تاریخ انتشار: 00 00 0000 - 00:00:00
کد خبر: 4639

هائیتی زمین لرزه ۷ ریشتری فاجعه بار

پس از وقوع زلزله 7 ریشتری در هائیتی اوضاع این منطقه در حالی فاجعه‌بار گزارش می‌شود که همه گونه ارتباط با منطقه قطع شده و گزارش‌ها مبتنی بر اخبار دسته دوم است. شاهدان آسمان منطقه را خاکستری رنگ توصیف کرده‌اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، یکی از اعضای یک گروه امدادی در پورتوپرینس قبل از اینکه تماس تلفنی‌اش با همکاران آمریکایی خود قطع شود گفته بود احتمال می‌رود هزاران نفر در این زمین لرزه کشته شده باشند. وی وضعیت را فاجعه بار توصیف کرده و بیان کرده بود ابرهایی از گرد و غبار پورتوپرینس پایتخت هائیتی را در بر گرفته‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به نقل از پرسنل سفارت این کشور در هائیتی از فروریختن ساختمان‌ها و دیوارها و وجود اجساد متعدد در خیابان‌ها خبر داده و از احتمال بالا بودن تلفات جانی خبر داده است.

مقام‌های سازمان ملل در نیویورک اعلام کرده‌اند مقر نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در هائیتی که 9 هزار نیرو در آنجا بوده است به شدت آسیب دیده است. ارتباط زمینی با نیروها به شدت با مشکل روبروست و از سرنوشت بسیاری از نیروها اطلاعی در دست نیست.

لیکس آگوستین کنسول هائیتی در نیویورک هم از آسیب دیدن بخش‌هایی از کاخ ملی هائیتی بر اثر زمین لرزه خبر داده است و اعلام کرده ساختمان‌های زیادی فروریخته است و دو تا سه روز طول می کشد تا مردم بفهمند چه فاجعه‌ای رخ داده است.

با قطع اکثر وسایل ارتباطی تنها راه ارتباط برخی سایتهای اجتماعی مانند توییتر هستند. اخبار رسیده از هائیتی همه از منابع دسته دوم مانند همین سایت‌ها یا عکس‌ها و فیلم‌هایی هستند که مردم را در حال فریاد زدن در خیابانها و جاده‌های مسدود شده نشان می‌دهند.

بر اساس اعلام موسسه زمین شناسی آمریکا قدرت زمین لرزه سه شنبه در هائیتی 7 ریشتر بوده است و مرکز آن 15 کیلومتری غرب پورتوپرینس در عمق 8 کیلومتری زمین که کارشناسان این مرکز آن را شدیدترین زلزله هائیتی از سال 1770 تا کنون ارزیابی کرده‌اند. در سال 1946 زلزله ای به قدرت 1/8 ریشتر نیز جمهوری دومینیکن را لرزاند و با ایجاد سونامی خساراتی را نیز به هائیتی وارد کرد.

به نوشته آسوشیتدپرس اکثر مردم کشور 9 میلیون نفری هائیتی در فقر شدید زندگی می کنند و پس از سالها بی ثباتی سیاسی این کشور هیچ استانداردهایی برای ساخت و ساز ندارد.

زمین لرزه پرقدرت در جمهوری دومینیکن که دارای مرز مشترک با هائیتی در یک جزیره است و همچنین در شرق کوبا نیز احساس شده و ساکنان وحشت زده این مناطق را به خیابان‌ها ریخته است.

بیل کلینتون رئیس جمهور سابق آمریکا و نماینده ویژه سازمان ملل برای هائیتی در بیانیه ای اعلام کرده دفتر وی همه گونه تلاشی را برای کمک به احیای دوباره هائیتی انجام خواهد داد.

باراک اوباما رئیس جمهور کنونی آمریکا هم به مقام‌های آمریکایی دستور آماده باش برای ارسال کمک‌های بشردوستانه و انسانی به هائیتی را داده است.

وزیر خارجه ونزوئلا اعلام کرده دولت او قصد دارد هواپیماهای نظامی حامل غذا، دارو و آب آشامیدنی و همچنین یک تیم 50 نفره از امدادگران را به هائیتی اعزام کند.

بر اساس گزارش‌ها بسیاری از ساختمان‌های دولتی در هائیتی فروریخته است که می تواند تأثیر زیادی را بر هدایت عملیات امدادی داشته باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حزب تمدن اسلامی شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش را تسلیت گفت
مراسم وداع با شهیدان خدمت در پایتخت آغاز شد
پرونده مجلس یازدهم بسته شد
انتشار دستخط رهبر انقلاب در تجلیل از رئیس‌جمهور شهید رئیسی
روایت رئیس‌دفتر «رئیس‌جمهور شهید» از جزئیات سانحه سقوط بالگرد
رهبر انقلاب فردا بر پیکر شهدای خدمت نماز اقامه می‌کنند
اطلاعیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در پی شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش
تقدیر رئیس قوه قضائیه از نمایندگان مجلس یازدهم
امیر حیدری در دیدار با پدر شهید آل‌هاشم: همه ما فرزندان شما هستیم
دیدار فرمانده نیروی هوایی ارتش با خانواده کادر پرواز شهادت
بزرگداشت شهدای خدمت در ستاد نیروی هوایی ارتش/ امیر هادیان: شهید رئیسی تا پای جان خادم مردم بود
آیت‌الله مدرسی‌یزدی: مجلس خبرگان رهبری دارای استقلال و عظمت است
اعلام نحوه اعمال حدنصاب مرحله دوم مصاحبه دکتری
هفته فیلم سینمای دفاع مقدس در تلویزیون
آماده‌باش آتش‌نشانی برای تامین ایمنی مراسم وداع با پیکر شهید رئیسی در مصلی تهران
گزارش تصویری| دسته بزرگ عزاداری هیئات دانشجویی
افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری +عکس
اجتماع طلاب و حوزویان در بزرگداشت شهدای خدمت در مدرسه علمیه فیضیه قم +عکس
برگزاری بزرگداشت سیدالشهدای خدمت در حرم شاهچراغ
بیانیه مجمع جهانی بیداری اسلامی در پی شهادت رئیسی
مروری بر ۲۳ بار حضور و دیدار رئیس‌جمهور شهید با دانشگاهیان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top