تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/02/05 - 21:11
کد خبر: 468119

علیرضا دهقان؛

پیرامون دیدار رهبری با دانشجویان ۱۴۰۲

پیرامون دیدار رهبری با دانشجویان ۱۴۰۲

من حیث المجموع متن امسال بسیج را گفتمانی طراحی کرده بود که به شکل سنتی قائل به دفاع همه جانبه از جمهوری اسلامی است و به اصطلاح در مقابل یا در برابر طیف نزدیک به عدالتخواهی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یادداشت از علیرضا دهقان*// پس از گذشت حدودا یک هفته از دیدار دانشجویی مقام معظم رهبری با دانشجویان که به رسم هر ساله برگزار میشده است و فروکش کردن حواشی خوب و بد اولیه این دیدار می توان به بررسی برخی ابعاد مهم آن در آرامش نسبی پرداخت. در کنار تمام ابعاد دیدارهای ،رمضانیه دو مسأله در دیدار امسال شاید اولویت بالاتری جهت پرداخت عموم داشته باشد.

الف از کوزه همان برون تراود که در اوست دوستانی که هنوز از فضای جنبش دانشجویی جدا نشده اند گواهی می دهند که آنچه نمایندگان اتحادیه ها امسال بیان کردند با کمی قوت و ضعف تقریبا همان است که امروز در دل اتحادیه هایشان می گذرد.

۱- جامعه اسلامی دانشجویان متن جامعه نشان داد که عزم این اتحادیه برای پر کردن خلاءهای مبنایی آن کاملاً جدی است اشاره به مباحث مبنایی شناسنامه دار طرح ولایت دانشگاه تهران نقش محوری آیت الله مصباح در کنار دو استاد بزرگ دیگر خود نیز گویای حقایقی یا بهتر بگویم وقایعی در سطح اتحادیه است که نکته دانان زیست سیاسی دانشجویان به خوبی پیام آن را فهم کردند باید منتظر یک جامعه جدید بود محتوایی تر و اصولی تر از گذشته.

۲- جنبش عدالت خواه دانشجویی جنبش هنوز دست به گریبان هزاران پرسش و شبهه خود نسبت حکمرانی در جمهوری اسلامی است. از خصوصی سازی تا رفراندوم و دهها مسأله
دیگر. البته نکته جالبش اینجاست که این بار فضای رسانه ای کشور با محوریت صدا و سیما دیگر از اولویت خارج شده است!!! و همچنان علاقه ای به مرزبندی شفاف با اصلاح طلبان در متن خود ندارند و مجبور است از دیدار بر حسب شرایط تکمله هایی را بر آن بیافزاید اگر بگوییم دوستان انقلابی ما در این اتحادیه پاسخ های حضرت آقا را در باب خصوصی سازی و رفراندوم نمیدانستند کمی خود را به ساده اندیشی پس زده ایم هر چند شاید انتظار چنین پاسخ شفافی را نیز نداشتند. ادامه مسائلی که سالها به روی آن کار شده است با مواضع اخیر حضرت آقا شاید اصلی ترین چالش این اتحادیه است.

٣- بسیج دانشجویی عملاً تکثر گسترده در بسیج شاید بزرگترین چالش هر سخنران این مجموعه دانشجویی ارزشی بر آمده از متن انقلاب باشد .دسته بندی ها در بسیج رسیدن به یک متن که برای همه راضی کننده باشد را غیر ممکن می سازد بزرگترین اشتباه در چنین شرایطی نیز آن است که بخواهی همه را راضی نگه داری.... اما من حیث المجموع متن امسال بسیج را گفتمانی طراحی کرده بود که به شکل سنتی قائل به دفاع همه جانبه از جمهوری اسلامی است و به اصطلاح در مقابل یا در برابر طیف نزدیک به عدالتخواهی است.

آنچه میتواند تحلیلی برای ما بسازد آن است که گمان بریم که این ایده صرفاً از طرف مرکزیت سازمان بسیج دانشجویی در حال اشاعه است و در بدنه طرفداری ندارد که البته این طور نیست بدنه  ای در بسیج وجود دارد که دوست دارد همان بسیج یک دهه پیش باشد ،نوتر به روز تر اما با همان کارکردها نه اینکه ژست منتقد دررون نظام بگیرد (همان ها که در حوادث اخیر در صف اول در برابر اغتشاشات و کلاس بستن ها در دانشگاههای خود ایستادند همانها که یک لبخند ولی جانشان را زنده می کند و البته برخی بابت همین احساسات پاک بر ایشان هجمه میکنند.

