تاریخ انتشار: جمعه 1401/10/30 - 08:37
کد خبر: 458462

یونان: وارد جنگ با ترکیه نمی شویم

یونان: وارد جنگ با ترکیه نمی شویم

یونان اعلام کرده که تصمیمی برای وارد شدن به جنگ با ترکیه ندارد. «کریاکوس میتسوتاکیس»، نخست وزیر یونان روز پنجشنبه گفت که همچنان معتقد است که حل اختلافات کشورش با ترکیه از طریق گفتگو با رئیس جمهور آن کشور امکان پذیر است و تاکید کرد که دو همسایه وارد جنگ نخواهند شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، یونان اعلام کرده که تصمیمی برای وارد شدن به جنگ با ترکیه ندارد. «کریاکوس میتسوتاکیس»، نخست وزیر یونان روز پنجشنبه گفت که همچنان معتقد است که حل اختلافات کشورش با ترکیه از طریق گفتگو با رئیس جمهور آن کشور امکان پذیر است و تاکید کرد که دو همسایه وارد جنگ نخواهند شد.

روابط بین دو متحد ناتو که رقبای تاریخی منطقه‌ای نیز به شمار می‌روند، طی سه سال گذشته با لفاظی‌های نگران کننده دو طرف تیره شده است. یونان برای جلوگیری از هجوم پناهجویان در مرز ترکیه حصار کشیده است و آنکارا را متهم به سوءاستفاده ابزاری از پناهجویان می‌کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بارها گفته است که نیروهای ترکیه می‌توانند «یک شب ناگهانی» به یونان بروند و حتی تهدید کرده است که آتن را با موشک‌های بالستیک هدف قرار خواهد داد.

میتسوتاکیس روز پنجشنبه در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت: «ما به جنگ با ترکیه نخواهیم رفت. بلکه ما باید بتوانیم به عنوان یک بزرگسال منطقی با ترکیه بنشینیم و اختلاف اصلی خود را که تعیین حدود مناطق دریایی در دریای اژه و شرق مدیترانه است، حل کنیم.»

میتسوتاکیس خاطرنشان کرد که اگرچه مناقشه مرزی با ترکیه یک مسئله پیچیده به دلیل جغرافیای دریای اژه است، اما یونان موفق شده در گذشته اختلافات مشابهی را با ایتالیا و مصر حل کند و در نظر دارد اختلاف مشابهی با آلبانی را به دادگاه بین المللی دادگستری در لاهه ببرد.

میتسوتاکیس با انتقاد غیرمستقیم از اردوغان گفت: «من فکر می‌کنم که تحریک سیاست خارجی به سمت تنش برای بهره برداری در داخل هرگز مفید نیست. معمولاً این رویکرد خوبی نیست زیرا در نهایت افکار عمومی خود را مسموم می‌کنید.»

نخست وزیر یونان گفت: «من نمی دانم کدام دولت از ترکیه ظهور خواهد کرد، اما مطمئناً فکر می‌کنم راه‌هایی برای کاهش تنش، کار بر روی موضوعات مورد علاقه مشترک و موافقت با مخالفت وجود دارد. اما حتی اگر بدنبال ادامه مخالفت‌ها هم باشیم، می‌توانیم این کار را به شیوه‌ای متمدنانه انجام دهیم، نه جنگ.»

وی گفت «در حالی که لحظات بسیار بسیار دشوار با رئیس جمهور ترکیه وجود داشته است، اما یافتن راه حل با رئیس جمهور اردوغان را غیرممکن نمی دانم.»

یونان و ترکیه که بر سر یک سری مسائل، از جمله حقوق اکتشاف ارضی و انرژی در دریای اژه و شرق مدیترانه، مدت‌ها با هم اختلاف دارند و دو کشور تا کنون سه بار در نیم قرن گذشته به آستانه جنگ رسیده‌اند.

تنش اخیر دو کشور نیز بر حقوق اکتشاف انرژی در شرق دریای مدیترانه و حضور نیروهای یونانی در جزایر شرقی دریای اژه نزدیک سواحل ترکیه متمرکز شده است. ترکیه معتقد است که حضور نظامی در این جزایر یک تهدید مستقیم است و توسط معاهدات بین المللی ممنوع شده است.

میتسوتاکیس در نشست داووس همچنین افزود: من می پرسم، آیا کسی به طور منطقی معتقد است که جزایر یونان تهدیدی برای سرزمین اصلی ترکیه هستند، یا اینکه باور کنیم که سرزمین اصلی ترکیه تهدیدی برای جزایر یونان است، واقع بینانه تر است؟ میتسوتاکیس گفت؟ وی خاطرنشان کرد که ترکیه در سال ۱۹۷۴ به قبرس حمله کرد و از آن زمان تاکنون این جزیره از نظر قومی تقسیم شده است و تنها ترکیه یک کشور ترک قبرس جدا شده را در یک سوم شمالی جزیره به رسمیت می‌شناسد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد+شرایط
چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
احمد عباسی آقای گل و بهترین بازیکن شد
قهرمانی تقدیم مردم ایران
تجمع دانشجویان دانشگاههای تبریز در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top