تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/10/21 - 08:16
کد خبر: 457269

هاآرتص: تا اسرائیل در آتش نسوخته کابینه نتانیاهو را ساقط کنید

هاآرتص: تا اسرائیل در آتش نسوخته کابینه نتانیاهو را ساقط کنید

غیرعادی ترین چهره‌های سیاسی زیر چتر کابینه نتانیاهو جمع شده‌اند تا اوضاع را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به سمت یک بحران تمام عیار بکشانند. این مسئله با نگرانی زیادی در تل آویو رو‌به‌رو شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همه خطرناک ترین سیاستمداران صهیونیست این روزها همگی باهم زیر یک چتر جمع شده‌اند تا به قول نیویورک تایمز راست گراترین و افراطی ترین کابینه تاریخ 75 ساله تل آویو تشکیل شود. حتی مدت‌ها قبل از اینکه کابینه جدید رژیم صهیونیستی در 29 دسامبر(8 دی ماه)، یعنی حدود دو هفته پیش به صورت رسمی سوگند یاد کند، واکنش‌های خشمگینانه نه تنها در میان فلسطینی‌ها و دیگر دولت‌های منطقه، بلکه در میان متحدان تاریخی تل آویو در غرب آغاز شد. در نیمه آبان ماه، مقامات ارشد آمریکا به آکسیوس گفته بودند که بعید است دولت بایدن با ایتمار بن گویر، سیاستمدار برتری طلب یهودی که متهم به نژادپرستی است، تعامل داشته باشد.

با این حال، بن گویر تنها فرد محکوم در دولت نتانیاهو نیست. «آریه دری»، رهبر حزب افراطی ارتدوکس شاس، در اوایل سال 2022(بهمن ماه 1400) به کلاهبرداری مالیاتی محکوم شد و در سال 2000، زمانی که سمت وزیر کشور را برعهده داشت، به دلیل دریافت رشوه، محکومیت زندان را سپری کرد. همچنین «بزالل اسموتریچ»، یکی دیگر از شخصیت‌های جنجالی است که نژادپرستی ضد فلسطینی او سال‌هاست بر شخصیت سیاسی اش حاکم است و هیچ کس رفتار و طرح‌های او را عادی نمی داند. این افراد محکوم و مسئله دار، اما اکنون قدرت را در تل آویو و در کابینه نتانیاهو در دست دارند. در حالی که بن گویر به عنوان وزیر امنیت ملی منصوب شده است، دری وزارت داخلی و اسموتریچ وزارت دارایی را به عهده‌دارد.

برخی کارشناسان متفق‌القول هستند که با وجود روی کارآمدن تندروهای صهیونیست، اما تل آویو چندان تغییری نکرده است، بلکه این عادت همیشگی صهیونیست‌هاست که همواره کابینه‌های بعدی تندروتر و افراطی‌تر می شوند. در سال 2016 نیز وقتی «آویگدور لیبرمن»، سیاستمدار راست افراطی پست وزارت جنگ را در دست گرفت، نشریه‌های غربی مانند پولیتیکو نسبت به روی کارآمدن تندروها هشدار دادند و سناریوی قدرت گیری تندروها دوباره تکرار شده است. اما این بار یک تفاوت جدی میان تندروهای فعلی و دوران قبلی وجود دارد و آن این که تندروهای فعلی در کابینه نتانیاهو به‌دنبال اجرایی کردن عقاید مذهبی خود در فلسطین اشغالی هستند و همین هدف آنهاست که حتی دیگر صهیونیست‌ها در تل‌آویو را نیز نگران ساخته است. در واقع کابینه فعلی بیش از آن که تندرو سیاسی باشد، یک کابینه تندرو مذهبی است که براساس متون دینی خود معتقد به برتری ن‍ژادی صهیونیست‌ها بر دیگران است و اشغال کامل کرانه باختری را هدف خود می داند.

