تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/02/19 - 10:10
کد خبر: 469638

مهمترین نکات نگهداری باتری ups و نقش آن در کسب و کارهای حساس

مهمترین نکات نگهداری باتری  ups و نقش آن در کسب و کارهای حساس

باتری یو پی اس یک دستگاه الکترونیکی می‌باشد که برای ایجاد ثبات در روند تغذیه تجهیزات الکتریکی کاربرد دارد. یو پی اس معمولا برای حفاظت از رایانه‌ها و همچنین مراکز داده و تجهیزات مخابراتی و دیگر موارد الکتریکی قابل استفاده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ باتری یو پی اس یک دستگاه الکترونیکی می‌باشد که برای ایجاد ثبات در روند تغذیه تجهیزات الکتریکی کاربرد دارد. یو پی اس معمولا برای حفاظت از رایانه‌ها و همچنین مراکز داده و تجهیزات مخابراتی و دیگر موارد الکتریکی قابل استفاده است.

 در صورت قطع ناگهانی جریان برق، موسساتی که با تجهیزات الکترونیکی مشغول هستند با تلفات جبران ناپذیری روبه‌رو می‌شوند. در این موقعیت می‌توان به ارزش یو پی اس پی برد، در این زمینه استفاده باتری برند یورونت به جهت کاربرد عالی که دارد پیشنهاد می شود.

 یو پی اس هم برای شروع کار به باتری یو پی اس وابسته است. باتری یو پی اس پس از  قطع جریان برق تا حدود ۵ تا ۱۵ دقیقه به افراد فرصت می‌دهد تا اطلاعاتشان را ذخیره کنند و با خیالی راحت از برنامه خارج شوند. 

هر چقدر که نگهداری باتری UPS خوب باشد، عمر آن افزایش خواهد یافت و این موضوع برای مشاغل و موسسات حائز اهمیت است که در ادامه به توضیح این موارد خواهیم پرداخت.

مهمترین نکات نگهداری باتری  ups و نقش آن در کسب و کارهای حساس

نکات نگهداری باتری  ups

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم نحوه نگهداری از باتری یو پی اس اهمیت بسیاری دارد و برای همین باید نکات مختلفی رعایت گردد. باتری‌های یو پی اس، سیلد اسید می‌باشند و محافظت و نگهداری از آن‌ها خیلی سخت نیست.

 اما مواردی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توان عمر مفید باتری یو پی اس را به حداکثر رساند. با رعایت موارد زیر می‌توان عمر باتری‌های یو پی اس را افزایش داد.

  1. شارژ و دشارژ مناسب

شارژ و دشارژ باید طبق جدول استاندارد هر نوع باتری انجام گیرد. اگر این امر به درستی انجام شود، عمر مفید باتری‌ها به صورت چشمگیری افزایش خواهد یافت. لازم به ذکر است که ولتاژ باتری‌ها باید هر چند وقت یک بار  و به صورت دوره‌ای، به دست کارشناسی در این زمینه بررسی و کنترل گردد. در این صورت باتری باید در حالت شارژ کامل باشد و مقدار ولتاژ و جریان شارژر بررسی شود.

از محصولات فوق‌العاده‌ای که از عمر خوبی برخوردارند می‌توان از برند باتری KH Power نام برد که بسیار در بازار داخل ایران پرطرفدار می‌باشند. در ضمن این روزها باتری های برند ایبیزا سری در سرا پیدا کرده است و از جمله محصولات پرفروش بازار است.

  1. اتصالات و سرباتری‌ها

مورد دیگری که باید به صورت دوره‌ای به آن دقت کنیم محکم بودن اتصالات موجود بین باتری‌های یو پی اس می‌باشد. حتماً باید دقت شود که سر باتری‌ها اکسید نشده باشند و باتری بیش از اندازه گرم نشده باشد. 

درصورت اکسید شدن باتری‌ها باید پس از بررسی چگونگی باتری و بررسی مواردی مانند نشت گاز و اسید داخل آن، باید اول باتری‌ها از مدار جدا شوند و سپس سر باتری‌ها و اتصالات باتری‌هایی که سولفاته شده‌اند، به همراه آب جوش و سمباده کاملاً تمیز گردند تا حالت رسانا بودن سر باتری‌ها به طور کامل از بین رود.

  1. یکسان بودن ولتاژ باتری‌ها 

باید توجه کرد که باتری‌های یو پی اس باید به صورت سری به هم متصل شوند، چرا که باید همه باتری‌ها به یک اندازه شارژ دریافت کنند.

 بنابر این در هر سرویس باید به صورت دوره‌ای ولتاژ هر باتری به صورت جداگانه اندازه گیری گردد تا مشخص شود همه باتری‌ها به یک نسبت شارژ شده‌اند.

  1. کیس باتری

لازم به ذکر است که می‌توان برای جلوگیری از ضربه‌های احتمالی و همچنین به منظور حافظت از اتصالات باتری، از کیس‌های مناسب باتری استفاده گردد.

عمر باتری یو پی اس چقدر است؟

طول عمر باتری‌های یو پی اس را می‌توان به صورت بازه‌های زمانی مختلفی جدا کرد. اگر قوی‌ترین نوع این باتری‌ها را بخرید، طول عمر آن نزدیک به ۱۲ سال و حتی بیش از آن خواهد بود.

