به گزارش سرویس فناوری اطلاعات«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از چالشهای بزرگ برای تمامی دانشجویان این است که اتمام هر کدام از کارهای پروژه، تحقیق، مطالعه و ... چه قدر زمان می برد؟ اگر برای انجام کارها، مدیریت زمانی صورت نگیرد، نمیتوانید انتظار داشته باشید که با بهترین کیفیت و کمترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه برسید. همچنین ممکن است به دلیل تخمین اشتباه زمان پایان یک فعالیت، هزینه و زمان بیشتری اتلاف شود.
بنابراین اگرهمیشه با زمان تحویل پروژه و... مشکل دارید و به قول معروف در دقیقه ۹۰ کارهایتان را انجام میدهید، کافی است یک بار اپلیکیشنهای این لیست را امتحان کنید.
در ادامه بهترین نرمافزارها را برای مدیریت زمان گوشی، مدیریت زمان مطالعه، مدیریت وظایف و تقسیم کار و... معرفی می کنیم.
Pocket-1
ابزارPocket، هم در کامپیوتر قابل اجرا شدن است و هم به عنوان یک نرم افزار مدیریت زمان اندروید و iOS به شمار می رود. زمانی که شما مشغول انجام کارهای مختلف در سطح اینترنت هستید ممکن است حواس شما به وب سایتهای جذاب دیگر پرت شود و نتوانید به طور موثری جستجوی خود را انجام داده و اتلاف وقت کنید. به کمک ابزار مدیریت زمان Pocket میتوانید آن صفحات اینترنتی را علامتگذاری و سیو کرده و سر فرصت آزادتر، مطالعه کنید.
برخی دیگر از ویژگی های این نرم افزار:
• بوک مارک کردن صفحات اینترنتی
• خواندن و مدیریت محتوای ذخیره شده
• نظردهی به متن
• تبدیل متن به گفتار
• دسترسی به اسناد از طریق ابزارهای مختلف حتی در حالت آفلاین
myHomework Student Planner-2
اپلیکیشن myHomework Student Planner، که یک برنامهریز هوشمند است، تقویمی را در اختیارتان قرار میدهد که میتوانید تاریخ انجام دادن تکالیف، امتحانات و پروژهها و حتی اتفاقات مهم را مشخص کنید. پس از انجام دادن تکالیف میتوانید تقویم را بهروز کنید و اطلاعات موردنیاز را اضافه کنید، این قابلیت برای تحویل پروژهها سر موعد بسیار کاربردی است.
Toggl-3
مدیریت زمان موثر با مشخص شدن دقیق زمان واقعا در انجام پروژهها موثر هست. اگر میخواهید میزان زمانی را که برای پروژههای مختلف صرف میکنید پیگیری کنید، Toggl یک جایگزین عالی برای جدول زمانی است. از Togglمیتوانید علاوه بر گوشیهای همراه (اندروید وآی او اس) در سیستم عاملهای مختلف ( لینوکس، ویندوز، مک) هم از آن استفاده کنید. البته کسانی که اشتراک ماهیانه این برنامه را خریداری میکنند میتوانند از امکانات بیشتر این برنامه بهره ببرند.
برخی از ویژگی های ابزار Toggl:
• ردیابی زمانی در همه ابزارهای دیجیتال
• یادآوری ایمیل
• ارائه گزارشات به صورت خلاصه، کامل و هفتگی با خروجی PDF و CSV
• ورودی CSV
• دارای امکانات مدیریت پروژه
• دارای امکانات مدیریت تیم
Pomodoro-4
اگر میخواهید در حین کار بر روی پروژه یا مقاله خود، فاصله زمانی مرتبی را رعایت کنید، باید به سراغ تکنیکهای Pomodoro بروید. در این تکنیک، هر ۲۵ دقیقه یکبار آلارم یا هشداری به کاربر داده میشود که میتواند کار را رها کرده و پس از مدتی دوباره پروژه را از سر گیرد. این روش باعث میشود تا کار طولانیمدت به شما آسیب نرساند و اصول اولیه برای سلامت بدن در حین کار را در نظر داشته باشید.
یک تایمر ساده هم این کار را برای شما انجام میدهد ولی بدون شک استفاده از تایمر حین کار، سخت است. اپلیکیشن هایی مثل پومودورو و ادوب ایر این کار را برای ما انجام میدهند و در بازه زمانی مشخص به ما یادآوری میکنند که باید استراحت کوتاهی کنیم.
