تاریخ انتشار: شنبه 1402/01/26 - 23:02
کد خبر: 467078

گزارش یک دیدار/ گفت‌وگو با حجت الاسلام محمدمهدی خان محمدی؛

شاعران باید نرم‌افزار دشمن را به خوبی رصد کنند

شاعران باید نرم‌افزار دشمن را به خوبی رصد کنند

در گفتگوی اختصاصی با حجت الاسلام محمدمهدی خان محمدی در خصوص حال و هوای دیدار شاعران و پیشکسوتان عرصه ادبیات فارسی با رهبر معظم انقلاب اسلامی پرداختیم که در ادامه مشروحی از این گفتگو را می‌بینید:

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در شب ولادت با سعادت کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) جمعی از استادان زبان و ادب پارسی و شاعران جوان و پیشکسوت با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

 در این دیدار که روز چهارشنبه ۱۶ فروردین هم‌زمان با اقامه‌ی نماز مغرب و عشاء آغاز شد، تعدادی از شاعران جوان و پیشکسوت کشورمان، اساتید ادبیات فارسی و همچنین تعدادی از شاعران فارسی‌زبان غیر ایرانی حضور داشتند و برخی از آنها اشعار خود را در حضور رهبر انقلاب خوانند.

قبل از امسال، آخرین دیدار سال ۹۸ بود که حجت الاسلام محمدمهدی خان محمدی یک شعر حماسی در جهت زاویه نگاه یک انقلابی و بسیجی محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی خواندند. جزئیات بیشتر را در فیلم زیر ببینید:

از این رو خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»در گفتگوی اختصاصی با حجت الاسلام محمدمهدی خان محمدی در خصوص حال و هوای دیدار شاعران و پیشکسوتان عرصه ادبیات فارسی با رهبر معظم انقلاب اسلامی پرداختیم که در ادامه مشروحی از این گفتگو را می‌بینید:

با توجه به حضورتان در کنگره شعر رهبر انقلاب در ادوار مختلف می‌خواستیم نظر شما را درباره فضای این کنگره بدانیم.

با توجه به اینکه مراسمات بیت مراسمات مهمی هستند سازمان خاص خود را هم دارند. برگزارکننده این مراسم شعر نیز حوزه هنری است و تصمیماتش را این نهاد می‌گیرد. امسال  مکان داخل حسینیه بود و تعداد شاعران هم خیلی بیشتر شده بود. به خصوص حضور شاعران طلبه و روحانی بسیار بیشتر شده بود. از طرفی با توجه به رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری‌ها، مراسم اهدای کتاب دیگر به آن صورت قبلی نبود که شاعران کتاب‌هایشان را از نزدیک تقدیم کنند، بلکه کتاب‌ها را از یک روز قبل تحویل بیت داده بودند.

شاعرانی که شعر خواندند هم شاعران پیشکسوت بودند هم جوان. حضرت آقا درخواست کردند صندلی ایشان پایین‌تر و نزدیک به جمعیت آورده شود و همین باعث شد تنظیمات صدا کمی به هم بریزد. جمعیت هم که زیاد بود و چند بار پیش آمد که حضرت آقا به شاعر گفتند یک بار دیگر تکرار کنید. این دقت ایشان خیلی جالب توجه بود و با همین دقت اشعار را گوش می‌دادند. از همان ابتدا یک نکته‌ای درباره غزل "آخر شد" حافظ گفتند که این در جواب "انجام شد" است. 

به شعر بعضی دوستان هم نقدهایی داشتند. مثلا شعری که در مدح حضرت خدیجه خوانده شد اشاره به "مقدم" حضرت خدیجه داشت. با توجه به گرمی حجاز، این منطقه به جهنم تشبیه شده بود که وقتی حضرت خدیجه پایش را می‌گذارد بهشت می‌شود. اقا گفتند که این شاید درست نباشد چون حضرت خدیجه پا در جهنم نمی‌گذارد. 

در ادوار گذشته که شما حضور داشتید آخرین شعری که تقدیم کردید چه بود و واکنش حضرت آقا به آن چه واکنشی بود؟ 

قبل از امسال، آخرین دیدار سال ۹۸ بود که بنده یک شعر حماسی در جهت زاویه نگاه یک انقلابی و بسیجی تقدیم کردم. غزلی بود با این مطلع: ای خنجر آبدیده، ما تشنه کارزاریم" قبل از آن هم یک رباعی خواندم که مورد تحسین ایشان واقع شد. یکی از بیت‌های اشعار من را هم خیلی تکرار کردند. 

به نظر شما رسالت شعر و شاعر به عنوان یک کنشگر و شخص اثرگذار چیست؟ در چنین محافلی باید به چه موضوعاتی پرداخته شود؟ 

گاها مناسبت‌ها و حوادث مختلفی در طول سال پیش می‌آید که خوب است شعر متناسب با آن قرائت شود. ضمن اینکه مدیریت اینکه هم پیشکسوت‌ها فرصت داشته باشند و هم جریان جدید، کار سختی است و هر سال با حواشی هم مواجه می‌شود‌.

اما با توجه به صحبت‌های حضرت آقا در این محفل‌ها آن چیزی که مهم است این است که شاعر با قدرت و صلابت شعر بگوید و بتواند اندیشه‌سازی و جریان‌سازی نیز بکند. لازمه‌اش این است که شاعر از نظر فرم و محتوا به یک پختگی برسد. از نظر فرمی الحمدلله این سال‌ها پیشرفت‌های خوبی حاصل شده، اما در بعد اندیشه‌ای جای کار فراوان داریم. همین بحث جهاد تبیین که آقا مطرح می‌کنند هم مضمونی است. از جهت اندیشه‌ای باید عملکرد دشمن را رصد و پیش‌بینی کنیم. چون ریشه عملکرد دشمن یکی است و شاخ‌و‌برگش متفاوت است. شاعران باید نرم‌افزار دشمن را به خوبی رصد کنند. 

با توجه به اینکه در چند روز اخیر خبری درباره اتاق سیگار در این دیدارها پخش شده بود، از نظر شما این موضوع به چه شکل بوده است؟ 

ببینید باید چند تا نکته را توجه کنیم. یکی اینکه بسیاری از این شاعران پیشکسوت‌اند؛ مثل آقای یوسفعلی میرشکاک که از شعرای برجسته انقلاب است. یا مرحوم علی معلم، مرحوم قیصر امین‌پور و...  خب اینها اهل سیگار هم بودند. اینها افرادی هستند که سال‌ها برای انقلاب زحمت کشیدند. اقتضای ماه رمضان و دعوت کردن این آقایان این است که راحت باشند.

این نشان می‌دهد که اتفاقا حضرت آقا دید مناسبی داشتند. مثلا در دیدارهای آیینی چنین چیزی نیست، چون ماه رمضان نیست. اما این بحث‌های حاشیه‌ای که من شنیدم انواع سیگار و... اصلا اینطور نیست!

گزارش از محمد جهاد و علی پیراینده

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top