تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/02/12 - 23:22
کد خبر: 468967

رشته‌های پرجذب آزمون استخدامی وزارت بهداشت ۱۴۰۲

رشته‌های پرجذب آزمون استخدامی وزارت بهداشت ۱۴۰۲

بعد از همه‌گیری جهانی کرونا، یکبار دیگر اهمیت کار پزشکان و پرستاران و کادر درمان به همگان یادآوری شد، هر ساله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آزمونی را برگزار می‌کند تا بهترین‌های بهداشت و درمان را انتخاب و به کار گیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بعد از همه‌گیری جهانی کرونا، یکبار دیگر اهمیت کار پزشکان و پرستاران و کادر درمان به همگان یادآوری شد، هر ساله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آزمونی را برگزار می‌کند تا بهترین‌های بهداشت و درمان را انتخاب و به کار گیرد.

هرسال رقابت سختی بین فارغ‌التحصیلان رشته‌های بهداشت و درمان شکل می‌گیرد و وزارت بهداشت به‌عنوان قاضی نهایی درباره عملکرد و سرنوشت فارغ‌التحصیلان تصمیم می‌گیرد.

در این میان بعضی از رشته‌ها، نظیر مامایی، فوریت‌های پزشکی یا اورژانس و پرستاری طرف‌داران بیشتری دارند و قطعاً رقابت در میان آن‌ها سخت‌تر خواهد بود.

در کنار طرف‌داران این رشته‌های حساس، جزو ده رشته‌های پرجذب آزمون استخدامی وزارت بهداشت هستند که وزارت بهداشت هرسال در حدود دو الی پنج هزار نفر را از میان داوطلبان استخدام می کند.

در این مقاله؛ سعی می کنیم همه ی اطلاعاتی که باید درباره آزمون استخدامی وزارت بهداشت 1402 و رشته های پرجذب آن بدانید را مرور کنیم.

آزمون استخدامی وزارت بهداشت 1402

ازمون استخدامی وزارت بهداشت ابتدا در سایت سازمان سنجش کشور اعلام می‌شود و شما در همان ابتدا بهتر است سایت سازمان سنجش را به‌عنوان مجری تمامی آزمون‌های کشوری مرتب چک کنید و آخرین اخبار و اطلاعات را با اطمینان از آن دریافت کنید.

همانند هر آزمونی، اطلاع دقیق از سرفصل‌های منابع آزمون اولین قدم برای موفقیت در آزمون استخدامی وزارت بهداشت است.

سؤالات استخدامی وزارت بهداشت و سرفصل‌های آزمون هرساله اعلام می‌شود و شما بدون نگرانی می‌توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت آن ها دانلود کنید و با سبک سؤالات آشنا شوید.

سؤالات استخدامی وزارت بهداشت در دو بخش عمومی و اختصاصی ارائه می‌شود.

توجه داشته باشید که آزمون عمومی نمرة منفی دارد و سؤالات عمومی برای همة شرکت‌کنندگان یکسان است؛ اما در بخش اختصاصی سؤالات باتوجه‌به رشتة تخصصی داوطلب متفاوت خواهد بود.

در واقع سؤالات استخدامی پرستاری، مامایی و فوریت‌های پزشکی در بخش عمومی یکی است؛ اما باتوجه‌به تفاوت اساسی بین این رشته‌ها در بخش اختصاصی سؤالات منحصربه‌فرد به همان رشته خواهد بود.

منابع آزمون استخدامی وزارت بهداشت و درمان در بخش عمومی:

  • معارف اسلامی شامل (احادیث، شرک، نبوت، امامت، توبه، عدالت، خانواده، عفاف، بندگی و اخلاص، مرگ و دوزخ، معاد، توحید، ترجمه و تفسیر آیات، احکام)

  • زبان انگلیسی عمومی شامل (معنی لغات، گرامر، درک مطلب)

  • هوش و توانمندی‌های ذهنی شامل (استدلال و درک مطلب، حل مسائل کیفی و جبری)

  • ریاضی و آمار مقدماتی شامل (احتمال، شاخص‌ها، آمار، دنباله و تصاعد، انتگرال، حل مسائل جبری و کسری، معادله خط، نامعادله‌ها، مساحت‌ها)

  • مهارت‌های هفت‌گانه کامپیوتر

  • زبان و ادبیات فارسی

  • اطلاعات سیاسی، اجتماعی و قانونی

رشته‌های پرجذب آزمون استخدامی وزارت بهداشت 1402

منابع مطالعاتی دروس تخصصی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت، کتب و جزوات دانشگاهی به همراه سوالات تستی و تشریحی و یادگیری عمیق مباحث آن‌هاست که برای هر رشته مجزاست.

هم‌زمان با اعلام آزمون استخدامی وزارت بهداشت، دفترچه‌ای در سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد که به طور کامل تمامی شرایط از جمله سهمیه‌ها و نحوه پذیرش داوطلبان شرایط اختصاصی داوطلبان از نظر جسمانی و نحوه اعلام مصاحبه را به طور کامل بیان کرده است.

