تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/10/11 - 10:07
کد خبر: 455913

ضریب اهرمی در بازار فارکس چیست؟

ضریب اهرمی در بازار فارکس چیست؟

ضریب اهرمی در بازار فارکس یکی از ویژگی های کلیدی معاملات فارکس است و می تواند ابزار قدرتمندی برای یک معامله گر باشد. می‌توانید از آن برای گرفتن سود زیاد از تغییرات قیمت بسیار ناچیز در بازار، استفاده کنید و سبد سرمایه گذاری خود را پر بارتر کنید. در اینجا راهنمایی برای استفاده حداکثری از اهرم وجود دارد - از جمله نحوه عملکرد، زمان استفاده و مدیریت سرمایه در فارکس.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، ضریب اهرمی در بازار فارکس تسهیلاتی است که به شما امکان می دهد نسبت به مبلغی که برای باز کردن معامله در حسابتان واریز کرده اید، بتوانید معاملاتی با حجم بیشتری نسبت ظرفیت سرمایه خود باز کنید. محصولات اهرمی، مانند ضریب اهرمی در بازار فارکس ، سود بالقوه شما را افزایش می دهند، اما ضرر احتمالی شما را نیز افزایش می دهند. برای همین است که می گویند ضریب اهرمی در بازار فارکس یا همان لوریج مثل شمشیر دولبه است.اما در این مقاله می خواهیم به شما توضیح دهیم که مدیریت سرمایه چگونه می تواند توسط لوریج انجام بگیرد.در بیشتر سایت های آموزشی مثل سایت بورسا که آموزش های مختلفی در بازار مالی دارند می بینید که تاکید زیادی روی استفاده درست از لوریج در بازار فارکس شده است. همچنین شما در آموزش جامع فارکس سایت بورسا می بینید که هم اندازه تحلیل تکنیکال به مدیریت سرمایه بها داده شده است که یکی از اصلی ترین ابزارهای پیاده سازی آن، لوریج است.

ضریب اهرمی در بازار فارکس یکی از ویژگی های کلیدی معاملات فارکس است و می تواند ابزار قدرتمندی برای یک معامله گر باشد. می‌توانید از آن برای گرفتن سود زیاد از تغییرات قیمت بسیار ناچیز در بازار، استفاده کنید و سبد سرمایه گذاری خود را پر بارتر کنید. در اینجا راهنمایی برای استفاده حداکثری از اهرم وجود دارد - از جمله نحوه عملکرد، زمان استفاده و مدیریت سرمایه در فارکس.

ضریب اهرمی در بازار فارکس چیست؟

ضریب اهرمی در بازار فارکس چگونه کار می کند؟

لوریج یا ضریب اهرمی بازار فارکس به نوعی کار می کند که شما بیشتر از میزان سرمایه ای که وارد کرده اید می توانید در معامله هایتان حجم بگیرید. بروکرهای فارکسی عاشق چشم و ابروی شما نیستند و در عوض مقداری از سرمایه شما را به عنوان وثیقه قفل می کنند که به آن مارجین می گویند و به ازای ضریب اهرم به شما وام می دهند تا بتوانید این معامله های پر حجم را باز کنید. ما در مشاوره سرمایه گذاری در فارکس و بورس به کسانی که می خواهند از بازار بورس به بازار فارکس مهاجرت کنند می گوییم که تنها بخاطر استفاده لوریج یا همان اهرم این کار را نکنید چرا که اینکار باعث از بین بردن سرمایه شما می شود. اگر معامله ی شما اساسش بر مبنای لوریج باشد سرمایه تان به زودی از بین خواهد رفت. لوریج باعث می شود که شما نسبت به سود های اولیه خود طمع کنید. اجازه دهید برای شما مثالی بزنم.

به عنوان مثال، فرض کنید می خواهید یک لات پوند/دلار آمریکا با قیمت 1.2860 بخرید. ( لات واحد حجم معاملاتی در بازار فارکس است)

 

یک لات پوند/دلار آمریکا معادل 100000$ است، بنابراین خرید ارز پایه بدون اهرم نیاز به هزینه 128600$ دارد (با نادیده گرفتن هرگونه کارمزد یا هزینه های دیگر). اگر GBP/USD 20 پیپ افزایش یابد و به 1.2880 برسد، پوزیشن شما اکنون 128800$ است. اگر پوزیشن خود را ببندید، 200$ سود خواهید داشت. (پیپ به هر 10 واحد نوسان در بازار فارکس گفته می شود)

 

اگر بازار به سمت دیگری پیش می رفت و پوند/دلار آمریکا 20 پیپ کاهش می یافت، 200$ از دست می دادید که کمتر از 1% از مبلغی که برای جفت ارز پرداخت کرده اید.

یا می‌توانید معاملات خود را با یک ارائه‌دهنده اهرمی باز کنید، که ممکن است مارجین مورد نیاز 10٪ در GBP/USD داشته باشد.

