تاریخ انتشار: سه شنبه 1401/09/15 - 07:44
کد خبر: 452926

چگونه ترس از مدرسه را از بین ببریم؟ ۷ راهکار موثر

چگونه ترس از مدرسه را از بین ببریم؟ ۷ راهکار موثر

ترس فرزند از مدرسه یکی از مشکلاتی است که بسیاری از والدین با آن مواجه میشوند و در صورتی که نتوانند این مشکل را حل کنند، ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به آینده فرزندشان زده شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» و به نقل از عمو کتابی، شاید شما هم روز اول مدرسه ها کودکی را دیده باشید که گریه می کند و اصلاً دوست ندارد به مدرسه برود. ترس از مدرسه رفتن یکی از ترس های شایع میان کودکان است که ریشه های متفاوتی دارد. بعضی از کودکان خجالتی هستند و دوست ندارند به مدرسه بروند، بعضی از آن ها اعتماد به نفس پایینی دارند و دوست ندارند به مدرسه بروند، بعضی ها خاطره بدی از مدرسه داشته اند و دوست ندارند به مدرسه بروند، بعضی ها می ترسند که در مدرسه شکست بخورند و هزار علت دیگر...

اگر می خواهیم به صورت اساسی ترس کودکان را از مدرسه از بین ببریم ابتدا باید ریشه ترس آن ها را شناسایی کنیم. شناسایی ریشه ها و درمانشان کلیدی ترین و مهم ترین راه از بین بردن ترس از مدرسه است. با این وجود برای سوال چگونه ترس از مدرسه را از بین ببریم جواب های متنوعی هست. در این مقاله شما را با راهکار های ساده ای آشنا می کنیم که رعایت آن ها ترس بچه ها را از مدرسه رفتن کم می کند یا از بین می برد. با ما همراه باشید.

با کتاب کودک، یک دنیای شاد بسازیم

به طور کلی ما انسان ها از رفتن به جاهای مبهمی که به آن علم نداریم و هم چنین تجربه اتفاقات جدید می ترسیم. کودکان نیز همینطور هستند. رفتن به یک مکان جدید، آشنایی با انسان های جدید و تجربه کردن شرایطی که قبلاً نداشته اند ممکن است در آن ها ترس ایجاد کند. برای ابهام زدایی در کودکان استفاده از کتاب های کودک پیشنهاد می شود. خوشبختانه کتاب های کودک مختلفی در مورد مدرسه رفتن به چاپ رسیده است که کودکان را با محیط مدرسه آشنا می کنند. کتاب های کودک با تصاویر شاد و زبان صمیمی و کودکانه ذهنیت کودکان را نسبت به مدرسه تغییر می‌دهند و ترس آن ها را از بین می برند. اگر والدین بر خواندن کتاب های این چنینی مداومت داشته باشند ذهنیت کودکان نسبت به مدرسه تغییر می کند. خوب است که والدین با استفاده از کتاب های کودک قبل از سن 6 سالگی، کودکان را با محیط مدرسه آشنا کنند و شوق و شورمدرسه رفتن را در آن ها به وجود بیاورند. شما میتوانید برای خرید کتاب کودک از عمو کتابی و یا دیگر فروشگاه های آنلاین کتاب های کودکانه و یا فروشگاه های حضوری مانند شهر کتاب ها اقدام نمایید.

امنیت روانی کودک را تامین کنیم

چگونه ترس از مدرسه را از بین ببریم هنگامی که کودکان امنیت روانی ندارند؟ وقتی کودکان نسبت به رفتن به مدرسه مقاومت می کند رفتارهای نادرست والدین، ترس آن ها را تشدید می‌کند. کتک زدن، تهدید کردن، سخت‌گیری‌های بیش از حد، فشار ذهنی کودک را بیشتر می کند. با این کارها نه تنها مشکلی را حل نمی‌شود بلکه ترس و بیزاری شان از مدرسه تشدید می شود. در این مواقع ایجاد یک فضای آرام که امنیت روانی کودک در آن تامین شود بسیار کمک کننده است. والدین می‌توانند با محبت و گفتگو و هم چنین گوش کردن به حرف های کودک، ترس او را از مدرسه کم کنند.

