تاریخ انتشار: دوشنبه 1401/09/14 - 19:02
کد خبر: 452877

فیلم| پزشکیان: از ابتدا مشخص بود آقای رئیسی رئیس جمهور است

خضریان: آقای پزشکیان! از قدرت کنار بروید بعد بگویید من به این دلیل نمی‌توانستم در مجلس کاری بکنم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف ظهر امروز دوشنبه ۱۴ آذر با عنوان «اعتراض دارم ۲» و با مناظره میان علی خضریان نماینده اصولگرای مجلس و مسعود پزشکیان نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این مناظره مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس در پاسخ به پرسشی درباره اصل 27 قانون اساسی و اتفاقات اخیر کشور، اظهار داشت: بر اساس قانون هرکسی می‌تواند اعتراض کند و باید به این اعتراضات مجوز داده شود تا معترضان بتوانند اعتراضات خود را به‌صورت قانونی برگزار کنند که متاسفانه در جمهوری اسلامی تاکنون چنین اجازه‌ای به چنین اعتراضاتی که خلاف نظر سیاستگذاران بوده، داده نشده است؛ در نتیجه نداشتن چارچوب مشخص اجرای قانون به‌صورت انزجاری طور دیگری خود را نشان داده که امروز مشاهده می‌کنیم.

وی تاکید کرد: آنچه که قانون بوده، اجرا نشده و چارچوبی برای آن تعیین نشده است و به‌همین دلیل امروز با مشکلاتی مواجه شده‌ایم. معتقدم که قانون مشکلی ندارد و گفته که هر کسی اعتراض دارد، اجازه دارد بیاید اعتراض کند ولی مجریان به هر کسی که اعتراض دارد می‌گویند نمی‌توانی اعتراض کنی؛ همین موضوع باعث می‌شود که موضوع بماند تا منفجر شود.

در ادامه علی خضریان، نماینده مردم تهران، اظهار داشت: ضمن موافقت با این مسئله که در یک مواردی می‌توانستیم بهتر عمل کرده و اصلاحات هم داشته باشیم می‌خواهم یک نکته‌ای را کنار این قضیه عرض کنم، هرکدام از ما که در حوزه علوم سیاسی تحصیل می‌کنیم مطلع هستیم که ما نسبت به آنچه که آرمان‌های یک‌ مردم‌سالاری دینی است عقب هستیم و این یک مسأله 43-44 ساله است.

وی ادامه داد: سوال می‌شود که در این مدت آیا روند متوقف بوده است؟ خیر. ما رشد داشته‌ایم و می‌توانیم همچنان در مسیر رسیدن به یک مردم‌سالاری دینی رشد و پیشرفت داشته باشیم اما فاصله داریم.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس تاکید کرد: من هم همانند آقای پزشکیان فکر می‌کنم می‌توانیم با انجام اصلاحاتی در ساختار، فضا را برای بیان و پذیرش اعتراض آماده کنیم. راهکار این مسأله این است که ما باید مشکلات را تبدیل به مسأله کنیم یعنی معلوم باشد که درخصوص چه موضوعی می‌خواهیم به چه مسأله‌ای اعتراض کنیم؛ هر کجا که ما مسائل را پی‌گیری کردیم توانسته‌ایم آن را به حصول نتیجه نزدیک کنیم اما هرجا مسائل را تبدیل به مشکل کردیم علی‌القاعده به بن‌بست رسیده است.

وی اضافه کرد: در مجموع با آقای پزشکیان موافق هستم که در یک مواردی می‌توانستیم بهتر عمل کنیم.

همچنین خضریان درباره این‌که مجلس در بحث اعتراضات مردمی چه باید می‌کرد و چرا کم‌کاری کرد، گفت: کم‌کاری نبود بلکه برای تغییر یک نظام 2500 ساله، زمان لازم است.

وی ادامه داد: اگر مسئله اعتراض بر روی گشت ارشاد و نهی از منکر قرار دهیم، این موضوع پیش از اعتراضات بر رویش بحث بود که این موضوع درست نیست و با راهکار نمی‌رسد. یا مثلا موضوع اصل حجاب را بررسی کنیم این موضوع بخشی از نظام جمهوری اسلامی است و مجلس نمی‌تواند تصمیم بگیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مسیر قابل گفت‌وگو است اما مبدأ چیز دیگری است. اصل مبدأ و مقصد در اختیارات مجلس شورای اسلامی نیست. اما یک مسئله دیگر مثل اعتراضات، به عنوان نقاط ضعف کمیسیون شوراها و امور داخلی در حال بحث بررس است تا شرایطی را فراهم کند.

