌هاست. متأسفانه برای اساتید دانشگاه ها به اندازه فرصت و نیاز، مأموریت و دستمایه‌ی تربیتی تعریف نشده است. برنامه جدی نهاد پیگیری این محور با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاه‌های آموزش عالی است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: اقدام موثر حجت الاسلام حرزاده رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان یزد، در تالیف کتب تخصصی با محوریت و جهت‌گیری مفاهیم دینی و الهی،  یکی از کارهای بر زمین مانده و بنیادی در حوزه استادی و شاگردپروری است.

وی در ادامه عنوان کرد: ایران اسلامی در تاریخ خود الگوی موفقی از پیوند دین و علم داشته و در دورانی  در زمینه‌های علمی سرآمد بودهاست؛ نکته مهم در این راستا این است که کتاب ها در محیط آموزش عالی باید مبتنی بر چهارچوب‌هایی تالیف شود و این اتفاق مهم در این زمینه است و یکی از انتظارات از اساتید تمام دروس تخصصی این است که در کنار محتوای دروس به فکر علاقمند کردن دانشجویان به آموزه‌های دین و آشنایی با دین باشند.

وی در پایان با بیان اینکه پیوند میان دین و علم نباید نمایشی باشد، گفت: این کتاب‌ها به عنوان کتاب‌های کار تخصصی اساتید هستند و اساتیدی که علاقمند باشند می‌توانند با استفاده از نکات مطرح شده در این کتاب، مسائل دروس تخصصی را به موضوعات معارفی گره بزنند و توجه داشته باشند که یک درس تخصصی در کجا و در چه مواردی می‌تواند با موضوعات معرفتی و دینی آمیخته شود.

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم گفت: معاونت فرهنگی وزارت علوم امسال طرح منش استادمحوری و شاگردپروری را به صورت پایلوت و در مقیاس کم انجام داد که سال بعد توسعه پیدا خواهد کرد و بخش‌های بیشتری شامل این طرح خواهند شد.

وزیر علوم ادامه داد: زمانی که رئیس دانشگاه بوعلی سینا بودم برای دروس پایه مثل فیزیک ۱ و یا فیزیک ۲ برای اینکه اساتید تخصصی و خوبی آن را درس بدهند ضریب ۱.۵ و یا ۲ لحاظ کرده بودیم.

وی گفت: برای دروس معارفی در دانشگاه همین کار را انجام داده بودیم که دانشگاه‌ها می‌توانند این کار را پیگیری کرده و در دستور کار خود قرار دهند و برای دروس پایه و معارف ضریب‌های مذکور را لحاظ کنند.

در ادامه حجت الاسلام نیکزاد عیسی زاده معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مراسم رونمایی از کتاب‌های ۱۰ گانه دروس معارف اسلامی براساس سرفصل‌های بازنگری شده گفت: امروز شاهد رونمایی از ۱۰ اثر علمی دروس معارف هستیم که با تلاش زیاد و پیگیری‌های دوستان در دانشگاه معارف اسلامی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به انجام رسیده است.

وی افزود: ما یک هزار و ۶۰۰ عضو هیئت علمی معارف و بالغ بر ۷ هزار استاد معارف حق التدریس داریم. این در حالی است که دغدغه ما تربیت دانشجویان تراز انقلاب اسلامی و تربیت دینی این دانشجویان است که در بیانیه گام دوم به آن توجه شده است.

حجت الاسلام عیسی زاده تصریح کرد: سال ۹۸ که در معاونت آموزشی نهاد مستقر شدیم، همزمان با کرونا بود و یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو نیاز به سرویس معارف داشتند که با یک نگاه تحولی این اتفاق افتاد و آغاز شد.

وی گفت: کار مطالعاتی در این زمینه انجام شد. سرفصل‌های دروس معارف با نگاهی مسئله محور و نیاز دانشجویان پیگیری شد و ما در طرح تحولی دروس معارف هم برنامه کوتاه مدت و هم برنامه دراز مدت داریم که این دروس معارف که رونمایی شد طرح کوتاه مدت بود و طرح بلندمدت آن نیز آغاز شده است و درس اندیشه یک و دو و طرح بلندمدت پیگیری خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: ما به دنبال بازتعریف نظام معارفی برای دانشجویان هستیم.

معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: همچنین در کنار کاری که انجام شد پایش اساتید معارف نیز شروع شده و همچنین اعتبارسنجی گروه‌های معارف در کنار کار تحولی دروس معارف آغاز شده است. ارتقا معرفتی و مهارتی اساتید نیز آغاز شده است.

حجت الاسلام عیسی زاده خاطرنشان کرد: دروس این کتاب های ۱۰ گانه که براساس سرفصل‌های بازنگری شده امروز رونمایی شد، براساس نظرات دانشجویان و نیازهای آنها تدوین شده است.

معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: بر این اساس با کمک وزارت علوم در سال ۹۵ بالغ بر ۲۰۰ هزار دانشجو یک پرسشنامه الکترونیکی را در رابطه با دروس معارف پر کرده اند. همچنین در سال ۹۳ و ۹۴ هم این کار انجام شد و در ادامه یکی دیگر از منابع برای این کتاب‌ها استفاده از نظرات دانشجویان بود که توسط ۵ هزار و ۷۰۰ استاد معارف در این دوره ارائه شد و این ۵ هزار و ۷۰۰ استاد این نظرات و مسائل دانشجویان را به ما منتقل کردند.

وی ادامه داد: کتاب‌های ۱۰ گانه دروس معارف اسلامی که براساس سرفصل‌های بازنگری شده تألیف و امروز رونمایی شد تحت عنوان اندیشه اسلامی یک، اندیشه اسلامی دو، اخلاق اسلامی، مبانی و مفاهیم، آئین زندگی، اخلاق کاربردی، انقلاب اسلامی، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، تاریخ امامت، تاریخ تحلیلی صدر اسلام، تفسیر موضوعی قرآن، دانش خانواده و جمعیت بود.

معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: البته ویژگی‌های این طرح ممیزاتی نسبت به ۱۷ سال قبل دارد مبنی بر اینکه براساس فرمایشات مقام معظم رهبری بوده و نگاه فایده محور را دنبال کرده است. همچنین با توجه به اینکه مقام معظم رهبری بر مسئله محوری و بیانیه گام دوم تأکید داشتند در این کتاب‌ها به آن توجه شده است. این کتاب‌ها از تک مولفی خارج شده و حاصل چند مؤلف است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟
پاسخ تل‌آویو به ایران به تمام معنا مسخره بود
تعطیلی پنجشنبه ها اشکالی در ارتباط با بازارهای جهانی وارد نمی کند
بازگشت دوباره به استقلال؟
تکلیف حضور گل محمدی و فرهاد مجیدی در تراکتورسازی مشخص شد
سرمربی پرسپولیس پیشنهاد جدید دریافت کرد
درحمله به پایگاه نظامی عراق شرکت نکردیم
کرایه‌های حمل و نقل عمومی افزایش یافت
نخستین واکنش آمریکا به انفجار بزرگ در پایگاه حشدالشعبی عراق
زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت مشخص شد
آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد
شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
سامانه بارشی جدید در راه کشور
ریچارد هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد
روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل
معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد
قتل زن میانسال به دست دختر ۱۱ ساله
یک عادت مهم برای کاهش استرس و سلامت قلب
گفت و شنود/ به تو مربوط نیست!
صفحه نخست روزنامه‌های اول اردیبهشت
خانه سست عنکبوت/ فعالان دانشجویی در خصوص پیامدهای عملیات «وعده صادق» چه می‌گویند؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top