چگونه ترس از مدرسه را از بین ببریم؟ 7 راهکار موثر

برای نقاط ضعف کودک برنامه ریزی کنیم

ترس کودک از مدرسه علت های مختلفی دارد. والدین آگاه باید ریشه های ترس را بشناسند و برای حل آن ها برنامه ریزی کند. یکی از بهترین راه های تعلیم و تربیت کودکان و تبدیل نقاط ضعف کودکان به نقاط قوت استفاده از کتاب های کودک است. کتابهای کودک با زبانی دلنشین و کودکانه اموزش های عمیقی به آن ها می‌دهند که در ذهن کودکان بسیار تاثیر گذار است. خوب است والدین در مسیر تعلیم و تربیت کودکان کتاب ها را فراموش نکنند.

به کودکان کمک کنیم احساساتشان را بشناسند و ابراز کنند

چگونه ترس از مدرسه را از بین ببریم وقتی که کودکان نمی توانند حرف هایشان را به ما بگویند؟ گاهی کودکان حرف‌هایی برای گفتن دارند اما به دلیل اینکه دایره واژگانشان کم است نمی توانند حرف هایشان را بیان کنند. ما باید به کودکان بیاموزیم که چگونه احساسات خود را شناسایی کنند و بتوانند آن ها را بیان کنند تا اگر تجربه‌ای تلخی در مدرسه داشته اند آن ها را با والدین خود در میان بگذارند. والدین نیز باید با رفتاری حمایت گرانه در جهت حل مسائل کودکان برنامه ریزی کنند.

حساسیت زدایی تدریجی

یکی از شیوه های از بین بردن ترس کودکان از مدرسه حساسیت زدایی تدریجی است. به این نحو که باید به تدریج و آرام آرام کودک را با مدرسه مانوس کنیم. مثلا ابتدا برایش داستان بگوییم و کتاب هایی در مورد مدرسه رفتن بخوانیم. و از خاطرات خوب مدرسه رفتن خودمان تعریف کنیم. در مرحله بعد از دور مدرسه و دانش آموزان را به او نشان دهیم. در مرحله بعد یک زمان کوتاه با او به مدرسه برویم و همین طور مراحل را ادامه دهیم تا رفته رفته ترس او را از بکاهیم.

تلقینات مثبت

چگونه ترس از مدرسه را از بین ببریم وقتی کودکان اعتماد به نفس پایینی دارند؟ حرف های والدین بر ذهن کودک بسیار موثر است. اگر والدین از کلمات مثبت و تلقینات مثبت در مورد کودک خود استفاده کنند، این تلقینات ناخودآگاه بر ذهن کودک تاثیر می گذارد و رفتارهای او را کنترل می کند. مثلاً اگر کودکان را به خاطر موفقیت های کوچکشان تشویق کنیم و اعتماد به نفس آنها را تقویت کنیم این تلقینات مثبت کم کم ترس آنها را از مدرسه از بین میبرد.

خاطره های شاد بسازیم

در سال های ابتدایی دبستان، جشن های مختلفی برای ایجاد فضای شاد طراحی شده است. جشن شکوفه ها ،جشن الفبا، جشن اسم و... تمامی جشن ها باعث می شود که کودکان با فضای مدرسه بیشتر آشنا شوند و خاطرات دلنشین تری داشته باشد. خوب است والدین برای تمام این جشن ها برنامه‌ریزی کنند تا بهترین خاطرات در ذهن کودک به ثبت برسد.

برای سوال چگونه ترس از مدرسه را از بین ببریم، جواب های خلاقانه زیادی داریم. اما قبل از هر کار باید کودک خود را بشناسیم و علت ترس های او را ریشه یابی کنیم. تا بتوانیم برای ازبین بردن ترس او برنامه ریزی کنیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top