تاریخ انتشار: پنجشنبه 1401/11/20 - 20:12
کد خبر: 460933

راهنمای جامع انتخاب بهترین آزمایشگاه تحقیقاتی بیولوژی

در این مطلب راهنمایی برای انتخاب بهترین آزمایشگاه پژوهشی در حوزه بیولوژی را مورد بررسی قرار میدهیم . به عنوان یک دانشجو یکی از دغدغه ها انتخاب مرکز آزمایشگاهی با نتایج دقیق و هزینه های مقرون به صرفه میباشد .

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همانطور که اطلاع دارید دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری برای پایان مقطع تحصیلی باید واحدی به نام پایان نامه را بگذرانند. برای دانشجویان علوم پایه پزشکی یا به عبارتی رشته‌های زیست شناسی و پزشکی واحد پایان‌نامه نیازمند انجام آزمایشات تخصصی و جمع آوری اطلاعات به روش صحیح و چاپ مقاله می شود. حال سوال اینجاست این آزمایشات باید تحت چه شرایطی و در چه مکانی انجام شود؟

پاسخ به این سوال آزمایشگاه تحقیقاتی است!
لطفا تا انتهای این مطلب همراه ما باشید به بررسی ویژگی‌های یک آزمایشگاه تحقیقاتی می‌پردازیم.

تجهیزات تخصصی و عمومی آزمایشگاه های تحقیقاتی زیست فناوری

ویژگی های بهترین آزمایشگاه تحقیقاتی زیست فناوری کشور

1- ارائه مشاوره علمی تخصصی به پژوهشگران 

داشتن تجربه به طور شگفت انگیری می‌تواند تمام مشکلات پیش رو برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی را از بین ببرد تا هر چه سریع‌تر و با کمترین هزینه به انتهای پژوهش و نهایتا چاپ سریع مقاله با بالاترین استانداردهای جهانی در ژورنال های معتبر دنیا نزدیک شود. این امر مهم باید آمیخته با ایده های نوآورانه، تسلط به پژوهش‌ها، ارزیابی روش‌های انجام تست‌ها به طور بهینه و در نهایت اجرای درست و هدفمند تکنیک‌های آزمایشگاهی و در انتها، تحلیل صحیح نتایج باشد.

2-امکان تخصیص موضوع پژوهشی به محقق

می‌توان گفت عنوان پژوهشی مهمترین قسمت یک پایان‌نامه یا طرح پژوهشی است، انتخاب یک موضوع صحیح  با نوآوری بالا و جذاب برای داوران ژورنال‌ها، دانشجو را چندین قدم به جلو هدایت و نیمی از موانع را از مسیر دانشجو خارج می کند.

در تمامی تحقیقات همواره لازم بوده که برای هر ایده و اجرای آن، زمان و هزینه‌ی زیادی صرف تکرارها و خطاهای آزمایشگاهی شود. مرکز تحقیقات علوم پایه هیستوژنوتک با توجه به داشتن توانایی، دانش لازم و تجربیات چندین ساله، تمامی توان خود را در ارائه هر چه بهتر خدمات تخصصی علمی و پژوهشی با بالاترین استانداردهای جهانی مد نظر قرار داده است که در نهایت منجر به ارتقاء کیفیت نتایج مقالات شود.

آنچه محقق را در انجام پژوهش و اجرای تکنیک‌های آزمایشگاهی در یک طرح پژوهشی موفق می کند، انتخاب موضوع مناسب هم راستا با استانداردهای روز دنیا است.

3-همه چیز را یکجا داشته باشد !

منظور از این حرف چیست ؟ تصور کنید شما برای پژوهش خود نیاز به القای بیماری در حیوان آزمایشگاهی داشته باشید ، که در آزمایشگاه حیوانات آزمایشگاهی انجام میگردد و نیازمند محیط مناسبی برای نگهداری صحیح از حیوانات میباشد تا در نهایت نتایج به صورت دقیق به دست آیند . پس از ایجاد مدل بیماری شما نیاز به تجهیزاتی جهت تست‌های رفتاری حیوان آزمایشگاهی دارید و پس از آن احتمالا در بخش آزمایشگاه بافت شناسی، باید بافت حیوانات مورد بررسی قرار گیرد. بهتر است آزمایشگاهی را انتخاب کنید تا صفر تا صد فعالیتتان را در همان مجموعه بتوانید انجام دهید. چنین آزمایشگاهی باید تمامی حوزه های مدنظر شما را پوشش دهد و تجهیزات تخصصی مورد نیاز شما را داشته باشد.