 

در اینجا، برای باز کردن موقعیت، فقط باید 10٪ از 1000 پوند یا 100 پوند را بپردازید.اگر GBP/USD 20 پیپ افزایش یابد، باز هم همان سود 200$ را خواهید داشت، اما هزینه که به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.البته، اگر GBP/USD 20 پیپ کاهش پیدا کند، باز هم 200$ از دست خواهید داد - ضرری بزرگتر در مقایسه با سپرده اولیه شما.

ضریب اهرمی در بازار فارکس چیست؟

انواع مختلف محصولات اهرمی

اکثر معاملات اهرمی از محصولات مشتقه استفاده می کنند، به این معنی که شما ابزاری را معامله می کنید که ارزش آن را از قیمت دارایی پایه می گیرد نه اینکه خود دارایی را در اختیار داشته باشید. این مورد در معاملات فارکس است، جایی که شما با یک بروکر توافق می کنید تا تفاوت قیمت یک جفت ارز را بین زمان باز شدن معامله و بسته شدن آن مبادله کنید.

چندین محصول اهرمی دیگر در دسترس هستند، مانند Option، قراردادهای آتی و برخی صندوق‌های قابل معامله در مبادله (ETF).

 

مزایای استفاده از ضریب اهرمی در بازار فارکس

اهرم می تواند یک ابزار معاملاتی بسیار قدرتمند باشد، مشروط بر اینکه بدانید چگونه کار می کند و همچنین خطرات مربوط به آن را دقیق زیر نظر داشته باشید. در اینجا فقط چند مورد از مزایا ذکر شده است:

 

سودهای بزرگ - شما فقط باید کسری از ارزش معامله خود را در حسابتان به عنوان موجودی داشته باشید تا همان سودی را دریافت کنید که در یک تجارت معمولی وجود دارد. از آنجایی که سود با استفاده از ارزش کامل معامله شما محاسبه می‌شود، مارجین ها می‌توانند بازده شما را در معاملات موفق و همچنین ضرر شما را در معاملات ناموفق چندین برابر کنند.

فرصت های چرخشی - استفاده از اهرم می تواند سرمایه ای را آزاد کند که می تواند به فرصت های سرمایه گذاری های دیگر متعهد شود. توانایی افزایش مقدار در دسترس برای سرمایه گذاری به عنوان gearing شناخته می شود.

معامله های دو طرفه - استفاده از محصولات اهرمی برای حدس و گمان در مورد حرکات بازار، شما را قادر می سازد از بازارهایی که در حال سقوط هستند و همچنین بازارهایی که در حال افزایش هستند بهره مند شوید. این به عنوان معامله های دوجهته شناخته می شود.

معاملات 24 ساعته - اگرچه ساعات معاملات از بازاری به بازار دیگر متفاوت است، برخی بازارها - از جمله شاخص های کلیدی، بازارهای فارکس و ارزهای دیجیتال - برای خرید و فروش شبانه روزی در دسترس هستند.

 

معایب استفاده از اهرم

اگرچه معاملات فارکس و سایر محصولات اهرمی طیف وسیعی از مزایا را برای معامله گران فراهم می کند، مهم است که جنبه منفی احتمالی استفاده از چنین محصولاتی را نیز در نظر بگیرید. در اینجا چند نکته کلیدی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

 

زیان های بزرگ : مارجین ها، ضررها و همچنین سود را افزایش می دهند، و از آنجایی که هزینه اولیه شما نسبتاً کوچکتر از معاملات معمولی است، می توانید به راحتی میزان سرمایه ای را که در معرض خطر قرار می دهید را به فراموش بسپارید و زمانی به خودتان بیایید که سرمایه تان به صفر میل می کند. همچنین این امکان وجود دارد که معامله خود را از نظر ارزش کامل و پتانسیل نزولی آن در نظر بگیرید و اقداماتی را برای مدیریت ریسک خود انجام دهید. مدیریت سرمایه در بازار فارکس می تواند توسط همین ابزار انجام شود. شما وقتی لوریج خود را در کابین بروکر کاهش می دهید می توانید با خیال راحت سرمایه خود را به میزان درستی درگیر کنید چرا که این اجازه به شما داده نمی شود که بیش تر از یک حجمی معامله باز و بسته کنید.

مارجین فراخوان - اگر پوزیشن شما بر خلاف شما حرکت کند تا جایی که مارجین مورد نیاز شما بیشتر از سرمایه خالص حساب شما باشد، ممکن است بروکر شما از شما بخواهد که برای باز نگه داشتن معامله خود واریز بیشتری انجام دهید. این به عنوان فراخوان حاشیه شناخته می‌شود..

هزینه های تامین مالی - هنگام استفاده از ضریب اهرمی در بازار فارکس به شما پول قرض داده می شود تا معامله کامل را با هزینه واریز اولیه خود باز کنید. اگر می خواهید معامله خود را یک شبه باز نگه دارید، هزینه کمی برای پوشش هزینه های انجام این کار از شما دریافت می شود.

