به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، وجود اپلیکیشن و سایت فروشگاهی اصولی و حرفهای، در کیفیت تعامل شما به عنوان کسبوکار با مخاطبین، تأثیر بسزایی دارد. فروشگاه و اپلیکیشن ساز پوپش، در مورد طراحی و ساخت اپلیکیشن فروشگاهی و همچنین مزیتهای مهم آن، توضیحات کاملی را ارائه میدهد؛ شما نیز به عنوان یک کسبوکار آنلاین میتوانید با راهاندازی یک اپلیکیشن مناسب، میزان فروش و گستردگی ارتباط خود با مخاطبین را، چندین برابر افزایش دهید.
در دنیای دیجیتال کنونی که بسیاری از امورات جامعه بشری در بستر آن انجام شده و همچنین نیازهای افراد نیز بهواسطه آن برطرف میشود، توجه به ارکانهای مهم در این عرصه، اهمیت بسیار زیادی دارد. به بیانی روشنتر، کسبوکارهایی که به شکل آنلاین خدمات خود را ارائه کرده و یا محصولات خود را میفروشند، باید به این نکته مهم توجه کنند، که برای موفقیت استراتژی بازاریابی خود، بایستی ابتدا یک بستر کاملاً ایمن و کاربرپسند را برای مخاطبین به ارمغان بیاورند. منظور از بستر ایمن و کاربرپسند، طراحی اپلیکیشن فروشگاهی است؛ با مراجعه به گوگل، هزاران سایت فروشگاهی مختلف را خواهید دید، که در حوزههای مختلفی فعالیت کرده و محصولات خود را عرضه میکنند. در کنار داشتن یک سایت با رتبه مناسب در بستر گوگل، بایستی اپلیکیشن مخصوصی نیز مبتنی بر خدمات شرکت، راهاندازی کرد. وجود اپلیکیشن و سایت فروشگاهی اصولی و حرفهای، در کیفیت تعامل شما به عنوان کسبوکار با مخاطبین، تأثیر بسزایی دارد.
آکادمی پوپش، در مورد طراحی و ساخت اپلیکیشن فروشگاهی و همچنین مزیتهای مهم آن، توضیحات کاملی را ارائه میدهد؛ شما نیز به عنوان یک کسبوکار آنلاین میتوانید با راهاندازی یک اپلیکیشن مناسب، میزان فروش و گستردگی ارتباط خود با مخاطبین را، چندین برابر افزایش دهید.
منظور از اپلیکیشن فروشگاهی چیست و طراحی و راهاندازی آن چه اهمیتی دارد؟
باتوجه به نظر و عقیده بسیاری از افراد سرشناس همچون بیل گیتس، در آیندهای نه چندان دور، تمامی کسبوکارها به شکل آنلاین، خدمات و محصولات خود را ارائه خواهند کرد. البته خالی از لطف است، که به گستردگی بسیار زیاد بستر دیجیتال مارکتینگ در کشورهای توسعهیافته و کشورهایی چون ایران، اشاره نکنیم.
برای پیبردن به اهمیت ایجاد اپلیکیشن فروشگاهی در هر کسبوکار، میتوانید تنها با چند سرچ ساده در گوگل، چندین نوع سایت فروشگاهی به همراه اپلیکیشن اختصاصی و انحصاری را مشاهده کنید. درواقع در بستر دیجیتال مارکتینگ، کسبوکارهایی موفق هستند، که بتوانند در مرحله اول محصول خوبی را ارائه کرده و در مرحله دوم یک بستر آنلاین با امکانات کامل و ایمن را برای کاربران و مشتریان خود راهاندازی کنند. در حقیقت، راهاندازی سایت و طراحی اپلیکیشن فروشگاهی برای کسبوکارهای تجاری، به اندازه کیفیت محصولات و خدمات آنها، اهمیت دارد. بهترین و بارزترین مثال برای اثبات اهمیت بالای ساخت اپلیکیشن فروشگاهی، اشاره به اپلیکیشن دیجیکالا است. بیشک حداقل یکبار، از این اپلیکیشن بزرگ، محصولی را خریداری کردهاید.
