تاریخ انتشار: سه شنبه 1401/07/19 - 08:14
کد خبر: 446532

دانشجویان کارشناسی ارشد باید بدانند؛

۰ تا ۱۰۰ سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد +جدول

۰ تا ۱۰۰ سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد +جدول

سهمیه استعداد درخشان ارشد ۱۴۰۲ یکی دیگر از راه های ورود به مقطع کارشناسی ارشد می باشد، که داوطلبان علاقمند به تحصیل در این مقطع می توانند علاوه بر شرکت در کنکور ارشد و کسب رتبه قبولی لازم برای ورود به رشته و دانشگاه موردنظر خود؛ شانس خود را از این طریق برای ادامه تحصیل امتحان نمایند.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همانطور که میدانید داوطلبان برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های سراسری و آزاد، به دو روش با کنکور و بدون کنکور می توانند اقدام نمایند. در روش اول یعنی پذیرش با آزمون، بایستی در موعد مقرر ثبت نام کنکور ارشد سراسری و آزاد خود را انجام داده و در جلسه آزمون نیز حضور داشته باشید. اما برای ارشد بدون کنکور شما نیازی به ثبت نام و شرکت در آزمون مذکور ندارید، بلکه می توانید با استفاده از معدل مقطع کارشناسی خود و یا سهمیه استعداد درخشان، به این مقطع وارد شوید.

افرادی که جزء دارندگان سهمیه استعداد درخشان هستند و قصد دارند با این روش در رشته های ارشد سراسری و یا آزاد ادامه تحصیل دهند، بایستی از تمامی شرایط لازم برخوردار بوده و در زمان مقرر اقدامات مربوطه را به انجام برسانند. توجه داشته باشید که پس از فارغ التحصیلی از مقطع کارشناسی، به مدت یک سال و صرفا یک مرتبه می توانید از این سهمیه استفاده کنید.

با توجه به روند سال های گذشته کنکور کارشناسی ارشد هر ساله از سوی سازمان سنجش برای داوطلبان متقاضی این آزمون در زمان مشخصی برگزار می شود تا متقاضیان بتوانند به صورت حضوری در جلسه آزمون شرکت نموده و بعد از اعلام نتایج در رشته و دانشگاه قبولی خود به تحصیل بپردازند، اما در صورت عدم قبولی در هیچ رشته ای و یا عدم علاقه به رشته تحصیلی خود، فرد داوطلب می تواند به صورت بدون کنکور و از طریق سهمیه استعداد درخشان در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهد.

اما برای ورود به دانشگاه از طریق استفاده از سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد، داوطلبان می بایست از شرایط خاصی بهره مند بوده تا بتوانند در صورت واجد شرایط در بازه زمانی اعلام شده تنها یکبار از این سهمیه استفاده کنند.

بنابراین، با توجه به اهمیت این موضوع برای بسیاری از داوطلبان در این گزارش قصد داریم به معرفی سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد 1402 پرداخته و در ادامه درخصوص نحوه ثبت نام،شرایط و ظرفیت پذیرش سهمیه استعداد درخشان توضیحاتی ارائه شده است.

شرایط پذیرش سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

هر ساله افراد بسیاری که به تازگی فارغ التحصیل شده اند و یا در ترم آخر کارشناسی می باشند می توانند در صورت داشتن شرایط ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد در این آزمون شرکت نمایند و برای رسیدن به رشته مورد علاقه خود با سایر افراد شرکت کننده در این آزمون به رقابت بپردازند و دانش کسب شده خود را چه از طریق تحصیل در مقطع کارشناسی و یا مطالعه کلیه منابع کارشناسی ارشد نیز بسنجند. همچنین، این آزمون می تواند مانند کنکور سراسری برای افرادی از اهمیت زیادی برخوردار باشد و نتیجه سرنوشت سازی را برای این دسته از داوطلبان به ارمغان بیاورد.

به همین دلیل خیلی از افراد تصمیم می گیرند تا شرایط خاص ثبت نام در دانشگاه ها را دنبال کرده و راه های ادامه تحصیل را از طریق روش های دیگری دنبال نمایند. همان طور که در بخش های اول گزارش به این موضوع اشاره داشتیم، یکی از این روش ها استفاده از سهمیه استعداد درخشان خواهد بود.

