تاریخ انتشار: 08 تیر 1388 - 00:00:00
کد خبر: 454

پس لرزه های چهارده میلیاردی قطعی پیامک

داوود زارعیان پس از بروز مشکل در سیستم تلفن همراه اعلام کرد کارشناسان مخابرات درصدد پیدا کردن و حل مشکل هستند. در همین حال صابر فیضی مدیرعامل این شرکت نیز گفت مشکل پیش آمده به اطلاع شرکت ارتباطات سیار رسیده تا در این خصوص اقدام کند.

خبرنامه دانشجویان ایران به نقل ازجهان: در پی قطع شدن سیستم خدمات ارزش افزوده پیامک تلفن همراه، شایعاتی مبنی بر دخالت برخی نهادها در این زمنیه قوت گرفت. این در حالی است که پیش از برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری برخی از احتمال قطعی سیستم پیامک خبر داده بودند اما شرکت مخابرات ایران بروز هرگونه مشکلی را رد کرده و بیان کرد که با دقت و حساسیت بیشتری روی شبکه تلفن همراه نظارت خواهد داشت اما تنها به فاصله کمتر از 9 ساعت به زمان برگزاری انتخابات سیستم پیامک قطع شد تا اظهارات برخی در این زمینه به واقعیت تبدیل شود و نظارت دقیق مسوولان شرکت مخابرات ایران نیز زیر سوال برود.

با این وجود داوود زارعیان پس از بروز مشکل در سیستم تلفن همراه اعلام کرد کارشناسان مخابرات درصدد پیدا کردن و حل مشکل هستند. در همین حال صابر فیضی مدیرعامل این شرکت نیز گفت مشکل پیش آمده به اطلاع شرکت ارتباطات سیار رسیده تا در این خصوص اقدام کند.

اظهارات مسوولان شرکت مخابرات ایران ادامه یافت تا جایی که سرانجام مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران بیان کرد قطعی سیستم پیامک از جای دیگری صورت گرفته و در اختیار ما نیست. این گفته مقام مسوول در شرکت مخابرات ایران آب پاکی را روی دستان همه ریخت تا دیگر کسی به دنبال علت قطعی نباشد. با این حال با وجود گذشت بیش از دو هفته از اظهارات مسوولان شرکت مخابرات ایران این بار محمد سلیمانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تازه ترین بیانات خود از مردم درخواست کرد برای حل مشکل پیامک ها که پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایجاد شده است، صبر پیشه کنند.

سکوت مسوولان تقریباً نزدیک به سه هفته است که بیش از ده ها میلیون کاربر تلفن همراه در ایران به دلیل قطعی سیستم پیامک در آرامش خاصی به سر می برند. آرامشی که نشأت گرفته از قطع انبوهی از پیامک های تبلیغاتی، انتخاباتی و اطلاع رسانی وقت و بی وقت بوده که بیشتر اوقات موجب سلب آسایش مردم می شد.
” با فرض اینکه اگر در طول روز به طور متوسط 60 میلیون پیامک با فونت فارسی ارسال شود، در خوش بینانه ترین حالت وزارت ارتباطات حدود 540 میلیون تومان در یک روز و حدود هشت میلیارد تومان طی 16 روز گذشته متضرر شده است. “

روی به نظر می رسد مردم کم کم در حال عادت کردن به این امر هستند که بدون پیامک هم می توان تلفن همراه داشت و با دیگران ارتباط برقرار کرد. شاید هم در آینده به این نتیجه برسند که حتی بدون تلفن همراه نیز می توان زندگی کرد. اگرچه از زمان قطعی سیستم پیامک تلفن همراه در کشور اطلاع رسانی شفافی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات ایران نشده استک شرکت ارتباطات سیار هم که زحمت هیچ گونه اظهار نظری را به خود نداده است- اما همه آن کاربران تلفن همراه که با سیاست آشنا هستند یک جواب قانع کننده را درون خود حس می کنند که به آنها می گوید نیازی به هیچ توضیح و اطلاع رسانی اضافه ای در این زمینه نیست حال چه رسد به اینکه وزیر ارتباطات بعد از گذشت سه هفته از بروز مشکل صحبت کرده و مردم را به صبر کردن برای حل این مشکل دعوت کند اگرچه مدیران وزارتخانه او قبل از آن تا حدودی علت اصلی این مساله را بیان کرده بودند.

