تاریخ انتشار: 20 دی 1388 - 00:00:00
کد خبر: 4522

مشروح سخنرانی رئیس جمهور در مجلس

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور طی سخنانی در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس با اشاره به حضور خود برای ارائه برنامه پنجم توسعه و دومین برنامه از سند چشم‌انداز به مجلس گفت: تا امروز 4 برنامه در جمهوری اسلامی ایران طراحی،‌ تدوین و ارائه شده و سال آخر برنامه چهارم نیز رو به اتمام است و در آینده نزدیک گزارش برنامه چهارم و نقد و تحلیل نظام برنامه‌ریزی و چارچوب برنامه چهارم در اختیار نمایندگان قرار خواهد گرفت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از فارس، رئیس جمهور اهداف و رویکرد های مهم برنامه پنجم توسعه را در جلسه علنی امروز مجلس تشریح کرد.

وی در معرفی برنامه پنجم توسعه گفت: روشن است که برنامه چهارم سند چشم‌انداز و بر اساس سیاست‌های ابلاغی برنامه چهارم و پنجم و تجربیات حاصل از اجرای برنامه‌ تهیه شده است.

*نمایندگان مجلس به مبانی برنامه پنجم توجه داشته باشند
رئیس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: برنامه پنجم مبانی دارد که من از نمایندگان خواهش می‌کنم به این مبانی توجه لازم را داشته باشند و اولین موضوع شرایط امروز جهان است و خیلی روشن است که ما در پایان دوران حیات یک نظام مادی هستیم،‌ دورانی که به تعبیری 60 سال و به تعبیری 100 سال و یا به تعبیری 300 سال به دنیا حاکم بود و همه شئون فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را تحت سلطه خود قرار داد و با تعریفی از انسان، جامعه و جهان مناسبات سیاسی و اقتصادی جهان را تنظیم کرد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: البته این نظام دستاوردهای مثبتی مانند برهم زدن نظام خفقان کلیسایی و توجه به برخی شئون انسان را داشت اما نتایج منفی آن هم گریبانگیر بشریت شد و جنگ‌ها، برده‌داری‌ها، در هم شکستن کرامت انسانی و خانواده و نابود کردن بنیان‌های فرهنگ انسانی و الهی و ارزش‌های الهی، ‌قتل‌ها و غارت‌ها از جمله نکات منفی حاکمیت نظام مادی بود و خوشبختانه این نظام امروز به پایان راه خود رسیده و با صدها سوال بی‌جواب مواجه است و در اداره جهان به بن‌بست کامل رسیده است.

وی با بیان اینکه نظام مادی قادر نیست مناسبات جهان را سامان بدهد‌، ‌گفت: امروز مسئله فلسطین 60 سال است که ادامه دارد و مسئله عراق و افغانستان در مقابل ما قرار دارد و این توسعه بحران به پاکستان هم رسیده و چشم‌انداز روشنی در برابر آنها قرار ندارد و اختلافات آسیای شرقی بیش از 60 سال است که ادامه دارد و آنها قادر نیستند این مشکلات را حل کنند و امروز شما در جریان مشکلات اقتصادی نیز قرار دارید.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: این نظام مادی به پایان راه خود رسیده و در نقطه مقابل یک مطالبه جدی برای حاکمیت نظامی مبتنی بر ارزش‌های الهی و انسانی به سرعت در حال گسترش در جهان است. امروز نظام حاکم بر جهان از جانب قاطبه ملت‌ها و صاحب‌نظران به شدت زیر سوال بوده و پایان یافته تلقی می‌شود و در مقابل همه به دنبال نظم و اندیشه جدید و نظام ارزشی جدید بر پایه فطرت انسان و نیازهای حقیقی انسان هستند.

*شرایط امروز ایران به فضل خدا شرایط ممتازی است
احمدی‌نژاد با اشاره به شرایط داخلی امروز جمهوری اسلامی ایران گفت: شرایط امروز ایران به فضل خدا شرایط ممتازی است و امروز همبستگی ملی کم نظیری را در کشور شاهدیم و گرایش و اعتقاد قلبی عمیقی به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی در جامعه موج می‌زند و امروز آگاهی و بالندگی مردم و حضور مردم در صحنه‌های سرنوشت‌ساز بی‌نظیر است، بعد از 30 سال از انقلاب اسلامی امید و نشاط و حرکت رو به رشد در وطن ما روزافزون است و پیوستگی عمیق مردم با انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران و خط نورانی ولایت و امامت و اندیشه‌های امام راحل بیش از هر زمان دیگری است.

