تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/01/28 - 14:42
کد خبر: 467294

نگاهی بر چالش‌های اخیر فرهنگی

منطق کشف حجاب بعنوان حرام شرعی و سیاسی

منطق کشف حجاب بعنوان حرام شرعی و سیاسی

دو مفهوم امر فردی و امر اجتماعی از مفاهیمی است که آشنای روان شناسان و جامعه شناسان است. در ادبیات و اندیشه های اجتماعی متفکران اسلامی نیز از زمان فارابی و بخصوص متفکران مسلمان دوره معاصر درباره تفاوت ها و نسبت میان این دو مفهوم یعنی امر فردی و امر اجتماعی نیز مطالب زیادی گفته شده و در منابع آنان موجود است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دو مفهوم امر فردی و امر اجتماعی از مفاهیمی است که آشنای روان شناسان و جامعه شناسان است. در ادبیات و اندیشه های اجتماعی متفکران اسلامی نیز از زمان فارابی و بخصوص  متفکران مسلمان دوره معاصر درباره تفاوت ها و نسبت میان این دو مفهوم یعنی امر  فردی و امر اجتماعی نیز مطالب زیادی گفته شده و در منابع آنان موجود است. بخصوص علامه طباطبایی ره در این مورد  نظریات بدیعی ارائه کرده اند.

منطق کشف حجاب بعنوان حرام شرعی و سیاسی

اما معنای امر اجتماعی و تمایز آن با امر  فردی و نسیت های میان این دو  از مفاهیم جدید در علوم اجتماعی است که اگر خواسته باشیم به صورت ریشه ای بدان بپردازیم باید به زمینه های  تاریخی ، فرهنگی ،  فلسفی ، انسان شناختی و  جامعه شناختی و روان شناختی آن را برگردیم . باید به سه انقلابی که از قرن ۱۵ میلادی تا کنون شده است مراجعه کنیم . پیدایش  رنسانس یا نوزایی فرهنگی به عنوان اولین انقلاب فرهنگی دوره جدید در قرن ۱۵ میلادی، ظهور  فلسفه جدید در قرون  ۱۶ و ۱۷ میلادی به عنوان انقلاب دوم که نوع نگاه انسان  را به خود، به جامعه، به دیگران، به جهان،  به طبیعت و به هستی و به متافیزیک را بر اساس مبانی جدید انسان شناختی،  هستی شناختی،  روش شناختی،  و ارزش شناختی دگرگون ساخت، و هم چنین  به   انقلاب صنعتی در قرن ۱۸ میلادی  به عنوان انقلاب سوم و پیامدهای گوناگون انقلاب صنعتی  که سبک و روش زندگی فردی و اجتماعی را به طور کلی دگرگون ساخت.. هر سه انقلاب پایه های تاریخی،  فرهنگی، فلسفی و اجتماعی و سیاسی مدرنیته به شمار می آیند که معنای انر اجتماعی و امر فردی را به شدت دگرگون ساخت.

هم‌ افزایی این سه انقلاب و خاصه پیامدهای انقلاب صنعتی،  انقلاب چهارمی را رقم زد که از قرن ۱۹ میلادی‌ شروع شد و  تا کنون‌ نو به نو شده است  و آن  انقلاب یا تحول اساسی در علوم انسانی و اجتماعی  جدید در غرب است که اساس و پایه دیگر علوم کاربری‌ و متداول در دانشگاههای غرب و ایران  شده است.

تا پیش از پیدایش علوم انسانی و اجتماعی جدید میان امر فردی و امر اجتماعی تفکیکی نبو د و اصولا بیشتر انر، انر فردی بود تا امر اجتماعی . اما با ظهور جامعه صنعتی و بویژه زندگی صنعتی و زیست شهری ، تقربیا اغلب امور از حالت فردی خارج و به امری اجتماعی تبدیل شد. امر اجتماعی، بدون این که بخواهد نقش انسان یا اصالت انسان یا اختیار و اراده  انسان را به طور کلی  نادیده بگیرد و با انکار کند ، اما به شدت آن را ساختارمند می کند. سازمان مند یا سامان مند می کند‌ . امر  فردی را وابسته به عناصر و مولفه‌هایی می کند که آن عناصر و مولفه ها  در اختیار فرد نیست و حتی افراد  با اراده های آهنین نیز ناگزیرند ، مجبورند، وابسته هستند به این که در قالب ساختارها رفتار کنند. اگر چه علوم اجتماعی جدید مدرنیته هوشمندانه از طریق نطام هاز آموزشی خود از کودکستان تا دبیرستان و تا دانشگاهها و از طریق فرهنگ و هنر وسینما و رسانه‌ها و از طریق سبک زندگی ماشینی ، انسان ها را برده اجتماعی و نیازمندان اجتماعی و سیاسی ‌ و فقرای اجتماعی کرده است که جدای از ساختارهای جدید ، اصولا نمی توانند زندگی کنند .

