به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، حمل و نقل بین شهری به عنوان جابجایی کالا یا افراد از یک نقطه به نقطه دیگر تعریف می شود. این یک کالای اقتصادی است که تاثیرات مختلفی در اقتصاد شهر ایجاد میکند. خصوصا باربری در تهران که بیشترین حمل و نقل کالا را دارد از نظر فنی، حمل و نقل بیشتر از یک استخدمت از یک کالا، زیرا بیش از مادی غیر مادی است، حتی اگر در اینجا این عادت را حفظ کنیم که آن را به نام خیر تعیین کنیم. این ملک ویژگی های خاص خود را دارد.
تاثیر اصلی حمل و نقل بین شهری در اقتصاد کشور
- حمل و نقل یک کالای مصرفی واسطه است و به ندرت از خود و برای خود خواسته می شود. این یک ابزار کمکی برای فعالیت حرفهای، اوقات فراغت یا تولیدات مختلف است. بنابراین تقاضای حمل و نقل را می توان تنها در رابطه با شیوه زندگی و فعالیت تولیدی درک کرد و نتیجه آن تاثیر مستقیم روی اقتصاد کشور است.
- این یک فعالیت سرمایهبر است. تولید حمل و نقل یا دقیقاً حمل و نقل با ماشینها شامل سرمایه (جاده، راه آهن ، کامیون، لوکوموتیو، هواپیما و غیره)، ورودی (سوخت، برق)، نیروی کار (رانندگان کامیون، کارگران راه آهن، خلبانان) و زمان است. این در مورد همه کالاها صادق است، اما به درجات مختلف و سهم سرمایه مختلف که در زیرساخت ها و همچنین در وسایل حمل و نقل برای حمل و نقل بیشتر کالاها مهم است. در نتیجه به راحتی در بخشهای معرفی شده میتواند تاثیراتی را بر اقتصاد بگذارد.
- ما بیشتر بحث امروزمان حمل و نقل زمینی و دربست از تهران به شهرستان است خصوصا که بدانیم ابر شهر تهران خود چندین شهر میباشد. باربری در شرق ان خصوصا باربری در خاوران خود معادل چند شهر صنعتی میباشد
- سومین تاثیر حمل و نقل عمر طولانی آن است. تصمیمگیریها در این زمینه برای دههها، اگر نگوییم قرنها، به ثمر خواهد نشست و نتیجه آن تاثیر روی اقتصاد برای بلندمدت است. دوره ساخت این زیرساخت ها نیز بسیار طولانی است. به دلایل فنی (ساخت یک سازه پیچیده ممکن است چندین سال طول بکشد) و مهمتر از همه دلایل سیاسی و اجتماعی (حتی بیشتر طول می کشد تا اصل و طرح راه آهن یا جاده پذیرفته شود)، ممکن است یک پروژه زمانبرتر شود. یک زیرساخت و راه اندازی آن بنابراین بلند مدت است اما زمانی که به ثمر مینشیند تاثیر بسیار بالایی برای اقتصاد منطقه و کشور خواهد داشت.
- چهارمین تاثیر اینکه بخش بزرگی از کار لازم برای حمل و نقل در خارج از هر بازاری توسط خود کاربرانی که وسایل نقلیه خود را رانندگی می کنند، تامین می شود. بنابراین حمل و نقل تا حد زیادی یک «خود مصرفی» است که توسط حکومتها مورد ارزیابی قرار نمیگیرد و در نتیجه اغلب در استدلال اقتصادی فراموش میشود.
- پنجم اینکه حمل و نقل نیاز به زمان دارد. درست است که همین امر در مورد تولید و مصرف بسیاری از کالاها و خدمات دیگر نیز صادق است. اما زمان در حمل و نقل، که سرعت یک ویژگی ضروری است اجتناب ناپذیر است. حمل و نقل دقیقاً برای صرفه جویی در زمان انجام می شود. صرفه جویی در زمان سفر یا جابجایی کالا یکی از عوامل اصلی انتخاب وسیله حمل و نقل است و نتیجه آن این است که این فاکتور هم میتواند تاثیر مستقیمی روی اقتصاد حمل و نقل بین شهری داشته باشد
تقاضای حمل و نقل بین شهری در اقتصاد چگونه تغییر می کند؟
هزینه حمل و نقل بین شهری بر اساس آن چیزی است که کاربران، خانوارها و مشاغل در واقع برای کالای حمل و نقلی که مصرف می کنند، پرداخت می کنند و اگر هر کسب و کار یا تولیدی فعالتر شود میتواند تقاضای حمل و نقل بین شهری آن هم میسرتر شود.
برای مثال باربری تهران به رشت را در نظر بگیرید ماشین های برنج از شمال تا تهران باعث رونق بار از تهران به گیلان شده است.
این مسائل باعث میشود که در نیمه دوم سال که فصل برنج است هزینه تهران به گیلان بسیار ارزان تر نیمه اول است.
از طرفی همیشه مشکل در ثبت سفارشات برای باربریهای بین شهری نیست و گاهی اوقات در برخی از مسیرهای کشور مشکل حمل و نقل بین شهری از سوی باربریها وجود دارد که این میتواند نیاز نهفته هر کسب و کاری در اقصی نقاط کشور باشد. در نتیجه علاوه بر گسترش ناوگان حمل و نقل باید ورود کردن باربریها به نقاط مختلف کشور را هم زیر نظر داشت تا تاثیری عالی در اقتصاد را تجربه کنیم.
نکتهای که وجود دارد و باید به آن توجه کرد این است که اگر حمل و نقل مسافران را هم جزئی از حمل و نقل بین شهری در نظر بگیریم باید گفت حمل و نقل مسافر بیش از دو برابر حمل و نقل کالا از نظر مطلوبیت اندازه گیری شده با مبالغ پرداختی اهمیت دارد و وزن سفرهای بین شهری بیشتر از حمل و نقل شهری است که خود میتواند وزنه اقتصاد را بار دیگر جابهجا کند.