خدمات آزمایشگاه مطالعاتی بافت و ژن پاسارگاد

آزمایشگاه مطالعات حیوانی

برای انجام تمام پژوهش های in vivo یا درون‌تنی وجود آزمایشگاه مطالعات حیوانی از جمله ضروریات یک آزمایشگاه تحقیقاتی است که شامل انواع گونه‌های حیوانات آزمایشگاهی است. محیط زندگی حیوانات در آزمایشگاه مطالعات حیوانی، در سلامت جسمی و روحی این حیوانات و به دنبال آن نتیجه ی آزمایش‌ها موثر است. آزمایشگاه مطالعات حیوانی دارای استانداردهای مشخصی از جمله دما، رطوبت، تهویه، نور و فضای مناسب است.

آزمایشگاه مطالعات بافت ‌شناسی

انتخاب بهترین آزمایشگاه مطالعات بافت شناسی: روش‌های بافت‌شناسی، از ابتدای پذیرش نمونه در آزمایشگاه پاتولوژی تا آماده سازی لام و بررسی آن در زیر میکروسکوپ شامل مراحل فیکساسیون، قالب‌گیری، برش با میکروتوم، رنگ‌آمیزی و ‏مونتاژ لام و لامل می شود.

رنگ آمیزی‌های بافت شناسی شامل رنگ های عمومی و اختصاصی مختلف جهت شناسایی و بررسی بافت ها می‌باشد. رنگ هماتوکسیلین و ائوزین، یکی از اصلی‌ترین رنگ های بافتی است و اغلب به عنوان رنگ استاندارد از آن استفاده می شود و چون در تمام بافت‌ها کاربرد دارد به آن رنگ آمیزی عمومی می گویند. سایر رنگ های مورد استفاده در بافت شناسی، رنگ های اختصاصی هستند که هر بافت رنگ اختصاصی ویژه خود را دارد و به منظور شناسایی قسمت‌های خاصی از بافت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنگ آمیزی های اختصتصی بافت هیستوژنوتکرنگ آمیزی های اختصاصی بافت هیستوژنوتک

آزمایشگاه مطالعات سلولی و مولکولی

در آزمایشگاه سلولی به بررسی ساختار، نیازهای غذایی و علل توقف رشد در طی مطالعه چرخه رشد سلولی، توسعه روش‌های کنترل رشد سلول‌های سرطانی و تعدیل بیان ژنها، استفاده از تکنیک های کشت سلولی در مطالعات ژنتیکی از طریق وارد کردن یک ژن بیگانه به داخل ژنوم سلولی پرداخته می ‌شود. به علاوه تکنولوژی ممزوج کردن سلولها که عمدتاً در تولید آنتی بادی‌های مونوکلونال کاربرد دارد و همچنین انجام آزمایشات سم‌شناسی نیاز به کشت و نگهداری این سلولها در محیط آزمایشگاهی دارد.

اهمیت انجام کشت سلول‌های جانوری جهت بررسی اثربخشی و سمیت داروهای جدید، واکسن‌ها، داروهای بیولوژیکی و همچنین فناوری باروری به اثبات رسیده است. فرآیند کشت و تمایز سلول‌های بنیادی به انواع رده‌های سلولی عصبی، غضروف، استخوان، چربی، کاردیومیوسیت و… به همراه تایید تمایز آنها با روش‌های فلوسیتومتری و ایمونوسیتوشیمی از مهمترین خدمات در آزمایشگاه مطالعات سلولی است.

آزمایشگاه مطالعات سلولی و مولکولی

در آزمایشگاه سلولی به بررسی ساختار، نیازهای غذایی و علل توقف رشد در طی مطالعه چرخه رشد سلولی، توسعه روش‌های کنترل رشد سلول‌های سرطانی و تعدیل بیان ژنها، استفاده از تکنیک های کشت سلولی در مطالعات ژنتیکی از طریق وارد کردن یک ژن بیگانه به داخل ژنوم سلولی پرداخته می شود. به علاوه تکنولوژی ممزوج کردن سلولها که عمدتاً در تولید آنتی بادی های مونوکلونال کاربرد دارد و همچنین انجام آزمایشات سم شناسی نیاز به کشت و نگهداری این سلولها در محیط آزمایشگاهی دارد.