با این حال برای استفاده از سهمیه استعداد درخشان ارشد 1402 باید از تمامی شرایط سهمیه مطلع باشید تا بتوانید نیز برای ثبت نام اقدام کنید. به همین خاطر در ادامه این گزارش قصد داریم به شرایط سهمیه استعداد درخشان پرداخته و جنبه های متعدد آن را  بررسی نماییم.

هر ساله درصدی از دانشجویان می توانند با استفاده از شرایط متفاوت، از ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد بهره مند شده و تحصیلات دانشگاهی خود را از این طریق ادامه دهند. این شرایط در دو دسته بدون کنکور و با کنکور به شرح زیر خواهند بود:

پذیرش سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد بدون آزمون

یکی از شرایط دریافت سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد این است که داوطلبان حداقل سه چهارم از واحد های درسی خود را در پایان نیمسال ششم پشت سر گذاشته و همچنین از لحاظ نمره و معدلی که با پاس کردن این درس ها کسب می کنند جزو 15 درصد برتر دانشجویان هم رشته و هم دوره خود به شمار بروند.

در صورت نداشتن شرایط خاص، حداکثر در 8 نیمسال تحصیلی به فارغ التحصیلی برسند.

دانشجویانی که قصد استفاده از سهمیه استعداد درخشان را دارند، باید بعد از دوران دانش آموختگی در سال تحصیلی، برای بهره وری از سهمیه اقدام کنند.

استفاده از سهمیه استعداد درخشان فقط یک بار امکان پذیر خواهد بود.

کسانی که قصد استفاده از این سهمیه را دارند فقط می توانند در رشته های تحصیلی هم نام یا رشته های تحصیلی که با رشته اصلی آن ها در دوره کارشناسی مرتبط بوده است اقدام به ثبت نام نمایند.

با در نظر داشتن این شرایط به صورت کلی، سالانه دانشگاه های کشور ما به صورت مجزا اقدام برای ثبت نام افرادی می کنند که بدون کنکور قصد ورود به رشته های فوق لیسانس را دارند. سهمیه های بدون کنکور فقط درصد مشخصی از کل پذیرش هر ساله دانشگاه ها را دربر گرفته و افراد می توانند بدون شرکت در کنکور کارشناسی ارشد و با بهره وری از سهمیه استعداد درخشان جزو این درصد اندک باشند.

با این حال نکته ای که می توان به آن اشاره کرد این است که سهمیه های استعداد درخشان می توانند برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در رشته های نا مرتبط با رشته اصلی کارشناسی خود نیز اقدام نمایند. با این حال انجام این کار ملزم به شرکت در آزمون کارشناسی ارشد خواهد بود.

در کنار شرایط کلی که برای استفاده از روش ثبت نام از طریق سهمیه استعداد درخشان در نظر گرفته شده است، دانشگاه ها در واحد های مختلف نیز به صورت جداگانه شرایطی را برای جذب افراد در نظر می گیرند که به بخشی از آن ها اشاره کردیم. با این حال متقاضیانی که شرایط عمومی ثبت نام برای سهمیه استعداد درخشان را دارند، علاوه بر این سهمیه باید با توجه به اعلامیه های دانشگاه مد نظر خود از دیگر شرایط در نظر گرفته شده نیز اطلاع پیدا کنند.

پذیرش سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد با آزمون

متقاضیانی که در مرحله پایانی المپیاد های علمی دانشجویی شرکت نموده و رتبه ای بین رتبه اول تا پانزدهم را دریافت کرده اند.

داوطلبانی که در دوره تحصیل در مقطع کارشناسی، توسط سازمان امور دانشجویان به عنوان دانشجوی نمونه معرفی شده اند.

