تاریخ انتشار: 20 دی 1388 - 00:00:00
کد خبر: 4527

به زودی؛ خبرهای خوبی از بوشهر

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره زمان راه اندازی نیروگاه بوشهر گفت: در ماه های آینده خبرهای خوبی در این زمینه داریم و شاهد راه اندازی این نیروگاه خواهیم بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل ازواحد مرکزی خبر، علی اکبر صالحی در گفتگو با برنامه نگاه یک شبکه اول سیما افزود: هر چند زمان بندی کار را با روس ها انجام داده ایم و جدول زمان بندی درباره راه اندازی این نیروگاه پیش روی ماست اما از بیان تاریخ دقیق آن احراز می کنیم.

وی دلیل اعلام نکردن زمان دقیق راه اندازی نیروگاه بوشهر را اعلام شدن تاریخ های گوناگونی در این زمینه خواند و گفت: چون ممکن است اعتماد مردم به مسئولان سلب شود از اعلام زمان دقیق راه اندازی نیروگاه بوشهر خودداری می کنم.

صالحی در پاسخ به این سوال که یکی از مسئولان وزارت امور خارجه زمان راه اندازی نیروگاه بوشهر را 18 شهریور امسال بیان کرده بود، گفت: در بازدیدی که شش ماه پیش از این نیروگاه داشتم، متوجه شدیم نیروگاه بوشهر زمان قابل توجهی برای راه اندازی نیاز دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره اینکه بهانه های روس ها در تاخیر راه اندازی این نیروگاه چه میزان جدی بوده است، گفت: روس ها زمانی که می خواستند قرارداد را منعقد کنند توصیه کردند یک نیروگاه جدید روسی با همه مشخصات آن در همان سایت بوشهر بسازند اما ایران اصرار داشت که آنها نیروگاه بوشهر را تکمیل کنند.

صالحی گفت: به دلیل نفوذ هوای شرجی منطقه به لوله ها و تاسیسات و مورد هجوم واقع شدن تاسیسات این نیروگاه در زمان جنگ تحمیلی آسیب های جدی به این نیروگاه وارد شده بود.

وی افزود: طراحی روس ها و آلمان ها در ساخت نیروگاه هسته ای تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارد و این عوامل باعث تاخیر در تکمیل نیروگاه هسته ای بوشهر شد.

وی درباره اظهارات مقامات روسی که گفته اند تا پایان سال 88 نیروگاه بوشهر را تحویل می دهیم اضافه کرد : قول می دهم در این زمینه در نیمه نخست سال 89 خبرهای خوبی داشته باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره آزمایش های این نیروگاه گفت: مهمترین آزمایش تاسیسات این نیروگاه، تست 250 بار اتمسفر لوله ها، پمپ ها و شیرآلات این نیروگاه است که آزمایشی بسیار پیچیده و سخت است.

وی افزود: این آزمایش با توجه به مشکلاتی که در دیگر کشورها برای نیروگاه ها ایجاد شد می توانست حادثه هایی در نیروگاه بوشهر ایجاد کند که این آزمایش در ایران به خوبی و با کم ترین مشکلات انجام شد.

صالحی گفت: فقط یک پمپ از چهار پمپ با مشکل روبرو شد که پیمانکار روسی اقدامات لازم را برای رفع این مشکل به کار گرفته است.

وی اضافه کرد: این پیمانکار، برای راه اندازی پمپ در زمان مقرر خود، یک پمپ جدید خریده است و به کارخانه های ایران و صنایع روسیه سفارش سیم پیچی این پمپ را داده است که نشان از توجه پیمانکار روسی برای حل این مشکل دارد.

صالحی گفت: این پمپ در آزمایش 250 بار ضروری نبود و با سه پمپ نیز می شد آزمایش 250 بار را انجام داد اما در آزمایش نهایی که آب گرم است باید هر چهار پمپ کار کند.

وی افزود: آزمایشی که یکی دو روز است مقدمات آن فراهم شده تست 110 بار اتمسفر است که پس از آن گنبد فلزی آزمایش می شود.

صالحی آخرین آزمایش نیروگاه هسته ای بوشهر را تست آب گرم خواند و اضافه کرد: پس از اجرای موفقیت آمیز این آزمایش، سوخت به محفظه اصلی رآکتور انتقال می یابد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه این آزمایش ها در بازه زمانی کوتاه انجام نمی شود، تاکید کرد: متخصصان نظام ایمنی کشور و سازمان انرژی اتمی در نیروگاه مستقرند و بر همه آزمایش ها نظارت می کنند.

وی افزود: این آزمایش ها پروتکلی دارد که مجموع فرآیندهای انجام شده در تست تاسیسات این نیروگاه باید براساس این پروتکل انجام شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره طرح تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس از روند ساخت نیروگاه بوشهر گفت: تاکنون سه بار در کمیسیون امنیت ملی، سه بار در کمیسیون انرژی و یک بار در کمیسیون آموزش عالی حضور یافته ایم و گزارش پیشرفت ساخت نیروگاه بوشهر را ارائه کرده ایم.

وی اضافه کرد: نمایندگان مجلس متوجه شده اند که سازمان انرژی اتمی آنچه که در توان دارد برای تسریع در ساخت نیروگاه به کار گرفته است و تعللی در این زمینه وجود ندارد.

