تاریخ انتشار: شنبه 1401/12/20 - 20:14
کد خبر: 464140

تأثیر دولت الکترونیک بر کاهش فساد

تأثیر دولت الکترونیک بر کاهش فساد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اعتقاد راسخ داریم دولت الکترونیک و هوشمندسازی دولت در کاهش فساد و تخلفات اثر بسیار ویژه‌ای دارد؛ چراکه مراجعه حضوری به دستگاه‌های اجرایی و دولتی زمینه‌ساز فساد و تخلف است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور، در جلسه تکریم مرتضی سلیمان زاده و معارفه عبدالرحمان آقایی به‌عنوان مسئول جدید هماهنگی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و همچنین آغاز دوره تازه فعالیت هیئت رسیدگی به تخلفات اداری با حضور اعضای جدید و با حضور علی دستافر، دبیر هیئت عالی نظارت بر تخلفات اداری ضمن تقدیر و تشکر از اعضای سابق و آرزوی توفیق برای مسئول و اعضای جدید گفت: به استناد گزارشات ارائه‌شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جزو دستگاه‌هایی با کمترین تخلفات اداری است که این جای خوشحالی دارد.

وی با بیان اینکه کار در هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری با سختی‌هایی همراه است، افزود: در روند رسیدگی به تخلفات عموما هر تصمیمی که اخذ و هر رأیی که صادر می‌شود حتماً یک‌طرف رضایت ندارد و همچنین اعضای هیئت نیز با اعمال فشارهایی مواجه خواهند شد؛ بنابراین قبول مسئولیت در چنین شرایطی جای تقدیر و تشکر دارد.

زارع پور با اشاره به آغاز دور تازه فعالیت هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت ارتباطات، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه با حضور اعضای جدید تصریح کرد: امیدوارم در این دوره با حضور اعضای جدید، آمار پرونده‌های تخلفات به شکل واقعی کاهش پیدا کند. اگر چه رسیدگی به هر پرونده‌ای سرنخی برای کشف یک اشکال در سیستم است که با دنبال کردن این سرنخ‌ها اشکال‌ها، شناسایی و برطرف می‌شود. گاهی اوقات دنبال کردن این سرنخ‌ها می‌تواند منجر به اصلاح یک‌رویه و حتی یک فرایند و یا ساختار شود.

زارع پور با بیان اینکه یکی از شعارهای اساسی دولت سیزدهم مقابله با فساد است، گفت: مردم به این دولت امید بسته‌اند تا با کاهش تخلفات، فساد هم در دستگاه‌های اجرای کاهش پیدا کند؛ بنابراین باید این مسئله را موردتوجه قرار داد که باید با هرگونه تخلفی که سرمنشأ فساد است بدون مماشات، محکم و قاطع برخورد شود. اگرچه درعین‌حال باید از نیروی انسانی به‌عنوان یک سرمایه در دستگاه اجرایی به‌ویژه در وزارت ارتباطات به‌عنوان یک دستگاه تخصصی صیانت کرد و حفظ آبروی افراد را تا پیش از اثبات هرگونه اتهامی موردتوجه قرار داد.

وی با تاکید بر اهتمام وزارت ارتباطات و دولت سیزدهم بر هوشمندسازی دولت افزود: اعتقاد راسخ داریم که دولت الکترونیکی و هوشمند سازی دولت در کاهش فساد و تخلفات اثر بسیاری ویژه‌ای دارد. بر همین اساس هدف‌گذاری شده و در قانون بودجه نیز لحاظ شده است که سال آینده 100 درصد خدمات دولت به صورت الکترونیکی و 20 درصد آنها به‌صورت هوشمند ارائه شود.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: تعریف هوشمندسازی هم این است که ارائه خدمت بدون هیچ مراجعه حضوری، بدون ارسال هیچ‌گونه مدرکی و بدون دخالت انسان صورت پذیرد. این رویه باعث می‌شود که تصمیم‌گیری و مداخلات انسانی صفر شود. اساساً مراجعه حضوری به دستگاه‌های اجرایی و دولتی یکی از مسائلی است که زمینه‌ساز فساد و تخلف است؛ بنابراین اگر بتوانیم مراجعات ارباب‌رجوع را از اساس کم کنیم می‌توانیم شاهد کاهش محسوس فساد و تخلف بود.

زارع پور با تاکید بر اینکه امسال گام بسیار بلندی برای هوشمند سازی دولت برداشته‌شده است، اظهار کرد: امسال ۹۳ درصد دستگاه‌های اجرایی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده‌اند و در حال حاضر تقریباً 40 درصد خدمات دستگاه‌ها از این طریق ارائه می‌شود. این مسیر تا ارائه کامل خدمات دولتی از طریق پنجره ملی خدمات دولت ادامه پیدا می‌کند و معتقدیم که اثر جدی در کاهش تخلفات دارد.

در این جلسه عبدالرحمان آقایی، مسئول جدید هماهنگی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت و دستگاه تابعه با اشاره به برنامه‌های خود در دوره جدید گفت: تلاش خواهیم کرد در دوره جدید با برگزاری جلسات منظم با مدیران نسبت به آسیب‌شناسی علل وقوع تخلفات و شناسایی گلوگاه‌های فساد اقدام کنیم.

وی با اشاره به‌ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان و مدیران تأکید کرد: بر اساس نتایج حاصل‌شده بخش عمده بروز تخلفات ناشی از عدم آموزش بوده است و بر همین اساس تلاش خواهیم کرد برای پیشگیری از تخلفات اداری برگزاری دوره‌های آموزشی را موردتوجه قرار دهیم. درعین‌حال نیز تلاش می‌کنیم که روند رسیدگی به پرونده‌های ارجاع شده به هیئت‌های تخلفات را نیز کوتاه کنیم.

سلیمان زاده مسئول سابق هماهنگی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت و دستگاه تابعه نیز در ابتدای این جلسه گزارشی از عملکرد سه‌ساله هیئت رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان ارائه کرد.
همچنین در پایان این جلسه اعضای جدید هماهنگی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت و دستگاه تابعه، برای عمل به وظایف خود بر مبنای قانون، عدل وانصاف قسم یاد کردند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top