تاریخ انتشار: شنبه 1401/09/26 - 17:37
کد خبر: 454172

فیلترینگ و داستان ادامه دار جملات مجهول!

فیلترینگ و داستان ادامه دار جملات مجهول!

«فیلترینگ در شرایط فعلی باید اجرا شود.» «فیلترینگ تصمیم مراجع ذی‌صلاح است.» «فیلترینگ یا رفع آن تصمیمی نیست که صرفا ما در آن دخیل باشیم.»

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شایعه، اخبار غیر واقعی یا حتی فضای مناسب برای به سادگی تکذیب کردن اظهار نظرها زمانی افزایش پیدا خواهد کرد که شفافیتی وجود نداشته باشد. به درستی روشن نیست که کدام نهاد، فرد یا مسئولی تصمیم به فیلترینگ را اجرایی کرده و چرا آن را بیش از سه ماه است که ادامه می‌دهد. همین موضوع امکان شانه خالی کردن از این تصمیم را برای هر کسی ممکن کرده است. اما جمله ثابت همواره این بوده است: «برای حفظ امنیت فیلترینگ باید اجرایی شود.»

«فیلترینگ در شرایط فعلی باید اجرا شود.» «فیلترینگ تصمیم مراجع ذی‌صلاح است.» «فیلترینگ یا رفع آن تصمیمی نیست که صرفا ما در آن دخیل باشیم.» «فیلترینگ اینستاگرام بنا بر شرایط و مسائل امنیتی در حال اجراست.» این جمله‌ها و چندین و چند تیتر و جمله با مضمونی مشابه در سه ماه گذشته بیشتر از قبل شنیده شده است.

داستان ادامه دار جملات مجهول

جملاتی مجهول که حتی فاعل آن هم بعد از انتشار توسط رسانه‌های رسمی و رسانه‌های اجتماعی در صورت واکنش جامعه، آن را تکذیب می‌کند. هیچکس حاضر نیست مسئولیت تصمیمی که قرار بود به امنیت منجر شود اما معیشت را دچار چالش کرده و موتور مهاجرت را با قدرت بیشتری پیش برده قبول کند.

یازدهمین روز از اردیبهشت سال 1397، علاءالدین بروجردی، رئیس وقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع از مدار خارج شدن تلگرام گفت: «این تصمیمی است که در بالاترین سطح اتخاذ شده و تلگرام جای خود را به یک سامانه مشابه ملی خواهد داد.»

عیسی زارع‌ پور، وزیر ارتباطات نیز، تقریبا یک هفته بعد از 30 شهریور ماه 1401 که نقطه آغاز فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ بود نسبت به آن واکنش نشان داد. به گفته او این پلتفرم‌های عمدتا آمریکایی در اعتراضات اخیر نقش داشته‌اند و به مردم آسیب زده‌اند. از همین رو رفع فیلتر این پلتفرم‌ها وابسته به نظر مراجع ذی‌صلاح است.

بالاترین سطح، مراجع ذی‌صلاح و عباراتی از این دست، نه تنها شفافیتی برای مخاطب ایجاد نمی‌کند، بلکه ذهن او را نسبت به چنین تصمیمی بیشتر نگران خواهد کرد. مسئله ساده است؛ پلتفرمی که تا چند ساعت قبل مورد استفاده عموم قرار می‌گرفت، حال بی‌آنکه کاربر بداند کدام مسئول صلاح دانسته از دسترس خارج شده است.

ماجرا صرفا فیلترینگ این پلتفرم‌ها نیست، ماجرا واکنش‌های مکرر و بی‌وقفه‌ای است که از سوی افراد متفاوت حاضر در سیستم تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز طرح می‌شود. یک نماینده مجلس اعلام می‌کند اینستاگرام نامه داده و خواستار همکاری با کشور شده و کمتر از 24 ساعت بعد وزارت ارتباطات اعلام می‌کند هیچ نامه‌ای دریافت نکرده است اما از قول ما چیزی نگویید!

ادعای ارسال نامه از سوی اینستاگرام از سوی، علی اصغر عنابستانی طرح شد. اداعایی که برای مخاطبان عجیب بود اما این نماینده هرچند ادعای خود را تکذیب یا تصحیح نکرد، در نهایت وزارت ارتباطات خواسته یا ناخواسته اعلام کرد که هیچ نامه‌ای از سوی شرکت متا دریافت نکرده است.
شفافیت، راهکار همیشه در دسترس

آخرین ادعا و تکذیبیه هم به روز پنجشنبه 24 آذر 1401 برمیگردد. خبری از سوی تسنیم منتشر شد که در آن وزیر کشور اظهار نظری درباره فیلترینگ دائمی فضای مجازی اعلام کرده بود. خبر توسط رسانه‌های دیگر بازنشر شد و به شبکه‌های اجتماعی رسید. این خبر کمتر از 24 ساعت توسط وزارت کشور تکذیب شد. خبر تکذیب شد و آنچه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست میشد تکذیبیه چنین اظهار نظری بود.

فیلترینگ یا به طور دقیق‌تر کاهش پهنای باند در حال اجراست و تصمیم‌گیر این رویه روشن نیست؛ کاربران و فعالان عرصه اینترنت از این وضعیت ابراز نارضایتی می‌کنند؛ مسئولان واکنش‌های پی در پی و گاهی هیجانی نشان می‌دهند و در نهایت ذهن مخاطب برای شنیدن هر خبری آمادگی پیدا می‌کند.

مخاطب در چنین شرایطی که با افعال و جملات مجهول مواجه است، به شکل تدریجی اعتماد خود را نسبت به اخبار رسمی از دست می‌دهد و تکذیبیه‌ها هر روز بی‌اثر تر از قبل خواهند شد. در این شرایط هیچ شاخصی مگر شفاف‌سازی و معلوم کردن افعال و فاعلان مجهول گره‌گشا نیست. مخاطب به دنبال پاسخی روشن و صریح است و پاسکاری‌های بین نهادها نه تنها صورت مسئله را تغییری نمی‌دهد، بلکه به ماجرای اخبار جعلی هم دامن می‌زند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
محبوب ترین بازی‌های Esports در سال ۲۰۲۴
نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ / راهنمای خرید آنلاین کتاب
بهترین سایت تبلیغات کسب و کار (برنامه‌های رایگان را بشناسید)
دانشجویان آزادی‌خواه حامی غزه را با شرایط ویژه پذیرش می‌کنیم
گشت مرزی آمریکا هم وارد دانشگاه‌ها شد +فیلم
جزئیات توافق مهم ایران و آژانس
ابلاغ مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
ژست های تتلو در آخرین جلسه دادگاه +عکس
تتلو: اشتباه کردم و هیچ دفاعی ندارم
اسیدپاشی به بازیکن ملی پوش +عکس
سازمان مالیاتی به ابهامات طلا فروشان پاسخ داد
دو نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا مشخص شدند
ضربه ناک‌اوت نوشاد عالمیان در جده
افتتاح کتابخانه مرکزی دانشگاه جهرم با حضور معاون توسعه منابع وزیر علوم
فیلم/ سیل آخرالزمانی در کنیا +فیلم
تشدید تنش میان اسرائیل و آمریکا
دبیر: یک طلا در المپیک بگیریم هنر کرده‌ایم
درس اخلاق/ ذکر خدا با انسان چه می‌کند؟ +فیلم
ارتش اسرائیل مدعی تسلط بر گذرگاه رفح شد
اقساط مالیاتی اصناف بیشتر می‌شود
مهلت تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور تمدید شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top