تاریخ انتشار: پنجشنبه 1401/12/25 - 10:04
کد خبر: 464681

داروی فشارخون بالا آملودیپین+آتورواستاتین

داروی فشارخون بالا آملودیپین+آتورواستاتین

این داروی ترکیبی برای کنترل فشار خون بالا و کم کردن چربی خون استفاده می‌شود. آتورواستاتین برای کاهش کلسترول خون و آملودیپین برای بلاک کردن کانال کلسیم است. آملودیپین+آتورواستاتین سبب درمان پرفشاری خون نمی‌شود بلکه این بیماری را مهار می‌کند برای همین امکان دارد مجبور شوید آن را طولانی مدت مصرف نمایید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این داروی ترکیبی برای کنترل فشار خون بالا و کم کردن چربی خون استفاده می‌شود. آتورواستاتین برای کاهش کلسترول خون و آملودیپین برای بلاک کردن کانال کلسیم است. آملودیپین+آتورواستاتین سبب درمان پرفشاری خون نمی‌شود بلکه این بیماری را مهار می‌کند برای همین امکان دارد مجبور شوید آن را طولانی مدت مصرف نمایید.

این دارو به شکل قرص خوراکی آملودیپین 5 میلی‌گرم + آتورواستاتین 20 میلی‌گرم تولید می‌شود. آتورواستاتین که از دسته داروهای استاتین است، مقدار کلسترول بد و تری‌گلیسرید موجود در خون بیمار را کاسته و کلسترول خوب یا همان HDL را بالا می‌برد. آملودیپین موجود در این قرص هم وظیفه بلاک کردن کانال کلسیم را برعهده دارد تا عضله‌های عروق خونی شل شوند و جریان خون بهتر شود. حداکثر غلظت پلاسمایی این دارو 6 الی 12 ساعت است و نیمه‌عمرش 30 الی 50 دقیقه می‌باشد ولی نیمه عمر زدایش پلاسمایی آتورواستاتین به تنهایی تقریبا 14 ساعت است.

60 درصد متابولیت آمولودیپین  از راه ادرار دفع می‌گردد. این دارو در افراد بزرگسال آملودیپین+آتورواستاتین روزانه یک بار توصیه می‌شود و در طی درمان اگر پزشک نیاز بداند آن را افزایش می‌دهد. افراد با داشتن آلرژی به آملودیپین+آتورواستاتین و یا هر یک از آنها، افت فشارخون، بیماری عروق کرونر، مشکلات شناختی، مبتلایان به مشکلات کبدی و کلیوی نباید از این دارو استفاده کنند. در دوران بارداری و شیردهی به دلیل وجود نداشتن مطالعات و یافته‌های کافی، مصرف این دارو منع شده است.

حین مصرف این دارو بهتر است از فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند مانند رانندگی و یا کار با ماشین آلات صنعتی و... خودداری کنید؛ امکان دارد چند هفته‌ای زمان لازم باشد تا این دارو موثر واقع شود. از مصرف داروی تاریخ گذشته بپرهیزید. در طی درمان با آملودیپین+آتورواستاتین حتما باید عملکرد کلیه‌ها بررسی شوند و هر آزمایشی که پزشک نیاز بداند، باید انجام شود تا دچار عوارض و مشکلات دیگری نشوید.

موارد مصرف آملودیپین+آتورواستاتین

  آملودیپین+آتورواستاتین برای بیمارانی که پرفشاری خون دارند و احتمال بروز سکته و یا حمله قلبی دارند بکار می‌رود تا ریسک ابتلا آنها را به دیابت نوع دوم کم کند. آملودیپین+آتورواستاتین برای کنترل هیپرکلسترولمی و تری گلیسیرید بالا همراه فشار خون  کاربرد دارد. این دارو برای کودکان حداقل 10 ساله قابل تجویز است ولی برای کودکان زیر 10 سال منع مصرف دارد. لازم به ذکر است امکان دارد آتورواستاتین باعث تحلیل رفتن بافت عضله‌ای اسکلتی گردد و مشکلات کلیوی را موجب شود، به همین دلیل برای افراد مسن، بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی، افراد معتاد به مصرف مشروبات الکل، مبتلایان به دیابت و کم کاری تیروئید بهتر است با احتیاط تجویز شود. لازم به ذکر است این دارو را مرتب و در زمان مشخص میل کنید و در صورت فراموشی یک نوبت و نزدیک شدن زمان نوبت بعدی، دوز قبلی را مصرف نکنید. هرگز دو دوز دارو را در یک زمان مصرف نکنید. اگر این دارو برای مشکل درد قفسه سینه برای شما تجویز شده است باید بدانید که این دارو این مشکل را درمان و رفع نمی‌کند بلکه جهت پیشگیری و کاستن تعداد دفعات حمله‌های درد قفسه سینه کاربرد دارد.