وی با بیان این که مجلس ریل‌گذار است، گفت: مجلس کارهای دیگری می‌توانست انجام دهد نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه با مردم صحبت و گفت‌وگو شود که باب خشونت باز نشود.

خضریان افزود: شورای امنیت کشور اعلام کرد 200 نفر در ایامی که گذشت جان خودشان را از دست دادند که عدد، عدد تلخی است. البته نمی‌گویم همکاران من نرفتند اما می‌شد اتفاق گونه‌ی دیگری باشد.

پزشکیان در ادامه این جلسه و در پاسخ به اینکه آیا اقدامات مجلس در این ایام قابل قبول بود یا خیر؟ گفت:حضرت علی(ع) می‌فرماید با رعیت شفاف باشید و در کنار مردم باش و به آنها احترام بگذار و روشنگری کن؛ این کار تو را به خواسته خود می‌رساند. مشکل مدیریت ما این بود که به‌جای شفاف‌سازی و دادن اطلاعات حرف‌های متفاوت می‌زنیم و گزارش گروه کمیسیون تحقیق شفاف نیز نبود و کسی که گزارش را قرائت کرد اصطلاحات پزشکی را هم نمی‌توانست درست ادا کند.

وی تاکید کرد:کسی که آگاهانه عمل می‌کند صرف نظر از نتیجه باید روش را اصلاح کند؛ ما چهل سال است می‌گوییم حجاب باید باشد اما روش را اصلاح نمی‌کنیم.

نماینده مردم تبریز خاطرنشان کرد: ما در مدیریت جریان به دلیل عدم شفافیت بهانه به‌دست دیگران دادیم، اگر کسی گناه کرد باید با آن برخورد می‌شد ولی به‌دلیل عدم شفافیت در برخورد با آن باعث آشوب شد در مجلس هم آنچه که به تحت عنوان تحقیق بررسی بود ما را مسخره کردند. در آن جلسه گفتم مشکلی که ما داریم خدا در قرآن فرمود ما از پیامبران پیمان گرفتیم با مردم صادق باشند، ما اگر با مردم صادقانه سخن بگوییم مردم می‌پذیرند.

وی در با بیان اینکه مردم نسبت به صداقت ما شک دارند، تصریح کرد: ما باید این شک را از مردم برداریم که کسی بی‌صلاحیت پست نگرفته و یا دروغ به آنها نمی‌گوید ما این را در عمل اجرا نکردیم و این مشکلات زاییده رفتار ماست.

پزشکیان با اشاره به برخی ناکارآمدی‌ها، گفت: اگر سیستم داده‌ها و fatf داخلی را اجرا می‌کردیم دیگر کسی در کشور اختلاس و دزدی نمی‌کرد پس ابتدا باید در داخل قوانین را درست اجرا کنیم.

وی همچنین افزود: اگر اعتراض مورد تایید حاکمیت باشد، اعتراض نیست اعتراض یعنی کسی که مخالف چیزی است می‌آید و اعتراض کند؛ ما اول انقلاب اجازه ندادیم که هر کسی اعتراض دارد بیاید و اعتراض کند؛ امروزه اقشار مختلف اعتراض دارند و اجازه اعتراض ندادیم، این اعتراض تبدیل به فریاد شده. متاسفانه خیلی از قوانین اجرا نشده یا قانونی هم وضع نشده تا مردم اعتراض کنند و این به هر دولت هم می‌گردد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: وقتی بر ماده 15 قانون اساسی اصرار می‌کنیم می‌گویند شما پان‌ترکیسم یا پان‌کردیسم هستید؛ اگر قانون اساسی مشکل دارد باید آن را اصلاح کنیم و حتی قانون می‌گوید بازداشت‌شده‌ها را فقط می‌تواند 24 ساعت نگهدارید و نگهداری بیشتر از آن جرم است. اما اگر اعتراض کنید شما را هم می‌گیرند و وقتی جایی هم اعتراض می‌زنند برچسب به آدم‌ها می‌زنیم تمام اتفاقات این است که ما بهانه به دشمنان می‌دهیم و اجازه می‌دهیم از این بستر استفاده کند.


مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top