تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/01/28 - 13:59
کد خبر: 467290

گابیون چیست؟

گابیون چیست؟

توری گابیون یکی از انواع توری فلزی است که از جنس گالوانیزه گرم می باشد؛ اسم آن ریشه ایتالیایی دارد و در لغت به معنی قفس یا جعبه است. داخل این جعبه را با سنگ یا شن ریزه پر می کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ گابیون چیست؟ توری گابیون یکی از انواع توری فلزی است که  از جنس گالوانیزه گرم می باشد؛ اسم آن ریشه ایتالیایی دارد و در لغت به معنی قفس یا جعبه است. داخل این جعبه را با سنگ یا شن ریزه پر می کنند. از گذشته این توری ها به صورت استوانه یا مستطیل طراحی می شدند؛ یعنی سیم ها به صورت شش ضلعی به هم پیچیده شده و قفس های مستطیلی را ایجاد میکنند .  این محصول گاهی سبد گابیون نیز خوانده میشود، این توری بسیار انعطاف پذیر و بادوام است. این توری ظاهری شبیه به توری مرغی و توری فرنگی دارد.

ماهیت گابیون:

توری گابیون از کنار هم قرار گرفتن، پنل های مش ، تولید میشود که این مش ها ساختاری یکسان داشته و موجب می شوند که گابیون نیز استحکام مورد نیاز را به دست آورد. این محصول خیلی سریع مونتاژ می شود برای حفاظت جعبه ها در مقابل خوردگی یا آلودگی در بعضی موارد سیم با پوشش pvc با ضخامت 5/0 میلی متر پوشش داده می شود.
توری گابیون باید به نحوی طراحی و تولید شود که استحکام و مقاومت کافی را داشته باشد و باید بین طرح، سازه و پیچ و تاب ها و شیارهای کانال تطابق های لازم وجود داشته باشد.

سازه های گابیونی:

سازه های سنگی گوناگونی در دنیا تولید میشوند که هر کدام کاربردهای مختلفی دارند از مهم ترین این کاربردها ، کاهش لغزش سنگ ها و کم کردن میزان فرسایش خاک می باشد.
در زمان های گذشته این توری را به صورت استوانه می بافتند، داخل آن را از خاک پر کرده و به عنوان جان پناه استفاده می شد به این نوع ساخت سله اندازی می گویند سله به معنی زنبیل یا سبد بزرگ می باشد.علاوه بر این توری گابیون یک گزینه عالی برای زیباسازی فضای کاری،منزل و... است که امروزه نیز توجه زیادی در طراحی و معماری به آن می شود. حال که دانستید گابیون چیست؟  در ادامه مطلب با کاربردهای گابیون به صورت کامل تر آشنا خواهیم شد.

درباره دیوارگابیونی بیشتر بدانید.

 انواع گابیون :

گابیون انواع مختلفی  دارد که در ادامه به آن می پردازیم:

توری گابیون کیسه ای

این نوع از توری گابیون برای شرایط ویژه و سریع ساخته میشود و معمولا نظم خاصی در ساخت نداشته، تقارن زیادی ندارد و بسیار انعطاف پذیر است.

توری گابیون سبدی

گابیونی که به فرمت سبد طراحی می شود اکثرا در راه سازی، جاده سازی و... کاربرد دارد اصولا در قالب جعبه مکعبی می باشد که می توانیم داخل آن را  با موادی که میخواهیم پر کنیم.

توری گابیون تشکی

به این نوع از گابیون به این علت تشکی میگویند که مانند تشک، طول و عرض بیشتری داشته اما ارتفاع کمتری دارد. مفتول این نوع توری تراکم زیادتری دارد و به شکل پله پله چیده می شود تا مانع از فرسایش سطح توسط آب شود.

توری گابیون بی شکل

برای نگهداری مصالح و تجهیزات یا خاک های کنار جاده به کار میرود.

توری گابیون تزیینی

برای زیباسازی شهر یا منازل کاربرد دارد و در بعضی موارد داخل آن گل و گیاه قرار می دهند.

شیوه به کارگیری گابیون

گفتیم گابیون چیست؟

این خود کاربرد آن است. این محصول اصولا به صورت سبد بکار می رود و باکس آن به شکل مربع یا استوانه تولید می گردد، زمانی که باکس در مکان مورد نطر تعبیه شود آنرا با سنگ پر میکنند. باکس ها را کنار هم می چینند و سطحی مرتب و یکدست از گابیون درست می کنند.