۴- اتحادیه مستقل وجود شبهات در عین وفاداری این ترکیب اصلی ترین کلمات برای توصیف اتحادیه مستقل است از یک طرف میزان سؤالات و اشکالات نسبت به حکمرانی در جمهوری اسلامی در مقایسه با سالهای قبل افزایش پیدا کرده است و متن به روشنی نمایانگر پرداخت به این دسته از مسائل در میان اتحادیه و بخش مشخصی از ادوار ایشان را دارد
البته با نگاه به متن روشن می شود که هر چالش پس از آنکه به خوبی صورت بندی گردید در آخرین گام به جای ضرب گرفتن و قله زدن به آرامی آید مانند آنکه چیزی چارچوب متن را یکبار صیقل داده باشد.

از سوی دیگر وفاداری قابل تقدیر این اتحادیه به نظام کاملاً واضح است. حتی تکرار پرطنین کلمه ایران در متن اگرچه روحیه ای متفاوت از متنهای سالهای دورتر اتحادیه دارد خود گویای مرزبندی شفاف با دشمنان، التزام به ولایت و بیان آرمانها دارد اصلیترین چالش اتحادیه حفظ غلبه وفاداری بر شبهات است.

دفتر تحکیم وحدت که می خواهد بگوید هر چه میخواهد بگوید تلخ یا شیرین اوضاع و احوال این چند سال کشور و به ویژه حوادث ۱۴۰۱ تحکیم را مصمم کرده است که با تمام توان از جمهوری اسلامی دفاع نماید. حتی این دفاع منجر شود بخشهای انتقادی مطالبه گرانه متن همچون بخش های مربوط به آموزش عالی و یا بخش مربوط به حوزه زنان که برای این اتحادیه اهمیت راهبردی دارد به حاشیه برود، دفاع از جمهوری اسلامی به حدی برای تحکیم حائز اهمیت است که در نسبت با آن اسیر تعارفات معمول در جنبش دانشجویی نشود و حتی در صورت لزوم از بخش از متن خود صرف نظر ،نماید تا اجحاف سایر سخنرانان را جبران نماید نقطه ای دیگر که برای تحکیم اهمیت راهبردی دارد یادآوری تفکرات و افرادی است که مسببان ضعف های امروز کشور هستند علت این امر را علاوه بر تحلیل متکی بر امر سیاسی در اتحادیه که مهمترین مسأله و بالاترین اثر بخشی را در احیای امر سیاسی میداند.

فعال سابق دانشجویی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجاوزات دشمن صهیونیستی به جنوب لبنان مقاومت را نمی‌ترساند/ دوران دفاع مقدس بزرگ‌ترین پشتوانه جبهه مقاومت در مصاف با دشمنان است
همچنان دفاع مقدس
غرب از رقابت در حوزه انرژی می‌ترسد
سرهنگ رحیمی فرمانده انتظامی لاهیجان شد
اعلام ترکیب تیم ملی فوتسال ایران مقابل مراکش
واکنش رسمی وزارت امور خارجه به ادعای تهدید مقامات سابق آمریکا توسط ایران
آخرین خبر از ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا
طرح «من شهردارم» به مدارس می‌رود
دستگیری عاملان قتل یک زن در شب عروسی
رسانه‌ صهیونیستی: حزب‌الله «تله مرگ» برای اسرائیل آماده کرده است
اجرای موفق مانورهای مداری ماهواره چمران ۱
فوری| جواد نکونام استعفا داد
گوگل و مایکروسافت به جان هم افتادند
محسن رضایی: اسرائیل اصلا جرات حمله به ایران را ندارد
اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر برای کمک به غزه، لبنان و یمن
روابط ایران با بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا تقویت می‌شود
قرارداد ۸۰ میلیاردی مجیدی
صرف سالانه ۱۵ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی
۳۴۰ نظامی اوکراینی دیگر در یک روز کشته شدند
ساخت۳ بزرگراه در انتهای یادگار، بروجردی و شوشتری
تخفیف در برج میلاد در هفته گردشگری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top