تاریخ انتشار: دوشنبه 1401/11/03 - 23:31
کد خبر: 458916

ردیابی آغاز بیماری های نادر حرکتی به کمک هوش مصنوعی

ردیابی آغاز بیماری های نادر حرکتی به کمک هوش مصنوعی

سیستم های مخصوص رصد حرکات که در فیلم های سینمایی مانند آواتار به کاراکترها جان می بخشد، به محققان کمک می کند تا آغاز بیماری هایی را ردیابی کنند که به حرکت کردن فرد آسیب می زند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از بی بی سی، در بسیاری از موارد ابتلا به چنین بیماری هایی، هرچه وضعیت بیمار سریع تر ارزیابی شود او راحت تر می تواند درمان و پشتیبانی لازم را دریافت کند. در همین راستا یک سیستم جدید با استفاده از هوش مصنوعی حرکات بدن را تحلیل می کند.

محققان انگلیسی در آزمایش های خود شدت دو اختلال ژنتیکی را ۲ بار سریع تر از بهترین پزشکان سنجیدند. به گفه آنها با کمک این فناوری می توان مدت زمان ردیابی بیماری را نصف کرد و از سوی دیگر هزینه های توسعه درمان های جدید در آزمایش های بالینی نیز کاهش می یابد.

تحقیق مذکور در ژورنال «نیچر مدیسین» منتشر شده است. دکتر والریا ریکوتی از انستیتو گریت اورموند استریت برای سلامت کودکان از نتایج به دست آمده از آزمایش فناوری شگفت زده شده است. او می گوید: تاثیر این فناوری در تشخیص و توسعه داروهای جدید برای طیف وسیعی از بیماری بسیار زیاد است.

ریکوتی یکی از محققانی است که در امپریال کالج لندن ۱۰ سال صرف توسعه فناوری نوین مذکور کرده اند. آنها دستاوردشان را در دو تحقیق جداگانه روی بیماران مبتلا به آتاکسی فریدریش (FA) و بیماری دیستروفی ماهیچه‌ای دوشن (DMD) آزمایش کردند.

آتاکسی فریدریش یک بیماری ارثی است که در اثر آسیب تدریجی سیستم عصبی بروز می کند. آتاکسی به حالت عدم تعادل و هماهنگی بد ترکیب در حالت ایستادن و حرکات دست و پا گفته می شود.

مهمترین نشانه بیماری دیستروفی ماهیچه‌ای دوشن اختلال در ماهیچه هاست که موجب مشکل در راه رفتن، ضعف ماهیچه‌های اندام تحتانی و لگن و برزگ شدن غیرطبیعی ماهیچه‌های ساق پا می‌شود. همچنین ضعف ماهیچه‌ای در دست‌ها، بازو و شانه نیز بروز می‌کند.

به گفته پژوهشگران با کمک فناوری توسعه یافته می توان بیماران در حال بهبود از بیماری های دیگری که روی حرکات تاثیر می گذارد را رصد کرد. این موارد شامل بیماری می شود که مغز و سیستم عصبی، قلب، ریه ها، ماهیچه ها، استخوان و غیره را تحت تاثیر قرار می دهند.

آلدو فیصل از امپریال کالج یکی از محققانی است که این ایده را ارائه کرد. او در این باره می گوید: روش جدید ما حرکات نامحسوسی را ردیابی می کند که انسان قادر به رصد آنها نیست. این سیستم قابلیت ایجاد تحولات در آزمایش های بالینی و همچنین بهبود شناسایی و رصد بیماران را دارد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سخنگوی پنتاگون: ما خواهان تشدید تنش‌ها نیستیم
تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
کیفیت هوای تهران قابل قبول است
مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد
تمدید مهلت ثبت نام آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد
رگبار باران و باد شدید در ۹ استان
بالاخره چند موشک ایران به اسرائیل اصابت کرد؟
این برنامه جدید، رقیب تازه اینستاگرام است
ائتلاف چند کشور علیه ایران
پاسخ مثبت ۲مربی سرشناس به قلعه نویی
مسلخ ۵ ساعته برای بازیکن پرسپولیس
حرکت جدید و عجیب ترامپ برای بردن در انتخابات آمریکا
انفجار فوتبالی در مونیخ و منچستر
مربی برزیلی از برزیل ایران خاطره خوب دارد
خوش‌آمدگوییِ مادر ۲ شهید سمنانی به رئیسی +فیلم
رئیس جمهور در بدو ورود به سمنان چه گفت؟ +فیلم
تهران رکورددار چند قلوزایی
تسلیحات استفاده شده در عملیات وعده صادق +فیلم
علی باقری: ایران نشان داد ضامن امنیت منطقه است
فواید بی‌نظیر ریواس
به آمریکا گفتیم کاری به شما نداریم و هدف اسرائیل است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top