ورژن دسکتاپ این اپلیکیشن با نام Tomighty در دسترس است.
RescueTim-5
ابزار RescueTime روی کامپیوتر و موبایل شما نصب می شود و به طور خودکار به اپلیکیشنهای مورد استفاده، فایلهایی که باز میشوند و صفحات اینترنتی که دیده میشوند توجه میکند و سپس محاسبه میکند که چه قدر در هر کدام از آنها وقت گذاشتهاید. البته میشود زمان و مدت فعالیت این نرم افزار مدیریت زمان را کنترل کرد. برای مثال، آن را خاموش کرد و یا طوری تنظیم کرد که فقط در ساعات خاصی به طور خودکار فعال باشد.
ویژگیهای کلی نرم افزار یا اپلیکیشن مدیریت زمان RescueTime:
• اندازهگیری خودکار میزان زمانی که در هر وبسایت یا نرم افزار گذاشته اید
• وجود دکمه توقف 15 دقیقهای یا یک ساعتی که باعث میشود غیرفعال شدن آن در زمانهای استراحت، راحت تر شود
• برچسبدهی به فعالیتهای شما به عنوان مفید یا غیرمفید بر اساس مقیاس پنج گانه
• امکان هوشمندتر کردن برچسبدهی برای تشخیص فعالیتهای مفید و غیرمفید شما
• امکان خاموشی این نرم افزار مدیریت زمان در مواقعی که نیاز به حفظ حریم شخصی دارید
• می توانید تصمیم بگیرید این ابزار، کدام فعالیتهای دیجیتالی شما را در نظر نگیرد
• امکان فعال کردن زنگ هشدار برای جلوگیری از اتلاف وقت بیش از حد
DeskTime-6
از دیگر نرم افزارهای مدیریت زمان می توان به DeskTime اشاره کرد. این ابزار کمک میکند که ردگیری زمانی را به منظور افزایش کارایی اعضای یک پروژه انجام داده و ناکارآمدیها و ضعف آنها را بهتر بشناسید. همچنین راحتتر میتوانید الگوی عادت کاری آنها را متوجه شوید. DeskTime، هم ابزاری قابل اجرا در دسکتاپ است و هم یک نرم افزار مدیریت زمان اندروید و iOS.
قابلیتهای این نرم افزار مدیریت زمان:
• تصمیمگیری بهتر زمانی
• شناخت عواملی که میتواند در کار اعضا اختلال ایجاد کند
• توزیع زمان مناسب به پروژه ها و وظایف
• دید دقیق به منابع پروژه
• تصمیمگیری بهتر بر اساس آمار به دست آمده
• پیگیری بهتر میزان پیشرفت و اهداف
• ردیابی اتوماتیک زمان
Todoist-7
اولین برنامهای که در لیست نرم افزارهای مدیریت زمان قرار میگیرید Todoist است. این برنامه مدیریت کارهای روزانه علاوه بر اندروید برای IOS هم در دسترس است و تنها کافی است شما این برنامه مدیریت زمان را از گوگل پلی یا اپ استور دانلود و نصب کنید.
بعد از نصب وارد صفحهای میشوید که باید وارد حساب کاربری تان در گوگل شوید سپس قوانین این برنامه میآید که باید با آن موافقت کنید. حالا وارد محیط نرمافزار Todoist میشوید. در اولین صفحهای که برای شما میآید باید تم رنگی برنامه را مشخص کنید، اکنون با زدن + وسط صفحه میتوانید اولین پلن روزانهتان را بچینید.
Timely-8
یک برنامه خلاقانه برای تخمین زمان است که نه تنها در مورد مدت زمان انجام پروژهها به شما کمک میکند، بلکه باعث میشود هفته کاری خود را با کارآیی بیشتری سازماندهی کنید. این برنامه هفته کاری شما را از قبل مشخص میکند و به شما امکان میدهد تخمین بزنید که چقدر زمان برای انجام کارهای روزانه خود باید اختصاص دهید.
با پیگیری زمان خود، میتوانید پیش بینیهای خود را با مدت زمان واقعی شما مقایسه کرده و برنامه خود را در آینده بهتر برنامه ریزی کنید. این برنامه علاوه بر اندروید و ios برای دکستاپ هم در دسترس است.
گزارش از شکوفه راشدی