تاریخ انتشار: شنبه 1402/01/26 - 08:47
کد خبر: 466987

لحظه‌شماری بیخودی استقلالی‌ها برای بازگشت استاد کل کل!

لحظه‌شماری بیخودی استقلالی‌ها برای بازگشت استاد کل کل!

شکست فتح‌الله‌زاده در استقلال، شاید شکست رویکرد عوام‌گرایی در مدیریت فوتبال ایران بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سرانجام یک هفته بعد از آن مناظره باورنکردنی در تلویزیون و اتهامات ریز و درشتی که به سمت علی فتح‌الله‌زاده روانه شد، مدیرعامل استقلال به ناچار از ستمش کناره‌گیری کرد. اگر استعفای اول و احتمالا نمایشی شوالیه از سوی هیأت‌مدیره رد شده بود، این بار دیگر شرایط برای ادامه همکاری به هیچ‌وجه فراهم نبود. خشم بی‌امان افکارعمومی و برملا شدن سوءمدیریت شدید حاجی، کار را به جایی رسانده بود که دیگر نمی‌شد با او ادامه داد. نهایتا هم با استعفای فتح‌الله‌زاده موافقت شد و به جای او حجت کریمی را سرپرست موقت باشگاه کردند تا فعلا به رتق و فتق امور بپردازد. این، بدترین پایان ممکن برای علی فتح‌الله‌زاده بود. شکست اخیر او اما می‌تواند پایان یک دوران هم باشد؛ دوران اعتماد هواداران به مدیرانی که می‌کوشند تا با رفتارهای پوپولیستی برای خودشان موقعیت درست کنند.

دوره‌ات گذشته شوالیه

اگرچه فتح‌الله‌زاده در مسند مدیریت استقلال موفقیت‌هایی به‌دست آورده، اما بسیاری بر این باورند که آن توفیقات مخصوص فوتبال دوقطبی و آماتوری گذشته بوده است؛ زمان‌هایی که در آن پرسپولیس و استقلال معمولا در مسیر کسب جام قرار داشتند و افتخارات را بین خودشان تقسیم می‌کردند، زمانه‌ای که هزینه باشگاه‌داری اینقدر هنگفت نبود و نیاز به درآمدزایی تا این حد حس نمی‌شد. اقتضائات و احتیاجات امروز دنیای فوتبال اما از جنس دیگری است. مدیری که حالا کار را دست می‌گیرد، باید از همه‌چیز سررشته داشته باشد، قواعد حقوقی، بین‌المللی و اقتصادی را بداند و بلد باشد پول به باشگاه بیاورد. این فرمول قدیمی که «کار را قبول می‌کنیم و سر بزنگاه دولت کمک می‌کند» دیگر جواب نمی‌دهد، مخصوصا که کل مملکت درگیر بحران اقتصادی است و خود دولت هزار جور مشکل دارد. شکست مطلق فتح‌الله‌زاده در بازگشت به فوتبال، قشنگ نشان داد دوره او و امثال او سپری شده و تازه موفقیت نسبی اینها در گذشته هم لزوما به‌معنای درایت و توانایی‌های مدیریتی‌شان نبوده است.

دلربایی با کری‌خوانی

وقتی یکی مثل فتح‌الله‌زاده از مسیر توانایی حقیقی و مهارت مدیریتی نمی‌تواند جایی برای خودش دست و پا کند، دنبال به‌دست آوردن دل هواداران از راه‌های دیگری می‌رود. از آن جمله است رویکردهای پوپولیستی که انصافا حاجی در آنها ید طولایی داشت. هنوز باور کردنی نیست که فتح‌الله‌زاده در دوران خانه‌نشینی، با کلیدواژه بابامسعود (متهم کردن پرسپولیس به برخورداری از حمایت وزیر پیشین ورزش) برای حریف دیرینه کری می‌خواند. او اما این کارها را می‌کرد و گروهی از هواداران هم سر ذوق می‌آمدند؛ آنقدر که خانه‌نشینی فتح‌الله‌زاده را هم از مصادیق ظلم به تیم خود برمی‌شمردند و برای بازگشت او به استقلال لحظه‌شماری می‌کردند. شوالیه برگشت و نشان داد دستش تا چه حد خالی است و در این زمانه فقط به درد کل‌کل می‌خورد و نه چیزی بیش از آن.

همتایان پرسپولیسی

در خود استقلال و حتی پرسپولیس هم مدیران دیگری از جنس فتح‌الله‌زاده داشتیم. زمانی محمد رویانیان خیلی از این ژست‌ها می‌گرفت، اما میراث او برای پرسپولیس، بدهی کمرشکن به مانوئل ژوزه بود. محمدحسن انصاری‌فرد هم شرایط مشابهی داشت و رگ خواب گروهی از هواداران را پیدا کرده بود، اما کارنامه‌ای از خودش به‌جا گذاشت که امروز اگر بدترین مدیران 20سال گذشته پرسپولیس به‌نظرسنجی گذاشته شوند، احتمالا محمدحسن از مدعیان کسب عنوان قهرمانی خواهد بود! امید که پس از این همه کش و قوس، هواداران از این به بعد برای ارزیابی مدیران به «دست» آنها نگاه کنند، نه دهانشان.

منبع: روزنامه همشهری

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
کاریکاتور| پاسخ مسخره!
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
نامه رئیس دانشگاه میبد به رئیس دانشگاه کلمبیا: به دانشجویان غیور خود فرصت اعتراض بدهید
دیپلمات ایرانی: جنبش دانشجویی در خط مقدم اعتراض‌ به حامیان نسل‌کشی در غزه است
جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top