اپلیکیشن دیجیکالا در حال حاضر، بزرگترین، بهترین و مطمئنترین اپلیکیشن فروشگاهی در داخل ایران است. حتی اگر در موتور جستجو گوگل عبارتی با عنوان مثلا خرید شامپو را وارد کنید، سایت و یا اپلیکیشن دیجیکالا، در اولین رتبه برای شما نمایش داده میشود. البته هر اپلیکیشن فروشگاهی که طراحی میشود، نمیتواند مانند اپلیکیشنهای فروشگاهی مطرح، موردتوجه عموم قرار گیرد؛ مگر اینکه، فرایند طراحی آن به شکل کاملاً اصولی و حرفهای انجام شود و در ادامه، فرایند بازاریابی و اعتمادسازی بین مشتریان، به شکلی اصولی صورت گیرد.
چرا ساخت اپلیکیشن فروشگاهی برای کسبوکارهای آنلاین، ضروری و حیاتی است؟
هدف از طراحی اپلیکیشن فروشگاهی، تسریع فرایند فروش و مراجعه کاربر، به بستر کسبوکار مربوطه است؛ البته همانطور که میدانید، وبسایتها و حسابهای کاربری در شبکههای اجتماعی مختلف، از بهترین مسیرهای ارتباطی بین کسبوکارها و مخاطبین به شمار میروند؛ اما هیچ یک از این دو پلتفرم، به اندازه پلتفرم اپلیکیشن، قابلیت این را ندارد که دسترسی سریع، آسان و بدون مشکل را به مخاطبین ارائه دهد.
البته باید به این نکته اشاره کرد، که در کنار ساخت اپلیکیشن فروشگاهی، لازم است تا یک سایت فروشگاهی راهاندازی شده و با رعایت اصول سئو و بهینهسازی به رتبههای برتر در گوگل رسانده شود، تا کاربران با انجام سرچهای مرتبط، سایت موردنظر را یافته و سپس از طریق سایت وارد اپلیکیشن شده و خرید خود را نهایی کنند. راهاندازی اپلیکیشن، مطابق با سیستم عامل اندروید و IOS، میتواند به یک کسبوکار به اندازه یک کمپین بزرگ تبلیغاتی کمک کند؛ اما یک تفاوت بزرگ بین طراحی این اپلکیشین و فرایند بازاریابی وجود دارد؛ اپلیکیشن فروشگاهی، اگر به صورت اصولی طراحی شود، میتواند به صورت مادامالعمر همواره میزان سوددهی را افزایش دهد، اما کمپین بازاریابی ممکن است در بازههای زمانی مختلف، مفید واقع نشده و تغییراتی در آن اعمال شود.
مراحل و اصول ساخت اپلیکیشن فروشگاهی + ویژگیها و امکانات مهم اپلیکیشن حرفهای فروشگاهی
پیش از اقدام به طراحی اپلیکیشن فروشگاهی، باید با یک شرکت خدماتی معتبر و متخصص مشورت و همکاری کنید؛ البته اگر خودتان نیز میتوانید بخشهایی از اپلیکیشن را طراحی کنید، بایستی به برخی نکات توجه داشته باشید، تا بتوانید یک اپلیکیشن کامل و حرفهای را راهاندازی کنید. در ادامه برخی از مهمترین ویژگیهای یک اپلیکیشن فروشگاهی حرفهای را، معرفی میکنیم.
امکان ثبت نام کاربر (امکان ساخت پنل برای هر کاربر در اپ)
یکی از مهمترین مواردی که در طراحی اپلیکیشن فروشگاهی، باید به آن توجه کرد، قرار دادن قابلیت ایجاد پنل، برای هر کاربر است؛ زمانی که کاربر در داخل اپلیکیشن بتواند اطلاعات مربوط به خود را تکمیل کند، حس اعتماد بیشتری نسبت به اپلیکیشن خواهد داشت؛ البته در ساخت اپلیکیشن فروشگاهی باید توجه داشته باشید، که کاربرانتان بتوانند از طریق شماره تلفن، ایمیل و... ثبت نام کنند.
