تاریخ انتشار: سه شنبه 1401/07/12 - 15:31
کد خبر: 445843

جوراب واریس برای چه کسانی مناسب است؟ چه مدت باید پوشیده شود؟

جوراب واریس برای چه کسانی مناسب است؟ چه مدت باید پوشیده شود؟

جوراب‌های واریس می‌توانند فواید زیادی داشته باشند، به ویژه اگر در موقعیت هایی قرار بگیریم که بیماری های وریدی را تشدید می‌کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، یکی از کم هزینه ترین روش‌های درمانی رگ‌های واریسی، جوراب‌های واریس هستند. جوراب‌ واریس، جوراب نرم و کشسانی است که طوری ساخته شده تا به آرامی به پاها فشار وارد کند. این جوراب در اطراف مچ پا تنگ‌تر و در سمت بالا گشادتر است. ساق های واریس فقط شامل یک بخش لوله‌ای مانند هستند که قسمت کف پا را ندارند.

اکثر افراد دچار رگ‌های واریسی می توانند از پوشیدن جوراب های واریس حتی با فشرده سازی خفیف برای کمک به مدیریت تورم یا تسکین پاهای خود استفاده کنند زیرا این جوراب‌ها فواید بسیاری برای افراد دچار رگ‌های واریسی و افرادی که روزانه مسافت زیادی را پیاده به محل کار می‌روند و پاهای آنها خسته می‌شود به همراه دارد. شما می توانید آنها را بدون نسخه خریداری کنید، اما اگر پزشک آنها را تجویز کند، بیمه ممکن است هزینه آن را پوشش دهد.

کاربرد جوراب واریس چیست؟

جوراب واریس برای چه کسانی مناسب است؟ چه مدت باید پوشیده شود؟

جوراب‌ واریس طوری طراحی شده‌ تا به ساق پا فشار بیاورد و بدین ترتیب به حفظ جریان خون و کاهش ناراحتی و تورم کمک نماید.

اگر بیماری ای دارید که باعث جریان ضعیف خون پاهای شما می شود، ممکن است پزشک جوراب واریس را برایتان تجویز کند. این بیماری ها شامل موارد زیر هستند:

  • رگ های واریسی پا (وریدهای متورم و بزرگ شده در ناحیه مچ تا قسمت ران پا)
  • لنف ادم (زمانی که بافت های بدن شما متورم می شود)

جوراب‌های واریس می‌توانند فواید زیادی داشته باشند، به ویژه اگر در موقعیت هایی قرار بگیریم که بیماری های وریدی را تشدید می‌کنند، مانند:

  • ایستادن یا نشستن طولانی مدت
  • سفر با یک پرواز طولانی یا با وسایل حمل و نقل دیگر با فضای پای محدود
  • بارداری

جوراب های واریس چگونه کار می‌کنند؟

جوراب های واریس گردش خون در پاها را بهبود می بخشند. خاصیت ارتجاعی در جوراب‌ها به آرامی پاها را فشرده می‌کند و فشاری را ایجاد می‌نماید که به جای جمع شدن خون در اندام‌ها، به جریان بالا و پایین پا کمک می‌کند. جمع شدن خون در پاها همان چیزی است که باعث تورم می‌شود. این تورم تحت عنوان ادم شناخته می شود.

جوراب علاوه بر کمک به گردش خون برای جلوگیری از ادم، می تواند به گردش لنفاوی نیز کمک کند. سیستم لنفاوی بخشی از سیستم گردش خون می باشد که مسئول انتقال گلبول های سفید خون و حفظ سطح مایعات بدن است. جوراب های واریس علاوه بر خون می توانند جریان مایعات لنفاوی را نیز بهبود بخشند. هنگامی که این مایع لنفاوی انباشته می شود نیز می تواند باعث تورم شود. این نوع تورم به عنوان لنف ادم شناخته می شود.

چه افرادی می توانند از جوراب واریس استفاده کنند؟

جوراب واریس برای چه کسانی مناسب است؟ چه مدت باید پوشیده شود؟

به استثنای چند مورد، معمولاً پوشیدن جوراب های واریس سبک روزانه هیچ ضرری ندارد، اما همیشه بهتر است قبل از شروع یک عادت جدید با پزشک خود صحبت کنید. اگر بیماری عروق محیطی، ایسکمی، دیابت یا نارسایی احتقانی قلب دارید، بدون مشورت با پزشک از جوراب واریس استفاده نکنید. زیرا پوشیدن جوراب های واریس در صورت ابتلا به این بیماری ها می تواند خطرناک باشد. به افرادی که به دلیل آسیب عصبی دچار اختلال شده اند، توصیه می شود از جوراب واریس استفاده نکنند، زیرا می تواند حس پوست را محدود کند. افراد مبتلا به عفونت پوست، درماتیت و پوست شکننده نیز ممکن است شرایط استفاده از جوراب واریس را نداشته باشند. لطفاً برای تعیین اینکه آیا جوراب واریس برای شما مناسب است یا خیر با یک پزشک مشورت کنید.