دانشجویانی که در مقطع کارشناسی پیوسته یا نا پیوسته در یکی از جشنواره های جوان خوارزمی، خوارزمی، جشنواره ابن سینا، رازی و فارابی شرکت نموده و رتبه ای بین یک تا سه را در آن به دست آورده اند. همچنین لازم به ذکر است که این دانشجویان باید حداقل 50 درصد در دستاورد حائز رتبه مشارکت داشته باشند.

داوطلبانی که تحصیلات دوره کارشناسی پیوسته خود را در حداکثر 8 نیمسال تحصیلی پشت سر گذاشته و در بین دانشجویان هم رشته و هم دوره خود رتبه اول را دریافت کرده باشند.

متقاضیانی که بین دانشجویان هم دوره و هم رشته خود رتبه یک را دریافت کرده و همچنین تحصیلات کارشناسی ناپیوسته را تا حداکثر 4 نیمسال تحصیلی گذرانده باشند.

افرادی که شرایط استفاده از این سهمیه را دارند از این طریق فقط یک بار توانایی اقدام برای ثبت نام کارشناسی ارشد را داشته و تا یک سال بعد از دوران دانشجویی باید برای استفاده از آن اقدام نمایند.

همان طور که در لیست بالا مشاهده می کنید، شرایطی برای شرکت در کنکور برای افراد برخوردار از سهمیه نیز در نظر گرفته شده است. این شرایط مختص آن دسته از افرادی است که قصد دارند در رشته ای غیر هم نام با رشته تحصیلی دوران کارشناسی خود در کارشناسی ارشد به تحصیلاتشان ادامه دهند.

این داوطلبان برای دریافت مجوز انتخاب رشته با استفاده از سهمیه استعداد درخشان و همچنین تغییر رشته ملزم به شرکت در کنکور سراسری هستند. این متقاضیان بعد از شرکت در کنکور سراسری باید حداقل 90 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در مرحله پذیرش دانشجویان آزاد هر رشته را داشته باشند.

به صورت کلی تمامی شرایط استفاده از سهمیه و امکانات دانشجویان استعداد درخشان در دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد سراسری در دسترس است و افراد می توانند با مراجعه به آن از اطلاعات مربوطه در این زمینه مطلع شوند.

ظرفیت پذیرش سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

همان طور که در بخش های قبلی ذکر شد؛ داوطلبان دارای سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد می توانند از طریق دو روش اقدام به ثبت نام نمایند؛ یکی از این روش های ارائه شده از سوی سازمان سنجش ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد 1402می باشد که در زمان مشخصی برگزار می شود. همچنین، روش دیگر نیز استفاده از سهمیه استعداد درخشان می باشد که فرد می تواند بدون شرکت در کنکور ارشد در رشته هم نام با دوره کارشناسی خود ثبت نام نماید.

با این حال باید توجه داشت که هر ساله دانشگاه ها در کشور ما ظرفیت محدودی را از این طریق ثبت نام می کنند و اکثر دانشجویان به صورت عادی با شرکت در کنکور ارشد و کسب رتبه مناسب می توانند برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد اقدام نمایند. از همین رو در کنار شرایطی که برای استفاده از این سهمیه در نظر گرفته شده است باید به ظرفیت ثبت نامی های آن نیز توجه نمود.

به صورت کلی تمامی اطلاعات، شرایط و مراحل ثبت نام این دسته از دانشجویان متقاضی ادامه تحصیل در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه قرار داده شده است.

ظرفیت پذیرش سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ بدون آزمون حداکثر به اندازه 40 درصد ظرفیت پذیرش آزمون با استفاده از آزمون دوره روزانه در کد محل تحصیل خواهد بود.

در حالت کلی در ثبت نام متقاضیان استفاده از سهمیه استعداد درخشان بدون کنکور، دو سوم ظرفیت به دانشجویان همان دانشگاه ها و یک سوم دیگر به دانش آموختگان دیگر دانشگاه ها اختصاص داده می شود.

دانشگاه ها قادر خواهند بود تمامی ظرفیت پذیرش بدون آزمون خود را با کد تحصیل تکمیل کرده یا حتی نیمی از این ظرفیت را بر اساس کد محل تحصیل و نیم دیگر را بر اساس ظرفیت کل رشته های با آزمون ثبت نام نمایند.