توصیه می‌کنیم حتماً آن را بادقت مطالعه کنید تا از هرگونه سردرگمی و هزینه‌های غیرضرور و اتلاف زمان نجات پیدا کنید.

بعضی از این شرایط جزو قوانین اصلی آزمون استخدامی وزارت بهداشت است که حتماً باید در خصوص آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشید. برای مثال داشتن سلامت جسمانی و روانی و توانایی انجام کار به تشخیص شورای طب کار و کمیسیون پزشکی دانشگاهتان بستگی دارد.

در دفترچة منتشرشده آزمون استخدامی وزارت بهداشت در سال 1402 به‌روشنی درباره موارد زیر توضیح داده شده است و دو شرط عدم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر و نداشتن سابقه محکومیت جزایی مؤثر را صراحتاً جزو شرایط آزمون استخدامی وزارت بهداشت اعلام کرده است.

علاوه‌برآن شما نباید در دستگاه‌های اجرایی حکم ممنوعیت استخدام به هر دلیلی داشته باشید یا اینکه تعهد انجام کار به سایر مؤسسات و یا دستگاه‌های اجرایی کشور را داشته باشید.

یکی از شرایطی که وزارت بهداشت برای داوطلبان عنوان می‌کند، سن آن‌هاست برای داوطلبان حداقل بیست سال و حداکثر چهل سال سن ضروری است.
باتوجه‌به قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان، گذراندن طرح بعد از پایان تحصیلات، اجباری است و شما بایستی دارای گواهی پایان انجام طرح یا معافیت از آن را داشته باشید.

رشته مامایی

رشته‌ی مامایی، یکی از رشته‌های جذاب پزشکی است که به مراقبت و نگهداری از زنان در طول دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان می‌پردازد.

مامایی از رشته‌های پرجذب آزمون استخدامی وزارت بهداشت است و هرسال بیش از هزار نفر برای پذیرش در از آزمون باهم رقابت می‌کنند. ماماها با بررسی سلامتی مادر و جنین، راهنمایی و مشاوره دربارة تغذیه، تمرینات فیزیکی، روش‌های تسکین درد و همچنین کمک به زایمان طبیعی و پس از آن نگهداری از نوزاد، به مادران کمک می‌کنند.

ماماها علاوه بر این، به مادران در مورد تغییرات فیزیکی و روانی که در اثر بارداری و زایمان بر آن‌ها اتفاق می‌افتد، آگاهی می‌دهند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا با این تغییرات بهتر سازگار شوند. رشته مامایی نیز همانند رشتة پرستاری به‌ویژه در سالهای اخیر و باتوجه‌به سیاست‌های جوانی جمعیت بسیار موردتوجه قرار گرفته است. شرایط استخدام برای رشته مامایی در وزارت بهداشت به شرح زیر است:

  • داشتن مدرک تحصیلی مرتبط با رشته مامایی

  • گذراندن دوره آموزشی مامایی و کسب مدرک معتبر

  • داشتن مجوز از سازمان نظام‌پزشکی

  • داشتن حداقل سابقه کار یک سال در زمینه مامایی

  • توانایی کار در شرایط استرس زیاد و تحت‌فشار قرار گرفته

  • توانایی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زنان و نوزادان

  • توانایی همکاری با پزشکان و سایر کادر درمانی

  • رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای و حفظ حریم شخصی بیماران

آزمون استخدامی وزارت بهداشت برای رشته مامایی نیز شامل سه مرحله است. در مرحله اول، آزمون نوشتاری با سؤالات چهارگزینه‌ای از اصول مامایی برگزار می‌شود.

در مرحله دوم، آزمون عملی با اجرای مهارت‌های مامایی در بخش‌های مختلف بیمارستان برگزار می‌شود.

در مرحله سوم، برای ارزیابی توانایی‌های شخصیتی و حرفه‌ای .

رشته پرستاری

رشته پرستاری یکی دیگر از رشته‌های پزشکی است که به مراقبت و نگهداری از بیماران در بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، خانه‌های سالمندان و محل‌های دیگر مربوط می‌شود. پرستاران با بررسی وضعیت بیمار، تجویز دارو، تنظیم تغذیه، انجام فعالیت‌های فیزیکی و روان‌شناسی و همچنین ارائه مشاوره به بیماران و خانواده‌های آن‌ها، بهبود وضعیت بیمار را تسریع می‌کنند.