صالحی گفت: روس ها با جدیت در حال ساخت نیروگاه بوشهر هستند و ما آمادگی داریم از رسانه ها دعوت کنیم تا فعالیت شبانه روزی 400 کارشناس روس را ببینند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: تعدادی از نمایندگان مجلس به دلیل تاخیر در تکمیل نیروگاه بوشهر فکر می کردند کار به خوبی پیش نمی رود البته ما در مجلس مطرح کردیم که نتیجه تحقیق و تفحص چه می تواند باشد.

صالحی گفت: براساس قراردادی که ما با روس ها داریم اگر به مجامع بین المللی شکایت کنیم حداکثر جریمه ای که می توانیم از آنها بگیریم 40 تا 50 میلیون دلار است در حالیکه ما تاکنون یک میلیارد و 300 میلیون دلار به طرف روسی پول داده ایم.

صالحی گفت: روس ها به دلیل حفظ اعتبارشان و ملاحظاتی که دارند با جدیت کار می کنند و بارها تصریح کرده اند که نیروگاه بوشهر ارتباطی با پرونده فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران ندارد.

وی اضافه کرد : حادثه در نیروگاه های هسته ای با نیروگاه های فسیلی تفاوت دارد و بحث ایمنی نیروگاه هسته ای از مهمترین موضوعاتی است که کشور سازنده به آن توجه می کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: اگر بین انتخاب ایمنی و راه اندازی نیروگاه مخیر باشیم ایمنی را بر تسریع در پایان کار نیروگاه ترجیح می دهیم.

صالحی گفت: درباره ایمنی نیروگاه بوشهر جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی قرارداد دارد و آژانس براساس استانداردهای روز دنیا بر ساخت و راه اندازی این نیروگاه نظارت می کند.

وی ادامه داد : ایران، روسیه و آژانس بین المللی انرژی اتمی در توافق نامه ای مسئولیت ایمنی نیروگاه بوشهر را برعهده دارند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره نقش متخصصان نروژی در راه اندازی نیروگاه بوشهر افزود: نروژی ها درباره ایمنی این نیروگاه به طور غیرمستقیم با ما همکاری دارند.

وی گفت: غربی ها که نمی خواهند فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران به پیش برود زمانی که در مقابل کار انجام شده قرار می گیرند پیشنهاد همکاری با ما می دهند.

صالحی افزود: آنها تامین منابع مالی و تربیت نیروهای انسانی برای مسائل ایمنی نیروگاه را انجام می دهند و اکنون نروژی ها به 20 متخصص کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی و با هزینه آنها آموزش می دهند و پس از آن به نیروگاه های کشورهای دیگر اعزام می شوند تا آموزش های عملی نیز به آنها داده شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: بحث ایمنی نیروگاه بوشهر کاملا سیاسی است.

صالحی درباره ابراز علاقه ژاپنی ها برای حضور در فعالیت های هسته ای کشورمان گفت: ژاپنی ها در دیدار با مسئولان جمهوری اسلامی ایران قول و قرارهایی را مطرح کردند اما ژاپن سیاست محتاطانه ای دارد و به دلیل شرایط ویژه اش سیاست فعالی در این زمینه ندارد اما برای ما جالب توجه بود که آنها پیشقدم شدند و برای همکاری با ما حتی برای ساخت نیروگاه های هسته ای اعلام آمادگی کردند.

وی گفت: اما آنها این همکاری را منوط به خواسته هایی کرده اند که اکنون در حال مذاکره هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا مکان یابی ده سایت جدید هسته ای کشورمان نهایی شده است؟ افزود: اکنون شاخص هایی را برای یافتن این مکان ها داریم و دولت دو ماه به ما در این زمینه فرصت داده است.

وی افزود: پنج مکان در بررسی های اولیه انتخاب و ارزیابی شده است اما این به معنای نهایی شدن این ارزیابی ها نیست.

وی گفت: براساس ارزیابی های اولیه، باید آزمایش هایی انجام شود تا به انتخاب نهایی دست یابیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مربع مدعیان صعود به لیگ برتر+جدول لیگ
پیام خداحافظی خطیر: برای ۵ فینال باقی مانده هم قسم شویم
تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب آغاز شد
اقدام ویژه وزارت علوم برای جذب دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
اعلام آمادگی دانشگاه علامه برای آموزش زبان فارسی و بورسیه دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
پیدا شدن ماهواره‌ای که ۲۵ سال گم شده‌ بود
برگزاری نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌های ریلی کشور با حضور رئیسی
سردار شیرازی: عملیات وعده صادق شکافی بزرگ بر پیکره رژیم صهیونیستی وارد کرد
ادای احترام تکاوران تیپ ۲۵ ارتش به معلمان +فیلم
گفت‌و‌گوی هنیه با وزیر خارجه قطر و رئیس سازمان اطلاعات مصر در خصوص آتش‌بس
آب پاکی بایدن روی دست معترضان: در سیاست‌ها تجدیدنظر نمی‌کنیم
سازمان ملل: بازسازی غزه ۸۰ سال طول می‌کشد
رئیس مرکز آمار ایران تغییر کرد
جزئیات لحظه پیدا شدن یسنا توسط امدادگر کایت سوار هلال احمر +فیلم
وحشت‌آفرینی شرور سابقه‌دار در غرب تهران
اوسمار نمی‌تواند بازیکنان را کنترل کند چون...
اعلام شد؛‌فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
نمی‌توانیم بگوییم «یسنا » ربوده شده یا نه !
دانشگاه شهید بهشتی ،دانشجویان آمریکایی اخراجی را بورسیه می‌کند
«یسنا» دختر ۴ساله کلاله‌ای زنده پیدا شد
لیست نهایی جبهه انقلاب جهت مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top