اهمیت انجام کشت سلول های جانوری جهت بررسی اثربخشی و سمیت داروهای جدید، واکسن ها، داروهای بیولوژیکی و همچنین فناوری باروری به اثبات رسیده است. فرآیند کشت و تمایز سلول های بنیادی به انواع رده های سلولی عصبی، غضروف، استخوان، چربی، کاردیومیوسیت و… به همراه تایید تمایز آنها با روش های فلوسیتومتری و ایمونوسیتوشیمی از مهمترین خدمات در آزمایشگاه مطالعات سلولی است.

بحث عمده در زیست‌شناسی مولکولی، استنباط برهم‌ کنش بین سیستم‌های درون سلولی ( از جمله برهم‌کنش‌های RNA ،DNA و پروتئین‌ سازی) و چگونگی تنظیم این برهم‌کنش‌ها می باشد که مورد بررسی قرار می‌گیرد.

استخراج RNA ،DNA اغلب گام اولیه در بسیاری از فرآیندهای تشخیصی است که برای تشخیص انواع باکتری ها، ویروس ها در محیط، همچنین تشخیص بیماری ها و اختلالات ژنتیکی استفاده می شود.

آزمایشگاه مطالعات ژنتیک و جنین شناسی

در حوزه سیتوژنتیک به معرفی تست های دستکاری ژنتیکی، فلوسیتومتری، FISH، CGH و در حوزه ژنتیک ملکولی به انواع روش های مبتنی بر PCR، کمی سازی PCR و تکنیک های نسل جدید توالی یابی (NGS) پرداخته می شود.

آزمایشگاه مطالعات میکروبیولوژی

میکروبیولوژی علم مطالعه ی ارگانیسم های میکروسکوپی مانند باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و تک یاخته ها در قلمروی پروکاریوت ها و یوکاریوت ها می باشد.

آزمایشگاه مطالعات نانوبیوتکنولوژی

توسعه سریع بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی کاربرد وسیع در بخش های مختلف بیولوژی را دارا می باشد و قادر است که ابزارهای جدیدی را برای استفاده در بیولوژی مولکولی و سلولی و همچنین تولید مواد جدید، برای شناسایی عوامل بیماری زا معرفی نماید.

 خدمات آزمایشگاهی قابل ارائه در مرکز علمی پژوهشی هیستوژنوتک

جمع بندی:

    پس از تعریف پروژه تحقیقاتی خود، آزمایشگاه های مشغول به فعالیت در زمینه موضوع طرح را بر اساس حوزه فعالیت، کیفیت خدمات­دهی، تجربیات مشاوران علمی، خدمات پس از ارائه نتایج و تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز بررسی کرده و مناسب ترین را انتخاب کنید.

یکی از روش های کاربردی جهت کاهش هزینه‌­های پژوهش­‌های علمی، تشکیل گروه‌­های تحقیقاتی است تا هزینه طرح بین افراد گروه تقسیم شود و هر فرد پژوهشگر هزینه معقول­تری را جهت انجام طرح و یا پایان‌­نامه خود متحمل شود. به طور معمول شما می­توانید از آزمایشگاه موردنظر درخواست کنید تا در این زمینه، اشخاصی را که پروژه مشابه شما دارند معرفی کنند. مورد دوم در مورد کمینه‌­سازی هزینه­‌ها انتخاب آزمایشگاهی است که با داشتن متخصصین مجرب، از نیاز به تکرار آزمایشات جلوگیری کنند. همچنین نیاز به کیت­‌های تخصصی و مواد مصرفی آزمایش همچون آنتی­‌بادی از نیاز­های ضروری و هزینه­‌بر در اکثر پژوهش های علوم زیستی، بافت‌­شناسی و علوم پزشکی است که در آزمایشگاه­‌های بزرگ و با حجم کاری گسترده، مواد مورد نیاز به صورت عمده تهیه می­شود. بنابراین شما می­توانید با تقبل هزینه کمتری به کلیه کیت­‌ها و مواد از جمله بانک کاملی از آنتی‌­بادی‌­ها دسترسی داشته باشید. یکی از بزرگترین مراکز آزمایشگاهی خصوصی تحقیقاتی کشور شرکت بافت و ژن پاسارگاد می­باشد که با مجهز بودن به انواع کیت‌­های تحقیقاتی و موادی همچون بانک آنتی­‌بادی کامل، کارشناسان باتجربه، آزمایشگاه‌های تجهیز شده و تعریف طرح­‌های پژوهشی مشترک برای چندین محقق می­تواند هزینه­‌ها را برنامه‌­ریزی کرده و نتایج معتبر را برای پژوهشگران تضمین کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top