تاریخ انتشار: پنجشنبه 1401/09/17 - 12:06
کد خبر: 453214

ای‌پی‌ال یا پنجره واحد تجارت فرامرزی چیست؟

ای‌پی‌ال یا پنجره واحد تجارت فرامرزی چیست؟

سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی Electronic Packing List که به‌اختصار آن را EPL می‌نامند به‌منظور تسهیل فرایند بازرگانی و انجام اموری مانند ترخیص کالا در بستر وب ایجاد شده است. هدف از آن تسریع فرایند ترخیص و امور گمرکی در مقوله تجارت کالاست. از کاربردهای این سامانه می‌توان به وکالت، دور اظهاری صادرات و واردات کالا، خروج موقت خودرو و سایر امور تجارت بین‌المللی اشاره کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی Electronic Packing List که به‌اختصار آن را EPL می‌نامند به‌منظور تسهیل فرایند بازرگانی و انجام اموری مانند ترخیص کالا در بستر وب ایجاد شده است. هدف از آن تسریع فرایند ترخیص و امور گمرکی در مقوله تجارت کالاست. از کاربردهای این سامانه می‌توان به وکالت، دور اظهاری صادرات و واردات کالا، خروج موقت خودرو و سایر امور تجارت بین‌المللی اشاره کرد.

سامانه EPL از سال 1392 شمسی و به دنبال افزایش حجم مبادلات کالا و افزایش امور تجارت بین‌الملل فعالیت خود را آغاز کرد. کد EPL نیز، کد شناسایی هر فردی است که در واحد IT گمرک ثبت‌نام کرده و برای شخص رمز و پسورد ای‌پی‌ال، صادر شده است. در ابتدا این سامانه در یک گمرک برای تست قرار گرفت و پس از نتیجه‌گیری، سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی در سایر گمرگ های ایران برای استفاده منظور شد.

آموزش کار با سامانه EPL

برای استفاده از سامانه جامع EPL، به نشانی اینترنتی epl.irica.ir رفته و سپس برای ورود نام کاربری و رمز عبور (در صورت فعال‌سازی، کد شناسایی) را وارد کنید. برای دریافت نام کاربری و رمز عبور باید به‌صورت حضوری به یکی از گمرکات اجرایی مراجعه کنید. در واحد انفورماتیک گمرک، کد فعال‌سازی ای‌پی‌ال را تحویل بگیرید. نام کاربری برای اشخاص حقیقی، کد ملی آن‌ها است و برای اشخاص حقوقی کد ای‌پی‌ال، شناسه ملی شرکت است.

وارد سامانه که شدید، منوی مربوطه را باتوجه‌به کار خود انتخاب می‌کنید. شرکت‌ها علاوه بر یوزر نیم و پسورد مدیرعامل یک یوزر نیم و پسورد دیگر هم دارند که یوزر نیم آن شناسه ملی شرکت است که می‌بایست با یوزر مدیرعامل لینک شود توجه داشته باشید که صرفاً کارایی خاصی ندارد و دارای محدودیت‌های زیادی هم است. سپس بعد از ورود به سامانه EPL می‌توانید با استفاده از منوها، امور گمرکی خود را مدیریت کنید.

چگونه در سامانه epl ثبت‌نام کنیم؟

ثبت‌نام در سامانه epl برخلاف بسیاری از سامانه‌ها به‌صورت آنلاین نبوده و برای ثبت‌نام لازم است به‌صورت حضوری و با دردست‌داشتن کارت ملی، کارت بازرگانی و سایر مدارک لازم به یکی از گمرک‌های کشور مراجعه کرده و مراحل ثبت‌نام را انجام دهید و از واحد انفورماتیک گمرک رمز عبور خود را دریافت کنید.

نکته: برای جلوگیری از سوءاستفاده دیگران در نگهداری رمز عبور این سامانه کوشا باشید و پس از ارائه رمز توسط کارشناس گمرک نسبت به تغییر آن اقدام کنید. توجه کنید که کد ملی ثبت شده در این سیستم با کد ملی سیم‌کارت ثبت شده در این سامانه باید یکی باشد.

دلیل راه‌اندازی EPL چه بود؟

زمانی که حجم واردات کمتر بود، امور ترخیص کالا با مراجعه حضوری انجام می‌شود؛ اما امروزه با وجود حجم وسیع واردات در سطح کشور شرایط پاسخگویی از طریق مراجعه حضوری امکان‌پذیر نیست. البته که ترخیص حضوری مشکلات فراوان اعم از ازدحام شدید مردم و انتظار در صف‌هایی طولانی را به همراه داشت و در نتیجه بسیاری از کالاها به طور مناسب بررسی نمی­شد. در همین راستا سامانه EPL ایجاد گردید تا:

  1. از مشکلات مراجعه حضوری جلوگیری شود.
  2. صاحبان کالا بتوانند امور ترخیصی خود را در فضای وب به‌صورت اینترنتی دنبال کنند.

کدام امور گمرکی را از طریق EPL می­توان انجام داد؟

  • دور اظهاری واردات
  • دور اظهاری ترانزیت
  • وکالت از منوهای موجود در سامانه EPL

مزایای استفاده از سامانه EPL چیست؟

استفاده از این سامانه مزایای بسیاری برای تجار و بازرگانان به همراه دارد. عبارت‌اند از:

  1. امنیت بالا
  2. افزایش درآمد گمرکی
  3. کاهش تورم و تنظیم بازار
  4. امکان رهگیری کالا در گمرک کشور
  5. تحلیل اطلاعات تجارت بین‌المللی ایران
  6. افزایش سرعت و دقت در مبادله کالا و امور گمرکی
  7. انتشار روزانه آمار تجارت خارجی و تراز تجاری کشور
  8. شناسایی کامل هویت واردکنندگان و صادرکنندگان کالا
  9. دردسترس‌بودن اطلاعات کالا از زمان بارگیری از مبدأ
  10. جلوگیری از قاچاق و کاهش تخلفات بازرگانی

سامانه جامعEPL یکی از سامانه‌های کاربردی برای انجام امور گمرکی است در واقع این سامانه ترخیص کالا به‌صورت الکترونیکی است که باعث کاهش زمان و هزینه در انجام فرایندهای واردات و صادرات شده است. برای استفاده از این سامانه باید به‌صورت حضوری نام کاربری و رمز عبور خود را بگیرید و سپس طبق مراحل مشخص شده کارها را انجام دهید.

به‌طورکلی انجام امور گمرکی امری تخصصی بوده و نیاز به دانش و مهارت بالایی در این زمینه دارد. به همین جهت توصیه می‌شود که این امور توسط افراد حرفه‌ای و متخصص صورت گیرد. یکی از بهترین روش‌ها برای انجام سریع و مطمئن امور گمرکی سپردن آنها به شرکت‌های معتبر است. شرکت بازرگانی سپاهان همراه به آدرس اینترنتی www.sepahanhamrah.com با سابقه ای طولانی در زمینه واردات، ترخیص، حمل و به طور کلی صفر تا صد خدمات بازرگانی تجار و بازرگانان گرامی را همراهی می کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top