تاریخ انتشار: پنجشنبه 1401/07/14 - 17:48
کد خبر: 446011

ایران پل انتقال فرآورده‌های نفتی و گازی روسیه

 ایران پل انتقال فرآورده‌های نفتی و گازی روسیه

جواد اوجی که به همراه معاون اول رئیس‌جمهوری و هیئت ایرانی برای شرکت در دومین همایش اقتصادی خزر به روسیه سفر کرده است، در حاشیه این مجمع با اشاره به همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه انرژی اظهار کرد: ایران و روسیه به‌عنوان کشورهای صادرکننده گاز همکاری‌های فراوانی در حوزه سوآپ انرژی انجام داده‌اند و در سفر به روسیه هم تفاهم‌های تازه‌ای برای ایجاد تأسیسات و بهره‌برداری از میدان‌های گازی مشترک ایجاد می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» ‌به نقل از فارس، جواد اوجی که به همراه معاون اول رئیس‌جمهوری و هیئت ایرانی برای شرکت در دومین همایش اقتصادی خزر به روسیه سفر کرده است، در حاشیه این مجمع با اشاره به همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه انرژی اظهار کرد: ایران و روسیه به‌عنوان کشورهای صادرکننده گاز همکاری‌های فراوانی در حوزه سوآپ انرژی انجام داده‌اند و در سفر به روسیه هم تفاهم‌های تازه‌ای برای ایجاد تأسیسات و بهره‌برداری از میدان‌های گازی مشترک ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه شرکت گاز پروم روسیه در صنایع نفت و گاز در دنیا از سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید ال‌ان‌جی (گاز طبیعی مایع) و فناوری‌های مرتبط با تأسیسات گازی خبر داد و تصریح کرد: خوشبختانه با این شرکت و شرکت‌های دیگر مذاکرات خوبی انجام شده است که سقف تفاهم‌نامه‌های آن تا ۴۰ میلیارد دلار می‌رسد و این شرکت‌ها در میدان‌های نفت و گاز کشورمان سرمایه‌گذاری می‌کنند و هزینه‌های آن را  پس از بهره‌برداری از بخش تولید برداشت خواهند کرد.

* ایران پل انتقال فرآورده‌های نفتی و گازی روسیه

وزیر نفت همکاری دو کشور ایران و روسیه در میدان‌های پارس شمالی، کیش و  فشارافزایی میدان پارس جنوبی را موضوعی مهم برشمرد و اظهار کرد: در زمینه صادرات گاز به پاکستان و عمان نیز تفاهم‌نامه‌هایی امضا کرده‌ایم و احداث خط لوله صادرات به این دو کشور همسایه به‌صورت مشترک میان ایران و روسیه انجام خواهد شد.

اوجی با اشاره به سوآپ فرآورده‌های نفتی نظیر بنزین در دریای خزر و نیز تهاتر اقلام غیرنفتی با نفت گفت: دو کشور قادر هستند تا ۱۰ میلیون تن سوآپ فرآورده‌های نفتی و غیرنفتی داشته باشند که خوشبختانه تأسیسات زیربنایی آن وجود دارد.

وی همکاری ایران با کشورهای حوزه خزر در موضوع نفت و گاز و انرژی را راهبردی خواهند و افزود: قطع گاز صادرات روسیه به اروپا و تغییر شرایط بین‌المللی سبب شده تا ایران بتواند پل انتقال فرآورده‌های نفتی و گازی روسیه به سایر کشورها باشد و به قطب گازی منطقه تبدیل شود.

* ضرورت توسعه همکاری با کشورهای ساحلی خزر

وزیر نفت به موضوع ترانزیت برق نیز اشاره و تصریح کرد: در این زمینه خطوط انتقال نیرو در کشور ظرفیت مناسبی برای انتقال برق از آذربایجان و ترکمنستان به کشورهای دیگر و حتی سوآپ با کشورمان را فراهم کرده است و تلاش می‌کنیم از نظر فنی همه اشکالات این موضوع را رفع و رجوع کنیم.

اوجی به سایر همکاری‌های دو کشور در حوزه ترانزیت، پتروشیمی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک، تأمین تبادلات محصولات کشاورزی و تولید محصولات دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: تولیدات مشترک شرکت‌های دو کشور در بخش‌های مختلف نظیر پمپ‌های درون‌چاهی افزون بر تأمین نیاز داخلی به بازارهای منطقه نیز صادر می‌شود و ایران در این بخش دانش و فناوری لازم را بومی خواهد کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در مسکو و گفت‌وگوهای دو و چندجانبه با کشورهای ساحلی خزر، بتوان مناسبات اقتصادی با کشورهای این منطقه را بیش از گذشته توسعه داد و توافق‌های انجام شده را عملیاتی کرد.
 
‌دومین همایش اقتصادی خزر  با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران و نخست وزیران چهار کشور ساحلی دیگر در شهر مسکو در حال برگزاری است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top