وی افزود: امروز استحکام جمهوری اسلامی ایران بی‌نظیر است و ملت ایران در آستانه یک جهش بزرگ و دوران شکوفایی حقیقی قرار دارد و 30 سال تجربه، دفاع، حضور در صحنه و افتخارآفرینی باعث شد که ملت ایران امروز یک ملت مستحکم، متحد و آرمانی و یک ملت انقلابی باشد و نسل‌های امروز به مراتب پاک‌تر، مومن‌تر، شجاع‌تر،‌مبتکرتر و آرمانی‌تر از نسل‌های گذشته است.

*اخلاق استکباری اجازه نمی‌دهد که مستکبران به عظمت ملت ایران اعتراف کند
رئیس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: امید به آینده روشن در ایران موج می‌زند و دشمنان ملت ایران در برابر عظمت ملت ما سر فرود آوردند و گرچه اخلاق استکباری اجازه نمی‌دهد که به عظمت ملت ایران اعتراف کند، اما خود آنها نیز می‌دانند و در رفتارشان معلوم است که در برابر ملت ایران شکست‌خورده و مجبور به رسمیت شناختن عظمت ملت ایران هستند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه با توجه به این شرایط جهانی و وضعیت داخلی 2 ماموریت‌ بزرگ بر عهده ملت ایران و به تبع آن بر عهده دولت و مجلس و قوای سه‌گانه است،‌ گفت: اولین ماموریت ما ساختن ایران است و باید ایران را بسازیم و باید در افق چشم‌انداز ایران به یک کشور پیشرفته و قدرتمند،الهام‌بخش،‌منضبط، سرشار از فضائل انسانی،‌پاک و آرمانی و متعالی باشد و ایران را باید بر پایه عدالت، عشق و محبت بسازیم و باید جامعه الگو و شاهد را در این سرزمین برپا کنیم و این ماموریت اول همه ما است.

وی با اشاره به ماموریت دوم ملت ایران و قوای سه‌گانه گفت: مشارکت فعال در ساختن دنیای جدید بر پایه خداپرستی و عدالت،‌ ماموریت دوم ما است و این دو لازم و ملزوم هم هستند و در طول هم و مقوم و مکمل هم هستند. باید با ساختن ایران و مشارکت فعال در تنظیم نظم جدید در جهان مقدمات حاکمیت جهانی را فراهم کند و تمهید مقدمات ظهور و برپایی حکومت جهانی حضرت ولی عصر (عج)، فلسفه، ‌آرمان و هدف اصلی انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و این رمز ماندگاری شکست‌ناپذیری و بالندگی ملت ایران است.

*در سایه فرهنگ اسلام ناب همه قله‌های بلند در دسترس ملت ایران قرار می‌گیرد
رئیس‌جمهور با طرح این سوال که آیا ما می‌توانیم این ماموریت‌های بزرگ، ‌مهم و تاریخی را به انجام برسانیم؟ گفت: من توجه شما را به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های عظیم ملت ایران جلب می‌کنم که مبنای تنظیم برنامه پنجم توسعه است، ایران و ملت ایران سرشار از استعدادهای فرهنگی و ایمانی خارق‌العاده و ممتاز است و امروز فرهنگ اسلام ناب محمدی (ص) و ارزش‌های بی‌بدیل آن از جمله یکتاپرستی، عدالت‌خواهی، کرامت‌جویی، عشق و ایثار، اخوت و برادری، آرمانگرایی، ظلم‌ستیزی،‌ حمایت از مظلومان و مقابله با ظالمان در سرزمین ایران موج می‌زند و این فرهنگ یک انرژی عظیمی را آزاد می‌‌کند و هر هدف بزرگی را در دسترس ملت ایران قرار می‌دهد و در سایه فرهنگ اسلام ناب همه قله‌های بلند در دسترس ملت ایران قرار می‌گیرد و یک کارآمدی بی‌نظیری در اختیار ملت ایران قرار می‌دهد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: عمر 30 ساله جمهوری اسلامی ایران و عبور از سخت‌ترین گردنه‌ها و مشکلات و موانع، نشان از کارآمدی ملت ایران در سایه فرهنگ اسلام ناب است و از دیگر ویژگی‌های ملت ایران سابقه تمدن‌سازی و فرهنگ‌سازی است و هیچ ملتی در دنیا به اندازه ملت ایران در ساختن و پرداختن تمدن بشری نقش تعیین‌کننده نداشته است و نقش ملت ایران، یگانه است. به گونه‌ای که در هر عرصه‌ای از عرصه‌های فرهنگی و تمدنی نقش ملت ایران یک نقش بارز و ارزشمند است.

