تاریخ انتشار: شنبه 1402/01/19 - 12:05
کد خبر: 466393

قرارداد مشاوره بازنشسته چه زمانی امضا می‌شود؟

قرارداد مشاوره بازنشسته چه زمانی امضا می‌شود؟

قانون موارد و شرایط خاصی را برای همکاری با فرد بازنشسته مطرح کرده است. به طور کلی، مطابق قانون شما نمی‌توانید دقیقا به همان صورت که یک نیروی کار انسانی را استخدام می‌کنید، با افراد بازنشسته نیز قرارداد استخدامی داشته باشید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ قانون موارد و شرایط خاصی را برای همکاری با فرد بازنشسته مطرح کرده است. به طور کلی، مطابق قانون شما نمی‌توانید دقیقا به همان صورت که یک نیروی کار انسانی را استخدام می‌کنید، با افراد بازنشسته نیز قرارداد استخدامی داشته باشید. بنابراین اگر بازنشسته هستید و تمایل دارید که به فعالیت خود در محیط کار ادامه دهید یا اگر کارفرمایی هستید که تمایل دارد با فرد بازنشسته‌ای همکاری کند، بدون شک مطالعه این مقاله برایتان کاربردی و مفید خواهد بود. در ادامه مهمترین نکات قانونی امضای نمونه قرارداد مشاوره بازنشسته را توضیح خواهیم داد و همچنین درباره این مساله نیز توضیح می‌دهیم که چه زمانی نباید از این قرارداد استفاده کنید.

منظور از فرد بازنشسته در قرارداد مشاوره بازنشسته چیست؟

در ابتدا لازم است به طور دقیق از ماهیت افراد بازنشسته مطلع شویم. فرد بازنشسته، یک نیروی کار انسانی است که به دلایلی مانند افزایش سن، کامل شدن سوابق بیمه تامین اجتماعی و یا به دلیل بروز بیکاری یا شرایط از کار افتادگی، از ادامه فعالیت حرفه‌ای و شغل خود کناره گیری کند.

قانون کار و قانون تامین اجتماعی، با در نظر گرفتن سقف سنی مشخصی (به طور معمول برای زنان 55 الی 57 و برای مردان 60 سال) نیروی کار انسانی را بازنشسته اعلام می‌کنند. البته با این شرط که این افراد دارای سابقه تامین اجتماعی باشند. در واقع منظور از دوره بازنشستگی این است که نیروی کار انسانی بعد از طی کردن سال‌های فعالیت و خدمت، از کار و شغل خود کناره گیری کند و برای سال‌های باقی مانده عمر خود، از حق دریافت مستمری برخوردار باشد.

با این تفاسیر اینطور نتیجه می‌گیریم که مطابق تعریف قانونی از دوره بازنشستگی، فرد بازنشسته دیگر نیروی کار انسانی محسوب نمی‌شود و بدون نیاز به کار، می‌تواند مستمری دریافت کند. بنابراین، دیگر استخدام این شخص در سازمان‌های دولتی و خصوصی امکان پذیر نیست و کارفرمایان برای تامین پرسنل مورد نیاز خود، باید از افراد واجد شرایط غیر بازنشسته استفاده کنند.

با این حال، یک فرد بازنشسته تنها در شرایط خاصی می‌تواند با سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف همکاری داشته باشد. این شرایط نیز به طور معمول در چهارچوب قرارداد مشاوره برای افراد بازنشسته ممکن می‌شود. در ادامه به تعریف این قرارداد و موارد استفاده از آن می‌پردازیم.

نمونه قرارداد مشاوره بازنشسته چیست؟

قرارداد مشاوره با بازنشستگان در واقع یک قرارداد برای ارائه خدمات مشاوره است که میان کارفرما و فرد بازنشسته امضا می‌شود. بدون شک فرد بازنشسته به واسطه فعالیت طولانی مدت در یک حرفه، از تجربیات و سوابق ارزشمندی برخوردار خواهد بود. همین موضوع را می‌توانیم عمده‌ترین دلیل کارفرمایان برای تمایل به همکاری با افراد بازنشسته در نظر بگیریم.

معمولا کارفرمایان برای شروع یک پروژه جدید؛ راه اندازی یا تاسیس یک واحد تجاری؛ ارائه خدمات و محصولات جدید؛ برای استفاده از اطلاعات و دانش تجربی و عملی نیروی متخصص یا به هر دلیل متفرقه دیگری تمایل دارند که با افراد بازنشسته گفتگو داشته باشند و از آن‌ها راهنمایی و مشاوره دریافت کنند. برای این منظور، بهترین اقدام امضای قرارداد مشاوره بازنشستگان تامین اجتماعی است. با امضای این قرارداد، شما می‌توانید اینطور توافق کنید که در ازای دریافت خدمات مشاوره و راهنمایی، حق الزحمه‌ مشخصی را به فرد بازنشسته پرداخت خواهید کرد.