کاتالوگ بزرگ و متنوع محصولات
اگر به اپلیکیشنهای مطرح و رتبه یک دقت کنید، متوجه وجود کاتالوگهایی بزرگ و کامل از محصولات مختلف خواهید شد. درواقع، هیچ اپلیکیشن فروشگاهی بدون داشتن کاتالوگ، نمیتواند رضایت کامل کاربران را جلب کرده و به رتبههای برتر برسد؛ به همین جهت در طراحی اپلیکیشن فروشگاهی، باید به قرار دادن کاتالوگ انواع محصولات مختلف خود، توجه داشته باشید.

قابلیت پرداخت آنلاین و درب منزل
یکی از مهمترین مواردی که در ساخت اپلیکیشن فروشگاهی باید رعایت شود، قرار دادن امکان پرداخت آنلاین یا درب منزل است. وجود این دو قابلیت، در هر اپ فروشگاهی باعث میشود، تا کاربران حق انتخاب بیشتری داشته باشند. البته شاید شما تصور کنید که با انجام این کار، کاربران بیشتر تمایل به پرداخت درب منزل خواهند داشت، درحالیکه اگر دو گزینه یا گزینههای بیشتری در اختیار کاربران برای پرداخت قرار گیرد، بهتر میتوانند در این زمینه تصمیم بگیرند. البته رعایت این مورد به تنهایی تأثیر زیادی در فرایند اعتمادسازی و برندینگ دارد.
افزودن سبد خرید
در کنار قرار دادن قابلیت پرداخت آنلاین و درب منزل، باید امکان ذخیره محصولات در سبد خرید را، در طراحی اپلیکیشن فروشگاهی بگنجانید. برای مثال، زمانیکه کاربر محصولی را در داخل اپلیکیشن شما میپسندد، اما در حال حاضر، مبلغ کافی یا شرایط مناسب برای خرید آن را ندارد، میتواند با ذخیره آن در سبد خرید در فرصتهای بعدی این کالا را به راحتی خریداری کند. افزودن سبد خرید به اپهای فروشگاهی، تأثیر زیادی در محبوبیت و فرایند اعتمادسازی دارد. از دیگر مزایای وجود سبد خرید در اپلیکیشنهای فروشگاهی، میتوان به امکان محاسبه قیمت نهایی و مبلغ قابل پرداخت چندین محصول و امکان حذف یا افزودن محصول به سبد خرید، اشاره کرد.
پشتیبانی 24 ساعته و آنی
یکی از اصلیترین ویژگیهای یک اپلیکیشن فروشگاهی حرفهای و معتبر، داشتن تیم پشتیبانی 24 ساعته و لحظهای است. حضور تیم پشتیبانی در انواع اپلیکیشنهای فروشگاهی، نشاندهنده معتبر بودن کسبوکار مربوطه است؛ این امر به تنهایی در پروسه برندینگ و اعتمادسازی در مخاطبین تأثیر بسیاری دارد. با استفاده از تیم پشتیبانی، میتوان کاربران را از وجود تخفیفها و طرحهای ویژه خرید انواع محصولات و همچنین جشنوراهها، مطلع کرد.
نوار جستجو از مهمترین امکانات اپلیکیشن فروشگاهی
بیشک یکی از کاربردیترین و مهمترین امکانات یک اپلیکیشن فروشگاهی، نوار جستجو کامل آن است. بدون نوار جستجو، عملاً هیچگونه خرید یا حتی کلیک بر روی محصولی صورت نمیگیرد؛ چراکه بالغ بر 90 درصد کاربران حوصله کافی برای گشتن و پیدا کردن یک محصول از بین انبوه محصولات ندارند. در چنین شرایطی، وجود یک نوار جستجو به کاربران، این امکان را میدهد تا در کمترین زمان و به سریعترین شکل ممکن، محصول مورد نظر خود را پیدا کنند.