*در طول تاریخ ملت ایران پیشگام علم و فناوری بوده است
وی افزود: ویژگی دیگر ملت ایران، سابقه علمی و ظرفیت علمی امروز است و در طول تاریخ ملت ایران پیشگام علم و فناوری بوده و امروز به فضل الهی و در سایه انقلاب اسلامی سرعت تولید علمی روزافزون است و سالانه ده‌ها هزار مقاله علمی و پژوهشی، اختراعات و ابتکارات حاصل مجاهدت‌های علمی دانشمندان و جوانان است و امروز در بسیاری از عرصه‌ها به لحاظ‌ دانش نظری ما در قله‌ها و در کنار پیشگامان جهانی قرار داریم.

رئیس‌جمهور به دیگر ویژگی‌های ملت ایران اشاره کرد و افزود: ملت ایران از استعدادهای طبیعی بی‌نظیری برخوردار است و سرزمین وسیع، معادن، زمین‌های مستعد، جنگل‌ها و آب‌ها و بسیاری از امکانات طبیعی دیگر از جمله این استعدادهای طبیعی است و ملت ما از یک جغرافیای ممتاز و منحصر به فرد برخوردار است و موقعیت ژئوپلتیکی ایران یک موقعیت بسیار عالی است و بالاخره ایران امروز در نظام بین‌الملل جایگاه والایی دارد و کافی است به شرایط امروز جهان نگاهی کنیم.

*مهمترین کشور در مهمترین منطقه، ایران است
احمدی‌نژاد با اشاره به شرایط امروز خاورمیانه تصریح کرد: مهمترین منطقه جهان، ‌خاورمیانه است و مرکز تمدن بشر بوده و همه پیامبران الهی در خاورمیانه مبعوث شدند و اینجا، جایگاه فرهنگ و تمدن، مرکز انرژی دنیا و چهارراه ارتباطی جهان با یکدیگر است.

وی ادامه داد: دولت‌ها و قدرت‌هایی که ادعای جهانی دارند، قبل از مدیریت جهان باید خاورمیانه را مدیریت کنند و کسانی که در خاورمیانه حضور ندارند و یا حضور موثر ندارند، از معادلات جهانی حذف می‌شوند و این تلاش مستمر برخی کشورها و دولت‌ها برای تسلط بر خاورمیانه به همین دلیل است چراکه کسی که بر خاورمیانه مسلط باشد، بر دنیا مسلط است و فلسفه تاسیس رژیم غاصب صهیونیستی همین است که یک پایگاه دائمی برای مستکبرین ایجاد کند تا بتواند بر خاورمیانه و سپس بر جهان حاکم باشد.

*همه معادلات آینده در گرو ملت ایران است
رئیس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: نگاه کنید در خاورمیانه امروز چه کشوری مهم‌تر و اراده کدام ملت حاکم است و معادلات خاورمیانه را کدام ملت رقم می‌زنند و بسیار روشن است که به جز ملت ایران و جمهوری اسلامی هیچ سیاستی در خاورمیانه قابل اعمال نیست و ایران مهمترین کشور در مهمترین منطقه جهان است و همه معادلات آینده در گرو ملت ایران است.

احمدی‌نژاد با اشاره به دیگر تاثیرگذاری‌های ملت ایران بر جهان افزود: به لحاظ اثرگذاری‌های فرهنگی و سیاسی مشخص است که امروز ملت ایران پرچمدار ارزش‌های الهی و انسانی،‌یگانه‌پرستی و عدالت در جهان است و همه شرایط برای یک جهش بلند آماده است و می‌خواهم به شما بگویم که انجام این ماموریت‌ها شدنی است و ما می‌توانیم این ماموریت‌های بزرگ را به انجام برسانیم و ایران سرافراز و جهانی سرشار از امید و عدالت می‌تواند توسط شما نمایندگان و مجلس و دولت و ملت ایران برپا شود و این نگاه ما به برنامه پنجم توسعه و ماموریت‌های آینده است.

