تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/11/16 - 09:07
کد خبر: 460298

«یادگار جنوب» در سودای متفاوت‌نمایی

«یادگار جنوب» در سودای متفاوت‌نمایی

«یادگار جنوب» چه در ایده، چه در مهندسی داستان، چه در فضاسازی و چه در اجرا فیلمی نامتعارف است؛ نامتعارف به این معنا که در سینمای ایران کم پیش می‌آید چنین فیلمی ببینیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «یادگار جنوب» چه در ایده، چه در مهندسی داستان، چه در فضاسازی و چه در اجرا فیلمی نامتعارف است؛ نامتعارف به این معنا که در سینمای ایران کم پیش می‌آید چنین فیلمی ببینیم.

اما متفاوت بودن همیشه هنرمندانه نیست و یادگار جنوب مصداق بارزی از متفاوت‌نماییِ در سطح مانده است. فیلمی که با الهام از یک ایده‌ جالب در «۲۱ گرم» ایناریتو، نزدیک شدن به فضاهای سرد و مکانیکی فیلم‌های یورگوس لانتیموس و اسلوب قصه‌گویی پارک چان ووک مشابه با آن بی‌رحمی و گزندگی مستتر در «اولد بوی»، می‌خواهد شم سینه‌فیلی مخاطبان حرفه‌ای را قلقلک دهد اما به دلایلی که در ادامه می‌آید، خام و سست است.  یادگار جنوب به‌طرز حسرت‌برانگیزی ضعف فیلمنامه دارد و مزیت‌هایش به‌خاطر اشکالات فاحش فیلمنامه تلف شده است.

تصور کنید فیلمی که علی‌رغم داشتن خلاصه داستان جذاب و کنجکاوی‌برانگیز، تا یک ساعت اول هنوز نتوانسته حداقل اطلاعات مورد نیاز برای فهم قصه را به بیننده منتقل کند! فیلم آنقدر با روایت غیرخطی بازی می‌کند و مخاطب را بی‌دلیل گیج می‌کند که خستگی و کلافگی ناشی از نفهمیدن ماجرا، مانع لذت بردن از یک خروار ایده‌ چشمگیرش می‌شود.  تا اواسط فیلم هنوز گرهی افکنده نشده و کل بار فیلم بر دوش لحن سرد و فضاهای غریبش گذاشته شده که قاعدتا ظرفیت نگه داشتن نبض مخاطب را ندارد.  خیلی طول می‌کشد تا قصه‌ یادگار جنوب جان بگیرد، شخصیت‌ها را بشناسیم، مناسبات حاکم بر فیلم و روابط بین آدم‌ها را هضم کنیم و با فضای زمخت فیلم کنار بیاییم.  فیلم حتی تا انتها نتوانسته کاملا به آدم‌هایش نزدیک شده و درونیات و‌ انگیزه‌های آنها را به ما بقبولاند؛ این موضوع وقتی بیشتر به چشم می‌آید که ببینیم رفتارها و خواسته‌های آنها بسیار غیر عادی و غیرقابل باور است.  یک سری نپختگی در پرورش موقعیت و دیالوگ‌نویسی هم توی ذوق می‌زند و سنخیتی با آن همه قوت و دستاورد فرمال ندارد. مثل آن جملات بی‌سر‌وته درباره‌ دوگانگی معنای گرگ‌زاده، بحث درباره‌ سیگار یا موقعیت عجیب خیس شدن رعنا (الناز شاکردوست) زیر باران. حتی شاید پیش‌پاافتاده به نظر برسد اما درباره‌ لهجه‌ها انگار تعمدی وجود داشته تا ما آدم‌های فیلم و ارتباط‌شان را باور نکنیم.

مواجهه با این اثر برای من یک افسوس به همراه داشت. زیرا فیلمسازان جوان یادگار جنوب به‌صورت خلاقانه حال و هوای گرم جنوب را با آن نماهای دیدنی، لنج و دریا، لهجه و لباس، ساز سنتی و رقص توانسته‌اند به یک فضای مدرن و بورژوایی بی‌روح با خشونتی سرد پیوند بزنند و ترکیب کنند. ترکیب درخشانی که حقیقتا به نوعی بیان مولف‌گونه و ابتکار یونیک نزدیک می‌شود اما به‌خاطر نقص‌های فیلمنامه نمی‌تواند به اندازه‌ شایستگی‌اش شاخک‌های زیبایی‌شناسانه‌ بیننده را تحریک کند.  مشکل دیگری هم که با فیلم دارم، این است که عشق را نتوانسته به فرم استعلایی و لطیف نشان دهد اما با آن«in the name of love» در ابتدا، ادعای چنین چیزی دارد. عشقی که در فیلم به تصویر درآمده، عشقی بیمارگونه و نامتعارف است ولو صادقانه و پاکبازانه باشد.  یادگار جنوب فیلمی است که می‌خواهد متفاوت باشد، اما ادای متفاوت بودن در می‌آورد. با این حال به‌خاطر وجه درخشان سمعی-بصری‌اش حدس می‌زنم دوستدارانی هم پیدا کند و البته مخالفان فراوان.

منبع: روزنامه فرهیختگان

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان
جدول لیگ برتر/ تداوم صدرنشینی استقلال
تداوم تساوی های بدون گل/ توقف پرسپولیس مقابل سپاهان
تساوی بدون گل دو تیم استقلال و تراکتور
ادامه رونق اکران‌های مردمی فیلم‌های سینمایی؛ فروش سال ۱۴۰۳ از یک میلیارد تومان عبور کرد
افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران
زارع‌پور: به زودی سایتی برای نمایش سرعت اینترنت اپراتورها رونمایی می‌شود
سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملو از کودک بود
اصابت موشک‌های حزب‌الله به ۲ سازه در شمال فلسطین اشغالی
۹۰ درصد مردم غزه زیر خط فقر قرار گرفتند
میانگین مالیات طلافروشان کمتر از کارمندان شد
کاهش نرخ تورم چرا هنوز به نقطه مورد انتظار دولت نرسیده است؟
تجمع دانشگاهیان در حمایت از دانشجویان آمریکا و اروپا
فریب مردم با درج "بدون کلسترول" روی روغن‌های نباتی
بررسی آخرین وضعیت ایجاد حساب واحد خزانه توسط دستگاه‌ها در کمیسیون اصل نود
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر معظم انقلاب +عکس
ثبت دانشکده تاریخی «سه‌گوش» اهواز به نام دانشگاه
بازداشت حداقل ۱۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا
برهنگی و عریانی یکی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست
آماده‌باش مدیریت بحران تهران برای بارش‌های شدید
استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top