همین تندروی است که باعث شده تا روزنامه عبری زبان‌هاآرتص در شماره روز سه شنبه خود به نقل از یک تحلیلگر صهیونیستی خواستار سرنگونی کابینه راست‌گرا و انحرافی نتانیاهو شود. «یحیام وایس» در مقاله خود در روزنامه عبری «هاآرتص» می‌کوید: «اسرائیل از زمان تأسیس خود در فلسطین اشغالی تاکنون ۳۷ دولت از جمله دولت جدید جناح راست تشکیل داده است؛ برخی‌ها از کابینه‌ها موجب خوشحالی و افتخار ما شدند. اما من بر اهمیت اقدام سریع مردم اسرائیل برای پایان روزهای دولت جدید تحریف شده به رهبری بنیامین نتانیاهو تاکید می‌کنم؛ دولتی که در آن بسیاری از احزاب راست‌افراطی مشارکت دارند که رفتار آنها منجر به شعله‌ور شدن سرزمین‌های اشغالی می‌خواهد شد.» این نویسنده عبری زبان در ادامه تحلیل خود از وضعیت کابینه نتانیاهو و خطراتش، اظهار داشت: «احساساتی که بلافاصله پس از تشکیل دولت جدید توسط نتانیاهو به وجود آمد، احساسات کاملاً متفاوتی است. احساس خشم، شرم و انزجار نسبت به حکومتی که بی‌سابقه، غیرقابل تحمل و بیگانه با تمام دولت‌های قبلی است و دلایل بسیاری برای سرنگونی اش وجود دارد.»
نگرانی صهیونیست‌ها از انتفاضه سوم

اقدامات افراطی کابینه نتانیاهو باعث شده تا صهیونیست‌ها چشم انتظار وقوع انتفاضه سوم باشند. «یائیر لاپید» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی با هشدار به کابینه راست افراطی «بنیامین نتانیاهو» درباره اقدامات اخیر «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم گفت که رفتارهای بن گویر ممکن است به انتفاضه سوم منجر شود. یائیر لاپید در سخنانی گفت که اقدامات بن گویر که آخرین آن، یورش به مسجدالاقصی بود و همچنین دستور او مبنی بر تغییر دستورالعمل‌های شلیک گلوله به فلسطینی‌ها و تصویب برخی قوانین دیگر علیه فلسطینی‌ها ممکن است منجر به وقوع انتفاضه سوم فلسطین شود.

به عقیده تحلیلگران سیاسی، حضور راست افراطی و احزاب دینی صهیونیستی و حریدی در قدرت از یک سو باعث خواهد شد که بحران و چند دستگی داخلی در رژیم صهیونیستی تشدید شده و ائتلاف حاکم آینده به ریاست نتانیاهو رویکرد و سیاست‌های بسیار افراطی و فاشیستی را علیه فلسطینی‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی و در کرانه باختری و قدس و نوار غزه در پیش بگیرد و از سوی دیگر، سطح تنش‌ها در منطقه را افزایش دهد.

از سوی دیگر، چند روز پس از اعمال تحریم‌هایی علیه تشکیلات خودگردان فلسطین توسط کابینه تندرو رژیم صهیونیستی، این بار وزیر فرهنگ و ورزش این رژیم تشکیلات خودگردان را به برچیدن آن تهدید کرد. «میکی زوهار»، وزیر فرهنگ و ورزش کابینه رژیم صهیونیستی در این باره گفت: «تشکیلات خودگردان فلسطین معتقد است که کشتن یک یهودی کار خوبی است و تحریکاتی از سوی حماس در غزه وجود دارد و وجه مشترک بین آنها نابودی اسرائیل است. در چنین شرایطی مشخص است که تغییراتی به سمت بدتر شدن خواهد داشت. اگر کسی را در تشکیلات خودگردان پیدا کنیم که برای رفاه همه همکاری کند، خوب است. اما اگر آنها به تشویق گروه‌ها و تحریک آنها ادامه دهند، باید برای سناریوی فروپاشی تشکیلات خودگردان آماده شویم.»