وی با بیان اینکه ملت ایران یک ملت توانمند است، گفت: ملت ایران یک ملت آرمانی و دارای ماموریت‌ها و مسئولیت‌های بسیار بزرگ است و قادر است این مسئولیت‌ها و ماموریت‌ها را به خوبی به انجام برساند.

*برنامه پنجم دارای انسجام درونی و انعطاف‌پذیر است
رئیس جمهور با اشاره به ویژگی‌های برنامه پنجم توسعه گفت: ما در برنامه پنجم توسعه رویکردهایی را مورد توجه قرار دادیم و رویکرد اول ما تداوم خط امام راحل و استمرار خط نورانی ولایت است و این ستون فقرات فرهنگ و نظام اجتماعی و سیاسی ملت ایران است و راه، یاد و مکتب امام راحل، مکتب ملت ما و ساختن فردایی روشن است.

وی به رویکرد دوم دولت در برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: رویکرد دوم ما استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌های قانون اساسی است و قانون اساسی ما برای برپایی جامعه متعالی و انجام ماموریت‌های بزرگ طراحی شده است و ما هنوز از ظرفیت‌های قانون اساسی به طور کامل استفاده نکرده‌ایم.

*همه استعدادها در برنامه پنجم فرصت ظهور پیدا می‌کند
رئیس‌جمهور ادامه داد: برنامه پنجم به گونه‌ای تدوین شده که همه استعدادها، فرصت ظهور پیدا کنند و رویکرد دیگر برنامه، تحول استقلال همه جانبه است و استقلال همه جانبه آرمان بلند ملت ایران و انقلاب اسلامی است و تحقق عدالت و قسط در ابعاد گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، مدیریتی و ساختن همه جای ایران هماهنگ با هم جزء رویکردهای برنامه پنجم توسعه است.

احمدی‌نژاد در ادامه اظهار داشت: داوم و قوام هر چه بیشتر فرهنگ اسلامی و ایرانی و فرهنگ انتظار و حرکت سریع به سمت افق 1404، برنامه چشم‌انداز به طوری که حداقل نیمی از آن در برنامه پنجم محقق شود و همچنین تقویت همبستگی ملی،‌ تحکیم هویت ملی،‌ عزت و سرافرازی ملت ایران در جهان و پیگیری آرمان‌ها و مسئولیت‌های جهانی انقلاب و واگذاری امور به مردم و اعتقاد به اینکه کشور، فرهنگ،‌آموزش، علم و پژوهش،‌ اقتصاد و سیاست را باید مردم اداره کنند جزء رویکردهای این برنامه است.

وی با اشاره به دیگر برنامه‌های پنجم توسعه گفت: تکمیل مراحل اجرایی سیاست‌های اصل 44، پیشرفت علمی و فنی کشور در همه ابعاد، مشارکت دادن مردم در مدیریت علمی‌ و آموزشی و پژوهشی، فراهم کردن فرصت رشد و تعالی در ابعاد مادی و معنوی برای همه مردم به ویژه برای جوانان مومن و اعتلای کرامت انسانی و صیانت از حرمت آحاد جامعه، تامین حداقل‌ها و رفع نیازهای ضروری از جمله اشتغال، مسکن و ازدواج و کاهش دغدغه‌های عمومی در این زمینه‌ها در متن برنامه است.