اهرم و مدیریت ریسک

معاملات اهرمی می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد، زیرا ضرر ممکن است از سپرده اولیه شما بیشتر باشد، اما ابزارهای مدیریت سرمایه در فارکس وجود دارد که می‌توانید از آنها برای کاهش ضرر احتمالی خود استفاده کنید. استفاده از حد ضرر روشی محبوب برای کاهش ریسک اهرم یا لوریج است. تنظیم کردن حد ضرر در معامله شما می تواند ضررها را در صورت حرکت قیمت بر خلاف شما محدود کند. با این حال، بازارها به سرعت حرکت می کنند و شرایط خاص ممکن است باعث شود که توقف شما با قیمتی که تعیین کرده اید فعال نشود.

ابزارهای متعدد دیگری نیز وجود دارد که به شما در مدیریت سرمایه در فارکس کمک می کند، از جمله هشدارهای قیمت و محدود کردن حد سود.

 

نسبت اهرمی چیست؟

نسبت اهرمی اندازه گیری کل حجم در معرض معامله شما، در مقایسه با نیاز مارجین آن است. نسبت اهرم شما وابسته به بازاری که معامله می کنید، با چه کسی معامله می کنید و اندازه پوزیشن شما متفاوت خواهد بود.

با استفاده از مثال قبلی، مارجین 10 درصدی همان میزان سرمایه گذاری 1000 پوندی را با حاشیه 100 پوند فراهم می کند. این یک نسبت اهرمی 10:1 می دهد.

غالباً هر چه بازار پایه نوسان بیشتری داشته باشد یا نقدشوندگی کمتری داشته باشد، اهرم پیشنهادی برای محافظت از موقعیت شما در برابر حرکات سریع قیمت کمتر است. از سوی دیگر، بازارهای بسیار نقدشونده مانند فارکس می توانند نسبت های اهرمی بالایی داشته باشند. وقتی در جلساتی که سایت آموزشی بورسا تحت عنوان مشاوره سرمایه گذاری در فارکس و بورس برگزار می کند شرکت کنید متوجه می شوید دلیل اصلی ضرر بسیاری از افراد استفاده نادرست از ابزارها و روش های مدیریت سرمایه بوده که در انتها به لوریج باز می گردد. این افراد غالبا یک بار از لوریج به سود خوبی رسیده اند و بر این باورند که این سودها مدام تکرار می شوند و از همین رو به کار خود ادامه می دهند تا جایی که بیش از 10 برابر سرمایه شان را در معامله های شان از دست می دهند. پیشنهاد من به شما این است که لوریج خود را بیش از 1:200 نگذارید تا بتوانید قواعد مدیریت سرمایه در فارکس را به درستی پیاده سازی کنید.

سوالات متداول

بهترین لوریج برای معامله در بازار فارکس چه میزان است؟

در ابتدا بهتر است با لوریج 1:30 آغاز کنید و اجازه ندهید لوریج شما هیچوقت بالای 1:200 باشد.

بهترین لوریج برای حساب 100$ کدام است؟

معامله گران حرفه ای برای 100$ موجودی از لوریج 1:50 استفاده می کنند و بالاتر از آن نمی روند

آیا لوریج می تواند شما را پولدار کند؟

اگر به درستی از لوریج برای مدیریت سرمایه استفاده کنید این امکان را به شما می دهد که کمتر ضرر کنید و سودهایتان را حفظ کنید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
روز سیاه بورس در پایان معاملات؛ شاخص کل چقدر ریخت؟
اعلام رسمی جدایی سامان قدوس از برنتفورد
حضور ناو بالستیک‌زن سپاه در نزدیکی محل استقرار نیروهای آمریکایی + جزئیات
واکنش تند به اظهارات اخیر بنی گانتز
بانک مرکزی فهرست کالاهای دریافت کننده ارز را منتشر کرد
صدور احکام سنگین برای تتلو + جزئیات
حماس اسرائیل را شکست داد
واکنش تاج به ادعای دست داشتن مدیران فدراسیون در فساد فوتبال +فیلم
رشوه اینبار در بسکتبال +جزئیات
عملیات زمینی تمام عیار در رفح ؛ آلمان هشدار داد
آقای گل رسما به استقلال برگشت
رئیسی: ارتباط ما با «جمهوری آذربایجان» فراتر از رابطۀ همسایگی است +فیلم
علی‌اف: امروز دنیا شاهد دوستیِ ایران و جمهوری آذربایجان است! +فیلم
حکم تتلو صادر شد
لحظه افتتاح سد قیز قعله‌سی باحضور رئیسی و علی‌اف +فیلم
پایان ماموریت سفیر ایران در آذربایجان
دیدار مهم رئیسی و علی اف روی تاج سد قیزقلعه‌سی
بازدید رئیس جمهور از پروژه کریدور ترانزیتی جاده‌ای و ریلی ارس
تصاویری از خوشامدگویی پیرمرد ترک‌زبان به رئیسی +فیلم
استقلال ۴۸۵میلیون تومان جریمه شد
VAR با ورود زنان به ورزشگاه در ارتباط است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top