همچنین لازم به ذکر است که ظرفیت ثبت نام بدون آزمون در موسسه های آموزش عالی غیر دولتی - غیر انتفاعی و دانشگاه ها حداکثر تا 10 درصد ظرفیت پذیرش با آزمون در هر کد تحصیل خواهد بود.

ثبت نام کارشناسی ارشد با سهمیه استعداد درخشان ۱۴۰۲

همان طور که در بخش های قبلی به این موضوع اشاره کردیم، با استفاده از روش های شرکت در آزمون کارشناسی ارشد کنکور و همچنین روش بدون شرکت در کنکور ارشد می توان برای ادامه تحصیل مقطع کارشناسی ارشد اقدام نمود.

با این حال متقاضیانی که قصد دارند رشته خود و دانشگاهشان را تغییر دهند، ملزم به این هستند که در آزمون ارشد شرکت کرده و تراز مورد نظر برای قبولی را دریافت نمایند.

از طرف دیگر، دانشجویانی که بدون شرکت در کنکور قصد ادامه تحصیل را دارند، می توانند بدون آزمون از سهمیه استعداد درخشان استفاده نمایند. در ادامه گزارش به روش های ثبت نام کارشناسی ارشد با یکی از سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد که استعداد درخشان می باشد، خواهیم پرداخت.

ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد

متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل خود در مقطع کارشناسی ارشد را داشته و قصد شرکت در آزمون سراسری را ندارند، باید مراحل ثبت نام خود و استفاده از سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد را با مراجعه به دانشگاه مورد نظر پشت سر بگذارند.

همچنین می توان اقدامات لازم برای ثبت نام ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد را نیز از طریق سایت مربوطه با عنوان سایت دانشگاه آزاد دنبال کرد. با توجه به موضوعات اشاره شده و همچنین شرایط خاص و متفاوتی در دانشگاه های متعدد برای ثبت نام افراد دارای سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد تنظیم می شود.

در این حالت، توصیه می کنیم که برای پیگیری مراحل ثبت نام خود به سایت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی خود و یا دانشگاه هایی که بدون کنکور و با استفاده از سهمیه استعداد درخشان اقدام به جذب متقاضی می نمایند، اطلاعات تکمیلی را دریافت نموده و بعد مطالعه شرایط از زمان و نحوه انجام این کار آگاهی کسب نمایید.

ثبت نام با کنکور کارشناسی ارشد

دانشجویان می توانند با ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد نیز از سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد استفاده نمایند. برای این کار کافی است در مرحله تکمیل فرم، گزینه مربوط به این سهمیه را انتخاب کنید. در ادامه این دسته از متقاضیان اگر به کسب حداقل 90 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در پذیرش آزاد هر کد رشته محل دست یافتند، می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش و دانشگاه های مورد نظر اقدام به ثبت نام کنند.

در ادامه به چند سوال متدوال که معمولا برای دانشجویان ایجاد میشود به طور مختصر پاسخ داده ایم:

گزارش از محمد رمضانی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
زلنسکی: یا دنبال سلاح اتمی می‌رویم یا ...
حرف‌های جالب حامد بهداد درباره دوران دانشجویی اش
واکنش فرهاد مجیدی به سرمربی جدید استقلال
حملات سنگین موشکی حزب الله به عکا
راهکار جدید بریکس برای دلار زدایی تحقق می‌یابد؟
داتیس پرو؛ مرجع اخبار و آموزش‌های تکنولوژی و فناوری اطلاعات
بررسی مزایا و معایب استفاده از فویل آلومینیوم در خانه
نصرتی ، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شد
نظارت بر تاکسی‌ها هوشمند می‌شود
ایرج طهماسب به تئاتر برگشت
لیلا حاتمی و محمدرضا فروتن در یک فیلم جدید
قاشق هخامنشی با طراحی پیچیده الهام‌گرفته از اساطیر کهن ایران!
تتلو و رفتارهای عجیب‌اش تا پیش از دستگیری
کاهش ۴۳ تومانی نرخ یورو در مرکز مبادله ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top