*مهمترین راهبرد های برنامه پنجم توسعه
رئیس‌جمهور با اشاره به راهبردهای مهم دولت در برنامه پنجم توسعه اظهار داشت: گسترش عدالت اجتماعی، ایجاد فرصت‌های برابر برای آحاد مردم در تمام سرزمین ایران، کاهش فاصله طبقاتی، کاهش ضریب جینی از 38 صدم به 35 صدم، توسعه مناطق روستایی، بهبود فضای کسب و کار و توسعه رقابت، ارتقای بهره‌وری نیروی کار، سرمایه و انرژی، ایجاد تعادل بین منابع درآمدی غیرنفتی و مصارف هزینه‌ای دولت و هدایت منابع نفتی به سوی سرمایه‌های زاینده اقتصادی و همچنین گسترش کمی و کیفی نظام تامین اجتماعی و اصلاح ساختارهای موجود، تمرکززدایی از حوزه اداری و اجتماعی و توسعه اختیارات در استان‌ها و شهرستان‌ها، تامین کرامت و معیشت کارکنان و ارتقاء سلامت اداری، بهبود خدمت‌رسانی و تکریم مراجعین، تاکید بر انسان سالم برای رسیدن به جامعه سالم، اعتلای فضای فرهنگی، رشد آگاهی‌ها و فضائل اخلاقی از جمله قانونگرایی، خودباوری و روحیه کار جمعی، تعاون و ابتکار،‌پاکی و درست‌کاری‌، قناعت، پرهیز از اصراف، وجدان کاری، توسعه روحیه ایثارگری و فرهنگ ایثار، ارتقا توانمندی‌های دفاعی و بازدارندگی ملت ایران، توسعه صادرات کالا و خدمات،‌توسعه فرهنگ استفاده از کالای تولید داخل، بسیج امکانات کشور در جهت تولید و فناوری و هم‌افزایی فعالیت‌های علمی و پژوهشی، تجاری سازی تولیدات علمی و افزایش سهم علمی ایران در جهان،‌تقویت نهاد خانواده به عنوان پایه اعتلای جامعه،‌تکریم زنان خانه‌دار به عنوان واژه‌های حفظ و صیانت از فرهنگ و امنیت و پیشرفت جامعه،توسعه جایگاه زنان و نقش سازنده آنها در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و اعتلای نقش جمهوری اسلامی ایران در نظام بین‌الملل از جمله محورهای برنامه پنجم است که به عنوان راهبر اساسی در این برنامه دیده شده است.

*در برنامه پنجم به خطوط راهنمای الگوی برنامه‌ریزی ایرانی و اسلامی توجه شده است
احمدی‌نژاد با اشاره به ویژگی‌های خاص برنامه پنجم توسعه بیان داشت: یکی از ویژگی‌های این برنامه توجه به خطوط راهنمای الگوی برنامه‌ریزی ایرانی و اسلامی است و برای اولین بار این را وسط گذاشتیم و کل دولت و شورایعالی برنامه‌ریزی و شورای تهیه برنامه و کارگروه‌ها تلاش کردند تا به خطوط راهنمای برنامه‌ریزی ایرانی و اسلامی توجه کنیم و در متن برنامه و عملیاتی شدن آن این ویژگی‌ها لحاظ شده است.

وی افزود: از دیگر ویژگی‌های این برنامه توجه به رشد و عدالت با هم است و رشد شتابان و مستمر همراه با عدالت اجتماعی در نظر گرفته شده است و ویژگی دیگر این برنامه توجه به پیش‌نیازها، محتویات و فرایندها است و هیچ حکمی و هیچ وظیفه‌ای را تائید نکردیم مگر اینکه به مقدمات و پیش‌نیازهای آن و ظرفیت‌ها و امکانات کشور توجه کنیم و هدف غیرقابل تحققی در این برنامه پیش‌بینی نشده است و در این برنامه واقع‌بینانه مسائل طراحی شده است.

*در برنامه پنجم از نظرات کارشناسان دولتی و خصوصی استفاده شده است
رئیس‌جمهور ادامه داد: برخی از اهداف کمی و کلان در سیاست‌های ابلاغی معین شده بود و این موارد به عنوان پایه در جهت طراحی سایر اهداف به کار گرفته شد و برای اولین بار توان کارشناسی دولت، بخش خصوصی،‌ دانشگاه‌ها و فضلای حوزه علمیه در تدوین برنامه مشارکت فعال و هماهنگی داشتند و در برنامه پنجم در مقایسه با برنامه‌های قبلی بر سیاست‌ها و موضوعات فرهنگی و اجتماعی تاکید بیشتری شد و از ویژگی‌های مهم برنامه استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود کشور است و همه ظرفیت‌های قانونی کشور مورد توجه قرار گرفت و خلاءها و نیازهای تحقق اهداف در برنامه لحاظ شد تا آن چیزی که امروز به عنوان برنامه تقدیم می‌شود، در واقع خلاءهای قانونی و نه جایگزینی قوانین موجود کشور است.

احمدی‌نژاد با اشاره به دیگر ویژگی برنامه پنجم توسعه خاطر نشان کرد: دیگر ویژگی‌ این برنامه، مسئله محوری به جای برنامه‌های جامع است و به عنوان مثال دولت مسئله کشاورزی را مورد توجه قرار داد و امروز 18میلیون هکتار زمین کشاورزی در کشور داریم و قریب به 8 میلیون هکتار به صورت آبی کشت می‌شود و 10 میلیون هکتار به صورت دیم. 100 میلیارد متر مکعب منابع آبی هر سال به طور متوسط استفاده می‌کنیم و قریب به 90 میلیارد متر مکعب صرف بخش کشاورزی می‌شود و تولیدات کشاورزی ما حدود 100 میلیون است و راندمان آن در بخش کشاورزی کمتر از 30 درصد است و با توجه به اینکه ما کشور کم آبی هستیم، 18 میلیون زمین کشاورزی معطر داریم که قابلیت کشت دارد اما تا امروز در برنامه‌ریزی کشاورزی قرار نگرفته است.