در رده بعدی با باتری‌هایی روبه‌رو خواهیم بود که طول عمر آن‌ها بین ۱۰ تا ۱۲ سال می‌باشد. در واقع این باتری‌ها در رتبه دوم از لحاظ طول عمر قرار دارند و معمولا عمرشان بیش از ۱۲ سال نخواهد بود.

در رده بعدی شاهد باتری‌هایی خواهیم بود که هم قیمت کمتری دارد و هم طول عمرشان کوتاه و میان ۶ تا ۱۰ سال است. البته این باطری‌ها با رسیدن عمرشان به ۹ سال، کارایی خود را از دست می‌دهند و خیلی نادر به عمر ۱۰ ساله دست می‌یابند.

 در نهایت ارزان‌ترین گروه باتری‌های یو پی اس، طول عمر ۳ تا ۵ سال خواهد داشت. خرید این باتری‌ها در مواردی که به کارکرد طولانی نیاز است، توصیه نمی‌شود. هر چند که با داشتن دوره کارکرد کمتر از نرخ پایین‌تری نیز برخوردار می‌باشند.

برای نگهداری باتری یو پی اس باید به چه نکاتی توجه کرد؟

برای این که بتوانیم عمر مفید باتری دستگاه یو پی اس را بیشتر کنیم باید به نکات مختلفی توجه نماییم که در ادامه به برخی از  آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

مهمترین نکات نگهداری باتری  ups و نقش آن در کسب و کارهای حساس

  • عدم ضربه به باتری

باید دقت کافی داشته باشیم که جا به جایی باتری‌ها باید به آرامی انجام گردد تا احتمال ضربه دیدن خیلی کم باشد. شایان به ذکر است که محل قرارگیری باتری‌ها باید صاف باشد و باید در نظر گرفت که قرار دادن باتری‌ها به صورت وارونه، باعث آسیب دیدن آن‌ها و کاهش عمر باتری می‌گردد.

  • دمای محیط نگهداری باتری یو پی اس

یکی دیگر از عوامل مهمی که بر عمر مفید باتری‌ها تاثیرگذار خواهد بود، دمای محیط است که در واقع دمای زیاد باعث کاهش طول عمر باتری‌ها می‌گردد. 

همچنین باید در نظر داشت که باتری یو پی اس باید در فضایی از محیط کار قرار گیرد که نور خورشید کمتری وجود داشته باشد و کمترین اثر بر روی باتری وجود داشته باشد. به علاوه می‌توان از تجهیزات خنک کننده و تهویه هم استفاده کرد.

  • سرویس دوره‌ای باتری یو پی اس

نمایندگی‌های فروش، از سرویس‌هایی تحت عنوان سرویس دوره‌ای برخوردار هستند. یکی از مواردی که در این سرویس‌های دوره‌ای چک می‌گردد اسید باتری خواهد بود.

  • انتخاب شارژ مناسب برای باتری یو پی اس

با انتخاب شارژ مناسب می‌توان به طور چشمگیری عمر باتری را بیشتر کرد و به صورت بهینه از باتری استفاده کرد. لذا با انتخاب صحیح یو پی اس و شارژ مناسب می‌توان از خرابی زودتر باتری جلوگیری کرد. بهتر است که از یو پی اس‌هایی که شارژشان به صورت شناور می‌باشد استفاده شود‌.

  • استفاده از باتری سالم در کنار باتری استفاده شده و کهنه

یکی دیگر از نکات نگهداری باتری  یو پی اس، استفاده از باتری سالم در کنار باتری فرسوده می‌باشد. باتری‌هایی که مدتی از طول عمر آن‌ها سپری شده به دلیل مقاومت داخلی که دارند خواهند توانست که مدت پشتیبانی را به طرز چشمگیری پایین بیاورند.

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
به جای اینکه کارکرد گرایانه حرف بزنیم، تکلیف گرایانه حرف می‌زنیم!
توصیه چند دانشگاه برتر جهان به دانشجویان جدید
بزرگترین «آی.سی.یو» کرمانشاه افتتاح شد
نتایج اولین عمل پیوند چشم دنیا منتشر شد
اعمال شب و روز ۱۷ ربیع‌الاول
کاراته قهرمانی آسیا؛ اباذری دومین فینالیست کاراته ایران
یامگا مقابل استقلال به فوتبال بازگشت!
جزئیات ارائه دروس عمومی به دانشجویان علوم پزشکی از مهر ۱۴۰۳
واکنش عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به اظهاراتی درباره مصوبه کنکور
عراقچی راهی نیویورک شد
مشارکت مردم از طریق شرکت‌های سهامی عام پروژه افزایش می‌یابد
صعود ۳۱ دلاری اونس جهانی در معاملات امروز
اعلام فراخوان جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان در هفته آینده
بودجه سال ۱۴۰۴ در سه بخش به مجلس تقدیم می‌شود
اعلام ترکیب استقلال و نساجی
جایزه جهانی هم مخالفان زاکانی را راضی نکرد
افزایش خشونت در ایالات متحده
ارسال ۴۷ پرونده دارای احکام انضباطی اخراج از دانشگاه دانشجویان به وزارت علوم
معرفی ۶ کتاب تحسین شده ازجانب رهبر انقلاب در ویژه برنامه کتاب یک
هدایای عجیب شهردار و استاندار کرمانشاه به قهرمان المپیک/ شکلات خوری و زمینی که ۱۱ صاحب داشت!
تلاش برای تأمین اعتبار خرید گندم برای سال زراعی آتی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top