در حالی که مسوولان شرکت مخابرات ایران در پی قطع سیستم پیامک تلفن همراه از نیمه شب 21 خردادماه و بروز اختلال در تماس مشترکان تلفن همراه در برخی از ساعات، درباره علت این مساله و زمان حل این مشکل اظهار بی اطلاعی کرده و اظهار کردند هنوز زمان برقراری سرویس پیامک برای مشترکان مشخص نیست اما محمد سلیمانی پس از پایان جلسه هیات دولت و هنگامی که با تکرار سوال زمان برطرف شدن قطعی از سوی خبرنگاران مواجه شد با لبخند تکرار می کرد: «حل می شود، صبر کنید.» وزیر ارتباطات در ادامه پرسش های خبرنگاران بیان کرد:
«در شهرهای دیگر کشور این مشکل حل شده و فقط تهران مانده که آن هم حل می شود.» گفتنی است با وجود اعلام محمد سلیمانی، سیستم پیامک در شهرهای مختلف هنوز به درستی برقرار و مشکل به طور کامل حل نشده است.

همچنین، در حالی که دو هفته از قطعی سیستم پیام کوتاه اپراتورهای تلفن همراه می گذرد، کارشناسان از متضرر شدن شرکت مخابرات ایران و وزارت ارتباطات از عدم ارائه این سرویس خبر می دهند. به نظر می رسد بزرگ ترین ضرر در این بین به اپراتورهای تلفن همراه وارد شده است. ده ها نوع خدمات ارزش افزوده پیامک توسط اپراتورهای پیامک در کشور اکنون قطع بوده و این شرکت ها ضرر و زیان میلیاردی در این قبال متحمل شده اند.

شاید اقدام صورت گرفته آنقدر دلایل و توجیهات کافی دارد که مسوولان حاضر به پذیرفتن ضررهای مالی ناشی از انسداد

” ارقام بیان شده از سوی کارشناسان در حالی بیان می شود که پیش از این مسوولان شرکت مخابرات و شرکت ارتباطات سیار به کلی منکر هرگونه قطعی و مشکلی در این شبکه بودند اما به تدریج نسبت به این امر واکنش نشان داده و اعلام کردند در حال پیگیری این موضوع بوده و به زودی علت آن را اعلام خواهند کرد. “

پیامک را شده اند گزارش های برخی سایت های خبری حاکی از این است که با قطع شدن شبکه پیام کوتاه تلفن همراه کشور، هر یک از اپراتورهای اول، دوم و پیمانکاران پیامک با ضررهای میلیاردی مواجه شده اند. برخی از کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه از عصر روز پنجشنبه 21 خرداد ماه تا کنون سیستم پیامک در ایران قطع است می توان ادعا کرد با گذشت این مدت از قطعی، کشور ایران دارای رکورد بالاترین مدت زمان قطعی پیامک تلفن همراه در جهان خواهد بود و می توان بدین ترتیب نام ایران را در کتاب رکوردهای گینس در زمینه قطع سیستم پیامک ثبت کرد؛ رکوردی که به طور قطع تا سالیان دراز هیچ کشوری قادر به شکستن آن نخواهد بود.

البته ناگفته نماند این قطعی از دید مسوولان اتحادیه جهانی مخابرات پنهان نخواهد ماند و این عمل بر جایگاه ایران در این نهاد بین الملل تاثیرگذار خواهد بود. نکته قابل توجه اینکه دامنه این قطعی به مجلس نیز کشیده شد و نمایندگان با درخواست حضور وزیر ارتباطات به مجلس پرسش هایی را در این زمینه مطرح کردند، ازجمله متضرر شدن شرکت مخابرات ایران.