وی افزود: از سال 70 -72 اصلاح وضعیت کشاورزی در برنامه لحاظ شده است اما طی این 16 سال چه اتفاقی افتاده است؟ از 8 میلیون هکتار زمین آبی فقط 750 هزار هکتار آن تحت پوشش سیستم مدرن آبیاری قرار دارد. یعنی بیش از 7 میلیون هکتار به شیوه سنتی آبیاری می‌شود و این به به معنی مصرف آب بالا و کاهش تولید و همچنین کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و آسیب‌های محیط زیست و خراب شدن زمین‌های کشاورزی است.

*در برنامه پنجم ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور بررسی شده است
رئیس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: از طرف دیگر ده‌هزار جوان تحصیل‌کرده در بخش کشاورزی داریم که فرصت اشتغال در اختیار ندارند و اکثرا در شهرها مستقر هستند و به دنبال کار اداری می‌گردند و دولت این افراد را کنار هم گذاشت و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که ما می‌توانیم طی برنامه پنجم همه 8 میلیون هکتار زمین را اولا از نظر آبی به آبیاری مدرن تبدیل کنیم و بخش وسیعی از منابع آبی کشور را صرفه‌جویی کنیم و همچنین می‌توانیم با سازماندهی مدیریت کشت، بازدهی و راندمان را در واحد زمین افزایش دهیم و این در متن برنامه لحاظ شده است.

احمدی‌نژاد گفت: قرار است در این برنامه اسناد عملیاتی هر بخش و هر موضوع و هر مسئله در قالب بسته اجرایی در دولت تدوین شود و این بسته‌های اجرایی مجموعه‌ای از پروژه‌های همگنی هستند که به هم پیوسته و با اجرای هر کدام از آنها در دوره پنجساله یک تحولی در بخش‌ها به وجود می‌‌آید و مشکلات حل می‌شود و یک موضوعی به سامان می‌رسد.

*بیش از 150 هزار نفر ساعت روی برنامه پنجم کار شده است
وی با اشاره به سازوکار تهیه برنامه گفت: برای تدوین برنامه یک شورایعالی تشکیل شد و در این شورایعالی که با نظر رئیس‌جمهور و با مدیریت معاون اول اداره شد، از صاحب‌نظران بخش دولت و برنامه‌ریزان دولتی، بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه استفاده شد و ابتدا 130 موضوع و مشکل در کشور شناسایی و این 130 موضوع در قالب یک بسته اجرایی طبقه‌بندی و از بین آنها 40 موضوع محوری استخراج شد و حول این 40 موضوع همه دستگاه‌ها و بخش‌ها، برنامه‌های خود را به همراه منابع و امکانات زمانبندی کردند و 8 کارگروه مشترک و ستادی، 42 کارگروه تخصصی و 366 کارگروه فرعی کارشناسی تشکیل شد و در مجموع 2 هزار و 350 نفر از صاحب‌نظران دولتی، خصوصی، حوزوی و دانشگاهی در قالب این کارگروه‌ها سازماندهی شدند و بیش از 150 هزار نفر ساعت روی این برنامه کار شد و در بیش از 10 جلسه طولانی دولت، برنامه به تصویب نهایی دولت رسید.

رئیس‌جمهور ادامه داد: برنامه پنجم با استفاده از تجارب برنامه‌های قبل و روند تهیه آنها، تهیه شده است و کاملا هدفمند شده است و این برنامه دارای انسجام درونی است و با شرایط بومی کشور ما سازگار بوده و شفاف و عملیاتی و انعطاف‌پذیر است و یک برنامه باید بتواند با تغییر شرایط انعطاف لازم را از خود نشان بدهد و اهداف را دنبال کند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه در برنامه، راهکارها و روش‌های اجرایی روشنی پیش‌بینی شده، تصریح کرد: از شما نمایندگان خواهش می‌کنم این ویژگی‌ها در برنامه‌ها را حفظ کنید و دولت زحمت تهیه این برنامه را متحمل شده و این مجموعه عظیم کارشناسی متعلق به کشور و شما است و مجلس و دولت مکمل و نه موازی هم هستند.