مسلم است که نمونه قرارداد مشاوره بازنشسته تفاوت‌های بسیار زیادی با انواع قرارداد کار (با زدن روی لینک، می‌توانید در رابطه با ماهیت قانونی و چهارچوب قرارداد کار یا قرارداد استخدام، اطلاعات جامع و کاملی به دست آورید) دارد. بنابراین، به صرف اینکه عنوان قراردادی که امضا می‌کنید، قرارداد مشاوره بازنشسته است، نمی‌توانید با این اشخاص روابط استخدامی داشته باشید زیرا کارشناسان تامین اجتماعی و اداره کار برای تصمیم گیری در خصوص ماهیت اصلی شرایط کاری شما، ماهیت روابط میان طرفین را ملاک قرار می‌دهند. تا جایی که ممکن است به واسطه اثبات روابط کارگری و کارفرمایی، برای طرفین این قرارداد تبعات قانونی و زیان حاصل شود.

چه زمانی قرارداد مشاوره بازنشسته امضا نکنیم؟

قرارداد مشاوره بازنشسته چه زمانی امضا می‌شود؟

با خودتان صادق باشید! اگر هدف شما از امضای قرارداد مشاوره بازنشسته ، به خدمت گرفتن یک فرد بازنشسته به همان صورتی است که سایر پرسنل خود را به خدمت گرفته‌اید، این قرارداد شما را از تبعات قانونی اقدامی که انجام می‌دهید و تعهدات مالی قانون کار نسبت به کارپذیر مصون نمی‌کند. بنابراین، برای این موارد قرارداد مشاوره با بازنشستگان را امضا نکنید.

می‌دانیم که استخدام فرد بازنشسته توسط کارفرما باعث می‌شود که پرداخت مستمری او متوقف شود. از طرف دیگر، کارفرما نیز مجاز نیست که به واسطه اینکه یک فرد بازنشسته را استخدام می‌کند، با او مغایر با قانون روابط استخدامی داشته باشد. بنابراین، اگر کارفرمایی اینطور تصور کند که به واسطه استخدام فرد بازنشسته می‌تواند بیمه تامین اجتماعی و سایر مزایای قانونی را نپردازد و دستمزدی مطابق با توافق طرفین تعیین کند، بدون شک در اشتباه است.

در نظر داشته باشید که توضیحاتی که تا به این بخش از مقاله بیان کردیم، به این معنی نیست که به طور کلی امضای قرارداد مشاوره بازنشستگان تامین اجتماعی را منع می‌کنیم. در واقع این قرارداد، یک قرارداد بسیار کاربردی و مهم است که می‌تواند شرایط همکاری با بازنشستگان متخصص را فراهم کند تا سازمان‌ها و شرکت‌ها بتوانند از تجربه و تخصص آن‌ها بهره ببرند و پرسنل جوان خود را آموزش دهند. ما تنها زمانی استفاده از این قرارداد را منع می‌کنیم که منظور اصلی طرفین از امضای آن، ایجاد یک رابطه استخدامی باشد.

نمونه قرارداد مشاوره بازنشسته بهتر است یا قرارداد پیمانکاری؟

از دیگر قراردادهایی که برای همکاری با بازنشستگان به کارفرمایان پیشنهاد می‌شود، قرارداد پیمانکاری با فرد بازنشسته است. اگر شرایط کاری سازمان یا مجموعه شما به صورتی است که می‌توانید برای همکاری با فرد بازنشسته یک یا چند پروژه تعریف کنید و به صورت فریلنسری با او همکاری داشته باشید، بدون نگرانی از بابت مسائلی که پیش از این مطرح کردیم، می‌توانید با قرارداد پیمانکاری امضا کنید.

در نظر داشته باشید که قرارداد پیمانکاری با قرارداد کار معین تفاوت دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی کامل از تفاوت این قراردادها حتما درباره قرارداد کار معین نیز در مجله حقوقی مطالعه کنید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجاوزات دشمن صهیونیستی به جنوب لبنان مقاومت را نمی‌ترساند/ دوران دفاع مقدس بزرگ‌ترین پشتوانه جبهه مقاومت در مصاف با دشمنان است
همچنان دفاع مقدس
غرب از رقابت در حوزه انرژی می‌ترسد
سرهنگ رحیمی فرمانده انتظامی لاهیجان شد
اعلام ترکیب تیم ملی فوتسال ایران مقابل مراکش
واکنش رسمی وزارت امور خارجه به ادعای تهدید مقامات سابق آمریکا توسط ایران
آخرین خبر از ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا
طرح «من شهردارم» به مدارس می‌رود
دستگیری عاملان قتل یک زن در شب عروسی
رسانه‌ صهیونیستی: حزب‌الله «تله مرگ» برای اسرائیل آماده کرده است
اجرای موفق مانورهای مداری ماهواره چمران ۱
فوری| جواد نکونام استعفا داد
گوگل و مایکروسافت به جان هم افتادند
محسن رضایی: اسرائیل اصلا جرات حمله به ایران را ندارد
اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر برای کمک به غزه، لبنان و یمن
روابط ایران با بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا تقویت می‌شود
قرارداد ۸۰ میلیاردی مجیدی
صرف سالانه ۱۵ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی
۳۴۰ نظامی اوکراینی دیگر در یک روز کشته شدند
ساخت۳ بزرگراه در انتهای یادگار، بروجردی و شوشتری
تخفیف در برج میلاد در هفته گردشگری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top