پرستاران علاوه بر این کارها، به بیماران در مورد تغییرات فیزیکی و روانی که در اثر بیماری بر آن‌ها اتفاق می‌افتد، آگاهی می‌دهند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا با این تغییرات بهتر سازگار شوند. در بیمارستان‌ها، پرستاران به بیماران در بخش‌های مختلف مانند بخش اورژانس، بخش مراقبت‌های ویژه، بخش جراحی، بخش مراقبت‌های پس از عمل و غیره کمک می‌کنند. رشته پرستاری به بیماران در طول بیماری و در بخش‌های مختلف پاسخگوی نیازهای آن‌هاست و به آن‌ها کمک می‌کند تا بهترین مراقبت و نگهداری را داشته باشند.

آزمون استخدامی وزارت بهداشت برای پرستاران شامل سه مرحله است. در مرحله اول، آزمون نوشتاری با سوالات چهارگزینه‌ای است.

در مرحله دوم، آزمون عملی با اجرای مهارت‌های پرستاری در بخش‌های مختلف بیمارستان برگزار می‌شود.

در مرحله سوم، مصاحبه با مدیران بخش‌های مختلف بیمارستان برای ارزیابی توانایی‌های شخصیتی و حرفه‌ای پرستاران برگزار می‌شود.

شرایط استخدام رشته پرستاری به شرح زیر است:

  • داشتن مدرک تحصیلی مرتبط با رشته پرستاری

  • داشتن مجوز از سازمان نظام‌پزشکی

  • توانایی کار در شرایط سخت و پراسترس

  • توانایی انجام عملیات پیشگیرانه و درمانی در شرایط اورژانسی و ناگهانی

  • توانایی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران

  • توانایی همکاری با پزشکان و سایر کادر درمانی و رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای و حفظ حریم شخصی بیماران.

رشته پرستاری جزو رشته‌های پرجذب ازمون استخدامی وزارت بهداشت است و با چهل درصد پذیرش، بیشترین میزان پذیرش را در میان سایر رشته ها دارد.

رشته‌های پرجذب آزمون استخدامی وزارت بهداشت 1402

رشته فوریت های پزشکی

رشته فوریت های پزشکی یا اورژانس یکی از رشته های نفس گیر است که به بررسی و مدیریت بیماران در شرایط اورژانسی و ناگهانی مربوط می‌شود. پزشکان فوریت‌ها در بخش‌های اورژانس بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی فعالیت می‌کنند و به مدیریت بیماران با شرایط اورژانسی مانند سکته قلبی، آسیب‌های جسمی شدید، عوارض دارویی و تصادفات و غیره می‌پردازند.

همچنین، باید در شرایط استرس زیاد و تحت‌فشار قرار گرفته، تصمیمات سریع و صحیح را برای نجات جان بیماران بگیرند.

برای جذب و استخدام مشاغل فوریت‌های پزشکی یا اورژانس و کارشناس تریاژ تلفنی فوریت‌های پزشکی، در آزمون استخدامی وزارت بهداشت 1402 داشتن سلامت کامل جسمانی و روانی با تأیید طب کار مورد تأیید وزارت بهداشت، الزامی است

شرایط سلامت کامل جسمانی شامل:

- قد 165 سانتی‌متر بالاتر
- شاخص توده بدنی BMI مناسب بین 19 تا 31
-دارابودن گواهینامه رانندگی با آمبولانس (ب ۲ یا پایه دوم) یا اخذ آن تا پایان 24 سالگی
-داشتن آمادگی جسمانی و مهارت‌های بدنی برای امدادرسانی سریع و صحیح که از همة داوطلبان آزمون آمادگی جسمانی گرفته می‌شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجاوزات دشمن صهیونیستی به جنوب لبنان مقاومت را نمی‌ترساند/ دوران دفاع مقدس بزرگ‌ترین پشتوانه جبهه مقاومت در مصاف با دشمنان است
همچنان دفاع مقدس
غرب از رقابت در حوزه انرژی می‌ترسد
سرهنگ رحیمی فرمانده انتظامی لاهیجان شد
اعلام ترکیب تیم ملی فوتسال ایران مقابل مراکش
واکنش رسمی وزارت امور خارجه به ادعای تهدید مقامات سابق آمریکا توسط ایران
آخرین خبر از ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا
طرح «من شهردارم» به مدارس می‌رود
دستگیری عاملان قتل یک زن در شب عروسی
رسانه‌ صهیونیستی: حزب‌الله «تله مرگ» برای اسرائیل آماده کرده است
اجرای موفق مانورهای مداری ماهواره چمران ۱
فوری| جواد نکونام استعفا داد
گوگل و مایکروسافت به جان هم افتادند
محسن رضایی: اسرائیل اصلا جرات حمله به ایران را ندارد
اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر برای کمک به غزه، لبنان و یمن
روابط ایران با بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا تقویت می‌شود
قرارداد ۸۰ میلیاردی مجیدی
صرف سالانه ۱۵ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی
۳۴۰ نظامی اوکراینی دیگر در یک روز کشته شدند
ساخت۳ بزرگراه در انتهای یادگار، بروجردی و شوشتری
تخفیف در برج میلاد در هفته گردشگری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top