وی افزود: دولت این برنامه را تهیه کرده و تقدیم مجلس می‌کند و برنامه شفاف است و در آن سعی شده برنامه مختصر باشد تا در آن همه مشارکت و نظارت کنند و در آن ‌احکام بی‌جهت تکراری نداریم و بی‌جهت حجم برنامه بالا نرفته و قفل‌ها و زنجیرهای غیرضروری به برنامه زده نشده و من از شما خواهش می‌کنم که به این برنامه رسیدگی کنید و اگر جایی نقص دارد، آن را کامل کنید و اگر اشکال دارد آن را اصلاح کنید.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر قرار باشد وقت مجلس صرف شود و دوباره برنامه نوشته شود، آنوقت تمام این زحماتی که بدنه کارشناسی کشور متحمل شده و وقت و انرژی کشور هدر خواهد رفت و تجربه نشان داده است که با روش دوم ما به نقطه مطلوب نمی‌رسیم و این برنامه انسجام وانعطاف دارد و همه آن چیزی که شما می‌خواهید در برنامه محقق شود ما سعی کردیم در آن پیش‌بینی کنیم و خواهش من این است که انسجام و جهت‌گیری‌ها و انعطاف برنامه حفظ شود.

*بودجه سال 89 بر اساس برنامه پنجم تهیه شده است
احمدی‌نژاد افزود: من به آقای لاریجانی گفتم که شاید بشود در مدت کوتاهی به این برنامه رسیدگی کرد چراکه بخش عمده کارشناسی آن انجام شده و این کارشناسان دولت،کارشناسان مجلس و کشور هستند و ما دو بخش قریب از هم نیستیم.

وی با اشاره به زمان بودجه سال 89 گفت: بودجه سال 89 بر اساس برنامه پنجم تهیه شده و ما آماده هستیم هر روزی که از هفته آینده مجلس اعلام کند آن رابه مجلس ارائه کنیم.

رئیس‌جمهور در پایان اظهار داشت: از همه کسانی که 4 برنامه قبلی را تهیه و تدوین و اجرا کردند و از همه کسانی که در تهیه برنامه پنجم مشارکت داشتند و از شما نمایندگان که در اسرع وقت به این برنامه رسیدگی می‌کنید و همچنین از مقام معظم رهبری عزیز که سیاست‌های برنامه پنجم را بر اساس توانمندی‌ها وعزتمندی ملت ایران ابلاغ کردند، صمیمانه سپاسگزاری و تشکر می‌کنم و همکاران من در دولت در خدمت شما هستند تا به سوالات‌تان در کمیسیون‌ها پاسخ دهند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم/ سیل آخرالزمانی در کنیا +فیلم
تشدید تنش میان اسرائیل و آمریکا
دبیر: یک طلا در المپیک بگیریم هنر کرده‌ایم
درس اخلاق/ ذکر خدا با انسان چه می‌کند؟ +فیلم
ارتش اسرائیل مدعی تسلط بر گذرگاه رفح شد
اقساط مالیاتی اصناف بیشتر می‌شود
مهلت تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور تمدید شد
بازگشت پر ابهام کاپیتان کشتی ایران به اردوی المپیک
صرفه جویی کنید، خودرو جایزه بگیرید
۲ شرط مهم برای حضور زنان در استادیوم
دهمین گفتگوی زنده تلویزیونی رئیسی با مردم
آغاز ثبت‌نام از داوطلبان کنکور متقاضی ترمیم نمره
نتایج آزمون کارشناسی ارشد اواخر خرداد اعلام می‌شود
دستورالعمل اجرای اعطای پایه‌های استحقاقی اعضای هیات علمی
کاهش شدید دانشجو در موسسات غیرانتفاعی
قهرمان وزنه‌برداری اوکراین در جنگ کشته شد
طلب ۱۰۰ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی از دولت
جریمه به‌ کارگیری اتباع غیرمجاز ۱.۲ میلیون تومان در روز شد
عبور سخت دانش‌آموزان چابهار از رودخانه +فیلم
کنایه جالب به سرپرست جدید استقلال +فیلم
شیرینی که رهبرانقلاب به مهمانانشان می‌دهند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top