این اظهارات درحالی بیان شده است که دفتر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه در بیانیه‌ای از تحریم علیه فلسطینی‌ها خبر داد. براساس این بیانیه، رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته است که ۱۳۹ میلیون شکل (حدود ۳۹ میلیون دلار) را از اعتبارات تشکیلات خودگردان فلسطین قطع کند که به گفته صهیونیست‌ها به عنوان حقوق ماهانه خانواده اسیران و شهدای فلسطینی پرداخت می‌شد. از دیگر تحریم‌های رژیم صهیونیستی آن است که ساخت منزل فلسطینی‌ها در منطقه جیم که ۶۰ درصد از مساحت کل کرانه باختری رود اردن را تشکیل می‌دهد، متوقف می‌شود.

اوضاع غیرعادی در سرزمین‌های اشغالی

در ادامه وقوع حوادث و شرایط غیرعادی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، منابع عبری در واپسین ساعات شامگاه دوشنبه از وقوع یک انفجار شدید در پایگاه‌ ارتش رژیم صهیونیستی واقع در شمال کرانه باختری خبر دادند. رسانه‌ها با انتشار تصاویری گزارش دادند که این انفجار در یک پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی در جنین به وقوع پیوسته و علت آن تا لحظه انتشار گزارش مشخص نشده است. پایگاه خبری شهاب فلسطین، در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر در این باره نوشت که این انفجار در یکی از پایگاه‌های ارتش [رژیم صهیونیستی] در شمال کرانه باختری رخ داده و منجر به تخریب دیوارهای اتاق فرماندهان شده است. طبق ادعای رادیو ارتش رژیم صهیونیستی «گلگلتز»، این انفجار تلفات جانی نداشته است. منابع فلسطینی اشاره کردند که ارتش تحقیقات خود را درباره علت وقوع این انفجار آغاز کرده است.

رژیم صهیونیستی طی ماه‌های گذشته شاهد اتفاقات و سلسه حوادثی بوده است که علت هیچ‌کدام هنوز اعلام نشده است. با این حال مخالفت‌ها در منطقه با رژیم صهیونیستی بسیار زیاد است و پیشتر بسیاری از گروه‌ها در منطقه نسبت به فعالیت‌ها برای بی‌ثبات کردن مناطق اشغالی فلسطین هشدار داده بودند.

منبع: روزنامه کیهان

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۴ تیم صعودکننده و برنامه مسابقات نیمه‌نهایی جام حذفی
جام حذفی/ سپاهان با برد مقابل ملوان انزلی به نیمه نهایی صعود کرد
مورایس: تنها رقابتی که به ما جام می‌دهد، جام حذفی است
پخش فصل دوم مجموعه «آقای قاضی، شعبه ۱۲۱» با اکران خصوصی آغاز شد
وزیر علوم: منابع مالی شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق بورس و فرابورس تامین می‌شود
خطیبی: وزارت علوم از عدم همکاری بانک‌ها برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی گله‌مند است
رئیسی: همه امکانات برای رسیدگی به وضعیت سیل‌زدگان خراسان رضوی بسیج شود
تجلیل از جوان‌ترین عضو ناوگروه ۸۶ ارتش
سازمان ملل: ورود سوخت به غزه تقریبا محال است
حزب الله ۲ مقر صنایع نظامی اسرائیل را هدف قرار داد
ایروانی ادعاها درباره استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را رد کرد
نامه ایران به شورای امنیت درباره یمن
اختصاص ۷۵ همت به پروژه‌های راه و شهرسازی
اختصاص اعتبار به پروژه‌های پیشران و ملی بیش از سقف ترازنامه بانک‌ها
هشدار دوباره سازمان مدیریت بحران درباره بارش‌های سیل آسا
نخست وزیر اسلواکی از خطر مرگ نجات یافت
دسترسی به بزرگراه شهید چمران شمال از شنبه فراهم می شود
جزئیات جدید و مهم از تعداد پهپادها و موشکها در حمله ایران به اسرائیل
امیر قطر بدون سخنرانی اجلاس سران عرب را ترک کرد
دیدار مهم بن‌سلمان و بشار اسد در بحرین +عکس
زیر گرفته شدن چند نظامی اسرائیلی در حیفا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top