به گفته علی مطهری رئیس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی، به طور طبیعی زمانی که این شرکت نتواند خدمات ارزش افزوده -پیامک- که مهم ترین منبع درآمدی است را ارائه کند، وزارت ارتباطات دچار ضررهای مالی قابل توجهی می شود. وی می افزاید: «البته همه می دانیم وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات مجری بوده و دستور قطعی از جای دیگری بوده است.» به گفته کارشناسان مخابرات این مساله سبب شده ارتباط بیش از 31 میلیون مشترک اپراتور اول، 14میلیون مشترک ایرانسل و نیز مشترکان تالیا و افرادی که از این وسیله ارتباطی به صورت انبوه استفاده می کنند، مختل شود. آنها برآوردهای قابل توجهی را در خصوص ضرر قطعی سیستم پیامک مطرح می کنند. برخی با فرض اینکه اگر در طول روز به طور متوسط 60 میلیون پیامک با فونت فارسی ارسال شود، در خوش بینانه ترین حالت وزارت ارتباطات حدود 540 میلیون تومان در یک روز و حدود هشت میلیارد تومان طی 16 روز گذشته متضرر شده است.

وانگهی این رقم تنها مربوط به همراه اول بوده و اگر اپراتور دوم و تالیا را نیز به آن اضافه کنیم رقمی حدود 14 میلیارد تومان می شود که اپراتورهای تلفن همراه ضرر کرده و شاید به همین مقدار کاربران تلفن همراه سود برده اند. ارقام بیان شده از سوی کارشناسان در حالی بیان می شود که پیش از این مسوولان شرکت مخابرات و شرکت ارتباطات سیار به کلی منکر هرگونه قطعی و مشکلی در این شبکه بودند اما به تدریج نسبت به این امر واکنش نشان داده و اعلام کردند در حال پیگیری این موضوع بوده و به زودی علت آن را اعلام خواهند کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
استقبال مردم پایتخت از مهمانی باشکوه ۱۰ کیلومتری عید غدیر
مراسم چهلمین روز شهادت امیرعبداللهیان در حرم حضرت عبدالعظیم
عید غدیر، میهمان موکب‌های دانشگاهی باشید
گزارش تصویری پنجمین مناظره نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری
اهدای عیدانه رهبر انقلاب به دریادلان حاضر در جزایر نازعات
قاضی‌زاده‌ هاشمی به نامزدهای ریاست‌جمهوری عیدی داد +فیلم
رهبر انقلاب: مهمترین اثر مشارکت بالا که به آن اصرار داریم سرافرازی جمهوری اسلامی است
از واقعه غدیر چه می‌دانیم؟!
میراحمدی: وزارت کشور برای برگزاری انتخابات آمادگی کامل دارد
قالیباف در مناظره پنجم: باید دقت کنیم که در نقشۀ دشمن حرکت نکنیم
جلیلی در مناظره پنجم: نباید روستا را به یک جایی که فقیر و محروم است نگاه کنید
زاکانی در مناظره پنجم: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را انجام می‌دهیم
قاضی‌زاده در مناظره پنجم: ۱۴ اقدام اجرایی را با قوت انجام می‌دهم
رهبر انقلاب: کسی که توانایی استفاده از فرصت‌ها را داشته باشد اصلح است
رهبر انقلاب: برخی با لبخند دشمن خاطرشان جمع و با لالایی دشمن خوابشان می‌برد+فیلم
فرد اصلح از نظر رهبر انقلاب کیست +فیلم
عکس| دیدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم در روز عید غدیر
نامزدها در راه برگزاری آخرین مناظره
نرخ تورم نزولی میراث شهید رئیسی برای دولت آینده
رهبر انقلاب: مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح در انتخابات مهم است
بیانیه ۳۰۰ نفر از اساتید، فارغ‌التحصیلان، دانشجویان دانشگاه شریف در حمایت از جلیلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top