مهمترین مزایای طراحی اپلیکیشن فروشگاهی حرفهای و کاربرپسند
موفقیت در فرایند برندینگ و برندسازی برای هر کسبوکار دیجیتال، بیشترین اهمیت را دارد. یکی از بهترین و مؤثرترین راهکارها برای موفقیت در زمینه برندسازی، طراحی اپلیکیشن فروشگاهی است؛ به خصوص اگر کسبوکار موردنظر، ارائه دهنده خدمات خاص یا دستهای از محصولات باشد، بهترین گزینه، داشتن اپلیکیشن فروشگاهی است.
مقرون بهصرفهبودن ساخت اپلیکیشن فروشگاهی
یکی از مزیتهای قابلتوجه ایجاد اپلیکیشن فروشگاهی، مقرونبهصرفه بودن آن است. درواقع هزینه و قیمت اپلیکیشن فروشگاهی، در مقایسه با کمپینهای بزرگ تبلیغاتی و حتی طراحی سایت، بسیار ارزانتر است. البته اگر بخواهیم میزان سوددهی و تأثیر راهاندازی اپلیکیشن فروشگاهی را، با قیمت و هزینه راهاندازی آن مقایسه کنیم، باید بگوییم که میزان سودی که از طریق این اپلیکیشن به دست خواهید آورد حداقل 100 برابر هزینهای است که برای طراحی آن صرف کردهاید.
برخورداری از سرعت لودینگ بالا نسبت به سایت
یکی از ایرادات اصلی سایتهای فروشگاهی این است، که با افزایش ورود و ترافیک در آنها، به مراتب سرعت لودینگ آنها کاهش مییابد؛ به همین دلیل وبمسترها باید دائما سایت را بهینهسازی کنند، تا سرعت لودینگ آن کاهش نیابد؛ اما در طراحی اپلیکیشن فروشگاهی چنین مشکلی وجود نداشته و حتی با وجود میلیونها کاربر در داخل اپلیکیشن، باز هم سرعت لودینگ کاهش نمییابد.
افزایش نرخ تبدیل مشتری
از دیگر عوامل بسیار مهم در حوزه فعالیت کسبوکارهای آنلاین، افزایش نرخ تبدیل است. در حقیقت منظور از نرخ تبدیل همان میزان تبدیل مخاطبین به مشتریان بالقوه و وفادار است. افزایش نرخ تبدیل با استفاده از استراتژیهای مختلف بازاریابی، زمانبر و هزینهبر است؛ اما با طراحی اپلیکیشن فروشگاهی حرفهای، میتوان به راحتی اعتماد مخاطبین را جلب کرده و در نهایت نرخ تبدیل و میزان فروش را افزایش داد.
انواع اپلیکیشن فروشگاهی
اپلیکیشنهای فروشگاهی، در دو نوع پلتفرم تحتوب و قابلنصب روی سیستم عامل اندروید و IOS طراحی و راهاندازی میشوند. هر یک از این نوع اپلیکیشنها، مزیتها و امکانات خاص خود را داشته و درواقع برای هر کسبوکاری، ضروری و موردنیاز هستند.
اپلیکیشن فروشگاهی تحت وب
پس از طراحی اپلیکیشن فروشگاهی تحتوب، شما به عنوان مدیر یک کسبوکار، نیازی به نصب برنامه خاص ندارید. به زبانی روشنتر ،این نوع اپلیکیشن فروشگاهی تنها در بستر مرورگر راهاندازی شده و در دسترس مخاطبین قرار میگیرد. این نوع اپلیکیشنها روی سرور قرار داده میشوند، تا کاربران با باز کردن مرورگری چون گوگل کروم از آنها استفاده کنند. ممکن است برای شما هم مانند سایر افراد، این سؤال پیش بیاید که تفاوت سایت با اپلیکیشن تحت سایت چیست؟ در حقیقت مطالب و محتواهای مرتبط با خدمات و محصولات کسبوکار، در بستر سایت آن قرارگرفته و فرایند معرفی و خرید محصول نیز، تنها در اپلیکیشن تحتوب انجام میشود. اپلیکیشنهای تحتوب، قابلیتهای پیشرفتهتری داشته و میتوانند به جز محتوا، تمامی خدمات مربوط به فروش و ارائه خدمات را، در اختیار کسبوکارها قرار دهند.

