تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/01/14 - 13:37
کد خبر: 465846

باشگاه استقلال قربانی مدیریت وعده

باشگاه استقلال قربانی مدیریت وعده

حذف قطعی اما اعلام نشده استقلال از آسیا به دلیل پرداخت نشدن بدهی استراماچونی

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  1402 برای استقلالی‌ها  دست کم بیرون از مستطیل سبز خوب شروع نشد و آبی‌‌ها نتوانستند بدهی هنگفت خود به طلبکاران از جمله آندره‌آ استراماچونی، سرمربی سابق‌شان را در موعد مقرر پرداخت کنند تا در همان ابتدای راه کسب مجوز حرفه‌ای از دور رقابت کنار بروند. البته هنوز کنفدراسیون فوتبال آسیا به صورت رسمی اسامی تیم‌های راه یافته به این مسابقات را اعلام نکرده است اما مثل این می‌ماند که شما برگه امتحانی را خالی تحویل ممتحن  بدهید! اگرچه نتایج امتحانات کمی بعدتر اعلام می‌شود اما وقتی برگه را خالی می‌دهید، خودتان می‌دانید قرار است چه اتفاقی رخ دهد. اینکه دیگر نمایندگان ایران مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را بگیرند مشخص نیست اما از حالا می‌شود به قطعیت گفت چون استقلال در زمان مقرر نتوانست بدهی‌های خود را صاف کند، به صورت خودکار و پیش از اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا، از مهم‌ترین رقابت‌های باشگاهی این قاره کنار رفته است. در این میان استعفای مدیرعامل استقلال که جمعه گذشته  رخ داد، خود نشان از نواخته شدن ‌سازی است که صدایش را نیز بزودی همگان خواهند شنید.

دلیل پرداخت نشدن بدهی مربی ایتالیایی چه بود؟

حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره کمک دولت برای پرداخت بدهی‌های خارجی استقلال گفت: ۲ بار منابع مالی در اختیار آقایان فتح‌الله‌زاده و آجورلو برای پرداخت بدهی‌های خارجی گذاشتیم اما صرف هزینه‌های دیگر شد. همین صحبت رئیس سازمان خصوصی‌‌سازی نشان می‌دهد هیچ یک از این ۲ مدیر تمایلی به پرداخت بدهی و گرفتن مجوز حرفه‌ای نداشته‌اند و دست کم اولویت آنها مختومه کردن پرونده استراماچونی نبوده است.

علی فتح‌الله‌‌زاده، از ابتدای ورودش به باشگاه بخوبی می‌دانست بدهی مرد ایتالیایی هر چه زودتر باید پرداخت شود و به همین دلیل هم در برنامه‌‌های مختلف تلویزیونی حاضر می‌شد تا حساب خالی باشگاه را با صحبت‌هایش و فشار هواداران پر کند‌. او که توان  پرداخت حق و حقوق بازیکنان را هم نداشت و با هیچ اسپانسری قراردادی امضا نکرد، از وزیر ورزش درخواست کمک کرد. او از حمید سجادی خواست با کمک وی سند زمین مرغوبکار را رهن بانک شهر بگذارد و وام ۱۱۸ میلیارد تومانی دریافت کند. در این بین مدیر بانک شهر در ابتدا  موافقت نمی‌کند اما با دستور وزیر این مبلغ به حساب باشگاه استقلال واریز می‌شود اما فتح‌الله‌‌زاده زیر قولش می‌‌زند و این مبلغ صرف  قسط اول قرارداد بازیکنان می‌شود و بدهی استراماچونی به فراموشی سپرده شد. پس از این ماجرا مدیرعامل استقلال نتوانست از هیچ منبع دیگری پول تهیه کند و حتی بانک‌ها به او وام ندادند.