 عوارض آملودیپین+آتورواستاتین

عوارض داروها جزء جدایی ناپذیر در طی درمان هستند که برخی شدید و برخی رایج هستند. حتی ممکن است فردی هیچ عارضه‌ای مشاهده نکند. برخی از عوارض داروی آملودیپین+آتورواستاتین عبارتند از سکته مغزی، علائم سرماخوردگی، گیجی، بی‌حسی، بی‌هوش شدن، تاری در دید، سردرد، تپش نامرتب قلب، نامنظم شدن نبض، درد در قسمت قفسه سینه، بالا رفت دمای بدن، سرخ شدن صورت، تورم لب‌ها- دهان- زبان و گلو، درد مفاصل، درد دست‌ها و پاها، گرفتگی عضله‎‌ها، اسپاسم عضله‌، متورم شدن مچ پا و یا پا، بی‌خوابی، مشکلات معده، مشکل در بلعیدن، سرفه، عفونت ادراری، اسهال، ادم، مشکلات پوستی چون راش- تاول- قرمزی پوست، گرفتگی صدا، درد در لگن، حرکت‌های عضلانی غیر معمول، حساسیت به لمس شدن، ضعف، خستگی و گرسنگی بی‌دلیل. همه‌ی این عوارض در یک بیمار دیده نمی‌شود اما اگر هر کدام از این نشانه‌ها را دیدید سریعا به پزشک مراجعه نمایید تا در صورت نیاز یا دارو را عوض کند و یا دوز مصرفی را تغییر دهد. بهتر است حین درمان با این داروی ترکیبی، فشار خون به‌طور مرتب پایش و نوار قلبی و میزان ضربان قلب خود را چک کنید. باید اضافه شود که اگر نبض بیمار در طی درمان کمتر از 50 بار در دقیقه بزند، حتما باید با پزشک مشورت کرد. گفته می‌شود این دارو را همراه با گریپ‌فروت میل نکنید زیرا امکان دارد غلظت آتورواستاتین در پلاسما را بالاتر برد. جهت جلوگیری از عوارض ناخواسته بهتر است به تمام نکاتی که پزشک اشاره نموده است دقت نمایید. از جمله این نکات، رژیم غذایی سالم، ورزش و فعالیت بدنی مناسب، تست‌ها و بررسی‌های مورد نیاز، هستند. همچنین زمان مراجعه به مراکز درمانی چون دندان‌پزشکی و... حتما مصرف این دارو را اطلاع دهید.

تداخلات دارویی آملودیپین+آتورواستاتین

پیش از آغاز به درمان با قرص آملودیپین+آتورواستاتین حتما لیست داروهای مصرفی خویش را در اختیار پزشک معالج قرار دهید تا تداخل دارویی رخ ندهد. برخی از این تداخلات عبارتند از: ایتراکونازول، پیموزاید، فنو فیبریک اسید، ایدلالیسیب، داروهای دارای نیاسین، پوساکونازول، سیکلوسپورین، کلاریترومایسین، اریترومایسین، کتوکونازول، کونیواپتان، فوسیدیک، اسید جم فیبروزیل، مخمر برنج قرمز، کلشیسین، برومپریدول، تیپراناویر، فنوفیبرات گلکاپرویر و پیبرنتاسویر و تعدادی از داروهای ضد ویروس مانند هپاتیت سی. این داروها ممکن است سبب مشکلات ماهیچه‌ای شدید شوند. اگر این دارو با داروهای کم کننده پتاسیم خون در یک زمان مصرف شوند، امکان دارد داروی کم کننده فشار خون بیش از اندازه اثر کند. پروکائین آمید یا کینیدین نیز با این دارو تداخل دارد زیرا هر دو دارو از دسته داروهایی هستند که تاثیرات اینوتروپیک منفی دارند. زیست فراهمی آملودیپین+آتورواستاتین اگر همزمان با ریفامپین میل شود کم می‌شود. این دارو سبب تشدید تاثیر رابدومیولیز می‌گردد. مصرف همزمان آملودیپین+آتورواستاتین با لانتانیم، دابیگاتران اتکسیلات، سینگلید کلوپیدوگرل، کینیدین، سبب کم شدن اثر این داروها می‌شود. پیش از آغاز مصرف آملودیپین+آتورواستاتین اگر داروهایی چون داروهای سرماخوردگی و یا سرفه، قرص‌های رژیمی، ایبوپروفن و یا داروهای از این دست، برخی ویتامین‌ها یا هر نوع داروی گیاهی را مصرف می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید تا دچار عوارض تداخل دارویی و غذایی نشوید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top