اپلیکیشن فروشگاهی نسخه اندروید و IOS
هدف اصلی از طراحی اپلیکیشن فروشگاهی نسخه اندروید و IOS، تسریع ارتباط کاربران با خدمات و محصولات شرکت است. در اصل با استفاده از این نوع اپلیکیشن، به راحتی میتوان مشخصات، جزئیات و قیمت محصولات مختلف را در اختیار کاربران قرار داد. اپلیکیشنهای فروشگاهی، خود به دو دسته محتوایی و فروشگاهی، تقسیم میشوند. دستهای از این اپلیکیشنها، صرفاً برای اطلاعرسانی به مخاطبین و دستهای دیگر برای خرید مستقیم مشتریان راهاندازی میشوند.یکی از شناختهشدهترین اپلیکیشنهای خارجی فروشگاهی، اپلیکیشن آمازون است. در داخل این اپلیکیشن محصولات مختلفی به فروش میرسد؛ به علاوه در بستر آن امکان استفاده از آمازون به شکل وب اپلیکیشن وجود دارد.
عوامل مؤثر در قیمت اپلیکیشن فروشگاهی
عوامل بسیاری در هزینه و قیمت اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و تحت وب، تأثیر دارند. از جمله عوامل تأثیرگذار در هزینه طراحی اپلیکیشن فروشگاهی، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- ویژگیها و امکانات گنجانده شده در اپلیکیشن
- مدت زمان ایجاد اپلیکیشن و تحویل آن به مشتری
- چگونگی پشتیبانی از اپلیکیشن
- نوع رابط کاربری (UI)
- نوع تجربه کاربری (UX)
- گرافیک موشن
- نوع محتوا
طراحی اپلیکیشین فروشگاهی به بهترین شکل ممکن و با کمترین هزینه در پوپش
شرکت پوپش در حال حاضر، یکی از بزرگترین شرکتهای ارائهدهنده خدمات طراحی اپلیکیشن فروشگاهی در سراسر کشور است. این مؤسسه با پشتوانه بسیار قدرتمند، یعنی افراد توانمند و متخصص در این حوزه، قادر به ارائه بهترین و کاملترین خدمات در زمینه ایجاد اپلیکیشن فروشگاهی و سازگار با سیستم عامل اندروید و قابل ارائه بر روی مارکت های معتبر نظیر بازار است. شرکت طراحی اپلیکیشن فروگاشگاهی پوپش، میتواند با نازلترین قیمت، اپلیکیشن فروشگاهی با امکانات کامل و مطابق با حوزه فعالیت مشتری را طراحی کند. پس اگر شما هم قصد دارید، با داشتن یک اپلیکیشن فروشگاهی حرفهای و جذاب، به کسبوکار دیجیتال خود رونق بخشیده و فروشی با اعداد و ارقام بالا را تجربه کنید، با مشاوران ما در پوپش تماس حاصل فرمایید.
سخن آخر
در این مقاله، در مورد طراحی اپلیکیشن فروشگاهی و مزایای استفاده از آن در کسبوکارهای آنلاین امروزی، اطلاعات کامل و جامعی را در اختیار شما قرار دادیم. در کنار راهاندازی یک سایت حرفهای فروشگاهی، وجود اپلیکیشن انحصاری و حرفهای نیز بسیار ضروری است؛ ترکیب این دو پلتفرم با یکدیگر میتواند بستری کامل و همهجانبه را برای خرید مشتریان شما به وجود آورد.