باکس‌ های پر شده با سنگ،  یکی از مناسب ترین گزینه ها جهت  جلوگیری از ریزش خاک خصوصا در اماکنی که رانش زمین زیاد است می باشد.

پارتیشن بندی با گابیون چگونه انجام می شود؟

اگر با گابیون خانه یا دفتر شرکت خود را پارتیشن بندی کنیم، می توانیم یک فضای بزرگ را نیز به راحتی به بخش های کوچک تر تقسیم کنیم. اگر این کار را پیاده سازی کنیم محیط خود را می توانیم به فضای داخلی به بهترین شکل به دو محل مجزا تقسیم کنیم در حالی که جلوه ای ویژه را نیز در فضای داخلی ایجاد کرده است.

چند نوع سازه گابیونی برای طراحی داخلی وجود دارد ؟

سازه های گابیونی زیادی برای استفاده در طراحی داخلی وجود دارند، که به ساخت و ساز ما حال و هوای مدرن تری می بخشند و نسبت به نظر شخصی افراد شیوه بکاری گیری آنها تفاوت دارد .

بعضی از این گزینه های عبارت اند از :

دیوار آشپزخانه اپن
دیوار گابیونی جهت ایجاد شومینه یا فایرپلیس
اجرای دیوار گابیونی جهت پاسیو یا حیاط خلوت
دیوار گابیونی جهت طراحی اتاق خواب و …

جهت کنترل فرسایش توسط گابیون چه کارهایی انجام می شود ؟

برای حفظ ساختار و عملیات دیوارهای گابیونی از انشعاب دهنده یا آب شکن استفاده می شود این انشعابات با قالب های عرضی و زاویه ای در راستای جریان آب رودخانه می باشند جریان آب را منحرف کرده و یا از میزان سرعت آن کم می کنند و معمولا غیرقابل نفوذ هستند.
زمانی که ذرات خاک بوسیله آبی که در جریان است از بین می روند، فرسایش رخ می دهد. معمولا فرآیند فرسایش یا بصورت عمومی و کلی صورت می گیرد یا بصورت محدود در یک منطقه و بصورت محلی انجام می شود.این مسئله باعث خارج شدن ذراتی می شود که در مسیر آب رودخانه قرار دارند و میتوانیم این فرآیند را از طریق راه های مختلفی کنترل کنیم.
در دیوارهای گابیون وجود انشعاب دهنده ها که از نوع انشعاب دهنده ی دفعی، انشعاب دهنده های جذبی و آب شکن های جدا کننده، می باشد این امر کنترل می شود. در طراحی آنها توجه می شود که تثبیت عرض بالا، تخته آزاد، دامنه های دیگر و اندازه سنگ برای گابیون و گودبرداری، فیلتر و ... نیز هماهنگ و اصولی باشد.

گابیون چگونه مانع فرسایش خاک می شود؟

گابیون یا همان توری سنگ اصولا در فرمت های سبد، بستر و یا کیسه ای تولید می شود که داخل آن از سنگ های قلوه ای یا سنگ ریزه ها پر می شود، این شبکه ها را کنار یکدیگر چیده و بعد متصل میکنند و یک سازه مقاوم، منعطف و نفوذناپذیر تهیه میکنند.
سبدهای گابیونی و یا بسترهای سنگی، معمولا سازه هایی یکسان هستند اما از لحاظ ضخامت و ارتفاع تفاوت هایی دارند و برای کنترل فرسایش خاک و یا جریان آب یک گزینه عالی هستند، سبد گابیون ارتفاع بلندی داشته تا برای ما اطمینان خاطر در محیط را ایجاد کند.

چرا گابیون؟

کیسه های گابیون کاربرد کمتری داشته و از کیسه های مش پر شده از سنگ و یا مواد دیگر هستند. اصولا این نوع از سازه گابیون معمولا به شکل عمودی مونتاژ میشود و باید با دقت بیشتری شکل داده شود زیرا احتمال فروپاشی آن بیشتر است.در کل گابیون یک سازه مهندسی است و باید در طراحی آن ، استقامت پایه ها، استحکام در برابر فشارهای احتمالی و... در نظر گرفته شود.

برگرفته از سایت راه ساخت

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top