از طرفی استقلالی‌ها که در این فصل  قراردادی با همراه اول نداشتند اما روی پیراهن آنها نام این اپراتور دیده می‌شد، انتظار داشتند پولی از آنها دریافت کنند اما همراه اول حاضر به پرداخت به مدیرعامل آبی‌ها نشد و مدیران این اپراتور عنوان کردند باید قرارداد جدیدی منعقد و شروط ما پذیرفته شود که در نهایت هم این اتفاق نیفتاد و استقلال نتوانست از همراه اول پولی دریافت کند‌. به همین دلیل آبی‌ها نتوانستند تا تاریخ یازدهم فروردین‌ مدارک مربوط به تسویه مالی را در سامانه مربوط آپلود کنند‌. لازم به ذکر است اگر هر تیمی نتواند تا موعد تعیین‌شده، مدارک خود مبنی بر تسویه با همه طلبکاران و دیگر اسناد را بارگذاری کند، به صورت خودکار از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته خواهد شد. از این رو شاید عده‌ای دلخوش به این باشند که هنوز کنفدراسیون فوتبال آسیا به صورت رسمی چیزی را اعلام نکرده و می‌شود امید داشت اما این دقیقا به مثابه همان دادن برگه خالی به ممتحن است که پیش‌تر شرحش رفت. فوتبال ما پیش از این سابقه حذف از آسیا را به همین دلایل داشت و از این رو فوتبال‌دوستان حرفه‌ای می‌دانند قرار است چه اتفاقی رخ دهد؛ اتفاقی که برای استقلال قطعا رخ داده است.

همه چیز مثل روز روشن بود؛ مدیرعاملی که در لحظات پایانی سال ۱۴۰۱ به فکر رایزنی و کمک دولت برای پرداخت بدهی باشگاه باشد و هیچ منابع مالی و درآمدی ندارد، به زمین سفت برخورد خواهد کرد.

هواداران استقلال در دیدار آخر تیم‌شان مقابل ذوب‌آهن که با پیروزی ۲ بر صفر همراه شد،  پس از مسجل شدن حذف از آسیا با شعارهای تند خود خواهان استعفای مدیرعامل شدند. فتح‌الله‌زاده بر خلاف ماه‌های گذشته که مدام در برنامه‌های تلویزیونی حاضر می‌شد، پنهان شده بود و در نهایت هم مجبور به استعفای مجازی شد‌. مدیرعامل استقلال که وزیر ورزش و همراه اول را مقصر پرداخت نشدن بدهی استراماچونی می‌داند، در نامه استعفای خود از تلاش‌های بی‌‌وقفه خود صحبت کرد، تقصیر را گردن همه انداخت و خود را مبرا دانست! هر چند هم اعضای هیات‌مدیره و هم وزیر ورزش از استعفای او بی‌خبر بودند و هنوز هم معلوم نیست این نامه به دست چه کسی رسیده است!

البته نظر اعضای هیات‌مدیره باشگاه استقلال ماندن علی فتح‌الله‌زاده‌خویی است؛ آن هم به این دلیل که زمان زیادی تا پایان مهلت پرداخت بدهی استراماچونی نمانده و ممکن است باشگاه در خطر کسر امتیاز قرار بگیرد. حال پرسش این است:  آیا مدیری که نتوانسته در ۶ ماه ۱۰۰ میلیارد تومان درآمدزایی کند و توانایی قرض گرفتن و مذاکره با ارگان‌های مختلف را ندارد، می‌تواند در ۲ هفته بدهی استراماچونی را پرداخت کند؟ باید از فتح‌‌الله‌‌زاده پرسید: زمانی که نتوانستید حتی یک منبع مالی تامین کنید و از پرداخت حق و حقوق بازیکنان و مربیان تیم عاجز و درمانده‌ ماندید، دلیل آمدن‌تان به استقلال چه بود؟

از طرفی شایعاتی مبنی بر جانشینی احمد سعادتمند، مدیرعامل سابق استقلال هم در رسانه‌ها منتشر شده که خبرنگار «وطن‌امروز» با یکی از مسؤولان وزارت ورزش گفت‌وگو کرد اما این خبر تکذیب شد. بر این اساس تا این لحظه سعادتمند گزینه وزارت ورزش نیست.

منبع: روزنامه جوان

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top