منطق کشف حجاب بعنوان حرام شرعی و سیاسی

با این توضیحات ، کشف حجاب اگر چه در نگاه اول یک امر کاملأ شخصی و  فردی است که می تواند  مستند و مستدل به میل فردی ، اختیار فردی و آگاهی فردی باشد، اما با توضیحاتی که داده شد باید در زیست شهری و زیست اجتماعی ، جهان به هم پیوسته و جامعه به هم پیوسته آن را یک امر اجتماعی دانست . آن هم از نوع سیاسی آن ، زیرا در دستور کار معاندان نظام جمهوری اسلامی ایران قرار دارد . کشف حجاب امروز یک امر  اجتماعی ، اما ضد هنجاری و ضد ارزشی و ضد قانونی و ضد قوانین شرعی است. چرا حرام سیاسی است زیرا بی‌بندوباری و ولنگاری و اشاعه رفتارهای زشت و مخالف با عفت و فرهنگ عمومی، به عنوان یکی از راهبردهای دشمنان فرهنگ و دین و انقلاب و نظام  با صراحت در دستور کار آنان قرار دارد.  دشمنان خارجی و خاصه آمریکایی ها و صهیونیست ها به درستی تشخیص داده اند که بجای جنگ گرم با اشاعه فساد و فحشاء و رفتارهای ضد فرهنگی که از خطوط قرمز به شمار می آید ، نظام را‌ باچالش داخلی روبرو سازند تا به اهداف خود برسند.

نویسنده: ابوالقاسم فاتحی دهاقانی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
معرفی کسب و کارها
۱۰ پرواز فضایی برتر که در سال ۲۰۲۵ رقم خوردند
عصائب اهل الحق: سلاح را تحویل نمی دهیم و از مقاومت عقب نشینی نمی کنیم
انفجار شدید در شرق سوریه؛ البوکمال لرزید
جنگ روانی اسرائیل، تجربه شکست خورده
سدهای کشور چقدر آب دارند؟
تلویزیون اینترنتی جهاد دانشگاهی برای دانشجویان کلید می‌خورد
۲ تا ۵ بار در هفته از ته دل بخندید
رویترز: الشرع زندان‌ها را نبست، پُر کرد!
رییس جمهوری آمریکا برای توجیه الحاق گرینلند به کشورش مدعی شد که آمریکا برای امنیت ملی کشورش به این منطقه نیاز دارد.
دندان‌ها باید حفظ و ترمیم شوند، نه کشیده!
رئیس مجلس ونزوئلا: با سناریوی دزدی دریاییِ دوران استعمار روبه رو هستیم
مهلت ثبت‌نام آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو معلم سال ۱۴۰۵ تمدید شد
اثرگذاری زنان در سیاست پدیده‌ای نوین در تاریخ معاصر است
بازرسان آژانس در ایران حضور دائمی ندارند
بهترین عکس‌های هوایی‌ سال ۲۰۲۵
صدور هشدار نارنجی هواشناسی تهران
واکنش «دنیس» به حضور در تیم ملی فوتبال ایران
پذیرش دانشجوی مشترک توسط دانشگاه های ملی مهارت و شهید رجایی
مجلس به موضوع افزایش تعرفه خدمات گمرکی ورود خواهد کرد
رتبه بیستم دنیا همچنان در اختیار تیم ملی ایران
معاون آموزش ابتدایی در فهرست پژوهشگران پراستناد جهان اسلام
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر و شکست سنگین از ایران، چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟





مشاهده نتایج
go to top