جوراب واریس برای درمان واریس استفاده می شود و در موارد زیر نیز کاربرد دارد:

  • جراحی یا استراحت در رختخواب، زیرا عدم تحرک خطر ترومبوز ورید عمقی را افزایش می دهد.
  • پروازهای طولانی یا سفرهای طولانی مدت، زیرا عدم تحرک و محدودیت های فضایی سخت می تواند جریان خون را کاهش و خطر تورم را افزایش دهد.
  • بی حرکت ماندن طولانی یا کوتاه مدت، زیرا وضعیت نشستن فشار روی رگ های پا را افزایش می دهد.
  • اختلالات لخته شدن، زیرا خطر بیشتری برای ترومبوز ورید عمقی دارند.
  • بارداری، زیرا بدن به طور طبیعی مایعات بیشتری را برای حمایت از رشد کودک تولید و نگهداری می کند.
  • درد یا تورم بعد از تمرینات ورزشی، زیرا اسید لاکتیکی که در طول تمرینات آزاد می شود می تواند در بدن تجمع یافته و باعث درد شود.
  • درد، ورم یا احساس سنگینی در پاها، زیرا می تواند از نشانه های ادم باشند.

اگرچه جوراب های واریس نمی توانند بیماری را درمان کنند یا خطر تورم را از بین ببرند، اما می توانند به کاهش علائم و تسکین درد و ناراحتی ناشی از بیماری کمک کنند. استفاده منظم همچنین ممکن است خطر ابتلا به ترومبوز ورید عمقی را که نوعی لخته خون است، کاهش دهد.

برای بهبود گردش خون چه مدت باید جوراب های واریس بپوشم؟

اگر به دلیل بیماری ای که بر گردش خون شما تأثیر می گذارد جوراب های واریس برای شما تجویز شده است، ممکن است لازم باشد آن را برای چندین سال یا در برخی موارد تا پایان عمر خود بپوشید. پزشک عمومی پیشرفت شما را زیر نظر خواهد داشت. شما باید پاهای خود را دوباره اندازه گیری کنید و هر 3 تا 6 ماه یکبار جوراب هایتان را تعویض نمایید.

نحوه انتخاب سطح فشرده سازی مناسب

شما همیشه باید با پزشک خود صحبت کنید تا در مورد سطح فشرده سازی مناسب مشاوره دریافت نمایید. چهار سطح اصلی فشرده سازی وجود دارد:

  • فشرده سازی خفیف، که در صورت داشتن نارسایی وریدی مزمن خفیف برای حمایت از جریان خون سالم باید استفاده شود تا پاهای شما سبک تر شوند.
  • فشرده سازی متوسط، که مؤثرتر است و معمولاً هنگامی که علائم رگ های عنکبوتی یا واریسی را تجربه می کنید توصیه می شود.
  • فشرده سازی سفت و فوق العاده محکم، که معمولاً توسط پزشک در بیماری های جدی تر وریدی، از جمله ترومبوز ورید عمقی، زخم پا، و ادم لنفاوی توصیه می شود.

نحوه استفاده از جوراب

جوراب های واریس در اندازه ها، طول ها و رنگ های مختلفی وجود دارند. آنها همچنین با قدرت های مختلف فشرده سازی در دسترس هستند. پاهای شما توسط پزشک یا پرستارتان بررسی می شود تا ببینند چه سایز جورابی مناسب شما است.

پوشیدن جوراب های واریس در صبح، قبل از اینکه پاهای خود را پایین بیاورید و از رختخواب خارج شوید، بسیار مهم است. خوابیدن در حالت افقی باعث می شود دریچه های ورید بهتر از حالت نشسته یا ایستاده عمل کنند. در حالت عمودی، نیروی جاذبه وارد می شود و جریان خون به دلیل دریچه های آسیب دیده به خطر می افتد. به همین دلیل است که مچ و ساق پاها معمولاً در صبح احساس خوبی دارند و در طول روز متورم و سنگین می شوند.

پوشیدن جوراب های واریس در صبح، دریچه ها را در موقعیت مناسب نگه می دارد تا در طول روز از گردش خون سالم در پاها پشتیبانی کند.

اگر به یک بیماری مرتبط با رگ مبتلا شده اید، جوراب های واریس می توانند به کاهش علائم کمک کنند. این علائم عبارتند از:

  • تورم مچ پا
  • پاهای سنگین یا دردناک
  • خستگی و درد
  • پاهای بی قرار
  • گرفتگی عضلات در شب
مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵ سناریوی احتمالی اسرائیل پس از دفاع مشروع ایران
پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
مردم ایران این هدیه ناقابل را از کشتی فرنگی بپذیرند
۱۰۰۰۰ زن در حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند
پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود
واکنش مایلی‌کهن بعد از دادگاه تجدیدنظر قلعه‌نویی
پاسخ سفیر ایران به بازی تازه سفیر رژیم صهیونیستی در باکو
قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد+جزئیات
آغاز ثبت‌نام مجدد در نوبت دوم کنکور از فردا
اعمالز جدید آمریکا علیه ایران بعید استر
قیمت محصولات ایران‌خودرو +جدول
دلار بازار غیر رسمی در سراشیبی
ترمیم معضل بزرگ پرسپولیس توسط اوسمار
پایان اختلافات سرمربی و سرپرست استقلال
فیلم/ وضعیت جوی استادیوم هزاع بن زاید امارات
باشگاه پرسپولیس از اوسمار برای فصل آینده برنامه خواست
جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲+جدول
پاسخ ایران بهترین تنبیه متجاوز بود
تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات
تمامی پدافندهای اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حمله ایران شکست خوردند
احضار هافبک استقلال به کمیته انضباطی و اخلاق
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top